DTCC 2019-I | Race 1&2 Botniaring Short | 28-02-2019

Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Geen idee wat je daar mee bedoelt, ik heb donderdag de uitloopronde gewoon uitgereden tot in de pits. Nergens last van gehad. Mijn punt is dat er ook leden zijn die er zelden of nooit last van hebben. Als het puur aan de server zou liggen dan moeten iedereen er last van krijgen op enig moment zou ik denken. Bovendien zou ik een uitloopronde ook niet als benchmark willen nemen omdat, zoals je zelf al aangeeft, er mensen zijn die al op escape hebben gedrukt of wellicht meteen de server hebben verlaten na de finish. Dit geeft altijd lag en is een algemeen bekend euvel bij rFactor.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik ben er echt helemaal klaar mee. Er wordt gezegd “er wordt alles aan gedaan”, maar in de tussentijd wordt mijn suggestie maanden niet uitgevoerd.

Twee weken geleden heb ik meegedaan aan de officiele Sebring 3H race van s397 zelf, op de VEC servers. Daar reden 40 mensen mee, zaten 10 mensen van de crew als spectater in en zaten er constant wel 10 mensen extra op de server voor driver swaps. 60 mensen in totaal die dus constant in de server zaten en er in en er uit gingen voor swaps. Tijdens die hele drie uur 0,0 lag gehad.

Tijdens pre season een stuk of 5 races van 30+ minuten gereden op verschillende servers met 25+ mensen, elke race 0,0 lag.

Vorig seizoen elke race bij SRVN een freeze gehad om 21:05 of 20:35, behalve tijdens een enkele avond, en toen reden we op VEC servers.

Ik heb het nou al tien keer voorgesteld, en ik kan maar niet begrijpen waarom we dit gewoon niet even kunnen testen. Ik betaal contributie dus verwacht een goede service, maar alleen bij SRVN krijg ik een slechte online experience, nergens anders. Dus doe gewoon eens drie races op de VEC servers! Wat heb je nou te verliezen?
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Het klinkt heel logisch en voor de hand liggend om jouw voorstel te testen Ruben. Iedereen is erbij gebaat dat een race verloopt zonder lag. Het feit dat het nog niet is getest moet wel een reden hebben, anders was het allang gedaan. Misschien goed om hier meer duidelijkheid over te geven, want dan is er meer begrip voor de situatie. Het enige dat ik kan bedenken is het prijskaartje, als dat al van toepassing is. Indien nodig, wil ik best meer contributie betalen als je deze problemen kan voorkomen door een andere server te gebruiken.
Gebruikersavatar
Gerben Kelly
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:09
Racestuur: Fanatec Clubsport V2 wheelbase

Ger Peeters schreef: 01 mar 2019, 15:48
Ruben Correa Alves schreef: 01 mar 2019, 14:56
Patrick Smid schreef: 01 mar 2019, 12:59Ik wil alleen wat kwijt over de nieuwe startprocedure. Vind het echt 10x niks.
+1000000000000
mee eens
agree
ook het moment van op het gas gaan is niet helder. Het is wel helder omschreven, maar er kan gezegd worden bij dat lijntje, pionnetje, apex of wat dan ook op het gas, maar de een zal het toch iets vroeger doen en de ander weer later. En je bent daarnaast enorm afhankelijk van diegene die voor je rijdt.
En bij een groene vlag of staande start heb je dat niet.


ff kort mijn verslag:

Kwali: Kon geen snelle tijden rijden met mijn eigen setup, een setup van een teamie ging beter qua snelheid.
Maar alsnog P19, niet al te best dus.

Race1: Warm-up ronde, al enorme gaten tussen de mensen...:( En na de start eerste ronde geen gevechten, ik word daar zelf niet heel enthousiast van. Kom er tijdens de race achter dat ik een fractie te weinig fuel heb meegenomen, een halve liter :kopstooot: dus moest iets bijtanken bij de stop. Uiteindelijk 15e geworden vlak achter Cas.

Race2: Betere start, mensen reden iets dichter op elkaar. Ik had mijn eigen setup weer gepakt, want die rijdt fijner over langere afstanden. Dit werkte direkt, ik kon sneller rijden en met mensen voor me in gevecht. Uiteindelijk kon ik als 12e de finish passeren! Er werd ook netjes gereden, tenminste de mensen rondom mij heen. Aan het eind kwam nog het groepje met Hoogterp en wat anderen in zicht. De volgende race hoop ik daar wat dichter bij te zitten.

