F2000 2019-I | Race 3&4 Watkins Glen incl. boot (lange versie) | 10-03-2019

Gesloten
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Afbeelding
F2000 2019-I Race 3 & 4
Watkins Glen incl. boot (lange versie)
10-03-2019


Tijdschema
20:00 - Aanwezig op TeamSpeak voor de briefing + vrije plekken toekennen aan reserverijders en gastrijders
20.15 - Kwalificatie (10 minuten, open, onbeperkt aantal ronden)
20.25 - Warmup (10 minuten)
20.35 - Race 1 (25 minuten, rollende start)
21.05 - Race 2 (25 minuten, rollende start, top 8 reversed grid)

Weerbericht
Afbeelding

Startprocedure
Zodra iedereen op de grid staat gaan de lampen uit en gaat rFactor er vanuit dat de race is gestart.
Wij gaan echter rustig op het gas en vormen direct een single line op basis van je startpositie.
De leider rijdt op de pitlimiter en de rest volgt hem op gepaste afstand maar het gat mag niet groter zijn dan 5 wagenlengtes.
Bij het ingaan van de laatste sector is iedereen verplicht op de pitlimiter te rijden en deze mag dan niet meer uitgezet worden.
Voor elk circuit wordt een "green line" bepaald en zodra je met je neus over deze lijn komt start jouw race.
Is je snelheid op dat moment hoger of lager dan de ingestelde pitlimiter snelheid is er sprake van een valse start en ontvang je hiervoor een straf.
Heeft de auto geen pitlimiter dan hanteer je een snelheid van 80Km/h. Op de "green line" wordt een marge van 5Km/h gehanteerd.

Afbeelding waarop de "green line" zichtbaar is volgt

Aanmelden als gastrijder?
Aspirant leden of SRVN-leden met de rookie status, die niet staan ingeschreven bij het F2000 kampioenschap, kunnen deelnemen aan de evenementen als gastrijder in de voor dat doel ter beschikking gestelde gastrijdersauto's. Je kunt je aanmelden als gastrijder door een berichtje achter te laten in het Aan- en Afmeldtopic .

Wil je als rookie je startbewijs halen voor het NK GT3 of het LMP3 kampioenschap, vergeet dan niet om vooraf een mail te sturen naar RC@SRVN.NL

Algemeen Racereglement
Dit SRVN evenement wordt gehouden volgens het Algemeen Racereglement, neem dit nog goed door voorafgaand aan de raceavond.

Links
Algemene Informatie F2000 2019-I
Jur Clerkx
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2014, 14:51

Wat wordt de "green Line" voor vanavond?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Front page

Krijg em even niet goed gekopieerd via tapatalk

#18 Team owner Castrol Racing


Jur Clerkx
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2014, 14:51

Albert van Mourik schreef:Front page

Krijg em even niet goed gekopieerd via tapatalk

#18 Team owner Castrol Racing Afbeelding
Bedankt, zie em daar staan ja.

Heb maar even een screenshot uitgeknipt.
Screenshot_20190310-122622__02.jpeg
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Remco Majoor
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2014, 22:25

Heerlijk geracet. Ik had bijna geen vleugel aangezine ik veel mensen moest inhalen. Toen ik te horen kreeg dat de race 30 minuten ging duren, had ik al door dat het de foute keuze werd, maar het heeft wel voor wat fun gezorgd! Heerlijk op het limiet uiteindelijk beide races moeten verdedigen. Toch Bart voorbij gekomen, precies genoeg ruimte tussen elkaar. Super inhaalactie van hem, kan niet wachten tot hem te racen in het NK!

