Jullie beschrijven in het ARR 2018-1 heel duidelijk de overlap die er moet zijn van de snellere deelnemer.
Als ik naar de Formule 1 kijk, hoor ik onze grote vriend Olav Mol telkens zeggen dat je er totaal naast moet zitten, en zo niet, heeft de langzamere (die dus nog voor ligt) het recht om zijn eigen racelijn te volgen.
Nu vraag ik mij af, of deze regel alleen voor de Formule 1 geldt, en bij bijv. de WTCC (of een andere klasse) de regel geldt die jullie stellen...
Voorwieltje naast achterwieltje is overlap.
Ik ben telkens geneigd om bij mijn races te zeggen: Je zat er niet naast, dus claim ik mijn lijn.
Wie kan mij vertellen waar in real life deze regel van het ARR nog meer gebruikt wordt? Of is dit een zelfgemaakte regel van SRVN?
Vraagje ARR
- Jeroen Brink
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 12 jan 2013, 13:42
- Racestuur: Logitech G27
- Locatie: Leek (Groningen)
- Bram Kuipers
- Berichten: 2282
- Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:27
- Racestuur: TS-XW Racer Sparco P310
- Locatie: Venlo
- Contact:
Geloof dat het 50% overlap moet zijn. Binnen of buitenkant. Minder dan 50% overlap mag je je lijn "claimen".
- Lennart Lippens
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
- Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
- Locatie: Den Haag
Bram, ik weet niet precies wat je bedoelt met 'het moet 50% zijn', maar zo staat het in ieder geval niet in het ARR.
- Lennart Lippens
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
- Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
- Locatie: Den Haag
In de FIA-regels voor de Formule 1 of WTCC staat nergens waar die grens ligt (als iemand het wel heeft gevonden, hoor ik het graag).
Er zijn alleen wat concrete punten over blokken en van lijn veranderen op het rechte stuk of in de remzone. Ook zijn er geen regels over al dan niet ruimte laten bij het uitkomen van de bocht als er een auto naast je zit. Kortom: één groot grijs gebied, met veel ruimte voor verschillende interpretaties (of wie de grootste b*ll#n toont).
Die 50% lijkt dan ook gebaseerd op wat er door de jaren heen (inconsequent) wordt toegelaten, met regelmatig discutabele situaties als gevolg, waarbij uiteraard beide partijen beweren recht te hadden op hun lijn.
Dat willen we niet bij SRVN, vandaar deze aangescherpte regels.
Binnen de simrace-wereld is dit niet nieuw overigens (VEC bijvoorbeeld).
Er zijn alleen wat concrete punten over blokken en van lijn veranderen op het rechte stuk of in de remzone. Ook zijn er geen regels over al dan niet ruimte laten bij het uitkomen van de bocht als er een auto naast je zit. Kortom: één groot grijs gebied, met veel ruimte voor verschillende interpretaties (of wie de grootste b*ll#n toont).
Die 50% lijkt dan ook gebaseerd op wat er door de jaren heen (inconsequent) wordt toegelaten, met regelmatig discutabele situaties als gevolg, waarbij uiteraard beide partijen beweren recht te hadden op hun lijn.
Dat willen we niet bij SRVN, vandaar deze aangescherpte regels.
Binnen de simrace-wereld is dit niet nieuw overigens (VEC bijvoorbeeld).
- Yoeri Gijsen
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
- Racestuur: Logitech G29
50% is inderdaad een kunstmatige regel die is ingevoerd op ervaring. Ergens moet een min of meer meetbare grens zijn die voorkomt dat snellere rijders hun voorbumper/-vleugel er maar gewoon overal tussen duwen of remmen om ruimte te claimen enerzijds en langzamere rijders die aanvallers compleet negeren en insturen. 50% kun je redelijk goed aanvoelen. 'Voorwiel naast achterwiel' had ook een prima regel kunnen zijn.
Het is nuttig dat je je realiseert dat er bij echte racerij ook nog zaken als financiële en fysieke schade meespelen en coureurs daardoor van nature terughoudender zijn. Bij het simracen zijn de risico's aanzienlijk minder groot en daardoor gaan coureurs eerder voor een risicovolle actie. Dat vraagt om nauwkeurige richtlijnen en regels - maar dan in de echte racerij.
