Het grote VR topic

Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ook ik rij alleen maar met de Oculus kan niet eens meer fatsoenlijk met een monitor rijden lijkt wel, ik heb een 980 video kaart en dat werkt tot nu toe goed. ik zou alleen nog wel wat willen tweaken aan de instellingen.
ik ben begonnen met de eerste paar keer gewoon een 10 min rijden ff wachten en weer 10 min en zo uitgebreid en als het moet kan ik het nu een hele avond met de Rift uithouden (alleen krijg ik dan te horen dat ik kikker ogen heb als ik de Rift alzet).
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb hem inmiddels aangeschaft. Alle instellingen op het laagst staan, maar nog niet te tijd gehad om er mee te experimenteren. Dit lijkt in ieder geval soepel te draaien.
Qua beleving is het echt een wereld van verschil zeg, meer nog dan ik had verwacht.

Welke plugins gebruiken jullie voor de UI (timings, bandenpercentages). Ik heb ze nu allemaal uitgezet om errors te voorkomen, maar deze zijn wel redelijk noodzakelijk om te kunnen zien.

Is het tevens mogelijk om het pitmenu te verplaatsen? Die staat nu namelijk best ver rechtsonderin. Ik zou hem graag wat meer in beeld hebben.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Mbt menus is weinig tot niks aan te doen, inderdaad (te) veel hoofd bewegingen maken om menus of meldingen te bekijken.
vlaggen en straffen missen is heel gemakkelijk.... is nog 'even' afwachten wat de nieuwe UI hier extra in gaat bieden .....

Gebruik zelf alleen extrene crewchief die (instelbaar) een waslijst aan meldingen kan geven en daar kom je dan verder wel al een heel eind mee
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Lijkt me zo mooi om met vr te rijden..

Heb laatst bijna een rift gekocht maar ging net te duur weg helaas.

Ooit, ooit komt mijn tijd wel

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Crew chief is een must have.

Verder was het even wennen, maar red ik me tot nu toe goed genoeg met de in game menu’s. Zeker niet ideaal maar te doen.

De nieuwe UI zou veel meer flexibiliteit moeten brengen, maar helaas wachten we daar al behoorlijk lang op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Ok even Crew Chief installeren dus, thx!
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

WEDGHUD is ook aan te bevelen
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Marcel Siegers schreef:WEDGHUD is ook aan te bevelen
Maar die werkt niet in DX11 en al helemaal niet in VR toch? Of wel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ronald van Dijk schreef: 05 dec 2017, 18:41
Marcel Siegers schreef:WEDGHUD is ook aan te bevelen
Maar die werkt niet in DX11 en al helemaal niet in VR toch? Of wel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ik gebruik hem gewoon net als Crewchief en werkt allemaal goed zowel VR als DX11 :thumbs_happy:
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Marcel Siegers schreef:
ik gebruik hem gewoon net als Crewchief en werkt allemaal goed zowel VR als DX11 :thumbs_happy:
Ok, gaan we ff proberen dan morgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Joost van der Stoep
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 sep 2011, 08:32
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Balkbrug

Sinds woensdag ook een Oculus Rift binnen. Vandaag mee aan de slag gegaan. Met alles op low is het te doen door gebruik te maken van Asynchronous SpaceWarp waardoor FPS op 45 wordt gezet maar wel soepel draait.

Grootste uitdaging is om niet misselijk uit de auto te stappen... Merk wel dat je aan gewend raakt. Eerste keer kwam ik niet verder dan 1 ronde..

Dit weekend maar eens verder kijken naar de instellingen om te kijken welke verbeteringen te halen zijn. Het is lastig omdat je de juiste balans wilt tussen scherp beeld zodat je goed de diepte kunt zien en een soepel draaiend geheel.

Het rijden zelf is echt ongeëvenaard, je zit echt in de auto en krijgt daardoor zoveel meer gevoel. Nu nog iets vinden voor die G krachten zodat wat mn ogen zien overeenkomt met wat ik voel.
Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Het went heel snel Joost.
Gewoon langzaam opbouwen door eerst 15 minuten te rijden en dan een tijdje wachten en daarna opnieuw rijden met een langere tijd.
Je brein moet gewoon wennen aan het idee dat je virtueel 200 km/h rijdt maar nog steeds stilstaat en in je stoel zit.
Ik rijd nu met gemak een hele avond zonder problemen.
Kijk ook even in het begin van het topic wat anderen als advies en tips geven.
Ook een noodzakelijk hulpmiddel is de oculus tray tool.
Met dit programma kan je de Super sampling omhoog zetten waardoor je beeld strakker word en je ingame de rest op low kunt zetten waardoor het er wat beter uitziet ondanks low instellingen.
Vandaar uit ga je de instellingen wat opschroeven zodat je de beste prestaties hebt met een goed beeld.
Via Game settings en game profiles kan je makkelijk per game de instellingen veranderen wat heel handig is als je meerdere VR toepassingen hebt.
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Heb ook maar eens een Oculus Rift gekocht... erg gaaf maar er zijn wel wat vraagtekens....
- Waar kun je het beste de supersampling mee instellen? Je kunt in steam VR van 0.6 tot 5.0 als ik deze op 2.0 zet dan heb ik nog niet echt het idee dat het beeld nu zoveel scherper is geworden. Met de Oculus Debug tool kan het ook, maar heb het idee dat de steam VR settings deze overrulen? Zojuist ook eens de tool geprobeerd die Jos hierboven vermelde (tray tool). Ook hierbij heb ik het idee dat steam VR de baas blijft? Als ik in de tray tool de super sampling op 2.0 zet en dan met behulp van de visual HUD kies voor Pixel Density dan geeft hij in VR aan welke supersampling wordt gebruikt. Deze komt echter niet overeen met de ingestelde waarde?
Bijvoorbeeld: In steam VR laat ik de super sampling op 1.0 staan en in de Tray tool kies ik 2.0 voor het rFactor2 profiel echter blijft de supersampling in rFactor2 gewoon op 1.0 staan.

