NK GT3 2018-II | Race 3 Silverstone | 07-10-2018

Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Ehhh Yoeri, het gaat mij helemaal niet om de voorspelbaarheid. Hoe onvoorspelbaarder, hoe beter!

Het vervelende is alleen, dat het in het rF2 verrekte lastig te zien is hoe de baan erbij ligt voor de start. Als ik op de monitor kan zien hoe de condities zijn, vind ik het geen enkel probleem. Iedere coureur die irl zijn auto naar de startgrid rijdt, kan in ieder geval zelf een inschatting maken of hij moet starten of droogweerbanden of wets.

Maar in rF2 weet je niets. Het kan zonnig zijn, maar de baan kan zeiknat zijn. Je moet naar de startgrid gaan en in je HUD kijken om te zien hoe de baan erbij ligt. Op basis daarvan moet je escapen en snel je banden aanpassen aan de situatie, maar die kan zoals Ruben al aangaf dus nog heel plotseling veranderen terwijl we al met de startprocedure bezig zijn. Daar heb ik moeite mee, niet met het feit dat het weer onvoorspelbaar is.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Dan wordt het tijd dat ze in rFactor een ronde naar de grid inbouwen. en dat je 1 minuut op de grid hebt om wat aanpassingen te doen ofzo.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Of de 30 seconde langer maken. Weet niet of dat mogelijk is, maar het lijkt erop dat de baan na 20-25 seconde goed wordt geladen.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Daarin ben ik het met je eens, Ronald.

Het zou mooi zijn als S397 in hun UI-update daar ook iets mee zou doen.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

In de hud staan 2 cijfers.
De 1 is de baan en de ander racelijn?
Als de 2 de op 0 staat droog de baan binnen een paar seconden op zo niet blijft hij nat.
Dacht ik gezien te hebben
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

René de Ruijter schreef: 04 okt 2018, 22:24 In de hud staan 2 cijfers.
De 1 is de baan en de ander racelijn?
Als de 2 de op 0 staat droog de baan binnen een paar seconden op zo niet blijft hij nat.
Dacht ik gezien te hebben
De 2 cijfers staan voor minimale en maximale natheid over de totale baan. Dit zou het verschil tussen racelijn (min) en erbuiten (max) kunnen betekenen, maar het kan ook voorkomen dat het ergens onder een brug droog is, met 0% als gevolg. In dat geval heb je niet veel aan het minimum-percentage.

Ik meen mij ter herinneren dat afgelopen zondag eerst het 1e percentage (min %) op 0% sprong, en een paar seconden later pas de 2e, maar het kan ook andersom zijn geweest :)
Raymond Makkus
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 aug 2015, 19:20
Racestuur: Fanatec Clubsport Formula V2
Contact:

https://www.youtube.com/watch?v=q432LvKJnnw

Ga de race weer streamen, voor de geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
Ruben Schenkel
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:46
Racestuur: Fanatec Wheel Base V2.5
Locatie: Braunschweig, Duitsland

Bij deze mijn excuses voor de startcrash; ik wou om de slecht gestartte Bas Zwartenbol heen en maakte daarbij contact met de auto van David Davine die precies in mijn dode hoek zat. Ik had hem daar een meter of 2 verder naar links verwacht. Een enorme kettingreactie was het gevolg, niet best dus nogmaals excuses voor iedereen die er bij betrokken is geweest.
Gebruikersavatar
Patrick Smid
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 aug 2013, 00:06
Locatie: Hoogezand

Nou ik was snel klaar....had een goede start en was na honderd meter al een paar man voorbij.
Ik rijd rechts langs de muur en zie het halve veld opeens verdwijnen. 2 seconden later verschijnt iedereen weer en staan er een paar man vlak voor mn neus stil.....lekker dan. :(
Kon er niet meer tegen remmen en vol erin. Lange reparatie en kleurloos achteraan gehobbeld als laatste nog rijdende.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Ook voor mij niet de avond waar ik op had gehoopt.

Kwali ging al voor geen meter. Had nog geluk in s1 te zitten.

Na een goede start werd ik iets verderop het gras op gedrukt. Waarschijnlijk door de startcrash voor me. Schade op rechts en al gelijk mijn eerste cut track te pakken. Eigenlijk door heel de race heen last van lag gehad waardoor ik mijn spitter kapot reed op Ger. Uiteindelijk wel er voorbij gekomen en een leuke battle gehad die wat minder fijn was voor Ger door de lag denk ik zo. Door de schade reed de auto niet zo lekker meer en na een flink lag moment achter Ger terecht gekomen.

