NK GT3 2018-I | Race 1 Bathurst | 25-02-2018

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

er was trouwens iemand die op ESC drukte maar daarna weer re-join
hoe kan dat ?
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Martin Baltus schreef: 27 feb 2018, 00:21 er was trouwens iemand die op ESC drukte maar daarna weer re-join
hoe kan dat ?
Ik geloof dat dat iemand was die een verbindingsprobleem had, vervolgens bleef doorrijden, en toen zijn verbinding weer terug kwam weer verder ging waar hij was gebleven... Correct me if I'm wrong ;)

Hoe lullig het ook was, verbindingsproblemen hebben hetzelfde effect als iemand die handmatig de server verlaat. Maar ja, daarom staat er ook in de regels; Zorg voor een stabiele verbinding.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

2 dagen na de race baal ik nog steeds van het resultaat (uitgevallen). Vooral vanwege de reden.

Voorbereiding
Ik simrace nu zo'n 12 jaar en met die ervaring weet ik gewoon dat wanneer Bathurst op het programma staat het een crashfeest wordt.
Dus dan weet je dat als je de auto op het grijze en uit de muur weet de houden je automatisch een goed resultaat neer zet (afhankelijk van welke positie je start uiteraard). Concentreren op stabiele rondetijden en de auto onder controle weten te houden was waar ik mij het meest op concentreerde. Snelle rondetijden was van secundair belang. Mijn eerste rondjes waren in de 2:07 en hoewel ik het van minder belang vond schrik je dan wel even dat je tov de absolute top 7(!) seconden moet toegeven. Die top 35 zag ik als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik weet niet hoeveel rondes ik in totaal heb getest (het moeten er heul veul zijn), maar het bracht mij uiteindelijk op een PB van 2:03.3 en dat is voor mij echt een achievement. Respect voor de mannen die in de 2:00 en 2:01 rijden.

Kwalificatie
Die 2:03.3 uit de practice reed ik maar één keer en ik verwachtte dat het niet genoeg zou zijn voor de top 35. Ik ging er eens goed voor zitten en mijn eerste run was meteen sneller 2:02.8. Geen idee waar ik die halve seconde ineens vandaan haalde. Ik wist die tijd dan ook niet meer te verbeteren. Nadat de kwalificatie was afgelopen kon het lange wachten beginnen. Ik was ingelogd op S1 en de vraag was of ik kon blijven zitten. Nog een paar rondes oefenen en een laatste bezoek aan het toilet en toen werd de uitslag bekend gemaakt. De top 10 komt voorbij. "Ik zit daar toch niet bij dus geen spanning." P20 wordt bekend gemaakt. P25.... "Het begint nu wel erg spannend te worden." 26, 27.....Finally! P28 was voor mij! In hoofdletters werd op Whatsapp naar mijn trouwe fans (lees mijn moeder en zus) duidelijk gemaakt dat ik op TV kom! Gezien het zeer sterke startveld was dit wel iets waar ik trots op kon zijn.

Race
Strategie was om met 1 setje banden (S8) de race te voltooien. De pitstop wilde ik zo vroeg mogelijk doen. Dus auto helemaal vol en zodra ik nog 105 liter nodig had om de race te voltooien zou ik naar binnen gaan om zo vanaf het achterveld lekker mijn rondjes te kunnen rijden.
Op de grid bedacht ik mij ineens dat ik een poepstart zou hebben als ik de traction control er nog op zou hebben. Ik had echter geen knop op het stuur geconfigureerd om het uit te zetten (leermomentje voor de volgende race). Gelukkig waren er meer die net zo slecht weg waren als ik. Wonderwel kwamen we heelhuids door de eerste bocht, maar bij de tweede bocht konden we al voorbij de eerste (Kevin) die achterstevoren stond. Daarna was het gewoon rustig de rondjes afwerken en dit wierp zijn vruchten af. Langzaam maar zeker reed ik de top 20 binnen met als hoogste positie P16. Ik heb zelf alleen Walther Berk en Jesse Doornbus ingehaald. De overige posities kwamen puur doordat anderen in de fout gingen. So far so good.

Voor mij reden Martijn Huisers en Rudy Cuppen. Ze waren beide iets sneller dan ik en reden in eerste instantie iets bij mij weg. Gezien mijn bedachte strategie zou ik nu ook mijn pitstop moeten gaan maken. Ik had echter Youri Gijssen op 22 seconden achter mij en dit gat werd groter. Aangezien ik geen last had van Rudy en Martijn voor mij bedacht ik mij dat het mooiste zou zijn als ik een stop kon maken zonder positieverlies. Ik wachtte dus even met de pits opzoeken en keek hoe het zich zou ontwikkelen. Ik zou er later spijt van krijgen.

