Hulp gezocht met Graphics en minimale systeemeisen.

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

Hallo all :byebye: Hier even een paar vragen, en wellicht kan iemand ons helpen..

We zitten best met een probleem..Het is de laatste keer namelijk helaas niet gelukt om normaal mee te kunnen doen aan de 2.4 op Spa van afgelopen Zondag..Tijdens de start erg veel stuttering en stilstaande beelden, de auto overal en nergens, niet mee te sturen..na zo'n 6 rondjes helaas uitgereden dus :eggstick: ..erg frustrerend gezien de vele voorbereidingen..en vooral, het plezier..Terwijl andere wedstrijden bij Srvn gewoon wel een stuk beter gaan zonder al teveel toestanden..

Kan iemand bij deze wellicht adviseren wat er voor nodig is om het wél goed te laten draaien tijdens
de wedstrijden op de Srvn server qua systeem?
Of kan het met dit systeem en deze videokaart evengoed..(low settings, van alles al geprobeerd)
We zijn nu zeker wel klaar voor de uitdaging bij de SRVN zeg maar..
Handige tips en tricks zijn bij deze zéér welkom :thumbs_up:

Maar goed, het is eerlijk gezegt ook al wel een iets ouder systeem(2014? :| ). De vraag bij deze is dus, is het nog een poging waard in 2021, of móet je voor Rfactor, of om normaal mee kunnen te rijden bij SRVN gewoon echt aan iets beters?

bij deze de specificaties:

Moederbord Gigabyte ga 970a ds3p

AMD FX-8350 8-Core 4.0 GHz AM3+ 

Crossair 16GB ddr3 1600

850W voeding

Gigabyte 1070 G1 GTX videokaart

TrippleMonitor@5600x1050(de wat oudere)

Of wordt het toch echt tijd voor een upgrade..en dan alleen de videokaart, systeem, of toch maar een compleet nieuw systeem?
Wellicht heeft iemand nog handige tips zodat dit systeem wel "probleemloos" draait? Hoe goed de graphics eruit zien is voor ons niet heel belangrijk, een redelijk scherp beeld daarintegen is wel meegenomen.

Ons dank is groot..Groeten :bierfles ! Jeremy MRT
Ivo de Groot
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:24
Racestuur: Simucube 20Nm
Locatie: Berkel en rodenrijs
Contact:

Hi,

Als ik zo even snel kijk zou mijn aanbeveling zijn om je moederbord, CPU en geheugen te vervangen. De GPU zal nog wel even meekunnen, al zul je wellicht wat settings naar beneden moeten doen.

Dus ga op zoek naar een 5600X met wat DDR4 (+3200Mhz) en een leuk moederbord. :thumbs_happy:

O en als toekomstig sponsor van het komende GT seizoen mag ik vast wel zeggen kijk eens op www.informatique.nl :D
(ik weet het de website is aan vervanging toe, zij we mee bezig :roll: )

(Maar een PB mag ook hoor, kunnen we altijd kijken of er nog wat te regelen is qua prijs)
André Geuze
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 mar 2016, 16:52
Racestuur: Fanatec CSW Base 2.5 + Formula
Locatie: Almere-Stad
Contact:

Hey Jeremy,

Na een systeem 7 jaar te hebben gebruikt zou je in deze tijd toch wel kunnen stellen dat deze aan vervanging toe is. Heb zelf de knoop in December 2020 doorgehakt, want met de nieuwere content van S397 kreeg ik er steeds minder FPS uit geperst.
(Zie deze lijst ter referentie, systeem uit 2015)

De nieuwe build waarvoor ik heb gekozen betreft een Ryzen processor, maar dan wel eentje die op dat moment lekker verkrijgbaar was en waarmee je toch geen concessies doet (Ryzen 9 3900XT). Verder heb ik die GTX 970 weten te vervangen door een RTX 2060, via marktplaats. Videokaarten waren al drama en dat is nu helaas nog steeds zo. Op die manier kon ik toch van een nieuwe kaart genieten die nog onder de 500 euro geprijsd was.

Leuk die reclame hierboven, maar ik zou je wel willen meegeven om nog even iets breder naar componenten opzoek te gaan ;) . Er zijn diverse vergelijkingssites met verschillende prijzen én reviews, denk aan Tweakers pricewatch of Hardwareinfo.

