NK GT3 2018-II | Race 1 Bahrein | 09-09-2018

David Davine
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jul 2018, 14:32

Wat een choas was het op de baan.. Direct na de start werd ik op het rechte stuk al half het gras op geduwd. Verder gelukkig met de start redelijk de crashes weten te ontwijken, maar wel wat tikken ontvangen. Door mijn strategie kon ik aan het begin goed meekomen op P5/6 uit m'n hoofd. Na mijn pitstop halverwege de race kwam ik redelijk achterin het veld terug, waar ik meerdere keren verrast werd door de snelheidsverschillen (en een stilvallende auto in bocht 2). Aan het einde van de race kwam bij bocht 8 aan waar ik vol in de ankers moest voor Wouter die een stuk eerder remde dan ik verwacht had. Bij de apex kwam ik licht tegen zijn achterkant aan waardoor hij de controle verloor. Excuus hiervoor! Ik wou je nog te bereiken op ts maar je was er al vandoor.(edit: ik zie net in de replay dat jij nog even je rem aantikte vlak voor de apex, terwijl ik al licht op het gas gegaan was en er al bijna geen ruimte tussen ons zat). Al met al een race met een hoop mooie momenten maar ook een hoop chaos die misschien niet nodig was geweest.
Laatst gewijzigd door David Davine op 09 sep 2018, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Voor mij ook niet echt een race om over naar huis te schrijven.

Kon de eerste ronde redelijk zonder schade door komen. Maar daarna ging het al snel mis. Concentratie was heel ver te zoeken. De ene na de anders fout zorgde ervoor dat is al snel ergens achteraan aan kon sluiten. Uiteindelijk de auto op p25 thuis kunnen brengen. Wat ik totaal en alleen aan mezelf kan toeschrijven.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:


Richard Blokker schreef: Komt er server replay beschikbaar? Dan kan ik 2 protesten nazoeken :)
Check ARR of protest formulier AfbeeldingAfbeelding


Castrol Racing Team

William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Dat was waarempel race 2 van dit seizoen die ik geheel op eigen kracht vernaggeld heb. Furieus, niks meer, niks minder...
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

William Geuze schreef: 10 sep 2018, 00:07 Dat was waarempel race 2 van dit seizoen die ik geheel op eigen kracht vernaggeld heb. Furieus, niks meer, niks minder...
Wel constant in ieder geval! :evil:
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

De kop is er af en af en toe wat te letterlijk.

Kwalificatie wist ik in de allerlaatste lap eindelijk een 56er en daarmee PB neer te zetten. Dus zeker voor mijn doen perfect.

De race was in het begin erg rommelig, had het idee dat veel mensen behoorlijk ' ongeduldig' begonnen. Eerste ronde kwam ik nog redelijk ongeschonden uit het duw en trekwerk maar in lap twee ging het mis. Bij uitkomen bocht twee tussen de malaise door zat David naast me die een betere exit had en net genoeg ruimte liet. Maar er was ook wat contact dus ik besloot het te laten lopen en kreeg vervolgens in bocht drie duo robin en lennart, die ik geen moment had gezien, hardhandig op bezoek. Koste me wat plekken maar de schade aan de ophanging rechtsvoor viel gelukkig mee. Voordat ik mijn relatief vroeg geplande stop (denk doe eens wat anders) deed toch weer diverse plekken goed kunnen maken. Door de vroege stop kwam ik een beetje out of sync en heb daardoor de tweede helft van de race niet heel veel actie meer gezien. Liep steeds op wat mensen in maar als ik er bij was ging men de pit in, schoot qua posities wel lekker op :) . Wel nog momentje met Ronald gehad waar ik niet in de gaten had dat het helemaal niet om positie ging, sorry nog voor de touche.

