SRVN ZomerCup Finalerace
16 augustus
Circuit: Circuit Zandvoort
Weer: Licht bewolkt - 22 graden
Format:
20:00 - Aanwezig op TeamSpeak voor de briefing (Aanwezigheid op TS gedurende het gehele event is verplicht)
20.10 - Kwalificatie (20 minuten, privat, maximaal 8 ronden)
20.30 - Warmup (10 minuten)
20.40 - Race 1 (40 minuten, formatieronde, rollende start, double file, startgrid op basis van kwalificatie, gegroepeerd: Nissan - Porsche - Puma)
21.20 - Warmup (10 minuten)
21.30 - Race 2 (40 minuten, formatieronde, rollende start, startgrid reversed grid op basis van race 1, gegroepeerd: Nissan - Porsche - Puma)
Green Line
De 'Green line' bevindt zich op start/finish. We rijden dus een complete formatieronde, als jíj met de auto op deze streep rijdt, dan begint jouw race.
De top 10 van elke ZomerCup is uitgenodigd voor deelname in die klasse in de ZomerCup Finalerace. Sommige rijders staan in meerdere kampioenschappen binnen de top 10.
Een multiclass-race is iets anders dan velen van ons normaal doen, dus lees de instructies over 'blauwe vlaggen' goed door, en hanteer deze instructies ook zoveel mogelijk tijdens de oefenrondjes op de server. Haal dus in of laat je inhalen zoals dat ook in de race zou moeten, zodat iedereen in de aanloop naar het evenement kan wennen aan multiclass.
Blauwe Vlaggen
Tijdens het evenement gelden de normale blauwe-vlagregels voor het inhalen binnen jouw klasse, maar niet voor het inhalen tussen de klassen. Wanneer een Puma-rijder een andere Puma-rijder op een ronde zet, gelden de blauwe vlaggen als normaal; maar wanneer een Porsche Cup-rijder een Puma-rijder op een ronde zet, gelden de blauwe vlaggen niet. In dat laatste geval is de blauwe vlag puur en alleen een signaal om aan te geven dat er een snellere deelnemer uit een andere klasse aankomt. Het is dan aan de snellere deelnemer om netjes te passeren en aan de langzamere deelnemer om daar netjes aan mee te werken.
Vuistregels bij het inhalen/ingehaald worden
- Wees voorspelbaar. Onverwachte uitwijkbewegingen leiden vaker tot schade dan tot veilig passeren.
- De langzamere rijder volgt zoveel mogelijk de gebruikelijke racelijn. De snellere rijder haalt zoveel mogelijk op de gebruikelijke manier in.
- Haal bij voorkeur in op de rechte stukken. Haal anders in bij het uitkomen van de bocht. Rem iemand eventueel veilig uit in de remzone. Haal alleen in de bocht in als daar genoeg ruimte voor is.
- Inhalen gaat doorgaans het beste als de snellere rijder op geduldige wijze een overtuigende inhaalbeweging maakt en de langzame rijder zo goed mogelijk meewerkt.
- Communiceren werkt. Een langzamere rijder kan via een keer knipperen met de koplampen aan een snellere rijder het signaal geven dat hij kan inhalen. Evenzo kan een snellere rijder knipperen om aan te geven dat hij in gaat halen. Met de lampen knipperen geeft overigens geen voorrang. Blijf dus goed opletten.
Bij Network Settings moet de Upstream en Downstream op 256 kbps staan.
Na het invullen van het wachtwoord bij het inloggen op de server kom je in het scherm waar je de auto selecteert. Klik 1x op back en daarna op Network Settings. Door deze waarde op 256 kbps te zetten voorkomen we lag op de server (zoveel mogelijk).
Verlichting
Aangezien deze race overdag (ingame) verreden wordt is het, zoals bij iedere normale SRVN-race NIET toegestaan de verlichting aan te hebben, met uitzondering van het knipperen.
Startprocedure
Tijdens de races wordt er gebruik gemaakt van een handmatige rollende start. Hiervoor gelden de volgende instructies (gelijk aan de rollende starts in seizoen 2019-2):
Bij een rollende start zonder safetycar is de volgende procedure van toepassing:
Zodra iedereen op de grid staat gaan de lampen uit en gaat rFactor er vanuit dat de race is gestart. Wij gaan echter rustig op het gas en blijven op de positie rijden die ook op de grid van toepassing was (double file). Iedereen rijdt de gehele ronde op de pitlimiter (100km/h) en volgt zijn voorganger op een gepaste afstand. Een gepaste afstand is minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes.
Indien de afstand tot de voorganger te groot is geworden mag je even van de pitlimiter af om zo de afstand tot je voorganger te verkleinen. Bij het aanpassen van de afstand is de maximale snelheid 120Km/h. Na de laatste bocht voor de “green line” is het niet meer toegestaan om de pitlimiter uit te zetten. Vanaf dat moment blijft je snelheid en afstand tot je voorganger dus ongewijzigd. Voor elk circuit wordt een "green line" bepaald en zodra je met je neus over deze lijn komt start jouw race. Is je snelheid op dat moment hoger of lager dan de ingestelde pitlimiter snelheid is er sprake van een valse start. Ook als je eerder over de lijn komt dan degene die zich voor jou heeft gekwalificeerd is er sprake van een valse start.
Let op: met "minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes" wordt gedoeld op de afstand op de auto die 2 posities voor je rijdt, dus in dezelfde lijn als jijzelf (links of rechts). Rij je bijvoorbeeld op P6, dan moet je minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes afstand houden tot P4, en daarnaast zorgen dat je niet voor ligt op de auto op P5, de auto naast je.
Alle rijders moeten in dit topic aangeven in welke klasse zij de Finalerace gaan rijden. Zo kunnen eventuele rijders buiten de top 10 desgewenst doorstromen. Aanmelden kan tot zondag 16-8 18:00 uur. Alle mensen buiten de top 10 maken vanaf dat moment kans op de plek van de mensen die niets hebben aangegeven. Dank alvast.
Legenda:
Zwart = onbekend
Rood = afgemeld in die klasse
Groen = bevestigd in die klasse
Genodigden:
Puma P052
1. Lars Koldeweij
2. Robin de Jong
3. Ruben Correa Alves
4. Jeroen Huisers
5. Gijs Sonneveld
6. Mark de Vries
7. Nils van Limpt
8. Jurgen Slechten
9. Ron Schmitz
10. Twan Capellen
------
11. Patrick Smit
12. Dylan Klaver
13. Jacco Visser
14. Teun Sonneveld
15. Raymond Walpot
Porsche Cup
1. Frank Hamming
2. Marijn Pfeifer
3. Marcel Offermans
4. Edwin Bos
5. Tom Vos
6. Lennart Lippens
7. Jeroen Dadema
8. Ivo de Groot
9. Marcel van der Heiden
10. Jur Verlouw
------
11. Gert Hagedoorn
12. Gijs Sonneveld
13. Ruben Schenkel
14. Enzo Fazzi
15. Johan van Doren
Nissan GT500
1. Jeroen Huisers
2. Kevin Heijnen
3. Martijn Huisers
4. Marcel Offermans
5. Ger Peeters
6. Jeremy Mook
7. Andre Geuze
8. Ivo de Groot
9. Lammert Mook
10. Jelle Schroor
------
11. Twan Capellen
12. Jeroen Dadema
13. Jeroen Meijer
14. Edward Hoekstra
15. Ronnie Zeemering