Regelgeving

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

We doen in de Zomer evenementen zoals bv de Indycar Grandprix daarbij zijn natuurlijk bijbehorende regels
Ik neem aan dat bij de briefing een en ander besproken wordt maar ik ben eigenlijk helemaal nieuw voor de indycar
Waar kan ik alle regels hiervoor vinden? Of is het zo dat ik via google de regels moet zoeken?

Ik ben namelijk bestraft door mijn " persoonlijke live stewart Martijn " met een stop en go dit terwijl rFactor dit
Niet bestrafte. gevolg was dat ik op achterstand kwam diverse auto's daarna ruimte moest geven dat heeft bij elkaar
Al met al wel een ronde gekost en ik na 50 rondes 2 rondes ipv 1 achter stond

(Nu is het zo dat mij is uitgelegd dat ik iets te hard reed in de opwarmronde, te laat op de pit limitter zette
En daarbij iemand zou hebben ingehaald)

Vraag:
1.)Moet rFactor niet deze straf doen want deze vond het blijkbaar goed nu krijg ik een straf door een persoon
2.)Livestewart? ik dacht dat deze niet gedaan werd vanwege teveel werk voor het RC ( alle wedstrijden livestewart of helemaal geen vindt ik.
3.)Die Zomer evenementen zijn er toch voor om van te leren? Ik snap best dat het soms vervelend is voor de doorgewinterde rijder maar geef het even de tijd voor mensen die een bepaalde discipline willen leren.

Ik zet dit op het forum omdat wellicht meerdere mensen info hierover kunnen gebruiken
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Voor alle wedstrijden (evenement of niet) gelden altijd het ARR (Algemeen Race Reglement).
Daarnaast zijn er alleen voor de ovals nog het BRR (Bijzonder Race Reglement).
Eventuele afwijkende regels zou in de aankondiging van het evenement moeten staan, dan wel worden vernoemd in een briefing voorafgaand aan het evenement.
Vraag:
1.)Moet rFactor niet deze straf doen want deze vond het blijkbaar goed nu krijg ik een straf door een persoon
2.)Livestewart? ik dacht dat deze niet gedaan werd vanwege teveel werk voor het RC ( alle wedstrijden livestewart of helemaal geen vindt ik.)
3.)Die Zomer evenementen zijn er toch voor om van te leren? Ik snap best dat het soms vervelend is voor de doorgewinterde rijder maar geef het even de tijd voor mensen die een bepaalde discipline willen leren.

Antwoord (persoonlijk):
1) Klopt, maar sommige dingen zijn in rFactor een beetje vreemd of niet in te stellen. Een live steward kan dan ingrijpen.
2) Volgens mij ook niet (ALV) maar misschien is dit een test om te kijken of het haalbaar is?
3) Zeker zijn deze evenement om te leren, maar niet alleen voor een rijder, ook de organisatie en RC kan deze gebruiken om dingen te testen en ervan te leren of dingen mogelijk zijn in een "normaal" kampioenschap.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Wat Jeroen zegt klopt, tijdens deze zomerperiode zullen wij als Rc zijnde een aantal malen testen met live stewards en de daarbij behorende straffen.

Dit om het simpele feit dat het bijna iedere alv wel aangedragen wordt.
In de zomer gaat het niet om prijzen maar om lekker bezig te blijven en evt mods te testen voor doorgewinterde of verse Srvn'ers.

Zodoende werd er getest met een nieuwe rollende start procedure, hetzijnde laatste sector ten alle tijde op de limiter a zoveel km/u

Zit jij daar boven (dat is dus al boven een procentuele extra grens, zoals ook de Klpd rekent) voldeed jij niet aan de regels die gesteld werden, helaas was jij dit keer het slachtoffer, maar hebben wij als Rc wel gelijk een werkend voorbeeld gehad hoe het kan gaan.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Ok duidelijk, 't was alleen wel een beetje zuur :mrgreen:
Maar goed regels zijn regels, ik kon die pit limiter niet goed plaatsen, wel dat je niet iemand mocht inhalen voor " green green "
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Berry Witman schreef: 19 jun 2018, 17:03 We doen in de Zomer evenementen zoals bv de Indycar Grandprix daarbij zijn natuurlijk bijbehorende regels
Ik neem aan dat bij de briefing een en ander besproken wordt maar ik ben eigenlijk helemaal nieuw voor de indycar
Waar kan ik alle regels hiervoor vinden? Of is het zo dat ik via google de regels moet zoeken?
Berry,

Jij was bij de briefing aanwezig en daarbij heb je ook gehoord wat er allemaal zou gaan gebeuren.
Voor de mensen die niet op TS zaten heb ik het zelfs in de chat gezet.
Los daarvan is het ARR en BRR altijd van toepassing op elke race die door SRVN wordt georganiseerd.

