T300 RS GT, CSL ELite of direct drive

Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Zo als ik al eerder op het forum deelde heb ik op het moment een Logitech G29, ik heb dit stuur destijds gekocht voor de PS4. Nu is de hobby een stuk serieuzer geworden, en ik race sinds een aantal maanden met een PC, en sinds kort ook lid van SRVN. Ik heb tijdens de ADAC GT3 races op zandvoort, gereden op stand van Porsche met een clubsport stuur van Fanatec, en dit was toch echt wel een serieus verschil met mijn huidige G29, beide gereden in Assetto Corsa, en de clubsport voelde veel smoother en directer aan.

Nu ben ik mijn dus aan het oriënteren voor een nieuw stuur + base ( mijn pedalen heb ik al vervangen voor Fanatec Clubsport V3). Ik wil als ik kies voor een indirect systeem voor een belt drive systeem gaan zoals trustmaster of fanatec deze gebruiken. Maar het prijsverschil is groot, en als ik kijk naar de prijs van Fanatec, dan is met de opkomende markt in direct drive de stap daar heen niet veel groter, Ik zie al setjes vanaf 900 euro, echter ben ik bang dat mijn DIY MDF rig dit niet aankan.

Wat kunnen jullie mij aanraden.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ik zou met je mdf bouwsel en de stuurtjes die je zelf aandraagt lekker de goedkoopste daarvan nemen.

Denk dat je ernstig de prijs van een net direct drive systeem onderschat. Voor een setje van 900 euro, waar stuur je dan mee?
Gebruikersavatar
Michael Jaggie
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:49
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Maassluis

Zeker in combinatie met je Fanatec Clubsport V3 pedalen raad ik je deze TS-PC Racer (Link: https://link.marktplaats.nl/m1344842977 ) aan! Is een top combinatie!!

De TSPC racer zit tussen de CSL Elite en Fanatec Clubsport V2.5 in qua niveau. Gaat je zeker niet teleurstellen :)
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

William Geuze schreef:Ik zou met je mdf bouwsel en de stuurtjes die je zelf aandraagt lekker de goedkoopste daarvan nemen.

Denk dat je ernstig de prijs van een net direct drive systeem onderschat. Voor een setje van 900 euro, waar stuur je dan mee?
William, mijn rig is best stevig. Het is een rig gebouwd naar de plannen van Heusinkveld. Al denk ik dat voor direct drive het een en ander verstevigd dient te worden. De setjes die ik tegen kwam waren van een Engelse firma van: https://sim-pli.city/collections/all/pr ... rive-wheel
Ik zag enkele reviews en die waren positief.

Waar rijd jij mee?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ik rijd met een oudere, 20Nm variant van de link die je stuurt icm een fanatec formula/qsp stuur. Is naar mijn weten een duitser die Ollie heet :p

Maar goed kijk nog eens naar de prijs en de meegeleverde spullen. Nogmaals de vraag, waar ga je mee sturen?
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

William Geuze schreef:Ik rijd met een oudere, 20Nm variant van de link die je stuurt icm een fanatec formula/qsp stuur. Is naar mijn weten een duitser die Ollie heet Afbeelding

Maar goed kijk nog eens naar de prijs en de meegeleverde spullen. Nogmaals de vraag, waar ga je mee sturen?
Daar heb je een punt natuurlijk, zo had ik het niet begrepen. Met een degelijk stuurtje ben je inderdaad wel weer enkele hondertjes verder. Dus komende tijd gewoon kijken voor een beld drive systeem.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Een direct drive koop je eigenlijk alleen voor de beleving, je gaat er niet harder mee. Als je het geld dus niet zo hebt liggen zou ik voor een Thrustmaster TS-PC gaan. ICM met je Fanatec pedals heb je op die manier de combo waarmee dit seizoen ook de LMP3 titel is behaald. :D
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Ruben Correa Alves schreef:Een direct drive koop je eigenlijk alleen voor de beleving, je gaat er niet harder mee. Als je het geld dus niet zo hebt liggen zou ik voor een Thrustmaster TS-PC gaan. ICM met je Fanatec pedals heb je op die manier de combo waarmee dit seizoen ook de LMP3 titel is behaald. :D
Bedankt voor je antwoord. Ik ga me in deze base eens verdiepen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Michael Jaggie
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:49
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Maassluis

