(Bass) Shakers

Plaats reactie
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Nadat ik enkele filmpjes tegenkwam over buttkicker en bass shakers heb ik spullen besteld om (Bass) shakers aan mijn sim opstelling toe te voegen. Aangezien dit niet al te moeilijk lijkt moet zelfs mij dit gaan lukken. Via dit topic wil ik mijn bevindingen (van deze test) delen.

Als er mede SRVN-ers vragen/ervaringe/ tips etc. hebben, hoor ik het graag.


De test:
2 shakers (voor en achter)

Wat heb ik besteld:

- 2 kanaals versterker (1x)
Deze is 2*30Watt (2*50 Watt is waarschijnlijk beter). Voor de aansturing kan elke versterker gebruikt worden. Ik heb als test deze mini versterker (€ 23,00):

Afbeelding

-Geluidskaart (1x)

Afbeelding

De geluiden (telemetrie van de game) worden via een aparte (2e) geluidskaart omgezet naar de kanalen van de shakers.
Groen (front) is voor de aansturing van 2 kanalen.
Zwart (rear) wordt gebruikt voor nog eens 2 kanalen (bij een 4 kanaals opstelling. Je hebt dan ook een 2e versterker nodig).
De geluidskaart die hierboven is afgebeeld ga ik uitproberen (€ 13,00).

Bass Shakers (2x)

Bass Shakers (of transducers zoals ze ook wel genoemd worden) zijn er in vele maten en prijsklassen. Ik heb voor de test deze (budget) shakers gekocht (€ 25,00 p.st.). Let op: de impedantie (Ohm) van de shakers i.c.m. versterker is belangrijk. In dit geval zijn de shakers 4 Ohm. De versterker die ik gebruik kan dit aan.

Afbeelding

Nog meer zaken die nodig zijn:
-DC Adapter voor versterker? (1x)
-USB verlengkabel (van geluidskaat naar PC) (1x)
-Kabels voor de speakers (2x)
-Kabel van geluidskaart naar versterker (1x)


Aansturing software:
Via de gratis software van Simhub kunnen de Bass Shakers aangestuurd worden. Er is heel veel mogelijk qua instellingen.
Simvibe heeft ook een programma om de shakers aan te sturen. Dit programma is echter niet gratis (€ 87,00).

Shema’s
Ik alles zo eenvoudig mogelijk schematisch proberen weer te geven )zonder de stroomvoorzieningen van de pc en versterkers te tonen).
Shema 2 kanalen:
Front/Rear kan ook via Simhub ingesteld worden als links/rechts.

Afbeelding

Schema 4 kanalen:
Als ik tevreden ben met de Shakers ga ik nog een versterker en 2 shakers erbij zetten zodat ik elke hoek van de auto kan voelen. Daarom alvast de opstelling voor 4 kanalen
Afbeelding
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Heel erg benieuwd naar je ervaringen met deze, vermoedelijk, piepkleine transducers.

Ik denk dat je deze zo dicht mogelijk bij je stoel of onder je kont moet bevestigen.
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Ik heb deze onder de stoel zitten ,, maar nooit aanstaan ..

https://www.ugx-shop.com/product/buttkicker-gamer-2/
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Ik heb er ook eens naar zitten kijken. De verhalen die je leest verschillen nogal, maar ik heb begrepen dat rfactor en shakers niet heel erg lekker samen werken.
Dus ook ik ben benieuwd naar jou bevindingen
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Welke software gebruik jij voor de aansturing Ron?
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Sven Munnecom schreef: 04 mei 2020, 23:25 Welke software gebruik jij voor de aansturing Ron?
Als ik het zo lees Simhub
Jurgen slechten
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jul 2019, 00:00
Racestuur: Trustmaster t300
Locatie: Maastricht
Contact:

Interessant topic, heb hier ook al meerdere keren over nagedacht, maar zodra ik begin in te lezen raak ik het overzicht kwijt. Voor de 1 is dit een geweldige toevoeging, voor de ander lijkt het waardeloos. Ik was voornamelijk aan het kijken naar de buttkicker gamer 2, maar dan zit je al snel op 200 €/stuk.Benieuwd wat jou bevindingen zijn met deze budget shakers icm RF2.
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

René de Ruijter schreef: 05 mei 2020, 08:51
Sven Munnecom schreef: 04 mei 2020, 23:25 Welke software gebruik jij voor de aansturing Ron?
Als ik het zo lees Simhub

Bij mij wordt ie aangestuurd door Simvibe.
Maar zoals ik al zei , staat ie nooit aan .

Jurgen als je interesse hebt mag je hem voor 125 euro overnemen .
Jurgen slechten
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jul 2019, 00:00
Racestuur: Trustmaster t300
Locatie: Maastricht
Contact:

Zeker interesse Ron, maar heb geen idee wat ik nog moet aanschaffen om het werkend te krijgen. Ik vermoed een versterker en een geluidskaart. (Of kan dat op de geluidskaart van de pc)Welke versterker heb ik nodig. En het liefst future proof, mocht ik in de toekomst naar 4 shakers willen. Kortom veel vragen...
Ik ga het web nog wat afspeuren om nog wat info te vergaren.
Kom er zeker op terug Ron.
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Is goed Jurgen ,

Zoals in de link van de UGX shop te zien is deze compleet.
Bij mij zit ie op de geluidskaart van de pc , versterker is die zwarte box wat erbij zit.
Weet zo niet als je deze kan uitbreiden naar meer shakers .

