Introductie
Het is alweer even geleden dat we een 2.4-uursrace hebben gehad, dus hoog tijd voor een nieuwe editie! We rijden dit keer op Sebring, 3 weken voor de échte Sebring 12h, de klassieker die al sinds 1952 wordt verreden op het hobbelige voormalige vliegveld.
We rijden wederom multiclass, met de klasses LMP2 en GTE, inclusief de nieuwste toevoegingen van S397: de Ligier JS P217 LMP2 en de Corvette C8.R GTE. We zijn van plan vier vergelijkbare endurance-events te houden dit jaar, dus het aanschaffen van de benodigde DLC zou niet alleen voor een eenmalig evenement zijn.
De kwalificatie en race zijn op dezelfde avond: zondag 28 februari. Net als bij eerdere edities is het mogelijk een Driver-swap te doen voor mensen die deze race met meerdere deelnemers op één auto willen rijden.
Een multiclass-race is iets anders dan velen van ons normaal doen. Ben je nog onervaren met multiclass of simracen in het algemeen, kies dan voor de GTE-klasse. Die auto's gaan ook al hard zat, en de ervaring leert dat het iets eenvoudig is om in verkeer de langzamere partij te zijn, i.p.v. de partij die de langzamere klasse moet inhalen.
Voor iedereen geldt: lees de instructies over 'blauwe vlaggen' goed door, en hanteer deze instructies ook zoveel mogelijk tijdens de oefenrondjes op de server. Haal dus in of laat je inhalen zoals dat ook in de race zou moeten, zodat iedereen in de aanloop naar het evenement kan wennen aan multiclass.
Testavond dinsdag 16-02 - 20:00u
- Aangezien alle komende donderdagen en zondagen al vol zitten met kwalificatiesessies of races kiezen we voor een dinsdagavond.
- Het doel van de avond is om iedereen te laten wennen aan de diverse aspecten van deze race, zoals de rollende start en rijden in verkeer.
- Deelname is niet verplicht, maar zeker voor de mensen die nog weinig ervaring hebben met multiclass rijden raden we deelname sterk aan.
- Zorg dat je om 20:00u aanwezig bent (liefst voor die tijd), zodat we een deelnemerslijst kunnen opmaken.
Tijdschema 28-02
19:00 - Briefing alle rijders (aanwezigheid op TeamSpeak verplicht!)
19:05 - Proefstart: de startprocedure wordt doorlopen met alle deelnemers (duurt ca 3min.), zodat bekeken kan worden of iedereen het heeft begrepen.
19:20 - Kwalificatie alle klassen (15 minuten, private)
19:40 - Warmup (10 minuten)
19:50 - Start race (2.4u = 2:24u = 144 min + 4 min extra voor rollende start)
22:20 - Einde race
Benodigdheden
- Sebring International Raceway (DLC): LINK of kies de Track Expansion Bundle: LINK
- LMP2 & GTE auto's van de Endurance Bundle (DLC): LINK
- Ferrari 488 GTE (DLC): LINK
- LMP2 & GTE auto's van de Endurance Bundle 2 (DLC): LINK
- SRVN Enduro Workshop LINK
Weerbericht
Serverinstellingen
Driving Aids: Auto-clutch
Damage: 70%
Tire Wear: 1x
Flag Rules: Black only
Simulated quali start time: 10:30
Simulated race start time: 10:30
Simulated race finish: 22:30
Time acceleration: x5
Skin transfer: closed
Tuning upgrades
We hebben enkele aanpassingen gedaan aan de Tuning upgrades:
- Aero Package Le Mans verwijderd. Deze optie is eigenlijk alleen bedoeld voor de race op Le Mans, maar werd op andere circuits ook altijd gekozen omdat die sneller bleek, dat is nu dus niet mogelijk.
- Driver swap duurt 1s, en gaat gelijktijdig met banden+brandstof (kost dus effectief geen extra tijd)
- Pitstops: bij zowel LMP2 als GTE gaan banden en brandstof apart.
