DTCC 2019-II | Race 5 Norschleife | 24-10-2019

Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Afbeelding
DTCC 2019-II Race 5
Nordschleife
24-10-2019


Tijdschema
20:00 - Aanwezig op TeamSpeak voor de briefing + vrije plekken toekennen aan reserverijders en gastrijders
20.05 - Warmup (30 minuten, vanwege géén kwalificatie
20.35 - Race 1 5 laps (rollende start, double file,, verplichte pitstop)

Aangezien de Nordschleife een zeer lange baan is, zal dit evenement iets anders verlopen.
- Er is maar 1 race ipv 2 waardoor de gereden afstand langer zal zijn dan normaal.
- Er is bij dit evenement geen kwalificatie, de stand in het kampioenschap vormt de startgrid
- Er is bij dit evenement geen reversed grid
- Er zal gestart worden met een rollende start waarbij de green line ergens in sector 1 zal liggen.


Weerbericht
Afbeelding

Startprocedure
De startprocedure van deze enkele race zal iets anders zijn dan beschreven in het ARR onder artikel 10.1.6
We zullen in een single file gaan rijden met "minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes".

Green-line voor race 1
De green-line bevindt zich aan het einde van het GP gedeelte, net na de laatste chicane, vlak voor je linksaf de Nordschleife op draait.

Afbeelding

Pit entry:
Afbeelding

Aanmelden als gastrijder?
Je kunt je aanmelden als gastrijder door een berichtje achter te laten in het Aan- en Afmeldtopic .

Wil je als rookie je startbewijs halen voor het NK GT kampioenschap, vergeet dan niet om ook even een mail te sturen naar RC@SRVN.NL

Algemeen Racereglement
Dit SRVN evenement wordt gehouden volgens het Algemeen Racereglement, neem dit nog goed door voorafgaand aan de raceavond.

Links
Algemene Informatie DTCC 2019-II
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Weet toevallig iemand welke grafische setting de meeste invloed heeft op het (system) memory gebruik?

Nordschleiffe is uiteraard een stevige aanslag op memory en ik heb 'maar' 8Gb aan boord.
Ik kwam er met offlne tests met een stevig aantal AI's achter dat die 8Gb volliepen en dat er zo nu en dan naar en van swap file gepaged werd en dat help (zeker in VR) performance niet echt.
Oculus home is naast Rf2 de grootste memory hogger maar daar valt weinig aan te willen.
Uitbreiding naar 16Gb geen optie voor de DTCC race die al binnenkort is, dus hoop eea te redden met lagere graf settings.

Ik gok dat lagere circuit settings de meeste impact zal hebben, maar iemand toevallig al eens naar gekeken?
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Ger Peeters schreef: 02 okt 2019, 17:15 Weet toevallig iemand welke grafische setting de meeste invloed heeft op het (system) memory gebruik?
Ger,
Ik denk niet dat de grafische settings veel invloed hebben op je werkgeheugen van je PC. Volgens mij is dit vooral een aanslag op je CPU en met name GPU (geheugen). Dat je met meer auto's op de baan ook meer werkgeheugen kwijt bent zal te maken hebben met de skins die worden geladen. Maar het is wel een beetje een wild guess, denk dat de enige die hier echt iets nuttigs over kan zeggen Mr. 397 Offermans is...
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

tnx ben eigenwijs ga er morgen toch eens wat verder mee testen. Ik kon bijna alles wel op full draaien met de 1080.
Heel af en toe iets naar high of (meen sebring) teruggegschroefd naar medium.

Ik startte als test nord op met alles op full met 34 ai's GT's offline (wie weet is NK GT straks ooit weer eens vol :) ) eigenlijk meer als CPU test want ik weet door vec tests dat mijn 4690K @3.9Ghz zo veel AI's mogelijk nog maar net trekt.

Maar het laden van de track en cars duurde een eewigheid en kwam er dus achter dat er IO naar swap file aktief was. Kon na lang wachten wel nog op race duwen en kreeg beeld maar was alsof ik naar dia's' zat te kijken en constant VR loading in beeld, rijden echt onmogelijk. Zag toen dat er steeds IO te zien was naar HDD waar swap file op stond. CPU en GPU (vram) gebruik leek best mee te vallen.

Nord nog een keer gestart met maar 17 AI's, settings op high en visible cars van 20 naar 10 teruggezet.Kon iig wel wat mee rijden. Nog steeds niet genoeg om een race mee te doen, maar er werd veel minder IO naar swap file gedaan. Dus ga ik verder mee testen en geheugen en paging gedrag wat beter in kaart brengen.

Heb de swap file ook al eens verplaatst om te zien of de IO dan ook naar de andere HDD zou gaan (heb maar een swap file aktief) en na de aanpassing gaat de IO inderdaad naar andere HDD, dus was geen ander process dat IO deed maar inderdaad paging.