- Bij de "ontwikkelaar" settings in Steam VR kun je Advanced Supersample Filtering aan (of uit) zetten... Wat doet het en moet het aan of uit? - Zelfde voor Enable Always-on Reprojection aan of uit?

Onder het tabblad "Prestaties" heb je de opties: Allow asynchronous reprojection en "Herprojecteren toestaan" (de vertaler had een slechte dag denk ik, engels en nederlands staan lekker doorelkaar). Wat doen deze settings en moet het aan of uit?

En dan tot slot even de rFactor2 settings, en dan met name de video settings in de rfactor launcher:
- Anti Aliasing -> heb ik nu op "None" staan, ik lees hier echter wisselende verhalen over. Het zou alles juist minder scherp maken volgens de ene en de ander roept dat het onmisbaar is in VR. Ben er al wel achter dat het een frame killer is maar misschien dat dat weer op te lossen is met andere settings in game zelf
- Post Effects - Heb ik nu op "Low" staan. Heeft het uberhaupt zin in VR?
- FXAA (kan alleen aan als AA op None staat. Is het beter dan AA? of juist zwaarder / minder zwaar?

Al met al kun je behoorlijk wat instellingen wijzigen maar is het een drama om de juiste combinatie te vinden. Alles heeft weer een nawerking op het andere :kopstooot:

Qua systeem specs moet het allemaal wel aardig lukken, Core i7 met een GTX1080 zou ongeveer op 1.7-2.0 supersampling prima kunnen... Maar dan nog blijft de vraag, waar stel ik het in en is het echt zo'n enorme verbetering (die ik dan weer niet zie...)!? Ik heb het gevoel dat ik teveel loop te klooien met de settings overal en nergens :kerstmuts:
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Als je supersampling gebruikt, dan kan je beter AntiAliasing en FXAA e.d. uit laten staan, dat zal dan tegendraads werken en onnodig je gfx kaart belasten.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Advies van studio397 bij release van VR was om post effects niet te gebruiken (ik heb die uitstaan).

Supersampling stel ik in ieder geval in in steam VR.
Let wel op, want super sampling kost erg veel geheugen en hoe hoog je kunt gaan met redelijke performance is dus afhankelijk van je grafische kaart.
Ik heb de super sampling op 1,5 staan met een geforce 1070 GTX.
Ik gebruik dus geen dev tools of tray icon van oculus.

Ik kan de rest van mijn settings niet checken door een defecte harde schijf.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

mijn Oculus deed zojuist niks meer. Even vriend google geraadpleegd en ditmaal was ik niet alleen de dupe :

https://forums.oculusvr.com/community/d ... e-services

Certificaat issue bij Oculus hoe verzin je het....pc tijd even teruggezet en werkt even als noodoplossing.....
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Lees op fb dat het een algemeen Windows - Oculus probleem is.
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Een verlopen certificaat wat een blunder van Oculus over de gehele wereld is er geen Oculus meer die werkt

ZET JE PC NIET TERUG IN DE TIJD VOORAL NIET ALS JE WIN 10 GEBRUIKT DIT WIL fck UP JE SYSTEEM EN KAN ZEER GROTE GEVOLGEN HEBBEN VOOR HET BLIJVEN WERKEN VAN JE PC

DOE DIT NIET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Marcel Siegers schreef: 07 mar 2018, 21:34 ZET JE PC NIET TERUG IN DE TIJD VOORAL NIET ALS JE WIN 10 GEBRUIKT DIT WIL fck UP JE SYSTEEM EN KAN ZEER GROTE GEVOLGEN HEBBEN VOOR HET BLIJVEN WERKEN VAN JE PC
DOE DIT NIET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb zelfs gehoord dat je je pc niet meer van capse lock af kunt krijgen als je het wel doet. :D
Plaats reactie

Terug naar “Simrace nieuws”