NK GT3 2018-II | Race 3 Silverstone | 07-10-2018

Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Yoeri Gijsen schreef:Mijn avond was helaas van korte duur. Sinds de laatste één of twee updates freezet en crasht rFactor 2 wel eens uit het pitmenu. Dat overkwam mij nu nèt nadat we over waren geschakeld naar de kwalificatiesessie. Met veertig man in de servers betekende dat gelijk einde race. Shit happens, I guess.

Gefelciteerd Robin. Revanche op dat momentje op Interlagos had je wel verdiend.

Wat betreft de lag: ik denk dat in de afgelopen maanden is aangetoond dat de lagproblemen in ieder geval gedeeltelijk server-based zijn. In elk SRVN-evenement dit seizoen waarbij ik met mijn teamgenoten een TeamSpeak-kanaal deelden was er sprake van een golf van aanzienlijke lag-stoten (meer dan een seconde) door de server waande, waardoor we kort na elkaar getroffen werden. Daarnaast bereidde Martijn deze zomer ook andere servers voor waarmee geëxperimenteerd werd tijdens de zomerstop. De evenementen die daarop werden verreden vertoonden niet de bovenstaande kwalen. Dat neemt natuurlijk niet wel dat sommige lag-problemen wel bij de gebruiker liggen.
Er waren in maastricht ook problemen met lag en toen draaide de server daar en niet in het datacenter en hebben het met events ook gehad toen Martijn bij hem de servers had draaien.

Gr onno

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Michael Jaggie schreef: 08 okt 2018, 11:12
Albert van Mourik schreef: 08 okt 2018, 11:07 Niet te snel oordelen, het kan zijn dat deze persoon meermaals een pitstraat is tegengekomen waar je door elkaar heen kan rijden.
Dit is het geval in Race07, Asseto Corsa en misschien wel in AIAIracing maar dat weet ik niet.

Als die persoon de vorige keren een vrije plek gehad heeft en net begonnen is met rFactor2 dan kan dit "gewoon" onwetendheid zijn.
Zo had ik het nog niet eens bekeken maar bedankt voor je reactie, ik had het gewoon niet door en ook totaal niet verwacht.
Onwetendheid is in dit geval het juiste verwoord.
Hmm, oke. Laat het dan wijze les zijn ;).
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Yoeri Gijsen schreef: 08 okt 2018, 11:13 Mijn avond was helaas van korte duur. Sinds de laatste één of twee updates freezet en crasht rFactor 2 wel eens uit het pitmenu. Dat overkwam mij nu nèt nadat we over waren geschakeld naar de kwalificatiesessie. Met veertig man in de servers betekende dat gelijk einde race. Shit happens, I guess.

Gefelciteerd Robin. Revanche op dat momentje op Interlagos had je wel verdiend.

Wat betreft de lag: ik denk dat in de afgelopen maanden is aangetoond dat de lagproblemen in ieder geval gedeeltelijk server-based zijn. In elk SRVN-evenement dit seizoen waarbij ik met mijn teamgenoten een TeamSpeak-kanaal deelden was er sprake van een golf van aanzienlijke lag-stoten (meer dan een seconde) door de server waande, waardoor we kort na elkaar getroffen werden. Daarnaast bereidde Martijn deze zomer ook andere servers voor waarmee geëxperimenteerd werd tijdens de zomerstop. De evenementen die daarop werden verreden vertoonden niet de bovenstaande kwalen. Dat neemt natuurlijk niet wel dat sommige lag-problemen wel bij de gebruiker liggen.
Hoe is het eigenlijk bij het VEC? Want we zijn er nu al een flinke tijd druk mee en hebben al een hoop aanpassingen gedaan. Maar ik heb niet het idee dat het beter wordt. Eigenlijk alleen maar erger. Wat Onno ook al aangaf, tijdens het evenement in Maastricht hadden we er ook last van en dat was niet via onze SRVN server.

Ik heb hier geen verstand van dus ik wil nu ook niet gaan gissen waarom dit is, maar het verpest helaas wel avonden van diverse deelnemers. Ik hoop dat we snel een oplossing vinden, maar ik kan in ieder geval zeggen dat we er druk mee bezig zijn.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Onno Nieuwenburg schreef: 08 okt 2018, 11:20 Er waren in maastricht ook problemen met lag en toen draaide de server daar en niet in het datacenter en hebben het met events ook gehad toen Martijn bij hem de servers had draaien.