Martijn en Rudy gingen met elkaar het gevecht aan en daardoor reed ik het gat naar hen dicht. Ik reed op dat moment niet meer de pace die ik zou willen rijden. Op het moment dat ik besloot nog 1 ronde door te gaan en dan mijn pitstop te maken zag ik bij de voorlaatste bochten ineens veel auto's voor ons het gras op rijden. Robin de Jong zat er bij en nog twee auto's. Het werd voor de laatste bocht erg gezellig met 5 auto's. Ik besloot wat eerder te remmen om uit te problemen te blijven. Ik geef gas richting start/finish........,maar er gebeurd niks. De auto was stil gevallen......Ik zet de auto aan de kant en probeer de auto weer te starten. En nog een keer.....en nog een keer. Ik check mijn telemetrie of mijn pedalen nog wel functioneren. Die deden het nog. Ik snapte er niks van totdat ik begreep dat er niks meer aan te doen was en op die vervelende ESC knop moest drukken. Ik finish zowat alle races waar ik aan mee doe dus dit is wel een dingetje voor mij. Achteraf had ik pas door wat er nou daadwerkelijk gebeurd was. Doordat er nog 4 auto's om mij heen reden hoorde ik mijn eigen auto niet meer. Bij het terugschakelen schakel ik te snel terug naar 2 en maak te hoge toeren en dit luidde de DNF in. Dit had ik dus even niet in de gaten en vandaar dat ik wat langer aan de kant stond.

Na races bekijk ik altijd onder het genot van een koud biertje de stream terug. Dit biertje kwam nu veel eerder, maar het duurde even voordat ik er van kon genieten. Het ging ontzettend lekker. De snelheid was goed en hield de auto uit de muur. Dat ik dan op zo'n lullige manier de race moest verlaten kon ik maar moeilijk verkroppen (en nog steeds). In het bijzonder dat het gewoon mijn eigen fout is en Rudy rond P10 is gefinisht. Wat als ik die pitstop nu gewoon zoals gepland had gemaakt? Was het dan misschien niet gebeurd? Je weet het niet en het heeft ook geen zin meer om daar over na te denken. Het nare nasmaakje is nog niet helemaal weg.

Vergeten en op naar de volgende.
Gebruikersavatar
Mark Verwer
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2017, 22:11
Racestuur: G25

Gezien alle stukken tekst wil ik hierbij als Newbie bij SRVN een kleine duit in het verslagzakje doen ;)

Allereerst hartelijk dank aan Jelle Schroor om mij een plekje in zijn team te willen geven; ik heb nog geen enkele race hier gereden en niets laten zien en toch erbij mogen zijn: nogmaals dank!

Bathurst vond en vind ik nog steeds een uitdagend circuit, maar zeker niet mijn baan. Het was dan ook moeilijk om een fatsoenlijke setup te vinden, en tot aan de race was ik nog aan het prutsen om er wat van te maken.
Met pijn en moeite kwam er een 2.05.xxx uit tijdens de kwali, maar van tevoren was het voor mij overduidelijk dat server 1 never-nooit-nie gehaald kon worden met mijn setup en pace.
Maar goed, dat mocht de pret niet drukken, ik beschouwde het toch als een oefenpotje dus alles wat ik zou halen was mooi meegenomen.
De start was redelijk, de auto viel enigszins dood en ik moest gokken wanneer we gingen, want ik had geen startlicht gezien en ook geen toeter gehoord (als die laatste er was heet dat).....
Maar goed, het hele veld kwam weg en ondanks wat duw en trek werk zonder al te veel schade de eerst bocht door.
Daarna kon ik redelijk de mannen voor me bijhouden, tot bovenop het snelle bochtige stuk onderstuur kwam door gebrek aan downforce...een oeps momentje was het gevolg, maar gelukkig uit de muur gebleven.
Na ronde 1 kwam ronde twee en op de terugweg na de slingers (vergeet de namen van die bochten nog steeds :oops: ) voor het aanremmen van het lange rechte stuk voor de voorlaatste bocht net teveel naar rechts gestuurd..........en met een fraaie 360 spin de grindbak in getold.
Dat was dus een beetje jammer......maar gelukkig kon ik door en op naar ronde 3.
En die was van korte duur, bovenop het snelle stuk net teveel onderstuur (lag dus niet alleen aan de auto voor me want die was al een stukje weggereden) en vol de muur in geklapt. Einde verhaal, want met een driewieler is het lastig racen, en sowieso kon ik niet meer wegkomen uit de muur :teards:
Al met al een leuke ervaring, om na een aantal jaren van afwezigheid weer eens in een serieuze competitie mee te kunnen doen.
70 man in de servers heb ik nog niet eerder meegemaakt, dus dat is een goed teken: het simracen leeft weer aardig lijkt me, en vooral de GT3 mod in dit geval.

