NK GT3 2018-II | Race 1 Bahrein | 09-09-2018

Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja zo kan je alles wel schrappen natuurlijk, zonde.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Ik denk dat op meerdendeel van de banen de dag/nacht transitie erg veel frame problemen opleveren.

Silverstone en le mans heb ik de.problemen ook.

Naast de frame drops zijn er ook vaak "realtime" stutters rond die periode. Daarbij slaat de paarse balk (ctrl+c) maximaal rechts uit en "hangt" de game kortstondig. Lijkt beetje op warpen.

De realtime stutters vallen bij mij nog mee. Maar rf2 wordt laatste tijd steeds slechter speelbaar.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Wat een geklaag allemaal.
2 jaar geleden wilde iedereen betere graphics want het zag er allemaal niet uit. Hebben ze het gefixt is het weer niet goed. Er zal toch een keer een punt komen dat je je systeem zal moeten upgraden. Rfactor staat niet stil. Als je het fatsoenlijk wil blijven spelen zal je een keer met de tijd mee moeten gaan.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Ik heb gisteravond ook een tijdje wat laps gedaan en er waren een man of 10 op de baan.
Mijn pc het wel steeds op dezelfde drie punten zwaar (opkomen van beide straights en bocht drie) maar er was zonder meer nog goed mee te rijden en had de settings behoorlijk hoog staan. Ik had de gt3 race op de andere zandbak (abu dabi) in gedachten had daar veel meer issues. Race moet hier naar mijn idee best goed te doen zijn.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Goed om te horen Ger!
Ik reed gisteren ook rond en had geen problemen, FPS was heel constant tussen de 50-70. Op Road Atlanta ging het bij mij van 100 naar 28 in een paar bochten, die problemen heb ik hier niet.
Laatst gewijzigd door Lennart Lippens op 27 aug 2018, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

René de Ruijter schreef: 27 aug 2018, 09:36 Wat een geklaag allemaal.
2 jaar geleden wilde iedereen betere graphics want het zag er allemaal niet uit. Hebben ze het gefixt is het weer niet goed. Er zal toch een keer een punt komen dat je je systeem zal moeten upgraden. Rfactor staat niet stil. Als je het fatsoenlijk wil blijven spelen zal je een keer met de tijd mee moeten gaan.
Dus, met alle respect:
rF2 dat niet goed loopt heeft niet altijd met je hardware te maken. Er zijn er genoeg met de dikste hardware en mét problemen, dus dit argument veeg ik zo van tafel. Nadeel is dat dit nogal random is, de ene met goede hardware loopt het als zonnetje terwijl de andere dikke problemen heeft. Binnen ons team heeft Ronald bijv. onspeelbare rF2, zelfs Marcel Offermans weet de oplossing daar niet. Rinus heeft zo ongeveer beste hardware die je kan krijgen en heeft alsnog regelmatig problemen (realtime stutters).

Dus het hebben van dik 150/200 frames is geen zekerheid, je kan alsnog "realtime" stutters hebben waarbij rF2 onspeelbaar is.
Ger Peeters schreef: 27 aug 2018, 11:04 Ik heb gisteravond ook een tijdje wat laps gedaan en er waren een man of 10 op de baan.
Mijn pc het wel steeds op dezelfde drie punten zwaar (opkomen van beide straights en bocht drie) maar er was zonder meer nog goed mee te rijden en had de settings behoorlijk hoog staan. Ik had de gt3 race op de andere zandbak (abu dabi) in gedachten had daar veel meer issues. Race moet hier naar mijn idee best goed te doen zijn.
Ik kon niet meer reageren ingame, maar toen jij reed was het al donker. Het loopt redelijk inderdaad als het eenmaal donker is.
Die bochten, zijn dan de bochten dat er "ineens" veel lampen vol in beeld komen?

Ik zou even de transitie dag -> nacht nog even testen. Dan kakt het nog even verder in namelijk ;)
Lennart Lippens schreef: 27 aug 2018, 11:22 Goed om te horen Ger!
Ik reed gisteren ook rond en had geen problemen, FPS was zal heel constant tussen de 50-70. Op Road Atlanta ging het bij mij van 100 naar 28 in een paar bochten, die problemen heb ik hier niet.
Zo erg is het hier gelukkig niet inderdaad. Denk ook dat het hier wel haalbaar is.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Het lijkt mij toch dat het stukje software dat uitgegeven word door s397/steam bij iedereen hetzelfde is. (Zou een leuke zijn als ze random er een paar tussen doen die niet goed werken)

Nu zijn er genoeg die het wel gewoon goed draaiend hebben dus lijkt mij dat het probleem toch bij de hardware zit.