Tijdens de pitstops besloten de schade te laten repareren. Helaas deelde ik een pitplek met iemand. Die besloot toch te proberen op onze plek te gaan staan en boorde hem netjes achterin. Vervolgens stonden we vast in elkaar en na wat voor en achteruit rijden toch weer los gekomen. Baalde er flink van want had daardoor wederom flinke schade opgelopen. Mijn pitstop duurde zo dus 30 sec langer en dan weer met flinke schade de pits uitrijden was niet ideaal. Auto was slecht te besturen en als er een auto bij me in de buurt kwam trede er lag op. Zodoende een keer of 4a5 rondgegaan en op p 19 geëindigd.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Ik heb ook wat schade opgelopen bij de start waar ik zowaar prima van mijn plek weg kwam. werd net aan de achterkant aangetikt door een van de crashende autos maar had geluk dat ik wel door kon. was inderdaad leuk Rene kon je in ieder geval goed volgen maar nergens echt goed ernaast komen. De lag viel nog wel mee hoor, ik heb maar een of twee kleine momenten gehad waar mijn hartslag even van omhoog ging en was je opeens kwijt na de langere lagstoot. hadden we allebei geluk dat niet anders afliep.
zowel twan als ik kozen waarschijnlijk prima moment om de wets er onder te hangen en maakten in de pit en laps erna wat plekken goed
Geen grotere slippers gemaakt in de regen, hier en daar wat achterliggers voorbij gegaan die ook prima ruimte lieten en heel tevreden van p27 naar p11
Laatst gewijzigd door Ger Peeters op 08 okt 2018, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Dit keer geen uitgebreid verslag want er valt eigenlijk over mijn race weinig te vertellen.

Geoefend had ik zeker wel, maar meer op een droge baan. Regen setup zou dan een droge setup zijn met wat tweaks.
Kwalificatie ging voor mijn doen prima. Reed dezelfde tijd als mijn PB in practice (net geen 58er) en P19 op de grid.

Mijn start was echt dramatisch, maar lang niet zo erg als de mannen voor mij (the big one bij de start). Ik kon er voorbij, maar achter mij werd het veld aardig uitgedund. In de eerste ronde achter Chris gereden die tot mijn verbazing geen enkel tempo in de auto had. Bij Stowe kon ik hem voorbij. Sinds dat moment heb ik alleen maar in niemandsland gereden. Rogier en Bart hadden al een gat van 3 seconden en werd alleen maar groter. Ik had een gelijk gat achter mij en werd ook groter. Ik reed op dat moment op P12 en was blijkbaar het plekje waar ik thuis hoor. Tot dan toe ging alles zijn gangetje.

De verwachte regen kwam uiteindelijk. Ik reed nog 2 ronden door om vervolgens de pits in te duiken. Het was erg druk in de pits en toen ik mijn pitbox naderde bleek dat Lennart daar ook stond. Ik kon niet anders dan wachten. Dit heeft mij zeker 10 seconden extra gekost. Eenmaal weer terug op de natte baan had ik al vrij snel door dat de setup totaal niet werkte. De voorkant van de auto wilde maar niet de bocht om. Eenzaam werkte ik mijn rondjes op P13 af. Twan had 11 seconden voor mij en was sneller dus hem bijhalen kon ik vergeten. Walther en Pim achter mij hadden in eerste instantie 9 seconden achterstand op mij, maar waren zowat een seconde per ronde rapper. Twee ronden voor het einde kwamen ze beide er gemakkelijk voorbij en kon ik er een P15 bijschrijven. Voortaan maar gewoon oefenen op een natte baan.....
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Zo zeg, kostelijk vermaakt! :)

Om 19:30 de eerste meters gemaakt, de eerste natte meters volgden tijdens de warmup... Erg leuk gevecht met Blue Orange waarbij Lennart echt wel de snellere was. Ik kon 1 of 2 keer prikken maar toen was het echt wel achter Lennart aan en was het gevecht meer te zoeken in het binnen de slipstream blijven en zelf zo min mogelijk foutjes maken. Copse was moeilijk in de vieze lucht :)

Geen flauw idee hoeveel brandstof erbij moest, goede voorbereiding... Dus maar 50 liter erbij, dat was schijnbaar nogal veel als ik het zo lees.

Ook goed om te zien dat er bij een een crash met meerdere personen er alsnog mensen uit het achterveld VOL op knallen, staat goed op de stream. Toch benieuwd hoe dat er in de replay uit ziet en waarom daar nog steeds slecht op wordt geanticipeerd over het algemeen. Je zou zeggen dat je meteen de snelheid eruit haalt om jezelf reactie tijd te gunnen, maar het zal wel weer aan mij liggen...
Gebruikersavatar
Patrick Smid
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 aug 2013, 00:06
Locatie: Hoogezand

