Vragen over algemene informatie over skins 2020-I

Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ja halo! Nu pak je de F3-asia met halo! :thumbs_up:
Onze F3 is de Tatuus PM-18
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Die error melding krijg ik ook wel eens, zeker als je een nieuwe alt-xxx.dds hebt en die wilt laden.
Als die fout melding komt, alleen op OK klikken en even wachten.
Klik dan op de pijltje om naar een andere skin te gaan en vervolgens weer terug.
Ook een reload van de desbetreffende nieuwe alt-xxx skin kan dan helpen.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Lennart Lippens schreef: 11 jan 2020, 15:49 Ja halo! Nu pak je de F3-asia met halo! :thumbs_up:
Onze F3 is de Tatuus PM-18
:oops: en niet een gedronken....
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Als ik chrome gebruik op een auto is die prachtig, als ik op de baan ga kijken wordt alles chrome mattig en een compleet donkere tint en niet meer te wijzigen..

Iemand een idee? Of kan een auto niet volledig in chrome?

Castrol Racing/Rally/Trucking/Farming Team
#18 #24 #71 #177

Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Let op dat chrome alleen zichtbaar is als de settings in rfactor2 hoog genoeg staan.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Albert van Mourik schreef: 11 jan 2020, 17:43 Of kan een auto niet volledig in chrome?
de vraag is eerder Waarom?
Persoonlijk vind ik Chrome meer iets voor detail werk (een lijntje tussen 2 kleuren, een randje om de koplamp, de deur klink of spiegels) dan een complete auto in Chrome.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Afgekeken vanuit het echte AfbeeldingAfbeelding

Castrol Racing/Rally/Trucking/Farming Team
#18 #24 #71 #177

Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

moet je echt de bestanden aanmaken voor de F4 zoals F420201-XXX_region.DDS en F420201-XXX.json dit is nl een nieuwe manier van een skin maken waar ik op dit moment geen tijd voor heb om me daar in te verdiepen ivm drukte op mijn werk.
kan ik de skins van mijn team ook alleen het normale F420201-XXX.DDS bestand aanleveren of werkt dat niet?

ik hoor het graag want ik heb nog maar een paar avonden om wat in elkaar te flansen.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Liever wel, want als niemand dat doet moeten wij iets standaard maken.
Zonder deze bestanden werkt het niet lekker.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Jeroen Huisers schreef: 14 jan 2020, 14:29 Zonder deze bestanden werkt het niet lekker.
Redelijk understatement. Zelfs mét de bestanden werkt het bij mij helemaal niet. Ik heb het psd-bestand naar Wilco gestuurd. Als hij er ook niets van kan maken, is het dan mogelijk een photoshop-avondje in te lassen of is iemand genegen mijn psd-bestand in de juiste bestanden om te gieten en me die weer terug te sturen? Dan zie ik wel in de showroom waar ik nog dingen moet aanpassen. Als ik maar de juiste bestanden heb. Maar allereerst laat ik broer Wilco even experimenteren.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Wat je voor photoshop nodig hebt is de DDS plugin.

DDs plugin voor Adobe Photoshop 5.0, 5.1, 6.0, 7.0, CS, CS2, CS3, CS4, CS5 and CS6
Hier te downloaden

32 bit versie direct

64 bit versie direct

Na installatie kan je in Photoshop je bestand opslaan als .DDS
Er komt dan een extra pop up window met wat keuzes.
Kies dan zoals onderstaand.

Afbeelding

Daarna kan je dus deze .DDS bestanden kopiëren naar de rFactor folder en kan je je skin bekijken.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Bedankt voor de uitgebreide info, maar dat heb ik allemaal gedaan. Precies zo opgeslagen zoals in het plaatje staat. Helaas zonder resultaat dus. Ik laat Wilco proberen en meld me weer indien nodig. Misschien nog één vraag: Moet ik één en hetzelfde psd-bestand opslaan als ALT_GerF3.dds ALT_GerF3_region.dds en ALT_GerF3.json? Zo heb ik het nu tenminste gedaan.

Afbeelding

Die twee dds-bestanden en het json-bestand heb ik in settings gezet waar de F3-test car staat in de SRVN_01 map.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Marcel Siegers schreef: 13 jan 2020, 20:41 moet je echt de bestanden aanmaken voor de F4 zoals F420201-XXX_region.DDS en F420201-XXX.json dit is nl een nieuwe manier van een skin maken waar ik op dit moment geen tijd voor heb om me daar in te verdiepen ivm drukte op mijn werk.
kan ik de skins van mijn team ook alleen het normale F420201-XXX.DDS bestand aanleveren of werkt dat niet?

ik hoor het graag want ik heb nog maar een paar avonden om wat in elkaar te flansen.
Ik ben absoluut geen photoshopper maar aanmaken region en json file valt als je er geen speciale dingen mee wil doen wel mee.
Dus bij deze een poging om een ' beknopte' create region/json for dummies (gebaseerd op de uitgebreide s397 versie).