Manuel Willems schreef: 19 nov 2018, 12:06
Ruben Correa Alves schreef:Een direct drive koop je eigenlijk alleen voor de beleving, je gaat er niet harder mee. Als je het geld dus niet zo hebt liggen zou ik voor een Thrustmaster TS-PC gaan. ICM met je Fanatec pedals heb je op die manier de combo waarmee dit seizoen ook de LMP3 titel is behaald. :D
Bedankt voor je antwoord. Ik ga me in deze base eens verdiepen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
En dan nog een keer een schaamteloze post voor mijzelf. Ik deel absoluut de mening van Ruben hierboven ;) al word ik er geen kampioen mee, zegt dat meer over mijn skills dan de wheelbase zelf :mrgreen:
Zie ook nog een keer deze pracht TS-PC Racer
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Die directdrive die jij liet zien staat nog in de kinderschoenen qua software zoals ik heb begrepen je krijgt bij die kerel een uur setup voor de software.
Als je dan toch evnt voor directdrive gaat kun je beter de small mige ( 20Nm ) met simcube nemen deze software hiervoor is inmiddels volwassen geworden.
Maar net als Ruben zegt tis meer de beleving, Ik heb zelf ook directdrive maar als ik mijn oude Thrustmaster T300 weer test moet ik toch wel toegeven dat voor het geld deze echt goed is vergeleken met de zeer hoge prijzen voor directdrive.

Daarbij is de PC Racer en de Fanatec V2.5 nog weer wat beter.
En vergeet inderdaad niet als je een directdrive hebt je zo weer een paar honderd kwijt bent aan stuur / shifters en je moet ook een soort van buttonbox er bij halen dit zijn toch wel kosten die vaak vergeten worden
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Berry Witman schreef:Die directdrive die jij liet zien staat nog in de kinderschoenen qua software zoals ik heb begrepen je krijgt bij die kerel een uur setup voor de software.
Als je dan toch evnt voor directdrive gaat kun je beter de small mige ( 20Nm ) met simcube nemen deze software hiervoor is inmiddels volwassen geworden.
Maar net als Ruben zegt tis meer de beleving, Ik heb zelf ook directdrive maar als ik mijn oude Thrustmaster T300 weer test moet ik toch wel toegeven dat voor het geld deze echt goed is vergeleken met de zeer hoge prijzen voor directdrive.

Daarbij is de PC Racer en de Fanatec V2.5 nog weer wat beter.
En vergeet inderdaad niet als je een directdrive hebt je zo weer een paar honderd kwijt bent aan stuur / shifters en je moet ook een soort van buttonbox er bij halen dit zijn toch wel kosten die vaak vergeten worden
Berry bedankt voor je hele duidelijke antwoord, dat realiseer ik me goed, en heb direct drive uit mijn hoofd gezet(voorlopig). Ik neig sterk naar de csl elite van fanatec, deze heeft veelal de techniek van de V2 tegen een iets aantrekkelijkere prijs. Ik hou jullie op de hoogte.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

@Manuel houd er wel rekening mee dat de CSL met veel meer kunststof is verwerkt t.o.v de V2.5 wat ook meer en een snellere slijtage geeft aan bepaalde bevestigingen zoals stuur enz. tevens is de aandrijving qua motor en overbrenging iets beter in de V2.5 als de CSL, maar dat is dus relevant aan het prijsverschil, ik zou dat in overweging nemen als je zou moeten / willen kiezen tussen de V2.5 en de CSL.
En nog een klein dingetje is als je met meerdere stuurtjes wil gaan rijden vergelijk dan ook het quickrelease systeem tussen de CSL en de V2.5 alu tegen (schroef) kunststof.