Groetjes Ron
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

@William Geuze
De Shakers zijn niet piepklein. Zie deze video waarin ze gebruikt worden:



gr,
Sven
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Check!
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

hoe is het hier mee?
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Even een update:

Ik heb nog niet alle spullen (geluidskaart) via de pakjesboot uit China ontvangen maar heb alles werkend. Had nog een oude geluidskaart gevonden. Dus hier mijn eerste indruk van de (budget)shakers.

Ik heb eerst 2 shakers gebruikt en deze links en rechts van mijn stoel gemonteerd. Vervolgens heb ik meteen 2 shakers erbij besteld en onder mijn pedalen (links en rechts) geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
De gratis software van Simhub werkt super. @René de Ruijter Ik heb totaal geen problemen ondervonden bij het rijden in rFactor2. Bij de overige gangbare games werkt het ook prima.
Bij de wat oudere games (GTR2 RF1 GTL) werkt het ook maar een stuk minder effecten (geen wheelslip etc) en alle effecten zijn mono; op elk kanaal worden dezelfde trillingen doorgegeven.

Wel is het aan te raden om de shakers aan te sluiten op een iets zwaardere versterker dan in mijn 1e post is aangegeven. (minimaal 2*50 Watt per 2 speakers werkt top). Afhankelijk van de plek van montage en de sterkte van je versterker(s) maken de shakers toch wel wat (tril)geluid. Met een headset op hoor je dit zelf niet maar kan me voorstellen dat dit storend kan zijn voor je huisgenoten :).

Voor een investering van minder dan €150,00 (voor een setup met 4 shakers) ben ik super tevreden. Bij mijn simsetup (Playseat Challenge) werkt het heel goed. Nadeel is wel dat ik nu echt iets mis als ik zonder bass shakers een sim speel. De beleving van racen is echt 100% meer geworden. Het is een goede aanvulling op FFB van het stuur. Met name de trillingen per wiel bij blokkeren en slippen van de wielen is prettig aangezien ik geen direct drive stuur heb.

gr,
Sven
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Nog even als aanvulling en om de post compleet te maken een foto van mijn (LED)stroomvoeding van 24V en de versterkers (front en rear):
Moet deze nog inbouwen in een mooie case o.i.d.

Kosten:
-bodyshaker: € 15,00 per stuk (afhankelijk van het aantal en verzendmethode) https://www.technik-passage24.de/bodyshaker-100-watt
-Voeding: € 20,00 https://www.tinytronics.nl/shop/nl/voed ... lrs-150-24
-versterker: € 14,00 per stuk https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audi ... versterker

Verder nog wat kleine dingen nodig. Zoals schroeven en kabel voor voeding en shakers.
Audiokabel met minijackpluggen (voor de output van geluidskaart naar de versterkers)
Voor de bevestiging aan mijn stoel heb ik kapjes gemaakt (van oude led tuinverlichting van de Action) en bevestigd met klemmen die je normaal gebruikt om een bezem in te klemmen. Zie afbeelding in een eerdere post :bierfles

Afbeelding

gr,
Sven
Peter Kennepohl
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2020, 18:11

Kan je blokkeren per wiel voelen of alleen voor en achter? Omdat het mono is?
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Peter,

Excuses voor de late reactie.

Het is alleen 'mono' als je 1 shaker gebruikt.

Het blokkeren voel je per wiel als je 4 shakers hebt. Bij 2 shakers is het links/rechts of voor/achter. Dit is afhankelijk van de opstelling van de shakers. Bij 1 shaker komt alles ook dor via 1 shaker en geeft dit een vertroebelde doorgave van trillingen m.i.

Dit is een voorbeeld van de wheelsLock input/output bij 4 shakers (rFactor2):

Afbeelding

Mijn advies is om minimaal met 2 shakers te rijden. Met de, zoals mij gebruikte, doe-het-zelf oplossing, zijn de kosten dan rond de €80,-

Ik gebruik niet alle effecten. Heb enkele basisprofielen gemaakt die ik aanpas voor het type auto (basisprofiel gemaakt voor formuleauto, kart, voorwiel aangedreven en achterwiel aangedreven.

Hier de afbeelding van de beschikbare effecten en hoe ik deze heb ingesteld in Simhub (onderaan Wheel lock en slip:

Afbeelding
gr,
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

UPDATE:

Het is al ruim een jaar geleden sinds mijn laatste post. Vandaar deze update.

Nadat ik een nieuwe simrig heb aangeschaft heb ik besloten om een upgrade te doen naar zwaardere bass shakers links- en rechtsachter.

Daytona Audio BST-1: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-bst-1.html

De versterker waar ik in een eerdere post naar verwees is al heel lang niet meer leverbaar. Maar gelukkig hebben ze voor een paar Euro meer een alternatief.

Hier zijn nieuwe links naar de onderdelen om een bassshaker setup te maken (met geupdate gestegen prijzen):

Kosten:
-bass shaker (kleine): € 16,99 per stuk (afhankelijk van het aantal) https://www.technik-passage24.de/bodyshaker-100-watt
- bass shaker DytonaAudio Daytona Audio BST-1 € 54,95: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-bst-1.html
-Voeding: € 25,00 https://www.tinytronics.nl/shop/nl/voed ... lrs-150-24
-versterker: € 18,00 per stuk https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audi ... versterker
-geluidskaart: € 15,00 https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... 5055%21sea


Mochten er vragen zijn, hoor ik het graag!
gr,
Sven
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”