Radical 2018-I | Race 5&6 Putnam Park | 29-03-2018

Wordt tweewekelijks verreden op donderdag met rFactor 2
Gesloten
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Radical 2018-I Race 5&6
Putnam Park
29-03-2018


Tijdschema
20.15 - Kwalificatie (10 minuten, open, onbeperkt aantal ronden)
20.25 - Warmup (5 minuten)
20.30 - Race 1 (25 minuten, formatieronde, staande start)
21.00 - Race 2 (25 minuten, formatieronde, staande start, top 8 reversed grid)

Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie Radical 2018-I
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Tsja, tsja, tsja dat was een mixed bag vanavond. Ik had veel getraind en in de trainingen ging het echt lekker, dus ik was gebrand op het podium hier. Helaas liep het tijdens de kwalificatie al mis. Erg druk op de baan, dat was te verwachten, maar ik kon maar geen goed gat vinden om een ronde voluit te kunnen gaan. Gelukkig reed ik een 1.02.8. Dat kon veel sneller maar was goed voor P3. Net toen ik nog een keer goed aan wilde zetten, klapte rFactor er ineens uit. Snel alles resetten, maar helaas was door de reset mijn gaspedaal kennelijk niet goed gecalibreeerd.

Dat leidde er in race 1 toe dat ik mijn gaspedaal maar tot 85% kon intrappen met alle gevolgen van dien. Ik miste power en kwam vooral op het rechte stuk veel snelheid tekort. Daardoor was ik sitting duck voor de snelle heren achter mij. Ook in de bochten was het zwaar, want bij de hairpin miste ik de power om de achterkant recht te zetten, waardoor ik het ook daar heel zwaar had. Uiteindelijk mocht ik me gelukkig prijzen dat ik nog P6 kon binnen hengelen, maar met een podium als doel viel dit toch vies tegen.

Race 2 snel de pedalen gereset en gelukkig was de power daarmee weer terug. Ik had een goede start vanaf de lijn, maar schatte de snelheid van Arjan in bocht 2 niet helemaal goed in, waardoor ik hem aantikte en het gras op moet. Ik vrees dat René de Ruijter daaar ook last van had, waarvoor excuses. Daarna kon ik op P4 de druk goed op Ruben Schenkel zetten. Ik zat vol in de versnellingsbak, maar hij maakte geen foutje. Uiteindelijk begonnen mijn banden langzaam maar zeker steeds harder te huilen, waardoor ik iets aan tempo verloor. Na een klein foutje kon Niek er voorbij. Daarna kon ik Ruben Correa Alves pakken toen hij zijn rempunt miste en zat ik weer op P4. Nog een angstig moment bij een remfoutje met William vlak achter me, maar ik zat gelukkig aan de goede kant en kon hem ervoor houden. P4 was een logisch resultaat. Niet verkeerd, maar opnieuw net niet het gewenste podium.

Felicitaties aan Niek en Arjan.

Op naar Oulton Park dan maar!

Streamers weer zeer bedankt. Het blijft toch erg leuk om die race nog een keer terug te kijken met twee enthousiaste commentatoren.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Aanvankelijk zeer bang voor bandenslijtage, maar qua snelheid ging het wel redelijk.

Aan de kwalificatietijden van Niek en Ronald kon ik niet tippen, zo wist ik. Ik besloot daarom in de kwalificatie maar 1 ding, en dat is in de 1:02.xxx komen is genoeg voor een top 5 en vanaf daar zie ik wel. Het feit is dat ik slechts 1 getimed ronde nodig had en hem daarna maar gelijk parkeerde, aangezien dit een nieuw personal best was. Afwachten dus, redelijk lang stonden Niek en ik nagenoeg op dezelfde tijd en zat ik te wachten tot hij er onderdoor ging. Dit gebeurde uiteraard en stonden we 1 en 2 op de grid.

Bij de start kwam ik gewoon lekker weg en kon me breed maken bocht 1 in. Voor de rest kon ik mijn voorbedachte tactiek uitspelen. De eerste 5 rondes me niet gek laten maken en de pace controleren, dan de race uitrijden. Nou, dat is dan ook zo gegaan. Ik denk dat Niek en ik van heel het veld de makkelijkste race hebben gehad, want volgens mij was onze tactiek nagenoeg hetzelfde. Lekker, P2 had ik nodig!