En als je toch voor de CSL gaat kijk dan op de Fanatec site voor de Zwarte Vrijdag aanbiedingen
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Marcel Siegers schreef: 23 nov 2018, 08:56 @Manuel houd er wel rekening mee dat de CSL met veel meer kunststof is verwerkt t.o.v de V2.5 wat ook meer en een snellere slijtage geeft aan bepaalde bevestigingen zoals stuur enz. tevens is de aandrijving qua motor en overbrenging iets beter in de V2.5 als de CSL, maar dat is dus relevant aan het prijsverschil, ik zou dat in overweging nemen als je zou moeten / willen kiezen tussen de V2.5 en de CSL.
En nog een klein dingetje is als je met meerdere stuurtjes wil gaan rijden vergelijk dan ook het quickrelease systeem tussen de CSL en de V2.5 alu tegen (schroef) kunststof.

En als je toch voor de CSL gaat kijk dan op de Fanatec site voor de Zwarte Vrijdag aanbiedingen
Aanvulling:
De CSL behuizing is idd van kunststof, maar intern is de stuurinrichting vastgemaakt aan een metalen plaat, dus behoorlijk solide gebouwd. De quickrelease is dezelfde als van de V2.5 (in ieder geval metaal), maar het instapstuurtje (P1) heeft een kunststof verbinding en is dus minder stevig. Alle aangeboden stuurtjes hebben een metalen verbinding en zijn dus sterker.
Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Bedankt voor jullie tips heren. Ik ga dit zeker in mijn keuze meenemen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Manuel Willems
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 jun 2018, 21:57
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Locatie: Eijsden

Zojuist de knoop doorgehakt en een clubsport V2.5 base gekocht met mclaren 650s GT3 stuur.

Nu met kinderlijk ongeduld wachten

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ach Manuel we blijven tenslotte kinderen alleen ons speelgoed word wat duurder :thumbs_happy:
Wel je clippoint instellen hé makkelijk bij de start whaaaaaaa (alleen gaat dit ten koste van je koppelings- pedaal)

En gefeliciteerd met je aankoop.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

bij mij is de beslissing ook op fanatec gevallen. Momenteel als stuurtje nog de g27 maar wel al enige tijd in combinatie met fanatec pedalen. fanatec wheelbase zit er ook langzaam aan te komen, wordt de eenvoudigste variant dus de CSL elite.
Voor mij meer als voldoende en moet er weer jaren mee vooruit kunnen, is in ieder geval de bedoeling.

Heb een vraagje mbt afmetingen van de bijgeleverde tableclamp. Rij aan een zelfgemaakt buro en heb beperkte ruimte aan de onderkant. Voor de g27 is dat geen probleem die plastic armpjes steken maar een cm of 2 a 3 onder het buro.
Maar wat ik kan zien op fotos van de csl elite clamp , dus deze

Afbeelding

steekt dat mogelijk wat verder onder het buro.
Ik heb, zonder meteen buro te gaan verbouwen, aan de onderkant een krappe 5 cm vrije ruimte.
Iemand de clamp in gebruik en weet of die 5cm voldoende zijn, of moet ik al naar de tekentafel voor verbouwplannen :) ?
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Ger,

Volgens mij in een ander topic is dit ook al eens "besproken", toen was iemand volgens mij zelfs opzoek naar een rafel klem.
De exacte maat is verschillend denk ik door de diameter van je tafelblad, maar 5cm haal je niet.
Alternatief (gebruik ik ook) is een 6mm bout welke aan de onderkant geschroefd kan worden.
Ja je dient dan 2 gaten in je blad te boren, maar dan zit het steviger dan de klem (plastic).
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Hi Jeroen tnx. buro staat in de woonkamer en is van hardhout niet alleen in gebruik voor racen, Ga vast geen goedkeuring krijgen voor een hardmount :)
Wordt dan dus vrees ik tekentafel. Ook maar een specs opvragen bij fanatec van de (veel te dure :() losse fanatec klem die op twee plekken wordt vastgezet. Die achterste klem lijkt op de foto's verder onder buro te vallen. Met wat geluk past dat wel net voor en achter dwarsbalk.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Of zoals ik gedaan heb: stuur op plank monteren en dat zet ik vast met 2 lijmklemmen.
Mijn T500 steekt wel wat verder naar voor uit dan sommige andere stuurtjes, dus dat kan het wel iets anders maken.
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”