Twan Capellen schreef: ↑03 mei 2021, 10:57
De races waren niet speciaal.
Wat ik wel vervelend vind is de start procedure.
De 2 rijen rijden zelden gelijk op met gevolg dat de persoon die 3 plekken achter mij kwalificeert voor mij start.
Dat moet toch anders kunnen.
Dit seizoen heb ik nog geen race gezien waarbij iedereen op de juiste plek start!
Op deze manier heb ik liever een staande start.
Nou adv het ARR, moet je op positie rijden die op de grid ook geld, dus mag men niet voor je starten, als iemand voor je meer dan 5 lengtes er tussen houd kan hij daar een straf voor krijgen, maar dan mag je lijkt me niet zomaar 3 plaatsen voor iemand beginnen met starten? Kheb geen idee............
11.1.5
Bij een rollende start zonder safetycar is de volgende procedure van toepassing: Zodra iedereen op de grid staat gaan de lampen uit en gaat rFactor er vanuit dat de race is gestart. Wij gaan echter rustig op het gas en blijven op de positie rijden die ook op de grid van toepassing was (double file). Iedereen rijdt de gehele ronde op de pitlimiter en volgt zijn voorganger op gepaste afstand, maar het gat mag niet groter zijn dan 5 wagenlengtes. Het dichtrijden van een gat (door de pitlimiter er tijdelijk af te halen) mag alleen gedaan worden met een maximale snelheid van 120Km/h, zodat er bij de achterliggende auto’s geen onverwachte remacties ontstaan. Voor elk circuit wordt een "green line" bepaald. Vanaf het uitkomen van de laatste bocht voor de green line moet iedereen op de limiter rijden en mag je er niet meer vanaf, totdat je de green line bent gepasseerd.
Zodra je met je neus over deze lijn komt start jouw race. Is je snelheid op dat moment hoger of lager dan de ingestelde pitlimiter snelheid is er sprake van een valse start.
Let op: met "minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes" wordt gedoeld op de afstand op de auto die 2 posities voor je rijdt, dus in dezelfde lijn als jijzelf (links of rechts). Rij je bijvoorbeeld op P6, dan moet je minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes afstand houden tot P4.
Het overtreden van de maximum snelheid van 120km/h wordt bestraft met een middel straf.
Het overtreden van het niet rijden op de pitlimiter na uitkomen laatste bocht wordt bestraft met een lichte straf.
Het overtreden van de snelheid op de greenline wordt bestraft met een lichte straf.
Indien op de green line de afstand op de auto in de lijn voor je groter is dan 5 wagenlengtes wordt dit betraft met een middel straf.