Berry Witman schreef: 19 jun 2018, 17:03 Ik ben namelijk bestraft door mijn " persoonlijke live stewart Martijn " met een stop en go dit terwijl rFactor dit
Niet bestrafte. gevolg was dat ik op achterstand kwam diverse auto's daarna ruimte moest geven dat heeft bij elkaar
Al met al wel een ronde gekost en ik na 50 rondes 2 rondes ipv 1 achter stond
(Nu is het zo dat mij is uitgelegd dat ik iets te hard reed in de opwarmronde, te laat op de pit limitter zette
En daarbij iemand zou hebben ingehaald)
Troost je, ik was zeker niet jouw persoonlijke steward hoor en je kreeg een drive thru zoals ik duidelijk in de briefing had aangegeven.
Tijdens de SRVN500 lieten mensen bij de (her)start zich terugvallen om zo vlak voor het start signaal alvast op het gas te gaan en zo iemand al in te halen.
Daarom is er duidelijk aangegeven dat iedereen in het laatste stuk van de opwarmronde op de pitlimiter moest rijden en dat is 100km/h
Jij rijdt op het moment van start signaal 120Km/h en haalt gelijk Ger in die wel netjes 100 rijdt.
Je houdt je dus niet aan de afspraak en haalt er ook nog eens voordeel uit.
Is het dan zo vreemd dat je een straf krijgt?
Ik heb je dit ook al verteld in een apart TS kanaal en toen was alles duidelijk en nu opeens deze post.
Beetje jammer...

Maar het feit dat je meerdere ronden achterstand had aan het einde van de race heeft meer te maken met de vele uitstapjes door het gras en het feit dat je 5sec langzamer per rondje was dan de winnaar. En niet door die straf aan het begin.
En ja, iedereen moet het leren dus het is geen enkel probleem dat je langzamer bent, maar wees wel eerlijk en ga nu niet mij de schuld geven van je achterstand.
Berry Witman schreef: 19 jun 2018, 17:03 Vraag:
1.)Moet rFactor niet deze straf doen want deze vond het blijkbaar goed nu krijg ik een straf door een persoon
2.)Livestewart? ik dacht dat deze niet gedaan werd vanwege teveel werk voor het RC ( alle wedstrijden livestewart of helemaal geen vindt ik.
3.)Die Zomer evenementen zijn er toch voor om van te leren? Ik snap best dat het soms vervelend is voor de doorgewinterde rijder maar geef het even de tijd voor mensen die een bepaalde discipline willen leren.

Ik zet dit op het forum omdat wellicht meerdere mensen info hierover kunnen gebruiken
1. Nee, want niet elke regel die wij hanteren is in te stellen in rFactor.
2. Een live steward is zeker een wens van vele leden maar zeer lastig in te vullen. Als RC zijn we hiermee nu aan het testen.
We proberen tijdens elke zomer race minimaal 1 live stuart aanwezig te hebben.
3. Die zomer evenementen zijn er idd om van te leren. Maar dat is niet alleen maar voor de rijder maar voor iedereen en alles wat met simracen te maken heeft. Daar valt ook de live steward onder en het uittesten van enkele (mogelijke) nieuwe regels.
Zo zou ik nog graag enkele rollende starts willen testen icm de regel dat je het laatste stuk op de pitlimiter moet rijden.
Handig voor de RC om dit te testen en te kijken waar het mis gaat zodat het op een juiste manier beschreven kan worden en voor de rijders om dit goed te oefenen zodat ze straks tijdens het kampioenschap geen drive thru krijgen.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Is het voor een rollende start niet veel handiger om te zeggen dat iedereen netjes aansluit bij elkaar en pas bij het uitkomen van de laatste (langzame) bocht op zijn gas mag gaan (persoonlijke groene vlag)? Dan heeft iedereen een eigen mikpunt en aangezien je niet in mag halen voor dat punt, blijft de volgorde netjes gehandhaafd. Eventueel kun je nog zeggen dat je in de bocht waarin je groen krijgt geen overlap mag maken. Dan krijg je ook geen vreemde accordeon omdat de ene helft van het veld op een start/finish rijdt en de andere nog in een bocht zit.

Bij VEC werkt dit perfect. Iedereen weet precies waar zijn race begint en valsspelen is zo goed als onmogelijk.
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Ik ben persoonlijk meer een voorstander van pit limiter erop tot aan het groene vlag signaal. vals spelen is daar onmogelijk en het is vrij makkelijk om te checken voor de RC/Live Stewards.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Wat jij voorstelt Youri is wat we eigenlijk bij de 2.4 van Daytona hebben gedaan.

Ruben heeft daar een mooie streep neergelegd en vanaf daar begon de wedstrijd.
Nadeel hiervan is dat met een beetje pech straks banen op slot zitten waardoor er geen streep getekend kan worden.

Voordeel van op limiter is een snelle controle, dit zou zelfs binnen 1 ronde in de Srvn 500 kunnen waardoor er meer tijd overblijft om evt andere dingen te bekijken en bespreken.