Volgens mij heeft de FIA ook in de Sporting Code bepaalde richtlijnen voor inhalen, maar ik ben niet op de hoogte van de details daarin. De stewards van de FIA zullen zich ook ergens op baseren om totale willekeur te voorkomen.
Het is nuttig dat je je realiseert dat er bij echte racerij ook nog zaken als financiële en fysieke schade meespelen en coureurs daardoor van nature terughoudender zijn. Bij het simracen zijn de risico's aanzienlijk minder groot en daardoor gaan coureurs eerder voor een risicovolle actie. Dat vraagt om nauwkeurige richtlijnen en regels - maar dan in de echte racerij.
Volgens mij heeft de FIA ook in de Sporting Code bepaalde richtlijnen voor inhalen, maar ik ben niet op de hoogte van de details daarin. De stewards van de FIA zullen zich ook ergens op baseren om totale willekeur te voorkomen.
- Albert van Mourik
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
- Racestuur: LogiMaster T327 RS
- Locatie: Wageningen
- Contact:
Probleem is ook dat de spiegels van rf2 een wat vertekend beeld geven, een auto zie je pas vrij laat.
Daar zullen een paar nieuwe rf2 gebruikers al achter gekomen zijn.
@S397 tijd voor verstelbare spiegels
Castrol Racing Team
Daar zullen een paar nieuwe rf2 gebruikers al achter gekomen zijn.
@S397 tijd voor verstelbare spiegels
Castrol Racing Team
- Lars Koldeweij
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
- Racestuur: CSW 2.5
- Locatie: Zwolle
Spiegels zijn verstelbaar, shift + knoppen van je seat adjustment.Albert van Mourik schreef:Probleem is ook dat de spiegels van rf2 een wat vertekend beeld geven, een auto zie je pas vrij laat.
Daar zullen een paar nieuwe rf2 gebruikers al achter gekomen zijn.
@S397 tijd voor verstelbare spiegels
Castrol Racing Team
- Albert van Mourik
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
- Racestuur: LogiMaster T327 RS
- Locatie: Wageningen
- Contact:
Oooh weer wat geleerd
Castrol Racing Team
Castrol Racing Team
- Lennart Lippens
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
- Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
- Locatie: Den Haag
De spiegels die op je auto zitten kun je inderdaad afstellen, de virtuele spiegel bovenin je scherm zijn niet verstelbaarAlbert van Mourik schreef:Oooh weer wat geleerd
Castrol Racing Team
- Albert van Mourik
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
- Racestuur: LogiMaster T327 RS
- Locatie: Wageningen
- Contact:
Die bedoelde ik eigenlijk...
Castrol Racing Team
Castrol Racing Team
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13
Heb je dit getest voor je dit beweerd?Lennart Lippens schreef: ↑21 feb 2018, 12:07De spiegels die op je auto zitten kun je inderdaad afstellen, de virtuele spiegel bovenin je scherm zijn niet verstelbaarAlbert van Mourik schreef:Oooh weer wat geleerd
Castrol Racing Team
Zijn in mijn beleving gewoon dezelfde spiegels, daarom merk je ook geen verschil in performance tussen de 2 auto spiegels enkel, of 2 autospiegels + de virtuele.
Hier komt nog bij dat ik ze eergister met een teamgenoot heb afgesteld omdat deze erover klaagde, hij zag enkel de grond
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Ik gebruik alleen de virtuele spiegels die van de auto vertelend helemaal erg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Lennart Lippens
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
- Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
- Locatie: Den Haag
Uiteraard, maar nu je het zegt...Er was is ieder geval iets wat je niet kunt aanpassen aan die virtuele spiegels.
Met de 'echte'-spiegels heb ik in ieder geval wel meer afstelmogelijkheden. Links/recht kun je namelijk apart afstellen qua horizontale hoek (meer naar buiten/binnen kijkend) met ctrl en alt, en je kunt ook de zoom aanpassen. De virtuele spiegels reageren niet op die aanpassingen.
Bij de virtuele spiegels kun je denk ik alleen de verticale hoek (omhoog/omlaag kijken) instellen.