Al met al tevreden met de P9 al had ik zonder de hutseklutsels wel wat dichter bij de kop willen en waarschijnlijk kunnen zitten. Maar dat gold volgens mij voor veel meer rijders, duw en trekwerk had van mij wat minder gemogen af en toe.

en als gebruikelijk weer wat shots : https://www.youtube.com/playlist?list=P ... luI9p3Sj9M
Laatst gewijzigd door Ger Peeters op 10 sep 2018, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Heb een vermakelijke avond gehad al ben ik wat ontevreden met het resultaat.
Vorig jaar ging het hier in de Mercedes al goed dus ik had goede hoop voor deze race.
Ook met de Callaway zat uiteindelijk de snelheid er lekker in en kon mij kwalificeren op P10 met een 1:56.6.
Tijdens de opwarmronde merkte ik meteen dat racen op Bahrein met een vol veld en een Rift op je hoofd (2de race met de Rift op) het een aardige dia show is. Had al aardig wat naar beneden geschroefd mbt instellingen, maar ik kon er nu toch niks meer aan doen. Om de FPS drops heen rijden dan maar.

Mijn start kon beter en moest aan de binnenkant meteen Jeroen laten gaan.
Bij uitkomen T1 zag ik Robin min of meer stil staan. In mijn manoeuvre om hem te ontwijken raak ik licht een Mclaren (Bosschieter?). Om hem weer niet in de weg te rijden had ik niet door dat Robin aan de buitenkant zat. Ik zie nu pas in de clips van Ger dat ik Robin onbedoeld naar buiten druk. Sorry Robin, had het echt niet door. Daarna was het de eerste (en een deel van de tweede ronde) een kwestie van overleven. Het was erg druk, maar ik kon er redelijk ongeschonden doorheen komen omdat de clashes bij anderen gebeurden. Toen de storm was gaan liggen reed ik op P10 achter Bas en Rogier. Robin reed achter mij, maar was sneller. Hij haalde mij dan ook heel netjes buitenom in T1 in. Bij T2 kon ik niet anders dan er achteraan sluiten. Robin kreeg het vervolgens aan de stok met Rogier. Dat ging er soms vanuit mijn oogpunt heftig aan toe. Ik rekende er op dat het vroeg of laat mis zou gaan dus vond het wel even goed zo. Rogier kon echter niet voorkomen dat Robin hem toch inhaalde. Nu mocht ik het proberen bij Rogier. Twee ronden zat ik er op het rechte stuk net niet dicht genoeg op. Bij de derde maal had ik genoeg slipstream en moest het door het verdedigen van Rogier aan de buitenkant T1 proberen. Hij liet mij voldoende ruimte, maar ik kwam niet lekker uit. Bij het insturen van T2 ging ik teveel op de curb en stuiterde tegen Rogier aan.Ik hoop niet dat hij daar schade aan over gehouden heeft. Al met al was ik het grootste "slachtoffer" met een spin in de grindbak tot gevolg. Eruit komen bleek nog een behoorlijke klus want het was nogal glad op de astroturf. Met een behoorlijke achterstand vervolgde ik op P17 mijn weg.

Rustig aan reed ik naar voren met goede gevechten. Zo heb ik Tonnie genoeg onder druk kunnen zetten en heb ik een mooi gevecht met Martijn gehad. Positiewinst behaalde ik meer doordat anderen hun pitstops gingen maakten. Tussendoor nog een schrikmomentje gehad met Youri. Hij was gespind en (zoals hij al aangaf) had mij over het hoofd gezien bij het terugkeren op de baan. No hard feelings Youri. Ik moest het oplossen door T2 af te snijden. Langzaamaan reed ik weer de top 10 binnen achter Marcel aan. Toen ik op P8 reed deed ik samen met hem de pitstop. Marcel ging voorzichtig te pits in en ik zag een kans om het gat bij pit entry dicht te remmen. Dat dit te laat was bleek bij uitrijden pits. Ik kreeg een drive through aan de broek. Het moet echt een fractie zijn geweest, maar te hard is te hard.
Ik reed op P12, maar met die penalty wist ik dat een P10 notering er zeker niet meer in zat. Na 2 ronden loste ik de penalty in en kwam op P16 weer terug de baan op. 2 plekjes winst geboekt waaronder een zeer mooi gevecht met wederom Martijn. P14 was het hoogst haalbare.