Castrol Racing Team

Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Waarom niet gewoon op de start/finish streep de limiter eraf? Extra voordeel daarvan is dat je niet full speed bocht 1 in knalt.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ruben Correa Alves schreef: 20 jun 2018, 15:21 Waarom niet gewoon op de start/finish streep de limiter eraf? Extra voordeel daarvan is dat je niet full speed bocht 1 in knalt.
Dat kan ook, maar het is lastig te controleren en ook lastig uit te voeren als rijder. De ene kijkt omlaag, de andere opzij, de volgende vooruit en zo vindt iedereen een ander punt waarop ze denken de startlijn te passeren. Het voordeel van het laatste langzame gedeelte van het circuit is dat je daar van nature al langzaam rijdt en dat je daar dan op natuurlijke wijze kan uitaccelereren. Je kunt niet te hard gaan of te vroeg, want dan raak je van de baan of bots je op je voorganger. En aangezien je al langzaam rijdt, zul je praktische gezien niet snel te langzaam rijden.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Arjan Veltens schreef: 20 jun 2018, 14:52 Ik ben persoonlijk meer een voorstander van pit limiter erop tot aan het groene vlag signaal. vals spelen is daar onmogelijk en het is vrij makkelijk om te checken voor de RC/Live Stewards.
In tegendeel. Dat is niet te controleren, want een livesteward kan de chat niet terugspoelen en bepalen of iemand voor of na het groene signaal is gestart.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Albert van Mourik schreef: 20 jun 2018, 15:07 Wat jij voorstelt Youri is wat we eigenlijk bij de 2.4 van Daytona hebben gedaan.

Ruben heeft daar een mooie streep neergelegd en vanaf daar begon de wedstrijd.
Nadeel hiervan is dat met een beetje pech straks banen op slot zitten waardoor er geen streep getekend kan worden.

Voordeel van op limiter is een snelle controle, dit zou zelfs binnen 1 ronde in de Srvn 500 kunnen waardoor er meer tijd overblijft om evt andere dingen te bekijken en bespreken.

Castrol Racing Team
Dat was op zich prima, maar toch is dat lastig te controleren, zoals ik in de reactie hierboven aangaf. Die start werd verder vermoeilijkt doordat het formeren in combinatie met verplicht op de limiter rijden grote gaten ten gevolge had.

Als je gewoon de leider op de limiter zet en iedereen uit de laatste langzame bocht laat uitacceleren op natuurlijke snelheid, dan heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Grote gaten hebben niks met op de limiter rijden te maken, dat is daarvoor al fout gegaan.

Als het goed is is er gezegd dat je even van de limiter af mocht om aan te sluiten en daarna weer op de limiter verder te gaan.

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Albert van Mourik schreef: 20 jun 2018, 16:14 Grote gaten hebben niks met op de limiter rijden te maken, dat is daarvoor al fout gegaan.

Als het goed is is er gezegd dat je even van de limiter af mocht om aan te sluiten en daarna weer op de limiter verder te gaan.

Castrol Racing Team
Klopt, maar volgens mij hadden we gesteld dat je niet meer van de pitlimiter mocht vanaf de chicane, wat toen niet lekker liep. Er vielen in de chicane grote gaten omdat men er double file doorheen moest, wat de één langzamer deed (om elkaar niet te raken) dan de ander.

Ik denk dat we eerst de volgende vraag moeten beantwoorden: willen we het veld zo veilig mogelijk loslaten, of willen nog wat actie zien?
In het eerste geval kom je denk ik uit op de VEC-variant (of zoals we bij de Daytona 2.4h deden): wanneer een rijder een bepaald punt passeert begint voor HEM de race. Zo worden één voor één de auto's losgelaten, trek je de boel uit elkaar in een lang lint, en zul je weinig tot geen actie zien in bocht 1 (hooguit 2 auto's die naast elkaar rijden, maar je zult geen ophoping van meerdere auto's zien, of grote snelheidsverschillen).
Als je toch nog wat actie wilt zien, maar geen grote kans op chaos weet ik eigenlijk niet wat het handigst is. Wanneer de race voor iedereen op het 'green'-signaal start, komt het net als bij een staande start aan op reactievermogen, met als mogelijk gevolg grote snelheidsverschillen, en 3/4-dik op de 1e bocht af, met uitwijkacties en weet ik veel wat.

Het verschilt denk ik per type race wat wenselijk is: voor een lange endurance-race zou ik voor de veiligste opties gaan (dan maar geen spektakel in bocht 1), en voor sprint-races een normale start
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Tot aan de streep op de limiter voor de leider betekent dat dan ( green green green ) voor iedereen van af dat moment
Of moet iedereen tot op de streep op de limiter?

En als je green hoort en je rijdt nog voor de streep mag je niet inhalen?
Verwarrend allemaal, Hopelijk komen er definitieve regels hoe jullie het willen hebben.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Daar is voor ons deze zomer voor Berry, wij weten het ook nog niet en willen dingen testen in overleg met jullie.

Castrol Racing Team

Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”