Zo, dat ging best aardig
Vanaf de eerste rondes had ik al een goed gevoel bij deze baan.
De kwalificatie ging prima met een PB, wat p3 opleverde.
Race 1 ging al bijna mis na 100m toen Cliff naar links overstak, waar ik reed. Gelukkig paste mijn voorwiel precies tussen zijn voor- en achterwiel. In bocht 1 ging het dan wel mis. We gingen naast elkaar de remzone in, waar Cliff iets later remt, er nog net niet helemaal voorbij is, en krap instuurt, waarna we elkaar raken. Ik val terug naar p14, met een gelukkig niet al te kromme auto. Erg jammer, maar de snelheid was goed, dus op richting de top 8! Door enkele inhaalacties en incidenten van anderen lukte dat, met p6 als resultaat. Zat lang achter Ger die sterk reed, zonde van de lag-problemen in race 2 Ger (en Arjan)!
Race 2 wederom als 3e gestart, had een perfecte start waarbij ik meteen de leiding pakte. Wel vreemd overigens op deze baan dat p2 op gelijke hoogte start met p3, met p3 aan de binnenkant en dus het voordeel voor bocht 1.
De eerste rondes had ik Jan Akkerman in m’n nek, waar ik een paar keer voor moest verdedigen. Toen hij eenmaal moest verdediging t.o.v. Ruben kon ik een gat trekken, wat eigenlijk alsmaar groter werd. De rest van de race was een kwestie van geconcentreerd blijven en constante rondes rijden. Dat lukte, met overwinning nummer 3 (nr 2 dit seizoen) als gevolg! Dank aan de heren van de livestream voor de mooie woorden! Jullie hebben duidelijk verstand van zaken
.
En nu op naar het altijd vervelende (persoonlijke mening) Estoril, al is eigenlijk geen enkele baan vervelend met deze auto.
P.S.
Ik heb de livestream teruggekeken, waarbij het mij opvalt dat er regelmatig contact is tussen auto’s in situaties waarbij de deelnemer aan de buitenkant bijna helemaal voorbij de auto aan de binnenkant is, en vervolgens instuurt zonder rekening te houden dat er misschien iemand deels naast zit. Zonder namen te noemen of te roepen wie goed/fout zat in welke situatie (ik heb beiden gezien), zien sommigen het dat de vooropliggende deelnemer in zo’n situatie altijd ‘van de baan wordt getikt’. Of je nou net wel of niet ‘recht’ had om vol in te mogen sturen vind ik dan niet eens zo belangrijk. Als je niet 100% zeker weet dat je er helemaal voorbij bent, laat dan ruimte aan de binnenkant. Je neemt zelf veel risico door vol in te sturen met de kans dat er contact is, en jij dan zelf waarschijnlijk het grootste slachtoffer bent.
Wanneer je iets ruimte aan de binnenkant laat (motto samen de bocht in, samen de bocht uit) betekent dit niet automatisch dat je de plek verliest ofzo, je kunt prima de plek behouden door de bocht iets ruimer te nemen. De auto aan de binnenkant moet ook zijn lijn opofferen, dus zal ook hij geen optimale bocht rijden.
P.S.2
Het doet me goed te zien dat de livestream (en vooral de livechat) populairder lijkt te worden. De livechat-functie wordt duidelijk meer gebruikt dan vorig seizoen, waarbij er zelfs mensen aanschuiven van wie ik niet eens weet wie ze zijn, hoe leuk is dat! Die mensen hebben soms zelfs een persoonlijke favoriet, en geven hun oordeel over het doen en laten van concurrenten van die favoriet en een ieder ander die er iets van vindt.
Stel je toch eens voor dat er een situatie in beeld is waarbij er contact is tussen jouw favoriet en de concurrent, wie denkt die ander wel niet dat ie is, wat een sukkel! En kun je je voorstellen dat de commentatoren er dan een zo neutraal mogelijk oordeel over geven, op basis van hun jarenlange race-ervaring, het moet niet gekker worden! Die moeten wel bevooroordeeld zijn! Het maakt niet eens uit of het contactmoment überhaupt (goed) in beeld is geweest, jouw persoonlijke favoriet schuift ineens achterstevoren door het beeld, dat moet wel een schandalige actie zijn geweest van die vieze concurrent!
Goed, de strekking van het verhaal is wel duidelijk zo denk ik.