Ik heb zeker geen saaie avond gehad. De snelheid zat er heel goed in en was zonder problemen goed geweest voor een top 10 notering. Het komt door mijn eigen fouten dat dit niet gelukt is. Volgende keer beter.
Niek Jacobs
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:57

Mijn race avond was niet top, helaas voor m'n teammaten was het bij hun nog slechter.
De qualy ging redelijk, P3 en met goede hoop een sterke race-pace te hebben. Bij de start er door Paul Holt vanaf gekegeld waarin ik Ronald en indirect ook Robin meeneem :(. Paul had volgens mij ook nadat duidelijk was dat hij te laat remde ook gewoon naar links kunnen sturen om dit alles te voorkomen, maar goed. Ik dacht dit is einde race want m'n auto reed vervolgens als een krab rond. Dit koste een paar rondjes om aan te wennen maar veel tijd verloor ik er op den duur niet meer mee, max 1 sec per ronde. De auto was niet goed genoeg meer om Chris in te halen maar dit lukte gelukkig wel via de pits.

Hopelijk kunnen we volgende race iets voorzichtiger doen bij de start, het is namelijk geen sprintrace. Is het een optie om de startplekken (vooraan) alleen aan 1 kant te bezetten om zo wat meer ruimte te laten en risico's te verkleinen?
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Niek Jacobs schreef: 10 sep 2018, 09:31
Hopelijk kunnen we volgende race iets voorzichtiger doen bij de start, het is namelijk geen sprintrace. Is het een optie om de startplekken (vooraan) alleen aan 1 kant te bezetten om zo wat meer ruimte te laten en risico's te verkleinen?
en achteraan dan? Daar is probleem evengroot.. ;)
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Als ik alle reacties zo lees hadden meer mensen dus een vergelijkbare avond als ik. De start was prima en kon in 1 ruk opschuiven van P6 naar misschien wel P3, maar helaas ging het mis. Ik dacht in eerste instantie dat Ronald of Niek te laat remde en daardoor spinde, maar in de replay zag ik dat Niek werd aangetikt en die tikte daardoor Ronald aan en die spinde precies voor mij. Daarna werd het druk en werd ik nog verder naar buiten gedrukt, maar dat kan gebeuren in de chaos van de start. Teruggevallen naar P15 waarbij iedereen weer veel te wild aan het rijden was. Links en rechts schoven mensen er van af. Zo ook in ronde 2 waarbij Lennart in de problemen kwam, maar vervolgens veel te laat remde voor bocht 4 en mij meenam. Ik verloor er geen plek mee, maar het tekende wel de rest van de race aangezien ik nu met een flink bak schade moest doorrijden. Topsnelheid weg, stuur naar links draaien om rechtuit te gaan. Het tempo was daardoor niet best. Leuk gevecht gehad met Pascal, maar de gevechten daarna met de Scuderia Bollesnegro auto's waren behoorlijk hard. Ik begrijp goed dat we aan het racen zijn en je je plek wilt verdedigen, maar ik word in bocht 1 gewoon gebruik als opvangnet omdat er veel te laat geremd wordt. En na de pitstops wordt het doodleuk nog een keer gedaan en is het omdat ik weet wie het is dat ik op het laatste moment nog kan ontwijken. Nou ja uiteindelijk zat er niet meer in dan P7, wat op zich nog wel een klein wonder is gezien de schade die ik had. Er had alleen veel meer ingezeten, jammer.
Paul Holt
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jul 2017, 12:37
Racestuur: Fanatec CSW V2.5

Niek Jacobs schreef: 10 sep 2018, 09:31 Mijn race avond was niet top, helaas voor m'n teammaten was het bij hun nog slechter.
De qualy ging redelijk, P3 en met goede hoop een sterke race-pace te hebben. Bij de start er door Paul Holt vanaf gekegeld waarin ik Ronald en indirect ook Robin meeneem :(. Paul had volgens mij ook nadat duidelijk was dat hij te laat remde ook gewoon naar links kunnen sturen om dit alles te voorkomen, maar goed. Ik dacht dit is einde race want m'n auto reed vervolgens als een krab rond. Dit koste een paar rondjes om aan te wennen maar veel tijd verloor ik er op den duur niet meer mee, max 1 sec per ronde. De auto was niet goed genoeg meer om Chris in te halen maar dit lukte gelukkig wel via de pits.