Skins
Algemeen
- Elk(e) coureur/team mag een eigen skin maken voor het type auto waarin hij/men deelneemt.
- De basis voor een skin wordt door SRVN aangeleverd in een template.
- In het ARR (artikel 4.1.2) staat beschreven aan welke voorwaarden de skin moet voldoen.
- Elke skin moet als DDS bestand per mail aangeleverd worden.
- Kun je of wil je niet painten, dan kan je 1 van de 12 standaard skins kiezen. Deze staan op de server, mail vervolgens het MOD team welke skin je zou willen gebruiken.
- Alle skins mailen naar modteam@srvn.nl.
- In het onderwerp van de mail graag de volgende informatie vermelden: Endurance race, startnummer en autokeuze (Bijvoorbeeld: Sebring, 001, Aston Martin).
- Er komt dus voor elke auto een separate mail.
- Is het DDS bestand te groot om te mailen, dan kan deze middels ZIP of Winrar ingepakt worden.
- Het gebruik van wetransfer of dat soort sites is NIET toegestaan. Deze linkjes zijn slechts tijdelijk beschikbaar en vaak verlopen op het moment dat het modteam aan de slag gaat met de skins.
Hieronder staan de links naar de templates voor de 5 verschillende GTE auto's.
Los staat er een link naar de Helm en Pak template.
De raambanner voor de GTE zal door het MOD team worden verzocht.
Lever de skin als:
SRVNGTE-XXX.dds
SRVNGTE-XXX_region.dds
SRVNGTE-XXX.json
SRVNGTE-XXXHELMET.dds
SRVNGTE-XXXDRIVER.dds
(waarbij XXX staat voor je start nummer, deze dienen te allen tijde uit 3 cijfers te bestaan, dus start nummer 33 is 033)
Klik hier om de template Aston Martin Vantage GTE te downloaden.
Klik hier om de template BMW M8 GTE te downloaden.
Klik hier om de template Corvette C7R GTE te downloaden.
Klik hier om de template Corvette C8R GTE te downloaden.
Klik hier om de template Ferrari 488 GTE te downloaden.
Klik hier om de template Porsche 991RSR GTE te downloaden.
Klik hier om de templates voor helm en pak te downloaden.
LMP2
Hieronder staat de link naar de LMP2 template.
De template bestaat uit:
- Car template
- Window template
- Helm template
- Rijder/pak template
De meegeleverde raambanner voor de Oreca LMP2 is er omdat deze nogal een groot zwart vlak is aan de bovenzijde.
Heb je daar geen probleem mee, hoef je deze niet te maken. Anders kan je deze een kleur geven.
Het vlak wat je kan kleuren is duidelijk gemaakt in de template.
Sla deze template op met een Alhpa laag, doe je dit niet dan kan deze niet gebruikt worden en zal de default raambanner gebruikt worden.
Raambanner Ligier
Voor de Ligier zit de raambanner al in de template zelf.
Let wel dat er een sponsor op staat en deze MOET blijven staan, alsmede de zwarte achtergrond.
Een deel is aangegeven welke een kleur gegeven kan worden.
Lever de skin als:
SRVNLMP-XXX.dds
SRVNLMP-XXX_region.dds
SRVNLMP-XXX.json
SRVNLMP-XXXHELMET.dds
SRVNLMP-XXXDRIVER.dds
(waarbij XXX staat voor je start nummer, deze dienen te allen tijde uit 3 cijfers te bestaan, dus start nummer 33 is 033)
Klik hier om de template LMP2 Oreca te downloaden.
Klik hier om de template LMP2 Ligier te downloaden.
Klik hier om de templates voor helm en pak te downloaden.
Algemene template informatie
Nieuw dit seizoen is het vrijgeven van het gebruik van de startschilden.
- Wil je geen startschilden gebruiken? Prima.
- Wil je geen startnummer op je auto? Prima.