Ik ben alvast voor de volgende aan het oefenen geslagen, want nog zo'n resultaat :P is uiteraard niet de bedoeling!
Tot de volgende!!

groet, Mark Verwer
Gebruikersavatar
Patrick Smid
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 aug 2013, 00:06
Locatie: Hoogezand

Ger Peeters schreef: 25 feb 2018, 23:26 race gewonnen bijna hele veld op een lap gezet....en toch was ik liever ergens anders 35ste geworden....
Ja jammer Ger dat de cut net tussen ons in lag, ik had je er graag bij gehad samen achter op de grid als P34 en 35 bijvoorbeeld. Donderdag in de clio ook leuk gevecht samen gehad.

Ik was dus P35 in de kwalificatie en hekkensluiter van server 1. Wist dat het enorm spannend ging worden om de 1e server te halen als ik alle tijden zo eens naast elkaar legde en ging tellen. Had vlak voor de kwalificatie al op teamspeak voorspelt dat het voor mij op de grens van server 1 of 2 zou zijn. En schatte mezelf ergens tussen P30 en P40.
Dat kwam uit en op het randje, had 3x nagenoeg eenzelfde hotlap in de kwalificatie en die was gelijk aan mn PB, meer zat er dus ook echt niet in.

Tja de strategie is wel duidelijk als je je als laatste kwalificeert en dus (qua kwalificatiepace) de langzaamste was.
Uit ervaring van een DTCC race op Bathurst zou het wel weer een muur-schuur festijn worden. Strategie was dus om lekker vanaf P35 het veld te volgen, geen gekke dingen doen, uit de shit blijven, niet de muren raken en geen schade rijden.
Dat ging prima tot aan het 2e lange rechte stuk na sector 2. Bovenop precies achter een heuvel stond Mark de Vries stil op de baan, ik reageerde ook nog iets laat omdat ik net ff wat op mn pitdisplay aan het veranderen was.
Met een uitwijkbeweging om te proberen Mark te ontwijken, kwam ik met 1 wiel op het gras en verloor de auto. Met de achterkant de muur geraakt maar schade viel mee. Auto was licht krommig maar viel nog prima mee te rijden. Aangezien ik niet van plan was om 2x de pits te bezoeken, doorgereden en door de kromme auto maar ongeveer 1 seconde per lap ingeleverd, dat was sneller als 2x de pits door.
Vanaf lap 11/12 kon ik veilig naar binnen om het de rest van de race op een volle tank te halen. Ook direct maar de schade gerepareerd en banden gewisseld en extra lang stilgestaan. De auto was licht krommig wel aardig te rijden maar het was me toch een te groot risico om eerder de muur te raken met de auto op deze manier, vandaar toch maar veilig repareren.
Daarna een lekkere pace in kunnen zetten, al lag ik ondertussen door de lange pitstop al wel een ronde achter op de leiders. Auto uit de muur gehouden, geen gekke dingen gedaan en een heerlijke race-pace verder gehad. Af en toe eens iemand uitgezwaaid die wel de muur had gevonden en zo van P35 naar P18 gereden en 12 mooie punten meegenomen. :byebye:
Op naar Estoril, waar ik hoop weer in de 1e server te kwalificeren, alleen nu met ietsje meer marge hopelijk ;)
Gaan we voor aan de bak!