Hopelijk kunnen we volgende race iets voorzichtiger doen bij de start, het is namelijk geen sprintrace. Is het een optie om de startplekken (vooraan) alleen aan 1 kant te bezetten om zo wat meer ruimte te laten en risico's te verkleinen?
ik was de hele inschatting van het rempunt kwijt doordat ik een enorme framedrop had, ik remde en heb nog geprobeerd om naar links te sturen het gras op, maar dat mocht niet meer baten, mijn oprechte excuus hiervoor :(
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Voor de mensen die last hadden van frameratedrops bij de start nog een tip. Ik was daar vooraf ook erg bang voor, zeker de combinatie van donker en VR. Daarom ben ik (net als een paar anderen) offline gaan testen met 35 AI drivers. Details naar beneden schroeven doet niet zo heel veel, maar het aantal zichtbare auto's verminderen zorgt voor een wereld van verschil.

Ik had het aantal zichtbare auto's op 8 staan. Dat zorgt ervoor dat je nog precies genoeg overzicht hebt en er niet ineens auto's onzichtbaar zijn die je wel zou moeten zien, maar het zorgt ook voor een vloeiende start.

Nu is de volgende race gewoon overdag, dat scheelt al enorm, maar ik raad mensen zeker aan dit even testen vooraf. Kan een hoop leed besparen. We krijgen later in het seizoen nog regen, dan is het zeker ook een goede idee om het aantal zichtbare auto's niet te hoog te zetten.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ronald van Dijk schreef: 10 sep 2018, 11:29 Voor de mensen die last hadden van frameratedrops bij de start nog een tip. Ik was daar vooraf ook erg bang voor, zeker de combinatie van donker en VR. Daarom ben ik (net als een paar anderen) offline gaan testen met 35 AI drivers. Details naar beneden schroeven doet niet zo heel veel, maar het aantal zichtbare auto's verminderen zorgt voor een wereld van verschil.

Ik had het aantal zichtbare auto's op 8 staan. Dat zorgt ervoor dat je nog precies genoeg overzicht hebt en er niet ineens auto's onzichtbaar zijn die je wel zou moeten zien, maar het zorgt ook voor een vloeiende start.

Nu is de volgende race gewoon overdag, dat scheelt al enorm, maar ik raad mensen zeker aan dit even testen vooraf. Kan een hoop leed besparen. We krijgen later in het seizoen nog regen, dan is het zeker ook een goede idee om het aantal zichtbare auto's niet te hoog te zetten.
De tip is inderdaad goed en het zorgt wss voor minder problemen, maar het is wel in strijd met het ARR.
De volgende, minimale settings zijn vereist bij deelname aan een evenement:
- Visible vehicles = 20
- Autodetail FPS = off

Hoe gaat men hiermee om? Het reglement volgen of toch maar kiezen voor vloeiende beelden en daarmee minder crashes.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

De RC kan niet controleren wat de settings op de pc van een gebruiker zijn. Mocht er wat gebeuren wordt er gewoon gekeken naar de situatie.

Wenselijk is het iig niet

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Roel Palmers schreef: 10 sep 2018, 11:45
Ronald van Dijk schreef: 10 sep 2018, 11:29 Voor de mensen die last hadden van frameratedrops bij de start nog een tip. Ik was daar vooraf ook erg bang voor, zeker de combinatie van donker en VR. Daarom ben ik (net als een paar anderen) offline gaan testen met 35 AI drivers. Details naar beneden schroeven doet niet zo heel veel, maar het aantal zichtbare auto's verminderen zorgt voor een wereld van verschil.

Ik had het aantal zichtbare auto's op 8 staan. Dat zorgt ervoor dat je nog precies genoeg overzicht hebt en er niet ineens auto's onzichtbaar zijn die je wel zou moeten zien, maar het zorgt ook voor een vloeiende start.