De positie van de virtuele spiegels geeft ook vaak een verkeerd beeld, zo ligt bij de F2000 het 'standpunt' van waarvandaan die virtuele spiegels kijken ergens ter hoogte van je voorvleugel. Je weet dan wel wanneer je te dicht achter je voorganger rijdt wanneer je zijn achtervleugel in jouw spiegel ziet.
Met de 'echte'-spiegels heb ik in ieder geval wel meer afstelmogelijkheden. Links/recht kun je namelijk apart afstellen qua horizontale hoek (meer naar buiten/binnen kijkend) met ctrl en alt, en je kunt ook de zoom aanpassen. De virtuele spiegels reageren niet op die aanpassingen.
Bij de virtuele spiegels kun je denk ik alleen de verticale hoek (omhoog/omlaag kijken) instellen.
De positie van de virtuele spiegels geeft ook vaak een verkeerd beeld, zo ligt bij de F2000 het 'standpunt' van waarvandaan die virtuele spiegels kijken ergens ter hoogte van je voorvleugel. Je weet dan wel wanneer je te dicht achter je voorganger rijdt wanneer je zijn achtervleugel in jouw spiegel ziet.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13
Kan wel eens per auto stuk zijn (maar dan zou ik verwachten dat de 'fysieke' spiegels dat dan ook niet doen..), de hoek van de radical kwam ik nog niet helemaal uit. Maar verstelbaar, dat zijn ze
Overigens voor het afstandsprobleem:
player.JSON
Om overigens ontopic te gaan. Vind het lastig dit soort dingen te meten. Je moet met zijn 2-en doorgaans een gevecht aan, dan is het ook vaak de bedoeling dat je er met zijn 2-en uit komt. Omdat dan van 'claimen' te spreken, hmm. Voelt voor mij vaak aan als, het kan eigelijk niet, maar ik claim hem wel, want volgens de regels. En dan verbaasd zijn dat je er met zijn 2-en naast ligt. Gaat het niet in die situatie, krijg je geen ruimte, ga je dan alsnog claimen met je overlap, terwijl die ander je dat niet gunt? Lees de situatie.. Het zou zo lekker zijn als er wat meer gegund wordt en dit soort dingen niet tot op de millimeter vast hoefde gelegd te worden, en we lekker gemoedelijk kunnen racen.
Echter, het is natuurlijk veel logischer om op je positie in het middenveld in de eerste ronde de race te willen winnen met een rode waas voor de ogen...
Overigens voor het afstandsprobleem:
player.JSON
Code: Selecteer alles
Rearview Height="11.00000" //<< This is the line used to adjust the mirrors FOV. Higher Numbers move wehicles farther back, lower numbers make vehicles appear closer (Default 14!)
Om overigens ontopic te gaan. Vind het lastig dit soort dingen te meten. Je moet met zijn 2-en doorgaans een gevecht aan, dan is het ook vaak de bedoeling dat je er met zijn 2-en uit komt. Omdat dan van 'claimen' te spreken, hmm. Voelt voor mij vaak aan als, het kan eigelijk niet, maar ik claim hem wel, want volgens de regels. En dan verbaasd zijn dat je er met zijn 2-en naast ligt. Gaat het niet in die situatie, krijg je geen ruimte, ga je dan alsnog claimen met je overlap, terwijl die ander je dat niet gunt? Lees de situatie.. Het zou zo lekker zijn als er wat meer gegund wordt en dit soort dingen niet tot op de millimeter vast hoefde gelegd te worden, en we lekker gemoedelijk kunnen racen.
Echter, het is natuurlijk veel logischer om op je positie in het middenveld in de eerste ronde de race te willen winnen met een rode waas voor de ogen...
-
- Berichten: 2878
- Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
- Racestuur: Fanatec CSL Elite
- Locatie: brunssum
Ik vind roze (bril) waas dan weer net even vriendelijker klinkenWilliam Geuze schreef: ↑21 feb 2018, 13:16 Echter, het is natuurlijk veel logischer om op je positie in het middenveld in de eerste ronde de race te willen winnen met een rode waas voor de ogen...