Ik baal wel van de keuze van oculus dat niet meer zonder home client gedraaid kan worden (want oculus home goed voor 2Gb ram usage)
Er was een hack waarmee dat via ocuus tray tool wel kon , maar die werkt sinds laatste update oculus in mei niet meer. Als iemand wel weet hoe eea zonder oculus home kan draaien.....hou ik me aanbevolen.

En voor iemand het als voor de hand liggende 'oplossing' voorstelt, nee ik ga niet zonder VR rijden :D
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik zou zeggen dat de textures, by far, het meeste werkgeheugen inpikken. Ik weet niet of een lagere texture stand ook minder werkgeheugen gebruikt of dat ze gewoon een lagere mipmap inladen in de GPU, maar dat de complete textures gewoon in het werkgeheugen zitten, maar je kan dat eens proberen.

Het is zo langzaam aan wel tijd voor minimaal 16 GB aan werkgeheugen eigenlijk. Zoals je zegt vragen de support apps van bijvoorbeeld Oculus, maar ook Chrome op de achtergrond etc stiekem ook redelijk wat werkgeheugen.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

@ forum moderator, dit mogelijk dit even verplaatsen naar een ander topic/thread, ben begonnen met kijken vanwege race op nord met de DTCC maar scope is inmiddels generieker.

Eerst maar even eindresultaat, extra 8Gb besteld is inmiddels onderweg. Mochten er hier meer mensen zijn die nog met 8Gb draaien met (oculus) VR die van plan zijn op de nieuwe nordschleiffe te gaan rijden dat wordt mogelijk een uitdaging om enigszins draaiend te krijgen. Ik zou zeggen je kunt beste als het even lukt een paar tientjes aan wat extra Gb's spenderen.

Voor geïnteresseerden heb in excel bijlage diverse Rf2 settings geprobeerd en cijfers genoteerd.
Eerst even in kort systeem specs: I5 overclocked @3.9 , GT 1080 met 8Gb vam, en 2x4Gb kingston DDR3 ram (800/1600mhz).
Mijn enige page/swap file heb ik op een HDD gezet waar verder alleen dormant data op staat, dus geen programma's /servicers en normaliter is er zero I/O activity op die schijf. Dus als er IO gebeurt is het vrijwel zeker paging aktiviteit.

Ik heb steeds rf2 offline mode gestart en bij iedere run een aantal zaken veranderd. In de excel sheet heb ik aangegeven wat ik per run heb veranderd. De aanpassingen waren steeds de track/mod/type geladen cars/ aantal AI auto's en daarnaast twee grafische settings. Grafisch eentje met alles op full/max/ultra en eentje met alles op Medium of uit.
Vervolgens steeds een rondje (Op nordschleiffe deel van een lap) gereden met in Rf2 framerate in beeld (ctrl-f). Heb verder windows 10 task manager en process explorer gebruikt om met name geheugen stats te bekijken.

Dat ook systeem geheugen gebruik wordt beïnvloed door instellingen was al snel duidelijk. Ik heb momenteel alleen even met zandvoort en nordschleiffe getest. Bij de eerste keer norschleiffe laden werd al meteen duidelijk dat geheugengedrag opeens behoorlijk veranderde. Er was duidelijk sprake van paging en dat vind windows niet leuk. Dit was ook meteen duidelijk voelbaar in rf2.
Bij sommige tests kon ik we nog rijden maar had ook soms kort VR loading in beeld met een korte hapering. Op die momenten was er steevast ook even IO aktiviteit op de drive waar page/swap file staat.
Bij een van de laatste tests met DTCC en grafisch op full/ultra en met 34 AI's ging systeem zelfs bijna onderuit vanwege I/O paging.
Reageerde zeer sluggish en lukte nog maar net om rf2 te killen.

Voor de nordschleiffe gaat mijn 8Gb dus absoluut een bottleneck zijn, dat gaat geen stabiele races opleveren, dus 8Gb bijbesteld.
Zoals aantal van jullie weten heb ik wel eens vaker last gehad van fenomeen ' VR loading' in beeld gehad. ik hoop dat ook dat een gevolg is geweest van geheugen shortage en korte paging IO spikes en dus verholpen zal door uitbreiding geheugen.