Leuk baantje, past goed bij dit type auto's!
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Start procedure: ik stond vrij ver naar achteren en in sector 1 en 2 moest ik continu langzamer dan de limiter. In sector 3 ging men voor mij op eens 150 of harder rijden en ontstonden enorme gaten. Ik probeerde me aan de regels te houden met als gevolg dat ik de race moest beginnen met 5 tot 6 seconde achterstand. Daarmee was het voor mij eigenlijk al kansloos om nog naar voren te komen.
Op deze manier vind ik deze start procedure ook niets.
Een volgende keer zal ik dus ook in sector 3 gewoon aansluiten, want anders is de race over voordat hij begonnen is, dan maar een penalty, maar dan kan ik misschien nog een beetje racen.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Is het mogelijk om vec server te huren ofzo? Anders zie ik het nut er niet van om daar op te rijden. Het lijkt me dat die gasten er niet op zitten we wachten elke race voor ons te gaan hosten. Het enige wat je hebt is dan 3 races zonder lag. Om er vervolgens achter te komen dat het probleem toch ergens bij srvn zit. Volgens mij is er al heel veel gedaan en hebben we hier een heel topic over. Is het voor de personen die het zo goed weten misschien mogelijk de problemen zelf op te lossen? Als jullie het zo goed weten en het toch zo makkelijk op te lossen is regel het dan even. Alvast bedankt voor de aankomende races zonder lag
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Je kan wel bij s397 een server huren. En aangezien Jimmi van VEC de esport kant van rFactor runt is dat zo goed als hetzelfde. Maar zelfs als je niet kan huren, je kan in ieder geval uitsluiten of de lag bij de leden ligt.

René de Ruijter schreef: 02 mar 2019, 11:58 Is het voor de personen die het zo goed weten misschien mogelijk de problemen zelf op te lossen? Als jullie het zo goed weten en het toch zo makkelijk op te lossen is regel het dan even. Alvast bedankt voor de aankomende races zonder lag

Dat is natuurlijk een ontzettend kansloze opmerking. We betalen contributie voor een service die al een half jaar niet goed werkt. En dan zeggen dat we het zelf op moeten lossen?
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Ruben Correa Alves schreef: 02 mar 2019, 12:03 Zelfs als je niet kan huren, je kan in ieder geval uitsluiten of de lag bij de leden ligt.


Dat is natuurlijk een ontzettend kansloze opmerking. We betalen contributie voor een service die al een half jaar niet goed werkt. En dan zeggen dat we het zelf op moeten lossen?

Volgens mij moeten de personen die het nu moeten regelen ook gewoon contributie betalen.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Dat betekend niet dat de service een half jaar slecht mag zijn.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Er word toch aan gewerkt? Srvn is een vereniging en geen bedrijf. Maar wat is jou voorstel dan? Server huren bij s397 om uit te sluiten of de problemen bij personen zelf zitten? Stel dat het probleem bij srvn zit dan die server(s) maar gaan huren bij s397?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Ruben Correa Alves schreef: 02 mar 2019, 12:03 Je kan wel bij s397 een server huren. En aangezien Jimmi van VEC de esport kant van rFactor runt is dat zo goed als hetzelfde. Maar zelfs als je niet kan huren, je kan in ieder geval uitsluiten of de lag bij de leden ligt.

René de Ruijter schreef: 02 mar 2019, 11:58 Is het voor de personen die het zo goed weten misschien mogelijk de problemen zelf op te lossen? Als jullie het zo goed weten en het toch zo makkelijk op te lossen is regel het dan even. Alvast bedankt voor de aankomende races zonder lag

Dat is natuurlijk een ontzettend kansloze opmerking. We betalen contributie voor een service die al een half jaar niet goed werkt. En dan zeggen dat we het zelf op moeten lossen?
Ruben,
Ik vraag me af wat je nu probeert te bereiken met al die onwaarheden.