Patrick Smid schreef: Nou ik was snel klaar....had een goede start en was na honderd meter al een paar man voorbij.
Ik rijd rechts langs de muur en zie het halve veld opeens verdwijnen. 2 seconden later verschijnt iedereen weer en staan er een paar man vlak voor mn neus stil.....lekker dan. :(
Kon er niet meer tegen remmen en vol erin. Lange reparatie en kleurloos achteraan gehobbeld als laatste nog rijdende.
Ik ben er inmiddels achter waarom ik bij de start het halve veld zag verdwijnen en verschijnen. Heb een nieuwe SSD schijf gekocht en Windows, Rfactor en de hele mikmak opnieuw geïnstalleerd. In Rfactor de grafische settings opnieuw ingesteld.
Op de één of ander manier heb ik daar alleen in de linkerkolom dingen gecontroleerd/veranderd en niet in de rechterkolom met de "max visible vehicles" die dus standaard op 12 blijkt te staan. :-? . Niet handig van me om daar niet te kijken.
Ik heb hier eens een discussie gelezen over die 'max visible vehicles" , op 12 is dus echt niet te doen. Als er een startcrash voor je gebeurd en er staan veel auto's op een kluitje, dan zie je dus de helft niet meer. Ze verdwijnen en "ploppen" later weer in je beeld.
Weet dat het ook in het ARR staat. Had em standaard ook altijd op 30 maar gisteravond even niet, helaas......
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Veel minder tijd gehad om te oefenen voor Silverstone dan voor Interlagos. Geen hotlaps gedaan en een setup die best wel overstuurt was. Misschien moet ik maar vaker geen hotlaps doen, want ik ging iedere ronde sneller en in mijn laatste poging dook ik nog net onder de tijd van Arjan. Dit keer geen jumpstart gemaakt en ik kwam goed weg. Door de mindere voorbereiding wist ik niet wat ik moest verwachten qua bandenslijtage, dus ik probeerde de banden wat te sparen. Ik had wel een aardig tempo, maar ik kon ook zien dat er een aardig Corvette treintje achter mij vormde. Een paar lagspikes, ik vraag mij echt af of het nu aan de server ligt. Er is inmiddels zoveel gedaan om dingen uit te sluiten en het blijft toch terugkomen. Cliff kon uiteindelijk vrij snel aansluiten en ik wilde ook niet met hand en tand verdedigen omdat ik niet wist wanneer de regen zou gaan vallen en ik de banden heel wilde houden. Natuurlijk begon het een ronde later te regenen. Ik kon goed bijblijven en dook samen met de rest naar binnen voor regenbanden. Ik had van te voren ook al besloten om de vleugel omhoog te gooien aangezien dat allemaal binnen de bandenwisseltijd plaatsvindt en tot mijn verbazing kwam ik met een flinke voorsprong de pits uit. Later hoorde ik dat Cliff wat problemen had bij zijn pitstop. Daarna was het lekker rondrijden zonder risico's. Na alle ellende van vorig seizoen is deze overwinning erg lekker.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

René de Ruijter schreef: 07 okt 2018, 23:16
Tijdens de pitstops besloten de schade te laten repareren. Helaas deelde ik een pitplek met iemand. Die besloot toch te proberen op onze plek te gaan staan en boorde hem netjes achterin. Vervolgens stonden we vast in elkaar en na wat voor en achteruit rijden toch weer los gekomen. Baalde er flink van want had daardoor wederom flinke schade opgelopen.
Even serieus, dit kan je toch niet ?? :kopstooot:

Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig, dan heb je hier bij SRVN niks te zoeken. :-?
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Niet te snel oordelen, het kan zijn dat deze persoon meermaals een pitstraat is tegengekomen waar je door elkaar heen kan rijden.
Dit is het geval in Race07, Asseto Corsa en misschien wel in AIAIracing maar dat weet ik niet.

Als die persoon de vorige keren een vrije plek gehad heeft en net begonnen is met rFactor2 dan kan dit "gewoon" onwetendheid zijn.
Gebruikersavatar
Michael Jaggie
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:49
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Maassluis

En dan ook mijn raceverslag;

Aardig wat geoefend, goed voorbereid en al het materiaal werkte goed. Race Night... we hadden er zin in.
Zondag middag nog wat geoefend om de snelheid er in te krijgen en dat ging behoorlijk goed, continu rondetijden rond de 1:59.4 kunnen rijden en daar was ik zeer content mee.

Kwalifcatie; de spanning zat hoog, het niveau was dicht bij elkaar en ik moest m'n tijd weer kunnen rijden.. door alle stress helaas niet verder kunnen komen dan een 1:59.9 wat resulteerde in P28.. Balen natuurlijk maar ik stond met de mensen om mij heen waar ik al vaker om heen heb gestaan dus ik was gerustgesteld en keek uit naar een leuke race met mooie omstandigheden!