En ja, mn banden waren binnen 4 rondes op door die lage vleugel haha

PS. Wie denkt er nog steeds dat deze start procedure werkt? Gooi gewoon 1 groene vlag (zeg het over TS en direct met de chat) en iedereen is tegelijk weg. Dit was een rotzooi in race 2.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Of gewoon een staande start. Dan is er in ieder geval een beetje skill nodig. :D
Nanno van der Poel
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 jul 2017, 00:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite F1
Locatie: Veendam
Contact:

Ik heb het vandaag nog eens aangekeken. Deze nieuwe startprocedure. Ik blijf het een aparte manier van starten vinden. Zeker voor een sprintrace vind ik het niet passen. Je rijdt op naar de voorlaatste bocht en je mag pas op je gas bij de apex van de bocht. Het veld trekt uit elkaar en dat was het dan. Geen spanning, niet je auto opstellen met een verhoogde hartslag. De kans om een plek te pakken voor de eerste bocht is totaal teniet gedaan tenzij diegene voor je echt zit te slapen of niet heeft opgelet tijdens de briefing. En als ik naar race 2 kijk...wat zijn we er dan mee opgeschoten??

Als je sowieso een rollende start wil, rij dan dubbel file op naar startfinish en wacht tot het licht op groen gaat. Dan heb je nog enigszins spanning. Ik kon het niet opbrengen om weer met zijn allen op te rijden en daarna het veld voor je uit te jagen. De lol van de start is totaal weg. Waar we vorig jaar een compleet veld zagen slipstreamen, had je nu hier en daar een gevecht. Mede door de keuze van het lange circuit. Waarom zou je iets veranderen aan de circuit keuze en de start als je terug kijkt naar vorig jaar?

Verder zou het fijn zijn als iedereen netjes aansluit en zich eerst eens in leest wat betreft de startprocedure. Ik zie coureurs elkaar al inhalen tijdens de opwarmronde. Niet wetend welke plek zij zouden moeten rijden.

Ik weet nog niet of ik verder nog van start zal gaan dit seizoen. Daar ga ik de komende 2 weken eens goed over nadenken.
John Oomen
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2018, 15:45
Racestuur: Logitech G920

Tweede racedag zit er weer op. Persoonlijk een lekkere race1 gehad en race2 helaas eruit getorpedeerd.

Maar ik wil toch even reageren op de diverse chats die gisteren voorbij zijn gekomen en op het eerdere bericht van Nanno.
Vooral wordt er veel geklaagd over de startprocedure…………….. maar ik verplaats mij dan ook even in het oogpunt van de leden van de racecommissie. Die steken er veel tijd in en proberen alles in goede banen te leiden.

Nu zijn wij met Team Soeters een rookie team en doen wij voor het eerst mee in deze F2000 klasse. Ook bij ons binnen het team is er verdeeldheid over de startprocedure. In mijn optiek is er niks is spannender dan een formatieronde rijden en dan toch met een verhoogde hartslag en spanning de groene lichten af te wachten. Maar ik keur deze rollende startprocedure helemaal niet af, zeker er van tevoren gezegd is dat de F2000 een rookie klasse betreft. Persoonlijk wil ik als rookie kilometers maken en ervaring opdoen en strijden met de auto voor en achter mij. Natuurlijk is dat niet alleen afhankelijk van de startprocedure maar ik ben ervan overtuigd dat dit deze wijze meer coureurs langer in de wedstrijd houdt.

De rollende start keur ik persoonlijk dus niet af maar wat ik wel afkeur is het niet naleven van de reglementen gedurende de opwarmronde (en ook tijdens de race). Als iedereen na de start aansluit en een constante snelheid aanhoudt is er mijns inziens niets aan de hand, maar zolang er rijders zijn die het nodig vinden om toch “brake tests” te doen en steeds op en van het gaspedaal gaan tijdens de opwarmronde zorgt dat voor problemen bij de achterliggende rijders……. Op zijn zachts gezegd “niet netjes”.

Tijdens de race moet er uiteraard geracet worden en mag het randje worden opgezocht door aanvallende en ook door verdedigende partij. Als het dan toch tot een crash komt zoals tijdens race2 (en laten we eerlijk zijn, dan risico hoort erbij) is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van de rijders zelf en niet de schuld van, of het gevolg van, de startprocedure.

Zelf heb ik nu twee racedagen gehad en vind het geweldig om met anderen te strijden bij srvn. Laten we er een fijn en vooral fair vervolg aan geven de volgende races!!
Nanno van der Poel
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 jul 2017, 00:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite F1
Locatie: Veendam
Contact:

Even even reactie op John...