Gr onno

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
[disclaimer] ook ik ben geen expert [/disclaimer]

Ik ving op dat er in Maastricht met oude pc's werd gedraaid, dus dat daar mogelijk het probleem zat. En ik kan mij niet herinneren dat we op de privé-server van Martijn deze problemen hadden tijdens de zomer-events, maar dat kan ik mis hebben. Kun je aangeven welke races die problemen wél optraden op die server? Dat er tijdens een event 1 persoon een lagmoment had op de alternatieve server, sluit niet uit dat het daarom niet aan de normale server kan liggen IMHO, dat kan nog altijd toevallig een individueel probleem zijn geweest.
Niet dat ik zeker weet dat het wél aan de server ligt overigens. Valt er niet iets een enquete/poll op te stellen voor alle mensen die lag-problemen hebben, en daarin zoveel mogelijk informatie te verzamelen, in de hoop ergens een verband te vinden?
Denk aan:
- Hardware (GPU, CPU, modem, etc)
- Drivers (GPU)
- Windows versie
- Internet provider
- Meedraaiende apps (Motec, TS, Crew Chief, SimHub, etc)
- rF2-settings (replay aan, motec-logs aan, video-settings)
- Tijdstip (de meeste lagspikes volgens allemaal dicht op elkaar lijkt het)
- Hoe lang duurde de lagstoot (bij mij zijn ze altijd heel kort, maar 0,2s ofzo, maar bij anderen duurt dit meerdere secondes)
- Type lag (blijft je auto stilstaan op de plek, of schiet de auto ineens meters terug, of rijdt de deelnemer door terwijl hij geen auto's meer om zich heen ziet)
- Kunnen gebruiken log-software mee laten lopen om te meten wanneer en waar de lag optreedt?
- etc???

Het lijkt geen structureel probleem voor rF2, ik kan er niks actueels van vinden op het S397-forum of Discord in ieder geval. Bij VEC lijkt het ook geen structureel probleem te zijn? Mogelijk zit het ergens in de combi van server/provider/netwerk in Nederland ofzo.

Edit:
BTW de eerste keer dat het zo massaal optrad was de laatste testavond voor de SRVN500: donderdag 31 juni. Zondag 24 juni was er nog niks aan de hand. Misschien heeft iemand een idee wat er in de wereld is gewijzigd na 24 juni 2018? Eén of andere windows-update ofzo?
Laatst gewijzigd door Lennart Lippens op 08 okt 2018, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Robin de Jong schreef: 08 okt 2018, 11:55 Hoe is het eigenlijk bij het VEC? Want we zijn er nu al een flinke tijd druk mee en hebben al een hoop aanpassingen gedaan. Maar ik heb niet het idee dat het beter wordt. Eigenlijk alleen maar erger. Wat Onno ook al aangaf, tijdens het evenement in Maastricht hadden we er ook last van en dat was niet via onze SRVN server.

Ik heb hier geen verstand van dus ik wil nu ook niet gaan gissen waarom dit is, maar het verpest helaas wel avonden van diverse deelnemers. Ik hoop dat we snel een oplossing vinden, maar ik kan in ieder geval zeggen dat we er druk mee bezig zijn.
Ik zie bij VEC niet de problemen die we hier hebben. Ik heb daar nu drie of vier races gereden sinds de zomer en misschien één keer een kleine hapering gehad tijdens de vrije training, maar dat leek aan mijn kant te liggen en was ook niet van het kaliber dat we bij SRVN hebben. Ik zal dat verder nog in de gaten houden.

Het is ook niet mijn expertise, uiteraard.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Wat een droefenis gisteren. Ik baal er nog steeds van. Al het voorbereidingswerk kon meteen na de kwalificatie de prullenbak in.