Je geeft aan dat er niets gedaan wordt met je voorstel.
Onzin, we hebben toch een race op de VEC server gereden?
Het was helaas aan het einde van het seizoen met een lagere opkomst zodat de test niet echt representatief was.
Maar je moet nu ook niet doen alsof de VEC server heilig is.
Kijk eens goed naar de race van 3 weken terug op Estoril en vraag dan eens aan Bas Zwartebol hoe zijn race ten einde kwam.
Precies, een enorme lag stoot.
En suggereren dat we maar over moeten stappen naar de VEC server is natuurlijk kansloos.
We mogen blij zijn dat ze ons al 1 keer geholpen hebben maar ze zitten echt niet op SRVN te wachten

De service waarvoor je betaald is slecht.
Wat voor een gelul is dat nu dan weer.
De contributie is om alle kosten die de vereniging maakt te dekken.
Al het overige is vrijwilligerswerk.

Vorig seizoen was de lag extreem. In de winterperiode heb ik de harddisk van de server vervangen en het OS vervangen naar Win10.
Hiervoor ben ik trouwens niet betaald. Het heeft mij zelfs verlof en brandstof gekost maar dat terzijde.
Het resultaat is dat we nu geen last meer hebben van het zogenaamde half uur lag moment.
Hier heb ik nog helemaal niemand iets over horen zeggen.
Tijdens de F2000 race zijn er 2 kleine momentjes geweest die René al helemaal heeft uitgezocht.
En nu met de DTCC is de uitloopronde en in de opwarmronde.
Dat laatste is een punt van zorg om eens te kijken hoe dat nu kan maar in de uitloopronde is het logisch,

Het vele werk wat er is gedaan heeft wel degelijk iets geholpen en het enige wat ik lees is een bak gezeik door mensen die niet eens snappen wat lag veroorzaakt. Natuurlijk zijn we er nog niet want we willen 0% lag, maar dat kunnen we alleen maar bereiken als ook de clients hun zaken op orde hebben. Dus stop met het gebruiken van 3rd party plugins die niet ondersteund worden door S397.
Zorg dat je een stabiele internetverbinding hebt en zorg dat je software up to date is zodat je niet tijdens het racen updates gaat downloaden. Maar ja, jouw antwoord zal wel weer zijn dat het hier helemaal niet mee te maken heeft want dat geef je elke keer.
Wel vreemd dat zelfs de mensen van S397 die er toch echt wel verstand van hebben, ook aangeven dat de meeste lag veroorzaakt wordt door de gebruikers.

Jouw gedrag is in mijn ogen teleurstellend en is stemmingmakerij.
Nergens voor nodig.

De komende periode gaan wij gewoon door met het zoeken naar de oorzaak en alle zinnige opmerkingen zijn welkom.
Heb je die niet, zwijg dan.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59Je geeft aan dat er niets gedaan wordt met je voorstel.
Onzin, we hebben toch een race op de VEC server gereden?
Het was helaas aan het einde van het seizoen met een lagere opkomst zodat de test niet echt representatief was.

Het heeft dus bijna 24 evenementen geduurd voordat we de VEC server probeerden, terwijl ik en een aantal anderen in de zomer van 2018 al met die suggestie kwamen. Vervolgens doen we een enkel evenement wat ruimte laat voor toeval, en zodoende krijg je een incomplete test.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59Maar je moet nu ook niet doen alsof de VEC server heilig is.
Kijk eens goed naar de race van 3 weken terug op Estoril en vraag dan eens aan Bas Zwartebol hoe zijn race ten einde kwam.
Precies, een enorme lag stoot.
En suggereren dat we maar over moeten stappen naar de VEC server is natuurlijk kansloos.
We mogen blij zijn dat ze ons al 1 keer geholpen hebben maar ze zitten echt niet op SRVN te wachten

Tuurlijk heeft VEC wel eens lag, maar niet in gigantische vlagen zoals wij dat hier hebben. Ik zeg ook niet dat VEC servers heilig zijn, ik maak puur de observatie dat ik nog nooit de problemen zoals bij SRVN op hun servers heb meegemaakt of gezien.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59De service waarvoor je betaald is slecht.
Wat voor een gelul is dat nu dan weer.
De contributie is om alle kosten die de vereniging maakt te dekken.
Al het overige is vrijwilligerswerk.