- Wil je je startnummer groots en/of in de kleuren van de rest van je ontwerp in een eigen lettertype? Prima.
- Wil je wel start schilden gebruiken? Gebruik dan wel de meegeleverde schilden.
- Deze schilden mogen ook verplaatst, groter of kleiner gemaakt worden als dit beter uitkomt.
- Alle startschilden die voorzien zijn van andere sponsoren zijn niet toegestaan.
- Het lettertype in het startschild is een vrije keuze.
Om eenvoudig je start nummer aan te passen kan je eenvoudig dubbel klikken op het T (tekst) icoon.
Het nummer zal dan oplichten en je kan gewoon je nummer intikken.
Als het goed is, zal dan automatisch je nummer in het midden van het startschild blijven staan.
Skins die niet voldoen (onjuiste reclame uitingen of naamgeving), worden niet opgenomen in de mod.
Deze deelnemers ontvangen dan een standaard SRVN skin.
Uiterste inleverdatum skins / deadline nieuwe inschrijvingen: 19-02-2021
Bijzonder Race Reglement (BRR)
Voor dit Endurance-evenement gelden de volgende aanvullingen op het Algemeen Race Reglement (ARR). Het BRR vervangt het ARR wanneer er sprake is van conflicterende bepalingen.
Startprocedure
Tijdens de races wordt er gebruik gemaakt van een handmatige rollende start. Hiervoor gelden de volgende instructies (gelijk aan de rollende starts in seizoen 2020-2 en bij het laatste Endurance event vorig jaar):
De leider van de GTE neemt ca. 5 seconden afstand tot de laatste LMP2.Bij een rollende start zonder safetycar is de volgende procedure van toepassing:
Zodra iedereen op de grid staat gaan de lampen uit en gaat rFactor er vanuit dat de race is gestart. Wij gaan echter rustig op het gas en blijven op de positie rijden die ook op de grid van toepassing was (double file). Iedereen rijdt de gehele ronde op de pitlimiter en volgt zijn voorganger op gepaste afstand, maar het gat mag niet groter zijn dan 5 wagenlengtes.
Het dichtrijden van een gat (door de pitlimiter er tijdelijk af te halen) mag alleen gedaan worden met een maximale snelheid van 120Km/h, zodat er bij de achterliggende auto’s geen onverwachte remacties ontstaan.
Voor elk circuit wordt een "green line" bepaald. Vanaf het uitkomen van de laatste bocht voor de green line moet iedereen op de limiter rijden en mag je er niet meer vanaf, totdat je de green line bent gepasseerd.
Zodra je met je neus over de green line komt start jouw race. Is je snelheid op dat moment hoger of lager dan de ingestelde pitlimiter snelheid is er sprake van een valse start.
Let op: met "maximaal 5 wagenlengtes" wordt gedoeld op de afstand op de auto die 2 posities voor je rijdt, dus in dezelfde lijn als jijzelf (links of rechts). Rij je bijvoorbeeld op P6, dan moet je maximaal 5 wagenlengtes afstand houden tot P4
Green Line
De Green Line bevindt zich t.p.v. Start/Finish:
Het doel is om de startgrid op te stellen op het rechte stuk vóór de laatste bocht, zodat we een korte aanloop hebben naar de start.
Tracklimits
De server staat zo ingesteld dat iedere 6e cut-track een Drive Through oplevert
Let op: sinds rf2-build 1.1116 (05-11-2019) is het zo dat het aantal cuts niet meer wordt gereset bij een driver-swap, vergeet dus niet bij een driver-swap je teamgenoot te vertellen hoeveel Warnings je al hebt gehad.
Blauwe Vlaggen
Tijdens het evenement gelden de normale blauwe-vlagregels voor het inhalen binnen jouw klasse, maar niet voor het inhalen tussen de klassen. Wanneer een GTE-rijder een andere GTE-rijder op een ronde zet, gelden de blauwe vlaggen als normaal; maar wanneer een LMP2-rijder een GTE-rijder op een ronde zet, gelden de blauwe vlaggen niet. In dat laatste geval is de blauwe vlag puur en alleen een signaal om aan te geven dat er een snellere deelnemer uit een andere klasse aankomt. Het is dan aan de snellere deelnemer om netjes te passeren en aan de langzamere deelnemer om daar netjes aan mee te werken.