De race; tsja wat kan ik er van zeggen.. ik was een groot slachtoffer van de startcrash. In tegenstelling tot een aantal mensen voor mij was ik echt goed van de plaats vertrokken en haalde met de start direct een paar mensen in. Zat dicht achter Jan Feenstra die plotseling een uitwijk manoeuvre maakte om de startcrash te ontwijken.. Ik zag niets, kon geen kant op en voordat ik überhaupt aan remmen kon denken klapte ik vol in het groepje auto's.. flinke schade aan de auto, dus ik moest direct de PITS in om vervolgens 104 sec reparatie te hebben. Tijdens het terug kijken van de replay heb ik nog geluk gehad met de schade volgens mij, ik zag afgebroken spoilers en wielen om mij heen vliegen dus het kon altijd nog erger.
Het werd dus een hopeloze race, ik kwam terug op de baan als bijna hekkensluiter met alleen Patrick nog achter mij en vervolgens een gat van bijna 1 lap naar de persoon voor mij. Ik bleef maar gewoon doorrijden, dat was het idee. De snellere mensen heb ik voorgelaten maar soms kwam ik bij mensen terecht die wel een ronde voor reden maar ik was wel sneller, dat was soms wat spannend maar hopelijk ging dat allemaal goed mannen :bierglas:

Toen de voorspelde regen, ik besloot toch nog een ronde door te rijden maar direct na start/finish merkte ik al dat ik een fout had gemaakt. Glibberen en op de baan houden was het motto tot aan de pitstraat. Het was echt druk in de pits en ik reed dus naar mijn plekje toe. Op het allerlaatste moment zag ik dat er een auto al op mijn plek stond en probeerde nog om deze te ontwijken en er naast te komen, hierboven gelezen dat dat dus Rene was en wij stonden hierdoor zeer ongelukkig naast elkaar op het zelfde plekje. Mijn zeer gemeende excuses in ieder geval voor deze actie maar het was absoluut niet bewust gedaan... Ook ik had hierdoor weer schade opgelopen maar gelukkig klapte ik niet op de achterkant van Rene, dat had nog meer schade aan beide wagens opgeleverd.

Oh en Richard, als je vind dat ik hier niet meer thuis hoor dat mag je vooral vinden :byebye: Fouten worden in een split second gemaakt, we maken allemaal fouten toch?. Ik ging er gewoon niet vanuit dat er iemand op mijn plekje zou staan en lette daar dus niet goed genoeg op (misschien een rookie mistake geweest)

Na de regen een redelijk kleurloze race gereden op P26 en in de allerlaatste ronde reed ik het gat goed dicht naar Johan, ik pushte en pushte om dat laatste plekje te winnen en in de laatste bocht had Johan een slechte exit en kon ik er buitenom op de finish net voorbij om vervolgens P25 te finishen!

Een race met gemengde gevoelens en een hoop ongelukkige momenten waarvan de start echt funest was voor mijn race, maarja ook dat hoort bij het (online) racen. Gelukkig is het allemaal maar een spel en hebben we weer wat geleerd. Op naar de volgende race :mrgreen:
Gebruikersavatar
Michael Jaggie
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:49
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Maassluis

Albert van Mourik schreef: 08 okt 2018, 11:07 Niet te snel oordelen, het kan zijn dat deze persoon meermaals een pitstraat is tegengekomen waar je door elkaar heen kan rijden.
Dit is het geval in Race07, Asseto Corsa en misschien wel in AIAIracing maar dat weet ik niet.

Als die persoon de vorige keren een vrije plek gehad heeft en net begonnen is met rFactor2 dan kan dit "gewoon" onwetendheid zijn.
Zo had ik het nog niet eens bekeken maar bedankt voor je reactie, ik had het gewoon niet door en ook totaal niet verwacht.
Onwetendheid is in dit geval het juiste verwoord.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Mijn avond was helaas van korte duur. Sinds de laatste één of twee updates freezet en crasht rFactor 2 wel eens uit het pitmenu. Dat overkwam mij nu nèt nadat we over waren geschakeld naar de kwalificatiesessie. Met veertig man in de servers betekende dat gelijk einde race. Shit happens, I guess.

Gefelciteerd Robin. Revanche op dat momentje op Interlagos had je wel verdiend.

Wat betreft de lag: ik denk dat in de afgelopen maanden is aangetoond dat de lagproblemen in ieder geval gedeeltelijk server-based zijn. In elk SRVN-evenement dit seizoen waarbij ik met mijn teamgenoten een TeamSpeak-kanaal deelden was er sprake van een golf van aanzienlijke lag-stoten (meer dan een seconde) door de server waande, waardoor we kort na elkaar getroffen werden. Daarnaast bereidde Martijn deze zomer ook andere servers voor waarmee geëxperimenteerd werd tijdens de zomerstop. De evenementen die daarop werden verreden vertoonden niet de bovenstaande kwalen. Dat neemt natuurlijk niet wel dat sommige lag-problemen wel bij de gebruiker liggen.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”