PS: hebben jullie een kwalificatiemodus in de motor ofzo? Het verschil in racepace was lang niet zo groot als het verschil in de kwalifcatie. Lag op een gegeven moment op een ronde achter tussen P7 en P8 die nog geen pitstop hadden gemaakt. Nr 8 nooit weer gezien en liep zelfs wat uit op een moment...achteraf dan ook blij dat ik me net in server 1 heb gekwalificeerd.
Rudy Cuppen
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 jul 2015, 11:17

Mijn verslagje:
Ik had de pc flink geüpdatet na de vele lag problemen van de laatste tijd. 250GB SSD er in alles er op geïnstalleerd daarna ook een nieuwe processor met waterkoeling er in gezet. Werkt perfect maar kan altijd beter dus de volgende stap is de videokaart. Ook heb ik van Ziggo een nieuw modem gekregen aangezien de oude al 7 jaar oud was en waarschijnlijk ook de problemen veroorzaakte. Dit alles een paar dagen voor de race regelt om alles voor de race klaar en werkend te hebben. Nu komt het mooie afgelopen zondagmiddag toch nog ff klooien met het de instellingen van de pc...........nooit doen dus 2 uur voor de race!! De hele windows instal op de ssd verkloot en geen windows meer die wilde opstarten. Er brak lichtelijke paniek uit hier maar gelukkig wist Eddy mij er door te slepen om de boel aan de gang te krijgen, uiteindelijk lukte het om van de "oude" HDD, waar de oude instal nog op stond, windows te starten en zo kon ik toch nog om 1930h inloggen op de server. Thnx Eddy :)
Nu de Q en race.
De Q tja.... ik was mijn setups kwijt want die stonden op de ssd, ja had wel iets op de hdd maar dat was niet veel soeps dus van team maat Berry de set gekregen maar dat is toch anders dan anders zullen we maar zeggen. Ik kwam niet verder dan een 2.03,0xx wat goed was voor ik dacht P21 spannend dus of ik het zou halen op S1. Dan worden de namen voor S1 afgeroepen en man wat was ik blij om mijn naam te horen voor S1 P30 yes i`m in!! :)
Start van de race ging best goed, rustig aan gedaan in het begin en zonder kleerscheuren door gekomen ondertussen ging de een na ander van de baan of in de muur en kon dus lekker opschuiven naar voren hier en daar een lekker gevechtje oppakken zo ook met Martijn H. wat lastig was om voorbij te komen Radical is snel weg uit de bochten en kon er elke keer net niet naast komen op het einde van het rechte stuk toen maar de pits, vanaf P15, in gedoken met nog 35min te gaan. Only fuel it was bandjes waren nog prima dus snel weer weg daar en maar 2 plekjes verloren. De andere voor mij gingen pas later of zelfs veel later naar binnen voor hun stop en veel deden wel de banden zo kwam ik op P13 en voor oa Martijn H. terecht. Met nog zo`n 10 min te gaankwam ik snel dichterbij Rogier de K. die op P12 reed. Een paar rondjes voor het einde kon ik er naast en voorbij komen aan de binnen kant van die snelle rechter. Rogier kneep een beetje naar binnen en dwong mij eigenlijk op de curb daar waardoor ik misschien iets te ver naar buiten kwam. Was een lichte touche maar dat liep voor Rogier niet zo goed af zag ik in mijn spiegel jeetje zonde man en als mij enige blaam treft dan sorry maar volgens mij zat ik er voor voor de bocht!?
Goed P12 dus wat een enerverende race was van 30 naar 12 :thumbs_happy:
Ik zeg op naar de volgende.
Oja en gelukkig geen LAG meer gezien of gehoord van anderen, top!!
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Martin Baltus schreef: 27 feb 2018, 00:21 er was trouwens iemand die op ESC drukte maar daarna weer re-join
hoe kan dat ?
Dit kan normaal gesproken ook helemaal niet maar......
Zoals je wellicht wel weet heeft René Hoogterp wat last van connectionlosts.
Hij was bang dat dit tijdens de livestream van de GT3 zou gebeuren en heeft gevraagd of er een mogelijkheid is dat hij als spectator kan rejoinen.
Ik heb dus een aanpassing gedaan op de server zodat dit mogelijk werd.
Bijkomend nadeel is dat een deelnemer die de race is gestart ook kan rejoinen.
Er kunnen geen nieuwe deelnemers binnenkomen.

Aangezien niemand dit wist en iedereen wel weet dat de server op slot zit was de kans wel heel erg minimaal dat iemand zou rejoinen.
Helaas dus.

De volgende race staat de server gewoon weer volledig op slot waardoor dit niet meer kan voorkomen.