Met service bedoel ik het platform wat SRVN biedt, niet het werk wat de crew er in stopt. Ik vind dat het als eindgebruiker niet relevant is waar de contributie precies heen gaat. Ik ben lid van SRVN om competitief te racen, en als ik een seizoen lang 28 races moet rijden waar elke race een kans is dat ik of mijn teamgenoten kunnen uitvallen door netwerkgerelateerde zaken dan is dat zeker een afname van de kwaliteit van de simrace service waar we voor betalen.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59Vorig seizoen was de lag extreem. In de winterperiode heb ik de harddisk van de server vervangen en het OS vervangen naar Win10.
Hiervoor ben ik trouwens niet betaald. Het heeft mij zelfs verlof en brandstof gekost maar dat terzijde.
Het resultaat is dat we nu geen last meer hebben van het zogenaamde half uur lag moment.
Hier heb ik nog helemaal niemand iets over horen zeggen.
Tijdens de F2000 race zijn er 2 kleine momentjes geweest die René al helemaal heeft uitgezocht.
En nu met de DTCC is de uitloopronde en in de opwarmronde.
Dat laatste is een punt van zorg om eens te kijken hoe dat nu kan maar in de uitloopronde is het logisch,

Er zijn in de F2000 en DTCC meerdere mensen geweest met lag, precies om 21:05 en 21:35, dus zoals ik het zie is die periodieke lag er nog steeds.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59Het vele werk wat er is gedaan heeft wel degelijk iets geholpen en het enige wat ik lees is een bak gezeik door mensen die niet eens snappen wat lag veroorzaakt. Natuurlijk zijn we er nog niet want we willen 0% lag, maar dat kunnen we alleen maar bereiken als ook de clients hun zaken op orde hebben. Dus stop met het gebruiken van 3rd party plugins die niet ondersteund worden door S397.
Zorg dat je een stabiele internetverbinding hebt en zorg dat je software up to date is zodat je niet tijdens het racen updates gaat downloaden. Maar ja, jouw antwoord zal wel weer zijn dat het hier helemaal niet mee te maken heeft want dat geef je elke keer.
Wel vreemd dat zelfs de mensen van S397 die er toch echt wel verstand van hebben, ook aangeven dat de meeste lag veroorzaakt wordt door de gebruikers.

Tja ik weet niet wat je wilt dat ik zeg? Ik maak de observatie dat ik alleen problemen bij SRVN ervaar. Dan kan je wel naar mijn PC wijzen, maar als dat het zou zijn dan zouden al mijn uren bij andere leagues en in andere servers ook geplaagd moeten worden door lag. Maar goed, dat mocht ik niet zeggen.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59Jouw gedrag is in mijn ogen teleurstellend en is stemmingmakerij.
Nergens voor nodig.

Mijn gedrag is een uiting van frustratie omdat als we suggestie's doen het altijd wordt geïnterpreteerd als aanval. Ik doe een suggestie in juni 2018 waar vervolgens in oktober pas wat mee wordt gedaan. Als ik dan de suggestie doe om dezelfde test te herhalen om toeval uit te sluiten dan ben ik de boeman.

Martijn Huisers schreef: 02 mar 2019, 17:59De komende periode gaan wij gewoon door met het zoeken naar de oorzaak en alle zinnige opmerkingen zijn welkom.
Heb je die niet, zwijg dan.

Ik wens jullie succes, oprecht!

Tot slot, ik heb helemaal geen zin in een moddergooi wedstrijd. Ik doe gewoon een observatie en verwoord dat hier op het forum. Af en toe zet ik er een suggestie bij en sure, ik kan aandringen zodat dingen gedaan worden. Maar dat je me dan gaat beschuldigen van "stemmingmakerij" en gaat commanderen met "zwijg" gaat het een stapje te ver.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ik ga niet op al het voorgaande reageren, maar wil toch even bovenstaande 'feiten' aanstippen:
De race op de VEC-server was die van 01-11 (race 5), LMP3 op Spa, met 23 deelnemers, wat mij tamelijk representatief lijkt, aangezien het gemiddeld aantal deelnemers over 2018-2 bij LMP3 22 was (bij F2000 25, bij DTCC 23).

René vond niet 2, maar 6 lagmomenten, allen binnen een minuut van elkaar, allen rondom de 30 minuten (1800s/60=30 minuten).
De lag in de uitloopronde van DTCC vond ook plaats rondom het 30-minuten-moment (met een race van 25min + wat minuten opwarmronde + uitloopronde). Kortom, dat we geen last meer hebben van de 30-minuten lag matcht niet met mijn bevindingen.