Vuistregels bij het inhalen/ingehaald worden
- Wees voorspelbaar. Onverwachte uitwijkbewegingen leiden vaker tot schade dan tot veilig passeren.
- De langzamere rijder volgt zoveel mogelijk de gebruikelijke racelijn. De snellere rijder haalt zoveel mogelijk op de gebruikelijke manier in.
- Haal bij voorkeur in op de rechte stukken. Haal anders in bij het uitkomen van de bocht. Rem iemand eventueel veilig uit in de remzone. Haal alleen in de bocht in als daar genoeg ruimte voor is.
- Inhalen gaat doorgaans het beste als de snellere rijder op geduldige wijze een overtuigende inhaalbeweging maakt en de langzame rijder zo goed mogelijk meewerkt.
- Communiceren werkt. Een langzamere rijder kan via een keer knipperen met de koplampen aan een snellere rijder het signaal geven dat hij kan inhalen. Evenzo kan een snellere rijder knipperen om aan te geven dat hij in gaat halen. Met de lampen knipperen geeft overigens geen voorrang. Blijf dus goed opletten.
Let op: aangezien een deel van de race in het donker verreden wordt is het uiteraard toegestaan om de verlichting aan te hebben (ook vanaf de start).
Driver-swap
Voor mensen die deze race met meerdere deelnemers op één auto willen rijden maken we een Driver-swap mogelijk.
- De wissel zal tijdens de pitstop geen extra tijd gaan kosten, dus je kunt wisselen zo vaak je wilt.
- Indien men een team inschrijft, vermeld dit duidelijk bij de inschrijving.
- De rijder die de kwalificatie doet moet ook de race starten.
- Zoals S397 in hun Roadmap heeft gemeld is gebleken dat het (voor nu) veiliger is om vanaf de start van de race iedereen in de server te hebben, en dat zo te houden tot einde race. Dit advies nemen wij over.
- Daarom dus de oproep aan alle deelnemers die het stuur gaan overnemen om vóór start race de server te joinen als spectator. Dit kan tijdens practice, kwalificatie of warmup.
- En aan de deelnemers die het stuur tijdens de race hebben overgedragen de oproep om in de server te blijven tot einde race.
- Tijdens de race joinen is nog wel mogelijk, maar raden we af aangezien er een (kleine) kans is dat het misgaat. Het kan namelijk voorkomen dat je na het joinen geen auto's meer ziet, waardoor het niet mogelijk is een andere auto over te nemen. Zodra dit eenmaal bij 1 deelnemer gebeurt is de ervaring dat de deelnemers die daarna de server joinen hetzelfde probleem hebben. Dit betekent dan dat de persoon die op dat moment de auto bestuurt de race moet uitrijden. Het verlaten van de server na driver swap kan lag veroorzaken bij anderen, waardoor we ook dat sterk afraden.
- Het verlaten van de server na een driver swap is nog mogelijk, maar raden we af omdat dit in sommige gevallen ook issues kan opleveren.
- Mocht je problemen ondervinden bij driver swaps omdat je NIET was gejoind bij start race, volgt er geen herstart van de server, en heb je helaas pech.
- Zorg ervoor dat alle deelnemers die een driver-swap uitvoeren de volgende stappen meester zijn:
- Voordat je de server in gaat, zet je in-game bij NETWORK SETTINGS de SPECTATOR op ON, daarna kun je de server in.
- In de server klik je op de naam van je wisselpartner en druk je de PASSENGER SELECT-toets. Die moet je aanwijzen bij CONTROLS (standaard 'P'). Daarna druk je op RACE zoals je zou doen als je zelf rijdt.