De kwalificatie was best ok, al had ik stiekem op een paar plekjes hoger gemikt. P6 was in ieder geval een goed vertrekpunt. Maar net toen we switchten van warmup naar race klapte rFactor eruit. Waarschijnlijk omdat mijn stuur vastsloeg of mijn stuur sloeg vast omdat rFactor crashte. Ik heb dit nog nooit gehad bij een online race. Alles gereboot, Martijn wilde de server nog een keer instellen en even op mij wachten (waarvoor dank), dus ik dacht dat het toch allemaal goed zou komen. Maar helaas gebeurde precies hetzelfde. :( Even goed uitzoeken wat ik kan doen om dit in Bathurst te voorkomen.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Mbt eventueel verschil srvn/vec kader, ik had gisteren tijdens het gevecht met Rene ook mijn eigen prive lag momentje. kreeg heel even vr content loading in beeld ( en vreesde meteen het ergste maar liep meteen weer door). Het was kort nadat Rene door zijn lag spike opeens achter me sprong en even later was ook Twan aan de beurt met een spike. We riepen op TS nog gekscherend lijkt wel of het hele rijdersveld er om de beurt er eentje krijgt zodat het in ieder geval weer eerlijk verdeeld is.
In mijn stint op de vec server afgelopen weekend, die langer duurde dan de gt3 race bij srvn, heb ik zelf niet een keer last van lag gehad.

Dit was voor mij bij srvn trouwens een van de weinige keren dat ik een duidelijk een lag spike voelde, is me tot nu toe bespaard gebleven. Dan laat ik lmp3 buiten beschouwing, ga er gemakshalve maar vanuit dat mijn terugkerende probleem daar niet door een lagspike komt, al weet ik dat natuurlijk ook niet 100% zeker.
WaIther Berk
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jan 2017, 14:44
Racestuur: T500RS

Race ging goed met uitzondering van 4 cut tracks in het eerste kwartier… voelde me niet heel erg comfortabel met Lennart in mn kofferbak. Hoogtepunt was het bemachtigen van twee Stop/Go penalties in 3 seconden :byebye:
0:13:34.5 Walther Berk received Stop/Go penalty for "Cut Track"
0:13:37.7 Walther Berk received Stop/Go penalty for "Cut Track"

Uiteindelijk na een paar leuke gevechten P13 gefinished :)
Tonnie Jansen
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 jan 2018, 11:47

vermakelijke race gehad gisteren, met een geweldige analyse van Onno en Ruben.

Eerst mijn quali, de snelste tijd die ik heb gereden, dus beter kon niet. Als 16de starten en het beste er van maken.
Zonder te rijden naar P15, omdat Pim te laat op racen duwde!!
De start, een grote onbegrijpelijke crash voor me neus en naar P11.

Een hele fijne pace en met 4 man heel wat rondjes kort achter mekaar gereden. En dan een 3de cut en omdat ik nieuwe hud had en ik dacht dat Paul me had gezegd dat dit een drive thru was, naar binnen en doorrijden. Shit het was een stop and go, dan maar weer naar binnen. Binnen geweest en dan de regen, gelijk maar naar binnen dit pakte goed uit, want de baan was snel te nat.

Ruben en Onno, ik was geen vooruit geschoven pion om mijn teamgenoten van informatie te voorzien. Wel leuk gevonden trouwens. Zie stream voor degene die niet weten wat ik bedoel.

P16 was het resultaat, op naar de volgende.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Yoeri Gijsen schreef: 08 okt 2018, 11:13 Wat betreft de lag: ik denk dat in de afgelopen maanden is aangetoond dat de lagproblemen in ieder geval gedeeltelijk server-based zijn. In elk SRVN-evenement dit seizoen waarbij ik met mijn teamgenoten een TeamSpeak-kanaal deelden was er sprake van een golf van aanzienlijke lag-stoten (meer dan een seconde) door de server waande, waardoor we kort na elkaar getroffen werden. Daarnaast bereidde Martijn deze zomer ook andere servers voor waarmee geëxperimenteerd werd tijdens de zomerstop. De evenementen die daarop werden verreden vertoonden niet de bovenstaande kwalen. Dat neemt natuurlijk niet wel dat sommige lag-problemen wel bij de gebruiker liggen.
De lag problemen blijven een punt van aandacht maar is tevens ook het meest lastige om op te lossen.
Er zit namelijk geen enkele logica in.
Als het de server zou zijn, dan moet iedereen er last van hebben en dat is zeker niet het geval.
Tijdens de zomerevenementen meerdere servers geprobeerd zowel hier bij mij thuis als bij een klant van mij en ook daar waren er lag problemen.
Wat mij wel opvalt is dat de lagproblemen elke keer bij dezelfde personen zijn en niet random bij iedereen.

Zelf heb ik er nooit last van. En nee, er zit nergens een instelling op de server die mij op de een of andere manier herkend ;-)
Wel heb ik het idee dat 80% of meer van de mensen met lag problemen Ziggo als provider hebben.