Edit:
Los van hardware, jullie hebben vast ook wel gespeeld met visible vehicles op 6 ipv 20? Auto detail FPS?
Ivo de Groot
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:24
Racestuur: Simucube 20Nm
Locatie: Berkel en rodenrijs
Contact:

André Geuze schreef: 14 jul 2021, 11:38 Hey Jeremy,

Na een systeem 7 jaar te hebben gebruikt zou je in deze tijd toch wel kunnen stellen dat deze aan vervanging toe is. Heb zelf de knoop in December 2020 doorgehakt, want met de nieuwere content van S397 kreeg ik er steeds minder FPS uit geperst.
(Zie deze lijst ter referentie, systeem uit 2015)

De nieuwe build waarvoor ik heb gekozen betreft een Ryzen processor, maar dan wel eentje die op dat moment lekker verkrijgbaar was en waarmee je toch geen concessies doet (Ryzen 9 3900XT). Verder heb ik die GTX 970 weten te vervangen door een RTX 2060, via marktplaats. Videokaarten waren al drama en dat is nu helaas nog steeds zo. Op die manier kon ik toch van een nieuwe kaart genieten die nog onder de 500 euro geprijsd was.

Leuk die reclame hierboven, maar ik zou je wel willen meegeven om nog even iets breder naar componenten opzoek te gaan ;) . Er zijn diverse vergelijkingssites met verschillende prijzen én reviews, denk aan Tweakers pricewatch of Hardwareinfo.

Volgens mij geef ik in grote lijnen hetzelfde advies als wat jij doet?

En ik verplicht niemand om bij ons te gaan kopen, lekker kijken/kopen bij de winkel waar je goed bij voelt ;)
Wilde alleen maar aangeven dat als die een PB stuurt met de wensen dat we dan wellicht nog wel een korting kunnen regelen voor een mede SRVN-er
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

André Geuze schreef: 14 jul 2021, 11:38 Hey Jeremy,
...
Los van hardware, jullie hebben vast ook wel gespeeld met visible vehicles op 6 ipv 20? Auto detail FPS?
Op 6??? Dat zou ik dus even niet doen. Dat heeft eerder tot incidenten geleid doordat iemand 'ineens uit het niets' een stilstaande auto op de baan zag staan bij de start.
Vandaar ook ARR 3.3.2 ;)
Iets lager dan die 20 kan nog best hoor (op eigen risico), maar 6 zou ik serieus afraden.
André Geuze
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 mar 2016, 16:52
Racestuur: Fanatec CSW Base 2.5 + Formula
Locatie: Almere-Stad
Contact:

Lennart Lippens schreef:
André Geuze schreef: 14 jul 2021, 11:38 Hey Jeremy,
...
Los van hardware, jullie hebben vast ook wel gespeeld met visible vehicles op 6 ipv 20? Auto detail FPS?
Op 6??? Dat zou ik dus even niet doen. Dat heeft eerder tot incidenten geleid doordat iemand 'ineens uit het niets' een stilstaande auto op de baan zag staan bij de start.
Vandaar ook ARR 3.3.2 ;)
Iets lager dan die 20 kan nog best hoor (op eigen risico), maar 6 zou ik serieus afraden.
Ik heb het een keer tijdens een clubavond getest, maar werkte net zo slecht eigenlijk. Toen wist ik het wel, die oude kaart moest eruit. Maar ja inderdaad, je wilt ook geen auto's missen op de baan. Dat komt je duur te staan..
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

André Geuze schreef: 14 jul 2021, 12:54
Lennart Lippens schreef:
André Geuze schreef: 14 jul 2021, 11:38 Hey Jeremy,
...
Los van hardware, jullie hebben vast ook wel gespeeld met visible vehicles op 6 ipv 20? Auto detail FPS?
Op 6??? Dat zou ik dus even niet doen. Dat heeft eerder tot incidenten geleid doordat iemand 'ineens uit het niets' een stilstaande auto op de baan zag staan bij de start.
Vandaar ook ARR 3.3.2 ;)
Iets lager dan die 20 kan nog best hoor (op eigen risico), maar 6 zou ik serieus afraden.
Ik heb het een keer tijdens een clubavond getest, maar werkte net zo slecht eigenlijk. Toen wist ik het wel, die oude kaart moest eruit. Maar ja inderdaad, je wilt ook geen auto's missen op de baan. Dat komt je duur te staan..
Ik heb 1 SRVN-race per ongeluk op 6 gereden, NK Clio op Spa. Het ging goed, maar dat vond ik geen pretje. Je ziet dan 3 auto's voor je, 3 in je spiegels (of 4 voor je, 2 in je spiegels).
Het speelde toen net binnen de RC dat iemand zijn straf onterecht vond 'omdat hij die auto waar hij tegenaan reed pas de laatste seconde in beeld zag verschijnen'. Toen best ik zelf gaan testen met die setting op 6 om het te reproduceren, en dus niet aangepast daarna... :loser1:

