rFactor 2
Geplaatst: 24 sep 2011, 01:03
rFactor 2
rFactor 2 is de langverwachte opvolger van rFactor en verscheen in 2012. Image Space Inc. is de ontwikkelaar van het spel. ISI ken je misschien niet, maar hun spellen vast wel. Voor EA Games brachten ze onder andere F1 2002 en F1 Challenge '99-'02 uit. In 2005 besloten ze onder eigen vlag rFactor uit te brengen. In vergelijking met rFactor zijn er een aantal belangrijke verbeteringen.
- Veranderende weersomstandigheden
- Een dynamische racelijn. Dit betekent dat er rubber neergelegd word op de lijnen die je rijdt en er een droge lijn verschijnt op natte circuits op jouw racelijn
- Banden slijten zichtbaar
- Verschillende compound banden zijn nu te onderscheiden door verschillende kleuren: net als de Pirelli F1-banden
- DRS wordt ondersteund
- rFactor 2 is de eerste racesim die turbo-motoren kan simuleren. Dit ervaar je in de Formule 2-mod
- Door het nieuwe modsysteem is het hebben van een mismatch onmogelijk
Net als rFactor biedt rFactor 2 leagues volop mogelijkheden. Denk hierbij aan het instellen van elke racelengte, aanpassen van de startgrid en het instellen van de weersomstandigheden. Daarom is rFactor 2 op dit moment de basis van de SRVN-kampioenschappen.
Daar draagt ook de beschikbare auto's en circuits aan bij. Anders dan bij rF1 heeft ISI voor rF2 diverse licenties afgesloten met autofabrikanten en circuits. Belangrijke pijlers zijn Renault, Nissan en het Marussia F1-team. Qua circuits zijn de belangrijkste Silverstone, Lime Rock Park en Sepang.
Alle content die ISI uitgebracht heeft vind je op deze site. We gaan er vanuit dat je alle basiscontent zelf installeert. Deze zul je dan ook niet aantreffen in SRVN-mods. Op de frontpage zullen we altijd een bericht plaatsen als er nieuwe, of geupdate, content beschikbaar is. ISI heeft aangegeven nog jaren door te gaan met het ontwikkelen van rFactor 2 en content.
De content die op dit moment, 28 juni 2013, beschikbaar is:
Auto's
- Renault Mégane
- Renault Clio
- Formule 2 (Williams JPH1B)
- Formule Renault 3.5
- ISI Formula Master (F1 2012)
- Nissan 370Z GT4
- NIssan GT-R GT1
- F1 '60
- F2 '60
- F3 '60
- Brabham BT-20
- Skip Barber
- Chevrolet Corvette GT2
- Marussia MR01 (F1 2012)
- Mercedes SLS F1 Safety Car
- Chevrolet Camaro GT3
Circuits
- Estoril
- Spa-Francorchamps 1967
- Sepang
- Mills
- Monte Carlo 1967
- Palm Beach
- Monza + Oval 1967
- Lime Rock Park
- Silverstone
Toekomstige content
ISI werkt op dit moment aan de volgende content:
- Indianapolis Motor Speedway
- BTCC-auto (identiteit onbekend)
- Dallara DW12 (IndyCar 2013)
- Reynard 95i (CART 1995)
- March 86C (CART 1986)
- Eagle MK4
- Cooper T54
- Watson Roadster
- Eagle MK1
- AC Cobra 247
- Mercedes-Benz 300 SLR
Demo
Sinds 28 juni 2013 kun je rFactor 2 eerst uitproberen voordat je tot aanschaf overgaat. In de demo heb je de beschikking over de Corvette C6.R en Lime Rock Park. We raden je altijd aan eerst de demo te proberen, ook om te zien hoe goed je PC omgaat met rFactor 2.
Content of Lite Installer
Op de downloadpagina zul je zien dat je kunt kiezen tussen de Content en de Lite Installer. Wij raden je aan om te gaan voor de Lite Installer. Die bevat namelijk alleen de basis van rFactor 2: alle content download je dan los. Zo ben je sneller klaar met downloaden en het is wel zo makkelijk om alle content in een map op je PC te hebben staan.
Handige linkjes
- Voor vragen en antwoorden, bekijk onze V&A-afdeling. Stel gerust je vraag!
- Op het ISI-forum (Engelstalig) vind je ook antwoord op allerlei vragen. Tevens vind je hier discussies over mods die nog ontwikkeld worden, kun je hier bugs in rF2 direct melden bij ISI en vind je het laatste nieuws rondom rF2.
Mods van derden
rFactor is bekend, en berucht, om zijn grote aantal beschikbare mods. Vrijwel elke raceserie ter wereld is te rijden in rFactor. Van truckracing tot Formule 1 en van karting tot zeepkisten. Zover is de modcommunity nog niet met rFactor 2. Er zijn een aantal zeer goede circuits beschikbaar. Denk hierbij aan Croft, Putnam Park en Poznan. Alledrie ontwikkelt door feels3.
Daarnaast zijn er nu modgroepen aan de slag met het maken van mods waarvoor betaald moet worden. De komende jaren moet blijken of deze trend doorzet.