Nu zou het zo kunnen zijn dat je een dik stukje hardware hebt maar dat het niet lekker met rf2 om gaat. Dat is dan iets wat s397 op zouden moeten kunnen lossen.

Dan vraag ik me af waar rij je mee en wie hebben er dan nog meer zoveel problemen. Wellicht dat ik het probleem onderschat.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Was natuurlijk nieuwsgierig nav de opmerking van Richard mbt impact van licht bij overgang naar avond.
Dus gisteren nog even een offline sessie gedaan met de start om 17u en tijd op x5 zodat het relatief snel donker werd. Daarbij gereden met srvn mod met 39 Ai's op de baan (zitten weer heel mooie liveries tussen :)) en grafisch alles op maximaal. Ik ben sinds kort voorzien van een 1080 dus voor mij reden om (in VR) te bekijken wat er wel/niet extra kan tov van mijn vorige kaart.

Ik had bij de lichtovergang en aangaan lichten op de baan niet opeens extreem veel meer last van stutters. Met de maximale settings heb ik zonder meer af en toe last van wat schokkende beelden. Het zijn geen freezes maar in VR lijkt het dan alsof je snel over een aantal verkeersdrempels die vlak achter mekaar liggen gaat. Had er in ieder geval op drie plekken iedere lap wel last van ongeacht licht/donker of schemerovergang. Bij uitkomen laatste bocht dus oprijden finish straight. In sector twee bij uitkomen hairpin dus bij oprijden backstraight en de derde plek is bij mij in bocht drie dus wanneer je boven op het heuveltje rechtsaf gaat.

Ik trek met deze settings verder zeker geen constante 90 fps in VR maar zelfs wanneer er naar 45 fps wordt geschakeld is het voor mij nog net voldoende soepel rijden. Maar ga waarschijnlijk wel eea wat lager zetten om het (hopelijk) net even wat soepeler te laten draaien.
Maar dit circuit is zeker net zoals abu dhabi yas marina cicruit zonder meer zwaar voor je hardware.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

René de Ruijter schreef: 28 aug 2018, 06:41 Het lijkt mij toch dat het stukje software dat uitgegeven word door s397/steam bij iedereen hetzelfde is. (Zou een leuke zijn als ze random er een paar tussen doen die niet goed werken)

Nu zijn er genoeg die het wel gewoon goed draaiend hebben dus lijkt mij dat het probleem toch bij de hardware zit.

Nu zou het zo kunnen zijn dat je een dik stukje hardware hebt maar dat het niet lekker met rf2 om gaat. Dat is dan iets wat s397 op zouden moeten kunnen lossen.

Dan vraag ik me af waar rij je mee en wie hebben er dan nog meer zoveel problemen. Wellicht dat ik het probleem onderschat.
Welkom bij het probleem wat vooral bij me teammaten optreedt.. :teards:
We staan direct in contact met Marcel en proberen alle mogelijke dingen uit te sluiten / te proberen.

Maar laten we het "realtime stutter met genoeg frames" probleem verder buiten deze race-tread houden :thumbs_happy:
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Even wat over die torenhoge framerates, dat kan juist de oorzaak zijn van stutters! Doe daar aub een cap op! Als je die ongelimiteerd laat lopen krijg je door de slingers en drops in je fps en de thermal throttling door het hoge gpu gebruik dikke haperen en stotters.

Het beste wat je kan doen is je fps volgen en het laagste getal (of wat het laagste acceptabele getal is) pakken en daar de framarate cap op instellen.

Vraag je maar eens af, hoe kan een film van 24 fps in de bioscoop zo vloeiend zijn maar rfactor tussen de 100 en 150 fps niet. Dat komt puur doordat die 24 fps rocksolid is, constant precies dezelfde pace. Als je constant 150 fps kan draaien is het goed, maar niemand draait constant max fps, je schommelt tussen de 100 en 150 en dat voelt het blegh. Dus, limiteer je fps om drops om stutters te voorkomen.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Richard Blokker schreef: 28 aug 2018, 10:09
René de Ruijter schreef: 28 aug 2018, 06:41 Het lijkt mij toch dat het stukje software dat uitgegeven word door s397/steam bij iedereen hetzelfde is. (Zou een leuke zijn als ze random er een paar tussen doen die niet goed werken)

Nu zijn er genoeg die het wel gewoon goed draaiend hebben dus lijkt mij dat het probleem toch bij de hardware zit.