Hoe dan ook, het is geen geldig excuus om een straf te ontlopen :D
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

Heey bedankt voor de reacties tot zover..ik ga jullie adviezen beide in overweging nemen..ben alleen bang als we straks een nieuw systeem hebben aangeschaft, de 1070 toch evengoed net te kort gaat komen..en die videokaarten zijn erg duur helaas idd..

Het gekke is wel dat het oude systeem op singleplayer met 20 auto's toch redelijk prima draaid, maar zodra op de srvn server tijdens de wedstrijd komen de problemen..spa en lage zon is zoiezo swaar voor het systeem ben ik achter

zou het ook in het aantal pixels kunnen zitten? Denk dat 5600x1050 misschien iets teveel van het goede is? Ik kan het ook nog op 3840x900 proberen, dan op ultra laag..gaat uiteraard ten koste van de kwaliteit, maar wellicht trekt het systeem het dan wel, of maakt dat niet uit?

Kortom is dit systeem niet meer relevant in 2021, zullen we toch aan iets anders moeten..maar wil het voor nu nog een kans geven, of heeft het echt geen zin?
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Hoi Jeremy,

Meten is weten wordt er wel gezegd en dat klopt ook wel. Er zijn mogelijkheden om jouw fps te controleren binnen rfactor. Pak een zwaar circuit, zorg voor bewolking en regen en rij tegen een stuk of 40 tegenstanders. Het zal dan wel snel duidelijk worden of je systeem het trekt. Je kan idd spelen met resolutie en instellingen binnen Rfactor. Als ik jouw videokaart zie, moet je daar nog wel een seizoen mee kunnen rijden. Je geeft ook aan dat het anders wel goed gaat, dus bestaat de kans dat er andere factoren een rol hebben gespeeld die dag, dan de hardware van jouw systeem.
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

Hoi Roel, bedankt voor de tip :) ..Oeps, de filmpjes die ik had gepost waren dus vertraagt opgenomen.. miscommunicatie in het team MRT :loser1:
(ik had al zoiets, dan was het wel heel slecht gesteld :| )

Maar goed, bedankt voor de PB..ik ga zeker nog even tweaken aan het "oude" systeem..maar ben wel van mening dat het enorm hard gaat qua ontwikkeling mbt het simracen op zich in combinatie met het systeem waar je op draait..jammer dat die videokaarten zo enorm in prijs zijn gestegen sinds het covid gedoe..ik had nog mazzel met een bijna nieuwe 2070 voor "maar" 350,-
Laatst gewijzigd door Jeremy Mook op 16 jul 2021, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Face it, oude spullen gaat het niet meer veel beter van worden. Als het dat al doet is het waarschijnlijk tijdelijk. Dat het uberhaupt zo lang goed ging met die videokaart.

- Alles zo laag mogelijk of uit zetten waar het kan, dus alles OFF of LOW
- Replay uitzetten
- Onvoorstelbaar dat niemand dit nog heeft voorgesteld, ga terug naar 1 monitor
- Hard sparen :P


ps
ik zit in hetzelfde schuitje ;)
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

William Geuze schreef: 16 jul 2021, 09:47 Face it, oude spullen gaat het niet meer veel beter van worden. Als het dat al doet is het waarschijnlijk tijdelijk. Dat het uberhaupt zo lang goed ging met die videokaart.