Als je je ' normale' livery/paint DDS af hebt en je wilt minimale region effecten gebruiken zijn er een paar stappen nodig. Zelfs voor deze 'minimal' set lijkt het misschien een lang verhaal maar valt eigenlijk best mee.

1) ga naar de layers tab, klap indien nodig de group met naam region open met zodat je de region layers ziet.
Afbeelding
ziet na uitlkappen dan volgt uit
Afbeelding

2) selecteer de black region layer en voeg een layer mask toe, komt een extra wit vlakje naast de layer
Afbeelding

3) zorg dat je de layer mask hebt geselecteerd, witte rand geeft dat aan.
Afbeelding

4) vul de mask volledig met zwart via de bucket tool , even opletten dat voorgrond kleur op zwart staat
Afbeelding

5) als fill goed is gegaan is mask veld nu zwart
Afbeelding

6) maak de region group layer en daarin black layer zichtbaar/aktief
Afbeelding

7) je kunt nu op dezelfde manier als voor de normale DDS region bestand aanmaken via save as en DDS extension kiezen. Daarbij nu alleen DXT1 formaat gebruiken
Afbeelding

Region file is hiermee klaar. Json file wordt gemaakt terwijl je in single mode je paint resultaat bekijkt.
Dus voor de resterende stappen gaan verder in rf2 en webbrowser.

Ik heb in onderstaande voorbeeld een eigen paint voor de F4 gebruikt die heb ik naam alt99.dds en bij behorende region file heet dan alt99_region.dds (let op de _ in de naam ) gegeven. gebruik bij het bekijken altijd rijdersnummer om eea in showroom te bekijken.

Neem een willekeurige F4 nummer (wel juiste model dus de usf ahum meneer peeters )
Afbeelding

en klik op create dir die wordt dan aangemaakt in je rf2 settings directory
Afbeelding

nieuwe aangemaakte folder bij mij op de c: schijf
Afbeelding

daarin subdir
Afbeelding

In die folder worden bij create dir files gemaakt gebaseerd is op gebruikte car nummer.
Afbeelding

Hier heb ik mijn eigen aangemaakte file alt99dds en alt99_region.dds bijgekopieerd.
Afbeelding

Vervolgens in rf2 een reload doen.
Afbeelding

rf2 herkent dan als goed gaat de extra livery varianten, ziet nu ALT staan en pijltjes zijn te gebruiken.
Afbeelding

ik selecteer nu in mijn geval de alt99 variant. switchen naar een ander variant geeft soms volgende error, gewoon op ok klikken dan kun je verder in de showrroom
Afbeelding

na okee wordt indien de error komt een witte auto getoond terwijl ik wel alt99 heb geselecteerd.
Afbeelding

open vervolgens de painteditor in je browser via : http://localhost:5397/carpainteditor/in ... ainteditor
dat geeft dan dus iets als dit
Afbeelding

in photoshop heb ik alleen gebruik gemaakt van de black region layer, dus ik kies nu een opmaak voor black layer via drop down menu in de browser. Als je meer schermen hebt en eea naast elkaar kunt bekijken zul je zien dat op moment dat je de keuze verandert in de browser ook de auto in de showroom verandert, je ziet hier een klein stukje van de hier en daar welbekende rtse kleuren ;)
Afbeelding

in de directory waar de alt en reion dds staan is voor deze variant nu ook een json file aangemaakt.
Afbeelding

Daarmee heb je setje compleet, een DDS, een _region DDS en een json file.
Nu alleen nog een kwestie van de files samen ergens op een ander plek bewaren en de namen wijzigen zoals mod team vraagt. Is een lang verhaal geworden maar als je (zonder echt gebruik te maken van region mogelijkheden) op deze basic manier mee werkt kost het doorlopen van de stappen je denk hooguit 5 minuten. Als je een paar keer hebt gedaan gaat het zelfs een stuk sneller.

success :)


en p.s. Ger1, dit kan dus gewoon vanuit hetzelfde photoshop bestand waar je eerder in andere layers je car paint hebt gemaakt.
Als je de car paint DDS file aan maakt met save as DDS niet vergeten eerst de region group weer inaktief/onzichtbaar te zetten en DXT formaat weer DXT5 gebruiken.
Laatst gewijzigd door Ger Peeters op 14 jan 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ik zie geen region file bij Ger
Voorbeeldje moet kleuren van de region(s) hebben.

Castrol Racing/Rally/Trucking/Farming Team
#18 #24 #71 #177

Gebruikersavatar
Johan van Doren
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:12
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara

Moet ik voor iedere skin een team aanmaken in de showroom.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Je hebt in het photoshop bestand je paint gemaakt.
Er staat daarin ook een folder genaamd region, als je die aanklikt op het oogje wordt deze zichtbaar en je beeld mogelijk zwart met wat witte vlekken (de verplichte shiny vinyl).
Klik je weer op het oogje dan schakel je die folder weer uit.
Sla je paint op als alt-Ger.dds
Klik dan weer op het oogje en sla dan deze paint op als alt-Ger_region.dds

Deze 2 bestanden zet je in de rfactor folder (Bijvoorbeeld | \rFactor 2\UserData\player\Settings\Tatuus_PM-18_2018\01PM_LAUNCE3E4CE63)
Dan open je rfactor en ga je naar de tatuus PM18, en in dit geval de eerste auto.
Klikt op tuning en dan onder op de alt knop tot je alt-Ger ziet.
Krijg je een foutmelding en dan een witte auto, klik dan eens op reload (mogelijk meerdere keren).

