NK GT format komend seizoen

Wordt tweewekelijks verreden op donderdag met rFactor 2

Wat is jouw gewenste format?

Verplicht duo met een driver-swap tijdens de race
13
27%
1 auto per rijder met huidige race lengte
35
73%
 
Totaal aantal stemmen: 48
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Graag multiclass buiten SRVN houden ;)
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Voor de liefhebber van zinloze feitjes heb ik wat dingen uitgezocht! Ik heb rondetijden vergeleken (is performace, zegt dus niks over de "feel" van een auto) van verschillende klasses t.o.v elkaar. Dit is een grof vergelijk uitgegaan van "gemiddelde" circuits (spa, hockenheim, zandvoort etc.). Op Le Mans en de Indy speedway gebeuren afwijkende dingen, is buiten beschouwing gelaten.

Grofweg geeft dit de volgende verdeling in groepen:

• Class 1: Formula 1

• Class 1-: LMP1 HY, ~Indy~

• Class 2: Formula 2 (Gp2), LMP1, ~Indy~, JAP Super Formula, FR3.5

• Class 3: Formula 3, Gp3, LMP2, ~DTM~

• Class 4: Formula 4, F2000, Formula e, Formula Renault 2.0, GTE, GT3, Radicals, ~DTM~, ~WTCC~

• Class 5: DTCC, Formula Ford, GT4, ~WTCC~

• Class 6: Clio van je moeder

Wat opvalt is dat 3 van de 4 SRVN klassen allemaal in Class 4 vallen. Weer circuit afhankelijk, veel rechte stukken, GT sneller, meer bochten, F2000 sneller. Ik heb vervolgens de SRVN auto's vergeleken op LM Bugatti en kom dan tot de verbazende conclusie dat deze auto's qua rondetijd maar enkele seconden van elkaar verwijdert zitten. Dit had ik niet verwacht. De GT voelt echt wel anders dan de F2000, maar de F2000 zit toch veel dichter bij een GT qua gevoel dan bij een LMP of F1!

Ik heb vanuit motec nog een vergelijking gemaakt:

Mass[kg] Power[pk] Downforce bij 200km/h [N] Df of wheelload[%] Tyre grip [-]
F2000 550 170 2400 32% 1.8
GT (ES) AstonM 1400 485 2740 16% 1.6
Radical 880 227 6020!!! 41% 1.6
Formula e 965 231 (170kW) 4832 33% 1.3 (straatbanden)

- Kolom 1, 2 en 3 spreken voor zich. Downforce is in Newton, deel door ~10 voor kilos.
- Kolom 4 is het percentage van de wieldruk dat downforce is. Is dit getal 50% dan kan de auto op de kop rijden (de helf van de wieldruk is dan downforce, dus de downforce is gelijk aan het gewicht van de auto, dus kun je op de kop rijden).
- Kolom 5 is de bandengrip. Clio van je moeder is 0.7, straatband high perf is 1.2, raceband 1.7, formula 1 2.0, super zachte kartband 2.2.

Let op de downforce van de Radical! Getalsmatig is dus de radical meer een formule auto dan de F2000!!!!

Ook verklaard dit waarom mensen vrij makkelijk aan meerdere klassen meedoen (wel goed om gevulde velden te houden) de auto's lijken behoorlijk op elkaar.

Ik zou niet de formula e als klasse opzetten, lijkt gewoon teveel op de F2000. Kan wel als vervanging natuurlijk, maar sta je constant aan de laadpaal en ben je de racegeluiden kwijt ;-(

De huidige klassen zitten wel wat dicht bij elkaar in het toch wel brede autosport landschap. Misschien toch radiacal of F2000 inwisselen voor een klasse wat hoger op de performance ladder?
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Tabel.PNG
Tabel.PNG (6.88 KiB) 12431 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Wouter Bosschieter schreef: 06 dec 2017, 21:21
Wat opvalt is dat 3 van de 4 SRVN klassen allemaal in Class 4 vallen. Weer circuit afhankelijk, veel rechte stukken, GT sneller, meer bochten, F2000 sneller. Ik heb vervolgens de SRVN auto's vergeleken op LM Bugatti en kom dan tot de verbazende conclusie dat deze auto's qua rondetijd maar enkele seconden van elkaar verwijdert zitten. Dit had ik niet verwacht. De GT voelt echt wel anders dan de F2000, maar de F2000 zit toch veel dichter bij een GT qua gevoel dan bij een LMP of F1!
Mij lijkt dat het verschil op banen waar de GT's rijden toch echt meer dan enkele secondes zal zijn, bijv: Spa, Monza, Sao-Paulo.
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

@Wouter Bosschieter je vergeet bij Class 6: de fiat 500 (abarth) en kever(FUN Cup) van je vader
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik denk dat het goed is om te weten dat er met alle 'snellere' openwheelers al is gereden bij SRVN. Ik denk dat dit voor jou tijd is, maar al deze raceklasses zijn uiteindelijk aan de kant geschoven door gebrek aan interesse. De vraag naar een leuke, niet al te moeilijke openwheeler was groot en de USF2000 bood een goed alternatief. Het aantal deelnemers in de afgelopen 2 seizoenen laat dit ook zien. Ik snap dat de grote wens een Formule 1 mod is en dan kun je zeker meeliften op de Max Verstappen hype. Ik vind echter dat we op dit moment een mooie diversiteit hebben qua raceklasses.

Maar goed dit dwaalt een beetje af van het GT topic. Ik kan alvast zeggen dat we hier afgelopen maandag over hebben vergaderd en spoedig met meer informatie zullen komen.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Heb even met de GT offline gereden op Bugatti en zag daarbij veel corvette's op twee wielen over de kop slaan. komt dit omdat het offline is en dus bots die rijden of zit er iets vaags in die Mod ?
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Dit gebeurt met veel mods als de AI hogere curbstones tegen komen, URD GTE op Imola zorgt bijv. voor heel veel AI's op de kop op de bandenstapel bij die korte chicane. De chicane in Loch Drummond heeft ook dit effect met vrijwel elke auto :P
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Hoi Robin,

Jullie doen een goeie job bij srvn. Was bedoeld om mee te denken. Zeker niet als negatieve kritiek. Als jullie een besluit hebben genomen voor volgend jaar, kiezen we iets en weet ik zeker dat we weer dikke lol hebben.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Martin Baltus schreef: 07 dec 2017, 16:12 Heb even met de GT offline gereden op Bugatti en zag daarbij veel corvette's op twee wielen over de kop slaan. komt dit omdat het offline is en dus bots die rijden of zit er iets vaags in die Mod ?
Als je dat wilt uittesten moet je er met andere mods rijden. Ik vermoed dat de AIW (AI Waypionts) op het circuit zo liggen dat de AI te hard de curbs toucheert.
Gesloten

Terug naar “SRVN GT 2017-II”