- Alles zo laag mogelijk of uit zetten waar het kan, dus alles OFF of LOW
- Replay uitzetten
- Onvoorstelbaar dat niemand dit nog heeft voorgesteld, ga terug naar 1 monitor
- Hard sparen :P


ps
ik zit in hetzelfde schuitje ;)
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt William :) ..tis een soort uitstel van executie idd..
Het gaat bij deze ook vooral om de 2e auto :D Had gehoopt nog een seizoen voort te kunnen met t oude spul, maar we zullen verder moeten gaan kijken..ik heb zelf recent namelijk al een redelijke update gedaan ;) draait supersnel op medium settings 5040x1050@60Hz..lichte vertraging met alles op Ultra (3 schermen of VR is een must have..of je hebt zo'n hele dikke "curved" monitor :smokey: )..ik ben zeker benieuwd naar je update William :bierfles Bedankt tot zover :byebye: .. Groeten Jer
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ook voor de tweede auto geld, beter 1 scherm en kunnen rijden, dan met 3 moeten afmelden door performance issues ;)

Ik heb de keuze gemaakt voorlopig niet te upgraden wegens andere prioriteiten. Doet elke keer weer pijn...
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

William Geuze schreef: 16 jul 2021, 13:53 Ook voor de tweede auto geld, beter 1 scherm en kunnen rijden, dan met 3 moeten afmelden door performance issues ;)

Ik heb de keuze gemaakt voorlopig niet te upgraden wegens andere prioriteiten. Doet elke keer weer pijn...
Ja, tis niet leuk meer idd qua kosten om nog redelijk mee te kunnen rijden tegenwoordig, maar aan de andere kant vind je wel steeds meer voor weinig op de 2e hands markt, al zijn de prijzen van de videokaarten ronduit belachelijk :roll:
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Jeremy Mook schreef: 16 jul 2021, 00:27 Hoi Roel, bedankt voor de tip :) ..Oeps, de filmpjes die ik had gepost waren dus vertraagt opgenomen.. miscommunicatie in het team MRT :loser1:
(ik had al zoiets, dan was het wel heel slecht gesteld :| )

Maar goed, bedankt voor de PB..ik ga zeker nog even tweaken aan het "oude" systeem..maar ben wel van mening dat het enorm hard gaat qua ontwikkeling mbt het simracen op zich in combinatie met het systeem waar je op draait..jammer dat die videokaarten zo enorm in prijs zijn gestegen sinds het covid gedoe..ik had nog mazzel met een bijna nieuwe 2070 voor "maar" 350,-
In je eerste post praat je over een nvidia1070 in deze post een 2070
Anyway zelfs met een 1070 zou je triples moeten kunnen draaien en met een 2070 met gemak
Ik draai ook met een 6 jaar oude processor intel i7 4790K met een RTX2080ti kaart op 7680x1440 geen probleem
Vermoedelijk bottleneckt jouw processor/moederbord

Gr. Berry
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

Berry Witman schreef: 22 jul 2021, 21:30
Jeremy Mook schreef: 16 jul 2021, 00:27 Hoi Roel, bedankt voor de tip :) ..Oeps, de filmpjes die ik had gepost waren dus vertraagt opgenomen.. miscommunicatie in het team MRT :loser1:
(ik had al zoiets, dan was het wel heel slecht gesteld :| )

Maar goed, bedankt voor de PB..ik ga zeker nog even tweaken aan het "oude" systeem..maar ben wel van mening dat het enorm hard gaat qua ontwikkeling mbt het simracen op zich in combinatie met het systeem waar je op draait..jammer dat die videokaarten zo enorm in prijs zijn gestegen sinds het covid gedoe..ik had nog mazzel met een bijna nieuwe 2070 voor "maar" 350,-
In je eerste post praat je over een nvidia1070 in deze post een 2070
Anyway zelfs met een 1070 zou je triples moeten kunnen draaien en met een 2070 met gemak
Ik draai ook met een 6 jaar oude processor intel i7 4790K met een RTX2080ti kaart op 7680x1440 geen probleem
Vermoedelijk bottleneckt jouw processor/moederbord

Gr. Berry
Hoi Berry, bedankt voor je reactie :) ..denk ook dat je gelijk hebt idd wat betreft het moederbord. We zijn al aan het kijken voor een beter systeem, waarschijnlijk wordt het een Ryzen en gaming moederbord. Het gaat om de computer van mn Vader namelijk, die heeft een 1070..ikzelf heb een 2070, dus vandaar ;)

Groeten, Jer :bierglas:
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”