Voor de mensen die dit nog niet weten even wat SRVN server info

De server hangt netjes in een datacenter en heeft een 1Gb internet aansluiting.
Als CPU wordt een Intel I7 gebruikt en er zit 16Gb RAM werkgeheugen in.
Als OS wordt er gebruik gemaakt van Windows 8.1
De server doet niets grafisch dus er zit dan ook geen dikke kaart in.
Het enige wat iets "minder" is zijn de conventionele harddisken.

Ik overweeg op dit moment om deze te gaan vervangen voor een SSD en dan gelijk te migreren naar Windows 10.
Voordat ik dat ga doen komen er eerst nog wat testen.

Ik zal jullie op de hoogte houden
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Misschien moet er dan eens geïnventariseerd worden bij wie er lag is en bij wie niet. Ik geloof dat die suggestie hier al is gevallen.

Ik zit overigens bij T-Mobile, mocht dat nog nuttige info zijn.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Hebben de mensen al eens gekeken naar hun Cpu belasting?
Wanneer je 35 man in een server hebt is je eigen Cpu load flink hoger dan bv in een server met 5 man
En kan je eigen netwerk daardoor " inkakken "
Wanneer je taakbeheer open hebt staan en je die in het spel zichtbaar maakt zakt de Cpu belasting maar als je hem weer naar de achtergrond zet stijgt die aanzienlijk.
Maw ligt de oorzaak niet gedeeltelijk bij de client zelf?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

In mijn geval heb ik internet van KPN en heb ik dezelfde lagstoten met 3 verschillende pc's. Huidige rig heeft zo'n 50% GPU gebruik en 30% cpu gebruik. Mijn lagstoot komt altijd (echt letterlijk altijd) tussen 30 en 90 seconde na de lagstoot van Arjan Veltens, en de stoten komen altijd rond het hele of halve uur. Zo weet ik altijd dat wanneer hij een lagstoot krijgt dat ik me op kan maken voor mijn eigen stoot. Hij woont in Groningen, ik Gouda dus we zitten letterlijk op een andere verbinding etc. De enige connectie tussen ons tijdens de race is Teamspeak.

En dat is eigenlijk het enige wat nog niet is getest. Wat gebeurt er op Teamspeak? Daar zitten veel mensen op tijdens de race, en de mensen die samen tegelijk stoten krijgen zitten samen in hetzelfde kanaal. Arjan en ik hebben altijd direct na elkaar een lagstoot, zitten samen op teamspeak. Arjan en Niek zondag hadden direct na elkaar een lagstoot, zaten samen op teamspeak. Ger en Twan hadden zondag direct na elkaar een lagstoot, zaten sammen op teamspeak. Wellicht dat Teamspeak een soort test of ping oid doet rond het halve uur?

Verder geen idee.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ruben Correa Alves schreef: 08 okt 2018, 21:19 ...Teamspeak?...
Dat vind ik een interessante theorie!
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Discord installeren dan maar en eens geen TS aanzetten. ;)
Jarno de Visser
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 jan 2017, 23:41
Racestuur: Fanatec CSW2.5, Formula V2

Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

de srvn server van ts3 heeft geen banner erin zitten dus dat lijkt me lastig
Jarno de Visser
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 jan 2017, 23:41
Racestuur: Fanatec CSW2.5, Formula V2

Ah ok, ik dacht dat een banner dat SRVN logo was. Sorry
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Yoeri Gijsen schreef: 08 okt 2018, 22:16 Discord installeren dan maar en eens geen TS aanzetten. ;)
Wij hebben dat probleem jaren geleden gehad met Call of Duty en hebben toen ook geswitcht
Alleen weet ik niet zeker meer of we toen van teamspeak naar Skype of andersom zijn veranderd
Ik had er zelf geen last van maar een teammaat wel
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Het SRVN logo in TS is volgens mij wel een banner, maar ook gewoon een plaatje, wel met een link erachter (je kan er op klikken).
Buiten dat kan een ieder wel een plaatje uploaden om te laten zien als je op zijn naam klikt.
Interessant lijkt het mij dan om te weten of de gene die last hebben van lag zo een plaatje hebben geupload.
Wat als iedereen deze plaatjes eens verwijderd (ook SRVN de banner).
Of als TS op een andere server draait.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”