Het is geen klacht van mij, maar mijn persoonlijke beleving wat betreft de startprocedure.
Ik heb er geen moeite mee als de procedure wordt gehandhaafd en zal altijd de keuze van de organisatie respecteren.
Ook als ik het er niet mee eens ben. De keuze is dan geheel aan mij of ik hier mee door wil gaan. Ook zie ik het incident van gisteravond in race twee niet als oorzaak van de nieuwe procedure. Wel is het feit daar, dat het niet het gewenste effect heeft.

Ik hou nou eenmaal van een staande start. Zeker met een F2000 waarbij het een uitdaging is om goed van de plek te komen met die lange eerste versnelling. De gevechten mogen van mij hard en fair zijn. Dat geeft ook de meeste voldoening. En dat je er af en toe uit gereden wordt hoort ook bij racen. YouTube staat er vol mee.

Ik rij nu een aantal jaren in de F2000 en vind het een geweldige klasse met heerlijke gevechten.
Mis alleen nu wel net dat beetje spanning.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Toch knap dat het niet te gewenste effect heeft.

1 startcrash op 7 starts.
Ipv 7 crashes op 1 start.

Wat er in race 2 gebeurde was in bocht 4 na de start, bij een staande start was dit bocht 2 geweest en wederom geen startcrash.

Of ik moet iets gemist hebben hier of daar

#18 Team owner Castrol Racing


Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

De start procedure is niet echt spannend zoals het nu gaat, maar het voorkomt ook wel een hoop start crashes en je kunt nog steeds heel leuke (en minder leuke) races hebben.
Als mensen niet willen rijden vanwege de start procedure, dan is dat jammer, maar de meeste seizoenen zijn we na 2 races ook al veel meer mensen kwijt omdat ze steeds bij start crashes betrokken zijn en zo niet aan racen toekomen.

Race 1 lag ik op P10 en zag ik Lennart niet die gedeeltelijk naast mij zat en aangezien ook mijn spotter niets had gezegd ging ik naar buiten en raakte ik Lennart (sorry). Ik had er verder zelf de meeste last van, want ik ging de muur en en na reparatie lag ik laatste op 2 rondes achterstand.
Uiteindelijk P25 geeindigd.
Race 2 kon ik stapvoets door de puinhopen rijden en met een redelijke achterstand een inhaalrace beginnen en zo ben ik van P25 naar P9 gereden.
Met nog een rondje extra had ik mogelijk nog P8 kunnen halen, maar ja, al met al toch een leuke race.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

race een was heerlijk, heb al lang niet meer zo close voor een plek gevochten :kwijil: . Strak verdedigd door Donny :thumbs_up: en ik het was meer geluk als kunde dat ik er toch nog net langs kon glippen.

Voornamelijk door die leuke eerste race tilde ik er niet heel erg zwaar aan dat race twee eigenlijk al snel voorbij was. Moest een kant kiezen in de stofwolken bij de chaos vlak voor mijn neus en dat pakte verkeerd uit. Ik eindigde min of meer achterstevoren en het was eigenlijk best nog wel gaaf om een veld van 20 man op je af te zien komen in VR. Wel van p10 naar achteraan het veld ver op achterstand. Auto uiteraard stevig bechadigd maar niet krom en goed bestuurbaar dus niet de pit ingedoken. Inhaal wedstrijd met een auto zonder snelhied toch nog een paar leuke gevechten gehad en naar p15 gekomen.

Ik ben zelf verder niet gecharmeerd van de rollende start. Met name de impact van het harmonica effect dat hier en daar voor issues en onstaan van gaten in het veld zorgt wordt denk ik wat onderschat. Mocht er na dit seizoen een evaluatie of poll komen kan ik nu al zeggen dat ik weer voor een staande start zou kiezen.
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Mijn tweede race weekend bij SRVN in de F2000. Twee bijzondere races gehad, bij race een was ik op drie kwart van de race totaal de grip aan de voorzijde kwijt, omdat mijn banden totaal op waren en ik problemen had met mijn rem, een klein momentje gehad met Onno van UGX-Wieringa racing, maar dit hebben we netjes recht gezet. In race twee gelukkig met niet al te veel averij op te lopen door de "start crash"gekomen, en naar een voor mij mooie 18de stek kunnen rijden met een aantal mooie gevechten.