Nu zou het zo kunnen zijn dat je een dik stukje hardware hebt maar dat het niet lekker met rf2 om gaat. Dat is dan iets wat s397 op zouden moeten kunnen lossen.

Dan vraag ik me af waar rij je mee en wie hebben er dan nog meer zoveel problemen. Wellicht dat ik het probleem onderschat.
Welkom bij het probleem wat vooral bij me teammaten optreedt.. :teards:
We staan direct in contact met Marcel en proberen alle mogelijke dingen uit te sluiten / te proberen.

Maar laten we het "realtime stutter met genoeg frames" probleem verder buiten deze race-tread houden :thumbs_happy:
Hardware is en blijft toch vaak de hoofdoorzaak van lag of realtime stutter, maar ook je software kan dit veroorzaken.
Wat vaak vergeten wordt is de harddisk.
We stoppen veel geld in dikke videokaarten, maar vergeten onze "oude" harddisk.
"Dat ding is 2TB en zit nog lang niet vol......"
Dat klopt helemaal, maar dat oude ding is vaak gewoon veel te traag voor alle schrijfactiviteiten tijdens het racen.
Probeer eens een SSD. Kost tegenwoordig ook niet meer het meeste, maar geeft je een enorme performance boost.
Of belast je harddisk wat minder en zet de replay uit (player.json - "Record Replays":0)

Zorg er ook voor dat je, voordat je gaat racen, eerst Windows laat controleren op updates.
Als Windows besluit dit te gaan doen tijdens het racen is dit niet echt prettig.

Ook de anti-virus software kan voor vervelende situaties zorgen door spontaan te gaan scannen enzo.
Of wat dacht je van de extra plug-ins die door vele mensen gebruikt worden.
Motec is er 1 van en die schrijft een beste hoeveelheid aan data weg.
Denk dan weer even aan dat stukje hierboven over die harddisk ;-)

Wellicht help bovenstaande iets om de problemen te verhelpen.

Martijn
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ruben Correa Alves schreef: 28 aug 2018, 10:42 Het beste wat je kan doen is je fps volgen en het laagste getal (of wat het laagste acceptabele getal is) pakken en daar de framarate cap op instellen.

Dus, limiteer je fps om drops om stutters te voorkomen.
Dit is een goede inderdaad, heeft mij met mijn kleinere setup stabiel gekregen.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

@Ruben
Dat is een goede tip inderdaad, dat werkt erg goed bij hoge frames en mini-stutters en net niet vloeiend rfactor2.
Maar die maakt voor "realtime" stutters niet uit.

@ Martijn.
Allemaal goede tips, maar allemaal al standaard dingen die we doen / hebben :)

Windows Update staat zelfs helemaal uit, zodat die nooit stiekem iets gaat doen.
En dan handmatig regelmatig even controleren."

Misschien moeten we al die tips eens bundelen in één topic "Stutters rFactor2 en mogelijke oplossingen".
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Vorig jaar dropte mijn framerate naar +-30 gedurende de eerste 3 a 5 ronden, dus ik zou voorstander zijn van een oplossing :)
Gebruikersavatar
Edward Hoekstra
Berichten: 313
Lid geworden op: 15 jul 2017, 18:04
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Broeksterwoude

Dat was race nummer 1. Helaas iets te enthousiast met terug schakelen en de motor opgeblazen.

