Mijn 1e race ooit,
Uren, dagen, maanden getraind op Zandvoort om toch iets van mijn onervarenheid te verbloemen als het er echt op aan gaat komen. Ik heb denk 20 verschillende setups opgeslagen voor dit circuit. Maar......Ik was er klaar voor. Mijn allereerste online race. En dat binnen een hele mooie omgeving die SRVN heet.
Ik had geen al te hoge verwachtingen. Mijn trainingstijden lagen rond de 1.43 laag en als ik een mazzel ronde had dan kon het weleens 1.42 hoog worden. Ik wist dat de beste tijden in de 1.40 zaten. Dus mijn doelstellingen waren voor deze race om niemand van de gevestigde orde van de baan te rammen en in ieder geval de finish te halen. Aangezien Zandvoort behoorlijk technisch is kon ik niet meer van mijzelf vragen.
De dag kwam dichtbij en ik had alles voor mekaar. Behalve de pitstop die zou ik Zaterdag wel even doornemen. Dus alle knoppen ingesteld. Pit strategie bepaald en een aantal keer geoefend. 10 sec voor de pitstop zou een prima uitgangspunt zijn vond ik. Alleen even de voorbanden en starten met benzine voldoende om de race uit te rijden. Immers ik had een prima setup die met niet al teveel vechten de banden redelijk heel hielden.
Het werd moment supreme. De zenuwen begonnen mee te spelen (toch grappig voor een spel) en ik begon te twijvelen over mijn setup. Tijdens het warm rijden met 30 andere mensen was het toch ineens helemaal anders dan met 2 of 3 man op de server. Ik reed ineens slecht en mijn setups klopte voor mijn gevoel niet dus begon ineens toch wat aan de bandenspanningen te veranderen.
Hoppa daar was dan eindelijk die qualificatie. 1:43 zou iets moeten zijn voor rond de 12e plek. Maar ik bakte er helemaal niets van en mocht blij zijn dat ik nog op een 19e plek mocht starten.
Toen was daar de start. vaak zat geoefend dus ik wilde daar mijn voordeel pakken. Dat lukte redelijk. Ik pakte een paar plaatsen en was mijn hoofd doelstelling voorbij. Ik had niemand eraf geramd en zat redelijk veilig rond de 15e plek. Na ronde 6 of 7 zou ik mijn pitstop maken. En rond ronde 7 zat ik vlak achter mijn teamgenoot Cas van de Woestijne. Ik had mijn pit menu de ronde ervoor goed ingesteld. en De crew had mij al gemeld dat ik binnen kon komen. In de arie luyendijk bocht meld ik aan mijn teamgenoot Cas dat hij zich geen zorgen hoefde te maken want ik ga naar binnen. Op dat moment is Cas voor mij weg. En duikt op in mijn auto. (lag momentje) en ik ga de pits in.
In de pits zie ik ineens iemand op mijn plek staan en ik twijvelde. Werkt dit nu echt zo in rfactor 2? je deelt allemaal dezelfde plek?? Immers, de pijl stond op zijn auto. Ik dacht. Het zal wel net zo werken als Assetto corsa dus ik duik op mijn plek zo zijn auto in. (sorry daarvoor) Een crash dus. Eenmaal op mijn plek zie ik dat uiteraard de schade aan mijn auto ook gerepareerd moest worden. Dit kon ik in de korte tijd niet even snel aanpassen. Dus daar stond ik dan. meer dan een minuut in de pits. Jammer dan.
Doelstelling is finishen. Dus dat heb ik de rest van de rondes dan ook maar gedaan en hopen op een betere 2e race.
2e Race leek meer op de standaard van SRVN. Een lekkere start gehad van helaas p19. Want dat was de plek na die terleurstellende quali, Maar ik kon aansluiten op een leuk groepje. Mijn pits had ik uitgesteld tot de 8e ronde. Ik dacht dan kan ik ook
niet zo snel iemand tegenkomen.
na de pitstop sloot ik aan in groepje met ik meende Renze Brink en ik zag dat mijn pace iets hoger was dan die van hem. Wat ik vreemd vond want hij is immers sneller in de trainingen gebleken maar ik kon de aanval inzetten en ik dacht dat ik geslaagd was. Maar toen bleek dat mijn banden niet de juiste temperatuur hadden en ik spinde. Ook nog een toucher met de muur.
Dus de laatste paar ronden moest ik met een kapotte suspension nog vechten voor mijn 15e plek.
maarrrrr. Ik heb mijn 1e punt binnen. En niemand van de baan geramd.
Tot de volgende race,
jeroen Meijer.
PS: mijn complimenten voor de organisatie, Alles was netjes voor mekaar. De rijders briefing voor de race door Martijn huisers was voor mij een verassing. De stream was zoals altijd leuk om te kijken en voorzien van proffesioneel commentaar. Hulde