En dan de veel besproken startprocedure, ik ben erop deze manier ook geen directe voorstander van, ik ben in de tweede race boven op mijn voorganger geklapt omdat deze plots remde, hou dan meer afstand, maar dan ben je weer bang om een penalty te krijgen voor het trekken van gaten, gelukkig kwam er nog een herstart zo dat ik mijn geluk opnieuw kon beproeven. Na deze herstart ging het niet veel beter, we reden op het laatste moment nog maar iets van 50 km/h, dat kan niet de bedoeling van deze procedure zijn. Nu heb ik in Rfactor al vaker een rollende start gedaan met pacecar, is dit dan geen optie?.

Al met al heb ik wederom genoten, ik moet als rijder nog veel leren, zowel qua setup, maar ook qua rijden. Ik wil bij deze Gert Hagedoorn bedanken voor een aantal goede tips tijdens de training, en dit is dan ook het mooie aspect aan SRVN, tot de snelle mannen waar ik toch wel tegen op kijk, mij toch willen helpen met tips. Dan de mooie stream die verzorgt word met mooi commentaar, en ja ik krijg toch echt wel een kippenvel momentje als je zelf je naam hoort voorbij komen in deze live streams.

Op naar de volgende.

Manuel Willems #195, Team Soeters
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

ik ben in de tweede race boven op mijn voorganger geklapt omdat deze plots remde, hou dan meer afstand, maar dan ben je weer bang om een penalty te krijgen voor het trekken van gaten
Dit hoor ik vaker, maar waarom rij je er dan ook recht achter?
Single file betekent niet direct dat je op de diffuser van je voorligger moet blijven plakken.

Je mag best een stap naar links of rechts zitten, zo kan je ook zien wat er verderop gebeurt, zo moeilijk is dat toch niet.


Niet persoonlijk naar jouw Manuel, maar even jouw tekst als voorbeeld gepakt.
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Albert van Mourik schreef: 11 mar 2019, 20:50
ik ben in de tweede race boven op mijn voorganger geklapt omdat deze plots remde, hou dan meer afstand, maar dan ben je weer bang om een penalty te krijgen voor het trekken van gaten
Dit hoor ik vaker, maar waarom rij je er dan ook recht achter?
Single file betekent niet direct dat je op de diffuser van je voorligger moet blijven plakken.

Je mag best een stap naar links of rechts zitten, zo kan je ook zien wat er verderop gebeurt, zo moeilijk is dat toch niet.


Niet persoonlijk naar jouw Manuel, maar even jouw tekst als voorbeeld gepakt.
Geen probleem Albert, we kwamen op dat moment de eerste bocht uit, vandaar dat ik schuin achter hem zat. Is ook niet goed van mij, maar dat is denk ik ook de spanning en nerveusiteit op dat moment.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Albert van Mourik schreef: 11 mar 2019, 20:50 Dit hoor ik vaker, maar waarom rij je er dan ook recht achter?
Single file betekent niet direct dat je op de diffuser van je voorligger moet blijven plakken.
Je mag best een stap naar links of rechts zitten, zo kan je ook zien wat er verderop gebeurt, zo moeilijk is dat toch niet.
Dan heb ik toch een andere opvatting van de term "single file" dan jij hier weergeeft. Als je gewoon een beetje ruimte laat, kun je er best recht (in één rij, oftewel single file) achter rijden. De stap naar links of rechts is een noodoplossing als je toch nog op iemand dreigt te knallen. Maar het ontbreken van een pitlimiter op deze auto's maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Single file betekent niet meer dan niet met z'n 2en naast elkaar, want dan zou het double file zijn.

Het is niet dat er hulpdiensten moeten passeren ofzo, op het startpunt heeft het geen zin meer om wat ernaast te zitten, op dat moment wil je toch de juiste apex halen en ga je vanzelf achter je voorligger zitten.

Maar dan ben je al wel veilig door de harmonicazooi gekomen
Gesloten

Terug naar “SRVN F2000 2019-I”