- De melding "YOU ARE NOW DRIVING WITH NAAM" of "NAAM IS NOW DRIVING WITH YOU" verschijnt.
- De bestuurder vraagt een pitstop aan, scrollt naar DRIVER en gebruikt LCD LEFT of LCD RIGHT om de nieuwe rijder te selecteren.
- Maak een pitstop. Aan het einde van de pitstop gaat de controle over van de ene naar de andere deelnemer.
- Na de wissel drukt de uitgestapte deelnemer op de PASSENGER SELECT-toets en daarna op ESC.
- Mocht het gebeuren dat je tijdens het rijden uit de server wordt gegooid, dan kun je gewoon weer terug de server in en de race hervatten in de ronde dat je verdween, al moet je die ronde wel weer vanuit de pitbox aanvangen. Je teamgenoot kan dit echter niet voor je doen. Je zult dus altijd de bovenstaande driver swap-procedure moeten volgen om van rijder te wisselen. Mocht het rejoinen niet lukken, herstart dan je computer en probeer het opnieuw.
Overige tips
Verlichting
- Tip: voor wie op zoek is naar een manier om het knipperen te automatiseren, kijk eens naar deze 'Headlights control'-plugin. Er zit zelfs een optie in om je lampen automatisch aan te zetten zodra meerdere andere auto's hun lampen aan hebben staan, en je kunt bijv. ook automatisch je lampen laten knipperen als je de pits in rijdt. LINK
Crew Chief
Voor wie Crew Chief nog niet gebruikt, het is een uitstekend hulpmiddel voor het rijden in multiclass, zeker voor de GTE-klasse, aangezien het je waarschuwt als er een auto uit een snellere klasse aan komt: LINK
Performance/Framerate
Met maximaal 50 auto's zal de belasting op je PC groter zijn dan tijdens een gemiddelde race. Door vooraf offline (single player) met 50 AI's een testrace te houden in het donker, krijg je een goede indicatie of je PC het trekt.
Nuttige opties:
- in-game options -> Visible Vehicles: zet deze lager om het aantal zichbare auto's te verminderen, met een minimum van 15.
- player.json -> Max headlights: 10 (alles onder 10 werkt niet, je zult altijd minimaal van 10 auto's de koplampen zien)
Aanmelden
Tijdens dit evenement is er ruimte voor 50 auto's, waarbij we streven naar een verdeling tussen LMP2 en GTE van 25/25.
- Het is nog niet mogelijk om aanmeldingen voor dit soort events via Mijn SRVN te doen, dus gebruiken we wederom het formulier.
Let op: de lijst met namen/startnummer in het inschrijfformulier is een export van Mijn SRVN die we periodiek zullen updaten. Komt jouw naam niet in de lijst voor, betekent dit dat je óf nog niet betaald hebt, óf dat de lijst nog niet is geüpdate sinds jouw betaling. - In verband met het correct instellen van de startgrid is het van belang dat dezelfde persoon de kwalificatie en racestart doet, en dat die naam vooraf bekend is. Geef bij je inschrijving dus aan wie de kwalificatie en racestart doet.
- Let op: Het aanpassen van een bestaande inschrijving naar een andere klasse (van GTE naar LMP2 en andersom) zien we als een nieuwe inschrijving, waardoor deze onderaan de lijst in de andere klasse komt te staan.
- Mocht je de autokeuze willen wijzigen binnen dezelfde klasse, geef dit dan door via het formulier. Bij het wisselen van autokeuze binnen dezelfde klasse behoudt je je plek op de deelnemerslijst.
- Let op: Na de deadline voor de skins (19-02-2021) is het niet meer mogelijk de klassekeuze en/of autokeuze te wijzigen, aangezien de mod dan wordt samengesteld en bevroren. Het wijzigen van de samenstelling aan deelnemers op een auto is nog wel mogelijk (via het formulier).
>>>>>> Klik hier voor het formulier <<<<<<