Open dan je web brouwser (internet explorer, chrome of Firefox) en ga naar de volgende pagina:
http://localhost:5397/carpainteditor/in ... ainteditor

Je ziet dan een pagina waar je kan aangeven welke region kleur (vanuit photoshop) moet gaan doen.
Meestal is zwart de onderlaag (car paint) en wit is dan dus Shiny Vinyl.
Heb je ook ander kleuren gebruikt (rood, blauw of groen) dan geef je dat aan.
Heb je dan alles gekozen zoals je wilt (je zal de auto zien veranderen als je iets kiest), klik dan in rFactor op reload.
Er wordt op dat moment een alt-Ger.json aangemaakt door rFactor.
Hierin staat wat jij hebt gekozen welke region kleur wat moet doen.

Het probleem is alleen dat als deze bestanden worden opgestuurd ik vitale onderdelen mis.
Het .json bestand kan je in een notepad/kladblok/notepad++ openen en bekijken.
Deze bestaat dan in dit geval uit +/- 206 regels.
Maar om het werkend te krijgen moeten het in totaal uit 384 regels bestaan.
In dat missende deel staat bijvoorbeeld om welke auto het gaat (F320201-XXX)
Maar ook welke _region er gebruikt moet worden (f320201-XXX_region)
Ofwel in de .json wordt je dds en je region.dds gekoppeld.
Ik heb vorig jaar voor 95% van alle F3, F4 (en vele GT3 aan het begin van het jaar) alle .json bestanden moeten voorzien van de ontbrekende 178 regels met deze belangrijke informatie (en dus ook alle XXX moeten aanpassen in het startnummer).
Ik ben er alleen nog niet uit hoe rFactor deze regels kan aanmaken, want ook als je een team aan maakt lijkt deze info te worden overgeslagen.
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

gaan het proberen bedankt voor de beknopte uitleg :thumbs_happy:

ok gelukt THX b:)like :whoaoh:
Laatst gewijzigd door Marcel Siegers op 14 jan 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Jeroen Huisers schreef: 14 jan 2020, 20:19 Het .json bestand kan je in een notepad/kladblok/notepad++ openen en bekijken.
Deze bestaat dan in dit geval uit +/- 206 regels.
Maar om het werkend te krijgen moeten het in totaal uit 384 regels bestaan.
In dat missende deel staat bijvoorbeeld om welke auto het gaat (F320201-XXX)
Maar ook welke _region er gebruikt moet worden (f320201-XXX_region)
Ofwel in de .json wordt je dds en je region.dds gekoppeld.
Ik heb vorig jaar voor 95% van alle F3, F4 (en vele GT3 aan het begin van het jaar) alle .json bestanden moeten voorzien van de ontbrekende 178 regels met deze belangrijke informatie (en dus ook alle XXX moeten aanpassen in het startnummer).
Ik ben er alleen nog niet uit hoe rFactor deze regels kan aanmaken, want ook als je een team aan maakt lijkt deze info te worden overgeslagen.
json in editor bekeken had ik wel al eens gedaan en ook verbaasd over ontbreken car/team indicatie. Maakt het voor mij wel gemakkelijk omdat de rtse paints vrijwel identiek zijn. Als ik eenmaal een json file heb klopt ie namelijk ook voor de andere auto's in het team. Dus die gebruik ik voor alle autos. Kan volgens mij in ons geval ook voor de _region file door ons simpel ontwerp. Al heb ik die iedere keer per auto even snel apart vanuit photoshop aangemaakt.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Ger Peeters schreef: 14 jan 2020, 19:58 Ik ben absoluut geen photoshopper maar aanmaken region en json file valt als je er geen speciale dingen mee wil doen wel mee.
Dus bij deze een poging om een ' beknopte' create region/json for dummies (gebaseerd op de uitgebreide s397 versie).
Ontzag... Groot ontzag. Ik buig... Maar verder dan de witte auto's, foutmeldingen en compleet vastgelopen sessies kom ik nog niet. Ik probeer morgen opnieuw... In ieder geval hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

[/quote] Ontzag... Groot ontzag. Ik buig... Maar verder dan de witte auto's, foutmeldingen en compleet vastgelopen sessies kom ik nog niet. Ik probeer morgen opnieuw... In ieder geval hartelijk dank.
[/quote]

deed tie bij mij ook maar na de witte wagen nogmaals relaod en hop daar was tie dan in de team kleuren.

simpel maar ik kan er mee leven
Bijlagen
GRAB_005.JPG
Gesloten

Terug naar “Mods & Skins 2020”