Race 2 had ik minder zin in... Vanaf P7 starten, niet mijn favoriete plekje... mijn broertje naast mij had een poepstart waardoor ik er gelijk naast kwam. Niek achter mij had weer een hele goede start en Andre kreeg een toe van degene die voor hem reed. Hierdoor reden we 3 breed naar turn 1. Ik probeerde op allebei de heren goed te letten en achteraf had ik voldoende ruimte rechts om al in te sturen, maar ik stuurde een fractie later dan de heren om mij heen en Andre en ik raakten elkaar lichtjes. Hoop niet dat er veel mensen van geschrokken zijn... De intentie was goed zal ik maar zeggen, maar vervelend vond ik het wel, dat je met je beste gedrag tikken probeert te voorkomen en daardoor juist niet aan de rechterkant iemand raakt, maar aan de andere kant... Ik wil 3 schermen! ;)

Ok die start is geweest, herpakken, ritme zoeken. Ik besloot mijn tactiek voort te zetten, eerste rondes koest houden om zo de race mee te kunnen blijven doen. Want wee je gebeente als je de eerste 5 rondes kwalificatierondjes probeert te rijden, kost je dat de race.

Ging prima, kon lekker aansluiten en profiteren van wat foutjes. Ronald was af en toe wat rommelig zo leek het en ik kon zelfs bij de hele krappe bocht naar rechts een aanval proberen maar dat was eigenlijk van iets te ver weg, en die hobbels in de weg daar maakten mijn remweg net wat minder soepel dan ik zou willen. Inhalen was sowieso niet erg gemakkelijk op deze baan afgezien van het lange rechte stuk. Waar ik zelf helaas net niet de mogelijkheid had om een inhaalpoging te doen, en ik er later door Niek buitenom werd ingehaald. Pleuris gozer dacht ik, het zal wel weer niet.. Maar goed, dan moet je de laatste bocht maar beter uitkomen, dan krijgt hij de kans niet zullen we maar zeggen ;)

Na de teamorders achter Ronald aan gereden, tja. Druk zetten in de hoop dat hij er een potje van ging maken. Ik was de snellere volgens mij, maar echt ernaast zetten was er ook niet meer bij. De kans bij de remfout van Ronald was de beste die ik had maar kon er net niet van profiteren, ik moest buitenom in de daarop volgende bocht. Dit lukte me bij Ruben eerder wel, maar Ronald kon hem er net voor houden.

Op een gegeven moment zag ik ook Rene in mijn spiegels komen. Toen ben ik me gaan settelen voor de positie om de boel uit te rijden en ik zou wel zien wat Ronald ging doen. Erg hard pushen kon ik niet meer, dus in principe ging ons gevecht wel gewoon door, maar allebei waren we volgens mij niet meer heel erg hard met elkaar bezig :P

Lekker gescoord weer, redelijk tevreden met mijn huidige stand in het kampioenschap. Ik vind alleen dat het van te ver moet komen tot nu toe... Volgende keer ben ik er helaas niet bij, en ik wil toch een top 3 klassering verzilveren aan het einde van 2018-1. Beloftes beloftes, eens zien wat er van komt, met 2 gegarandeerde nul resultaten.
Gebruikersavatar
Ruben Schenkel
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:46
Racestuur: Fanatec Wheel Base V2.5
Locatie: Braunschweig, Duitsland

Wat een vreselijk lastige baan is dat *utnam park... redelijk veel geoefend vooraf, maar echt goed onder de knie kreeg ik die baan niet.

Zowel in de quali als tijdens beide races was het vooral focussen op zo min mogelijk foutjes maken. Het was daardoor meer een race tegen mezelf, dan dat ik echt kon pushen en vechten om posities.

Al met al was het toch een positieve avond, want ondanks dat de echte snelheid ontbrak is het toch weer gelukt om mijn podiumreeks voort te zetten. Nu 6 uit 6! :D wat dat betreft loopt het seizoen tot nu toe prima. Dat Niek simpelweg een klasse beter is, was aan het begin van het seizoen al bekend.

Dank ook voor de commentatoren van de stream, het waren vermakelijke races om nog eens terug te kijken (y)
Gesloten

Terug naar “SRVN Radical 2018-I”