Lang verhaal om uiteindelijk helemaal eens te zijn met Ruben dat era 8Gb is genoeg (in kader rf2) voorbij lijkt te zijn.
Ik zal na arriveren van de extra 8Gb uiteraard de tests op nordschleiffe herhalen en laat uitkomst nog even weten.
Bijlagen
geheugen tests rf2 graph settings.xlsx
(11.17 KiB) 394 keer gedownload
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Even een vraagje blijft de kwalificatie tijd op 10 min. staan? Want dat houdt in dat je maar 1 getimede ronde kan doen. Of komt hier nog een aanpassing in. Bij een foutje in de getimede ronde houdt het in dat je geen tijd hebt.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Ik zou nog even laten weten of extra geheugen effect heeft gehad en antwoord is ja. Heb de cijfers niet meer opgeslagen maar er is bij rijden opde nordschleiffe als verwacht na bijplaatsen geheugen inderdaad geen sprake meer van IO naar paging file/HDD. Daarmee is stabiel in VR te rijden.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Ook hier een vraagje: welke versie gaan we doen van deze baan (ik heb hem momenteel niet). Wordt het de nieuwe betaalde versie die pas uitgekomen is?
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Twan Capellen schreef:Ook hier een vraagje: welke versie gaan we doen van deze baan (ik heb hem momenteel niet). Wordt het de nieuwe betaalde versie die pas uitgekomen is?
Wat ik begrepen heb wel want bij het nk gt3 was het wachten wanneer die uit kwam

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ben Fennema
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2018, 09:41
Racestuur: Simucube

Ger Peeters schreef: 07 okt 2019, 14:54 Ik zou nog even laten weten of extra geheugen effect heeft gehad en antwoord is ja. Heb de cijfers niet meer opgeslagen maar er is bij rijden opde nordschleiffe als verwacht na bijplaatsen geheugen inderdaad geen sprake meer van IO naar paging file/HDD. Daarmee is stabiel in VR te rijden.
Hey Ger, heb ook 8gb moeten bij plaatsen. Kreeg met opstarten van nordschleife met andere apps op achter grond de melding dat ik geheugen te kort had en vervolgs ging rf2 terug naar het menu. Draait nu goed plus meer fps!
Dus als er meer leden zijn met 8gb, test eerst voordat je mee doet, want waarschijnlijk heb je te weinig geheugen.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

't Verbaast mij eerlijk gezegd dat mensen met VR rijden op een oude computer. Dat is ook de reden dat VR nog niet zo populair is, de kosten van een high-end game systeem komen boven op de VR-kit.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

ach wat heet oud :) die van mij is een jaar of drie en voldoet prima en destijds was 8Gb echt geen bottleneck en relatief duur na de grote brand bij meen samsung. Alstijd optie geweest om wat bij te plaatsen maar nooit nodig geweest
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

**** LET OP!!! ****

Het format en tijdschema van deze race is iets anders dan normaal.

Check dit topic goed om misverstanden te voorkomen
Gebruikersavatar
Mark de Vries
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:15
Racestuur: Fanatec Clubsport Wheel V2.5
Locatie: Bussum

Betekent een kwalificatie van 20 minuten dat we 20 minuten hebben om een tijd neer te zetten of 20 minuten + afmaken van de ronde? Bij reguliere evenementen wordt eigenlijk altijd dat laatste gehandhaafd, maar ik kan me voorstellen dat we dan in dit geval naar een kwalificatie van praktisch 30 minuten zitten te kijken.

Weet iemand trouwens of livetiming staakt of gewoon lui is?
Robert Rozing
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21:44
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + Formula v2

Ik kan de server niet joinen, in verband met:L Nurburgring_2018 v1.01 requires unknown base mod to be installed.

Moet ik een mod kopen om deze ene race mee te kunnen doen???
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Robert Rozing schreef: 14 okt 2019, 10:17 Ik kan de server niet joinen, in verband met:L Nurburgring_2018 v1.01 requires unknown base mod to be installed.

Moet ik een mod kopen om deze ene race mee te kunnen doen???
Correct, de s397 mod is sinds een week of wat als betaalde mod beschikbaar, heeft meen 4 varianten van de Nurburgring

hier te vinden : https://store.steampowered.com/itemstor ... detail/36/
Robert Rozing
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21:44
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + Formula v2

Ah ok. Nja, erg jammer. Ik ben benieuwd hoeveel mensen mee gaan doen.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Ik snap sommige dingen niet helemaal.
Sommigen doen naast SRVN ook nog iRacing en hebben ook nog een setup van stuur, pedalen en scherm(en) aangeschaft.
iRacing kost naar mijn mening erg veel per maand, en als S397 nu content uitbrengt waar veel werk in heeft gezeten maar ook licentie aanschaf om het allemaal netjes conform de regels uit te kunnen brengen dan is alles ineens "te duur".

Tja sommige content is nu eenmaal niet je smaak/ding, dat kan zeker en het hoeft ook zeker niet.
Maar dat bepaalde betaalde content dan maar als "te duur" te bestempelen vind ik wel wat apart.

( dit is niet geldig voor 1 persoon, maar heb dit verhaal al vaker voorbij horen komen).
Cas Brinkhuizen
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 nov 2018, 19:13
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Meerssen

Deze versie van de “ring” is 100% de moeite waard!
Wat een baan😍😍
Gesloten

Terug naar “SRVN DTCC 2019-II”