Verder: ja er is hard gewerkt aan oplossingen, en ja het heeft nog niet het gewenste resultaat (het is nog steeds niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt), maar maak dit niet persoonlijk heren!
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Voor mij is het never persoonlijk geweest. Ik schrijf gewoon mijn observaties en suggesties op. :)

Ik zal me voortaan nergens meer in mengen, want zelfs goedbedoelde dingen worden opgevat als een aanval. Nogmaals succes voor het oplossen, oprecht. Mijn toekomstige ervaringen bij SRVN met betrekking tot lag zal ik niet langer delen hier op het forum.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Aan het einde van de dag maakt het voor de eindgebruiker geen bal uit wat er achter de schermen gebeurd. Is er lag? Ja. Word dit probleem spoedig opgelost? Nee. Betekend dit automatisch dat iedereen denkt dat er achter de schermen niets getest werd? Nee, natuurlijk niet. Maar het draait uiteindelijk om het resultaat, dat het probleem opgelost word.

Deze situatie is voor de consument exact hetzelfde als: Men neemt een internet abonnament af, en het internet valt steeds uit op een belangrijk moment dat het in gebruik is. Men belt ISP op en vraagt wat er aan de hand kan zijn en of dit spoedig opgelost kan worden. ISP zegt 3-4 maanden lang; Nee het probleem ligt aan jezelf, terwijl de laptop van de consument bij de buurman (die een ander ISP heeft) geen enkel internet probleem heeft. Consument word door zijn ISP van het kastje naar de muur gestuurd en er veranderd uiteindelijk niets. Consument veranderd van ISP omdat het probleem blijkbaar niet opgelost kan worden. Consument zit nu bij een betere ISP die wel alles op orde heeft.

Word er nu wel begrepen hoe een eindgebruiker dit ervaard of niet? Als het zo blijft dan gaan mensen bij SRVN weg, want er zijn meer manieren om te simracen. Het klinkt misschien hard, maar als je als ICT'er niet vlot problemen op kan lossen en vervolgens meerdere instanties van communicatie als persoonlijke aanval aanvaard; Dan vraag ik me ten eerste af of dit vrijwilligers baantje wel geschikt is, en ten tweede of er een reden is dat dit baantje -of wat er buiten SRVN om gaande is- tot zoveel stress lijd.

tldr; Iedereen rijd bij andere leagues zonder problemen, alleen de SRVN servers hebben de bekende lagstoot rond hetzelfde tijdstip. Dit is al bekend sinds het begin. Zet de fysieke server in een ander datacentrum, of zet een nieuwe server in de huidige datacenter om te bevestigen waar uiteindelijk het probleem zit, en ik gok dat het datacentrum zelf een probleem heeft en ongeschikt is voor gameservers. Maar voel je vrij om logica te negeren en te blijven wijzen naar de consument die gewoon leuk maar competitief wil racen bij SRVN.

Groetjes,

Kevin Heijnen
Gebruikersavatar
Bram Kuipers
Berichten: 2282
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:27
Racestuur: TS-XW Racer Sparco P310
Locatie: Venlo
Contact:

Goh, zullen we deze discussie wellicht behind the scenes doen en niet open op een topic wat er niet heel veel meer mee heeft te maken.
Remco Majoor
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2014, 22:25

Bram Kuipers schreef: 02 mar 2019, 20:54 Goh, zullen we deze discussie wellicht behind the scenes doen en niet open op een topic wat er niet heel veel meer mee heeft te maken.
TBH is dit een topic dat iedereen betreft. Al deel ik nog niet actief mee met deze discussie, ik kan hier al heel veel informatie uit halen.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Voor het eerst in lange tijd weer lekker geracet, bandjes verkeerde keuze met mediums, P3 en P5, veel meer dan dit zat er niet in.
Gebruikersavatar
Kai Karreman
Berichten: 285
Lid geworden op: 24 jan 2016, 15:32

Remco Majoor schreef: 02 mar 2019, 21:16
Bram Kuipers schreef: 02 mar 2019, 20:54 Goh, zullen we deze discussie wellicht behind the scenes doen en niet open op een topic wat er niet heel veel meer mee heeft te maken.
TBH is dit een topic dat iedereen betreft. Al deel ik nog niet actief mee met deze discussie, ik kan hier al heel veel informatie uit halen.
+1 er gebeurt al zoveel "behind the scenes". Ik snap ook niet dat er zo angstvallig op gereageerd word. Er word gewoon een discussie gevoerd en we hopen allemaal dat het naar tevredenheid opgelost word.
Gesloten

Terug naar “SRVN DTCC 2019-I”