Q: ging lekker, net niet aan mijn pb kunnen komen. Met de hakken over de sloot in server 1, P35

R: DNF Lekker van start, de chaos in de eerste bocht redelijk kunnen ontwijken op een klein tikje na. Redelijk de aansluiting kunnen houden, tot de banden meer begonnen te glijden. Steady doorrijden en de race uitrijden. Helaas, paar ronden later iets te enthousiast met terug schakelen en de motor zei doe het zelf maar. :kopstooot:

Al met al toch een leuke 14 ronden kunnen rijden :cry:
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

connection lost tijdens kwali. heb ik eigenlijk nooit last van gehad.. ......
dan kun je de server niet meer in dus geen server 1.
server2 met 8 man niet veel an.

is het met vaste skins nog steeds nodig om de server dicht te zetten tijdens kwali?
in private kwali heeft er toch niemand last van als hij open blijft staan?

volgende keer beter
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Gekkenhuis deze race.
Hoop meegemaakt, leuke gevechten maar ook kansloze acties!
1x geramd in 1e bocht na start en 1 keer torpedo william heuze :(
Daarna damage control tot de finish.

Komt er server replay beschikbaar? Dan kan ik 2 protesten nazoeken :)
Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Ik was het al bijna vergeten maar na vanavond wist ik het weer.
Wat sommige aan het doen zijn weet ik niet maar rijden was het zeker niet.
Niveau was zeer ondermaats maar na doorkomst met schade aan de linker voor en zijkant ging alsnog op miraculeuze wijze mijn motor stuk en ik heb na mijn mening niets vreemds gedaan.
Einde race en een plek in de top 15 was wel zeker geweest.
Erg jammer dit.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Deze zal ik niet voor mijn plezier onthouden.

Aardige kwalificatie. Een stuk overtuigender dan vorig seizoen. Geen idee welke positie dat ook alweer was, maar ik was er verder content mee. Toch jammer dat er teamgenoten zijn die er nog een halve seconde meer uit persen met dezelfde setup, maar ja, that's life. Ook wel weer mooi om te zien dat het erin zat.

Start en eerste ronde waren chaos. Ik blijf het beroerd vinden om staand te starten met deze auto's. Afijn, ik nam het verlies ten opzichte van de McLarens achter me voor lief. Na de start was het een halve ronde lang idioterie. Ik heb mensen echt overal en nergens hun neus in zien proppen, dive-bombs zien maken en op de meest ongeschikte plekken acties zien proberen te maken. Volgens mij is er nog eentje gesneuveld op mijn achtervelg.

Na de eerste halve ronde settlede het wel aardig en kon ik ritme gaan zoeken. Het groepje waar ik aan hing was helaas net even iets te vlot, dus ik moest langzaam lossen terwijl er achter mij stabiel tempo werd gereden. Ergens halverwege de race kreeg ik helaas een tikje op de apex van T1 van Niels. Dat legde een kruis op mijn race. Spinde met weinig grip, maar kreeg de auto niet recht en moest hem stil zetten. Motor afgeslagen en daarna zitten knoeien met mijn pedalen. Toen ik eenmaal weer kon moest ik wachten op anderen. Ik reed daarna weg, maar had schijnbaar Pascal gemist. Die moest in de ankers. Excuses in de postbus. Al met al gingen er een hoop seconden verloren.

Daarna verder gereden om een plaats rond de top twintig. Niet echt meer in m'n sas. Laatste ronde bleek de brandstof niet genoeg. Vreemd, want het rondeverbruik was altijd in orde. Schijnbaar heb ik in de pits per ongeluk m'n brandstof aangeraakt. Ik moest flink coasten in de laatste ronde, wat nog een aantal vreemde situaties opleverde en me nog wat plaatsen kostte. Al met al ging een potentiële negende plek verloren en moet ik het doen met P18. So be it. In ieder geval aan de finish geraakt. Dat kon ik na de opener van vorig seizoen niet zeggen.

Op naar de volgende race.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Erg teleurstellend begin. Prima qualy werd meteen in bocht 1 teniet gedaan. Door de veel te late remactie van Paul Holt kegelde hij Niek tegen mijn auto aan en kwam ik op de bumper bij Robin de Jong. Dat was eigenlijk al meteen mijn race. Nog wel doorgereden en nog een paar momentjes gehad, maar de concentratie was toen eigenlijk al weg.

Om onverklaarbare reden bleek ik ook nog een stop and go penalty te hebben??? Omdat ik ook al een bak schade had, maar laten gaan.

Te veel schade, dus alles maar laten repareren in de pits. Daarna reed de auto nog niet lekker, maar lag ik ook al kansloos op P31. Vijf minuten voor tijd ook nog de motor geploft bij een dubbelshift.

Snel vergeten en door naar Interlagos.
Laatst gewijzigd door Ronald van Dijk op 09 sep 2018, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”