Sorry als je er last van hebt gehad.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ik vond het zo sneu dat Mark uitvoel door een netflixende moeder, dat ik hem aanspoorde te rejoinen. Onder het mom van proberen kan, als je gezeik krijgt wijs je maar naar mij. Als iemand er last van heeft gehad spijt mij dat zeer :(
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Martijn Huisers schreef:
Martin Baltus schreef: 27 feb 2018, 00:21 er was trouwens iemand die op ESC drukte maar daarna weer re-join
hoe kan dat ?
Dit kan normaal gesproken ook helemaal niet maar......
Zoals je wellicht wel weet heeft René Hoogterp wat last van connectionlosts.
Hij was bang dat dit tijdens de livestream van de GT3 zou gebeuren en heeft gevraagd of er een mogelijkheid is dat hij als spectator kan rejoinen.
Ik heb dus een aanpassing gedaan op de server zodat dit mogelijk werd.
Bijkomend nadeel is dat een deelnemer die de race is gestart ook kan rejoinen.
Er kunnen geen nieuwe deelnemers binnenkomen.

Aangezien niemand dit wist en iedereen wel weet dat de server op slot zit was de kans wel heel erg minimaal dat iemand zou rejoinen.
Helaas dus.

De volgende race staat de server gewoon weer volledig op slot waardoor dit niet meer kan voorkomen.

Sorry als je er last van hebt gehad.
Helder.
Nee geen last van gehad. Vroeg me alleen af want ik wilde ook nog wel doorrijden..

Maar lag op mijn dak en geen marshalls te zien die me effe.recht wilde zetten Afbeelding

Dank voor de uitgebreide opheldering Afbeelding

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Jarno de Visser
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 jan 2017, 23:41
Racestuur: Fanatec CSW2.5, Formula V2

Is er hier iemand van de Bentley rijders die zijn setup voor Bathurst wil delen?
Een vriend van mij uit Duitsland moet zondag rijden op Bathurst bij http://simrace-community.de/ en zou graag een andere setup proberen.
BVD :thumbs_up:
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

William Geuze schreef: 01 mar 2018, 21:54 Ik vond het zo sneu dat Mark uitvoel door een netflixende moeder dat ik hem aanspoorde te rejoinen. Onder het mom proberen kan
Leuke woordspeling!
Gebruikersavatar
Charrel Jalving
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2017, 13:44
Racestuur: T300RS
Locatie: Schagen
Contact:

Martin Baltus schreef: 01 mar 2018, 22:33
Martijn Huisers schreef:
Martin Baltus schreef: 27 feb 2018, 00:21 er was trouwens iemand die op ESC drukte maar daarna weer re-join
hoe kan dat ?
Dit kan normaal gesproken ook helemaal niet maar......
Zoals je wellicht wel weet heeft René Hoogterp wat last van connectionlosts.
Hij was bang dat dit tijdens de livestream van de GT3 zou gebeuren en heeft gevraagd of er een mogelijkheid is dat hij als spectator kan rejoinen.
Ik heb dus een aanpassing gedaan op de server zodat dit mogelijk werd.
Bijkomend nadeel is dat een deelnemer die de race is gestart ook kan rejoinen.
Er kunnen geen nieuwe deelnemers binnenkomen.

Aangezien niemand dit wist en iedereen wel weet dat de server op slot zit was de kans wel heel erg minimaal dat iemand zou rejoinen.
Helaas dus.

De volgende race staat de server gewoon weer volledig op slot waardoor dit niet meer kan voorkomen.

Sorry als je er last van hebt gehad.
Helder.
Nee geen last van gehad. Vroeg me alleen af want ik wilde ook nog wel doorrijden..

Maar lag op mijn dak en geen marshalls te zien die me effe.recht wilde zetten Afbeelding

Dank voor de uitgebreide opheldering Afbeelding

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Kan een keer gebeuren toch :) Goed dat ze hem weer op slot zetten dat wel, volgens mij hebben vooral de jongens met VR er last van? Ik Hoorde Johan zeggen dat zijn scherm freezde toen iemand quite/terug kwam. Daarna stond hij ook in de muur met lichte schade.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Dat is meer een algemeen netwerk dingetje volgens mij aangezien sommigen zonder VR ook af en toe freezes krijgen als men de server uit gaat.
Gebruikersavatar
Marcel Offermans
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 dec 2015, 15:54
Racestuur: SimSteering FFS, GT3 wheel
Contact:

Martin Baltus schreef: 26 feb 2018, 09:11Nog excuus voor tik achterop Marcel. jij moest remmen voor een ongeluk en ik moest ook vol in de ankers , maar raakte je nog net
Geen probleem, ik moest inderdaad vol remmen en ontwijken, dus ik kan me goed voorstellen dat het te laat was voor jou om ook nog op tijd te reageren. Het deukje heeft de wegligging niet beinvloed.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-I”