Nu is de volgende race gewoon overdag, dat scheelt al enorm, maar ik raad mensen zeker aan dit even testen vooraf. Kan een hoop leed besparen. We krijgen later in het seizoen nog regen, dan is het zeker ook een goede idee om het aantal zichtbare auto's niet te hoog te zetten.
De tip is inderdaad goed en het zorgt wss voor minder problemen, maar het is wel in strijd met het ARR.
De volgende, minimale settings zijn vereist bij deelname aan een evenement:
- Visible vehicles = 20
- Autodetail FPS = off

Hoe gaat men hiermee om? Het reglement volgen of toch maar kiezen voor vloeiende beelden en daarmee minder crashes.
Da's een hele interessante Roel! Dat had ik me niet gerealiseerd. Ik moet zeggen dat 8 mij geen enkel probleem oplevert, omdat rF2 heel snel schakelt en auto's rendert als het moet. Bij iedere normale dagrace is het geen enkel probleem, maar zodra de lichten aangaan of er regenspray is, wordt het voor veel mensen toch een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Visible vehicles op 8 vind ik echt te laag. Dit komt neer op 4 auto's vóór je, en 4 in je spiegels. Vooral bij de start zitten de auto's dicht op elkaar, en als er dan verderop iemand spint en stil staat op de baan zie je die auto pas heel laat in beeld 'ploppen'.
Het is in het verleden meerdere keren voorgekomen dat een te lage 'visible vehicle'-setting de oorzaak was van een (zware) crash.

Het valt voor de RC natuurlijk niet (zonder navraag) te controleren waar die setting op staat bij deelnemers, maar als je bijvoorbeeld bovenop een stilstaande auto klapt omdat (door de vele andere auto's om je heen) deze auto pas op het laatste moment in beeld verschijnt, zijn de eventuele gevolgen in straffen natuurlijk voor jou ;).

Een off-line test met 35+ AI's geeft inderdaad een vrij realistisch beeld van de framerate is mijn ervaring.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Ruben Correa Alves schreef: 28 aug 2018, 10:42 Even wat over die torenhoge framerates, dat kan juist de oorzaak zijn van stutters! Doe daar aub een cap op! Als je die ongelimiteerd laat lopen krijg je door de slingers en drops in je fps en de thermal throttling door het hoge gpu gebruik dikke haperen en stotters.

Het beste wat je kan doen is je fps volgen en het laagste getal (of wat het laagste acceptabele getal is) pakken en daar de framarate cap op instellen.

Vraag je maar eens af, hoe kan een film van 24 fps in de bioscoop zo vloeiend zijn maar rfactor tussen de 100 en 150 fps niet. Dat komt puur doordat die 24 fps rocksolid is, constant precies dezelfde pace. Als je constant 150 fps kan draaien is het goed, maar niemand draait constant max fps, je schommelt tussen de 100 en 150 en dat voelt het blegh. Dus, limiteer je fps om drops om stutters te voorkomen.
Dat is inderdaad een hele goede oplossing.
Maar waar zit die optie dan! Kijk ik er over heen?
In Iracing gebruik ik hem namelijk ook,je zet hem op bv 80 frames en alles wat de computer over heeft
Verminderd hij in processor/gpu belasting zodoende geeft taakbeheer bv 75 % cpu/ gpu aan ipv 90-100%
Zodoende heeft je computer buffer over voor evnt extra dips op te vangen.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Berry Witman schreef: 10 sep 2018, 12:26 Dat is inderdaad een hele goede oplossing.
Maar waar zit die optie dan! Kijk ik er over heen?
In Iracing gebruik ik hem namelijk ook,je zet hem op bv 80 frames en alles wat de computer over heeft
Verminderd hij in processor/gpu belasting zodoende geeft taakbeheer bv 75 % cpu/ gpu aan ipv 90-100%
Zodoende heeft je computer buffer over voor evnt extra dips op te vangen.
Player.json -> "Max Framerate"
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Inderdaad. En die player.json is te vinden in de rfactor instalatiefolder en dan in het userdata mapje.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Tijd voor Studio 397 deze optie als “ vinkje “ in het graphics menu te zetten
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”