NK GT format komend seizoen

Wordt tweewekelijks verreden op donderdag met rFactor 2

Wat is jouw gewenste format?

Verplicht duo met een driver-swap tijdens de race
13
27%
1 auto per rijder met huidige race lengte
35
73%
 
Totaal aantal stemmen: 48
Gebruikersavatar
Marcel Siegers
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 nov 2013, 03:11
Racestuur: Fanatec
Locatie: Alphen aan den Rijn

Zou inderdaad leuk zijn alleen jammer dat de GT dan naar de zondag verhuist. Donderdag is nl de enige dag/avond die ik vrij kan houden voor Simracen en de GT's vindt ik persoonlijk de leukste klasse om te rijden.

Dus heeft het voor mij geen nut om mij in deze brainstormsessie te mengen.
WaIther Berk
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jan 2017, 14:44
Racestuur: T500RS

Robin de Jong schreef: 23 nov 2017, 12:24 Het is helaas een beetje druk op dit moment waardoor de notulen nog niet online staat. Maar het plan is om de GT's naar de zondag te verhuizen en de F2000 naar de donderdag.
Kan een Formule wagen serie (F2000 of iets sterkere auto) niet op de zondag blijven staan? Dan hebben we de ene week de GT op zondag en de andere week een formule auto. Mooie afwisseling imo.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Allereerst: top om te zien dat de GT3s als NK verreden gaan worden! Fijn ook dat het op de zondag zal gebeuren.

Wat betreft de poll, gaat mijn voorkeur uit naar 'één auto, één coureur', maar als het haalbaar is, zie ik geen bezwaar tegen allebei toelaten. Een equipe-format waarbij je een auto met meerdere coureurs kan inschrijven die de auto delen tijdens een race of tijdens het seizoen (afwisselen per race). Zoiets geeft weer meer de mogelijkheid ervoor te zorgen dat auto's elke race op de grid staan, en geeft wellicht ook de mogelijkheid voor gastijders/late inschrijvers om zich bij een enkeling te voegen die afgemeld staat bij één van de races (enkele inschrijving wordt equipe). Dat alles heeft mijn voorkeur over verplicht de auto delen.

Ik zie het liever dat we de kwalificatierace afschaffen en de racetijd optellen bij de 'hoofdrace', dan dat we hem houden, al heb ik er geen grote bezwaren tegen. Wellicht is het leuk om afwisselende racelengtes te overwegen: races van 60, 75 en 90 minuten. Ook het afwisselen tussen één en twee races per evenement vind ik wel aardig, al kan ik me herinneren dat we dat een paar seizoen geleden bij de DTM deden en vervolgens een seizoen later alleen dubbele races reden, omdat iedereen dat leuker vond. Bij de GT vind ik het echter passen dat de races een substantiele lengte hebben. Een mogelijkheid om dit te combineren zou bijvoorbeeld zijn dat je in de seizoensfinale 2x 45 (i.p.v. 90) minuten rijdt en zo dubbele punten kunt halen die avond.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

WaIther Berk schreef: 24 nov 2017, 12:49
Robin de Jong schreef: 23 nov 2017, 12:24 Het is helaas een beetje druk op dit moment waardoor de notulen nog niet online staat. Maar het plan is om de GT's naar de zondag te verhuizen en de F2000 naar de donderdag.
Kan een Formule wagen serie (F2000 of iets sterkere auto) niet op de zondag blijven staan? Dan hebben we de ene week de GT op zondag en de andere week een formule auto. Mooie afwisseling imo.
Misschien komt Formula E er wel in... ;)
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Volledig eens met Yoeri, met uitzondering van een dubbele punten race. Het maakt een kampioenschap wel wat meer open, met zo'n grote race aan het eind ofzo. Maar wanneer er in een echt kampioenschap zoiets voorkomt dan lees je er amper positieve dingen over. Verder... GT, ik krijg daar toch altijd meer endurance vibes van ipv sprint racer vibes. Dus 60 minuten of iets langer voelt gewoon juist :)
Joost van der Stoep
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 sep 2011, 08:32
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Balkbrug

Ik heb weinig tot geen ervaring met de GT's maar vind het idee van Ruben (en Arjan) prima.

Ik zou het niet te ingewikkeld maken vanwege het risico dat er na verloop van tijd mensen afhaken. De GT's komen schijnbaar het beste tot zijn recht in lange races, dus minimaal 60 minuten. Plak daar een gedegen kwalificatie sessie aan vooraf en de avond is gevuld.

Om wat strategie er in te brengen een verplichte bandenwissel met wellicht 1 type band die verplicht gebruikt moet worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ik zou het niet eens gek vinden als er 1 race van 90 minuten komt, en dan 1 of 2 rijders per auto.

Rijden ze beide dan gewoon ongeveer 50/50 kwa tijd, weet niet of dit in te stellen is op de server.
Dan ook voor beide gewoon punten (als dat lukt in paddock), je staat tenslotte los in de tussenstand.

Rij je dan een keer alleen krijg ook jij alleen punten.

Ik zou het leuk vinden met een partner te rijden maar beiden zitten we met werk.

Castrol Racing Team


Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Persoonlijk heel blij met het idee om het NK met de GT te gaan rijden dan kan eindelijk de clio in de garage blijven.
Wat voor deze auto wel een must is een lange raceafstand dus minimaal een race van 60 min.
Het liefst zou ik zelfs naar 90 min gaan met verplichte pitsstop.
Waar ik het meest bang voor ben is de toestroom van vele rijders door de GT3 mod en de daarbij behorende talenten.
Mij lijkt het raadzaam om de prequalificatie die nu aanwezig is door 2 races te rijden best aangescherpt mag worden voor het nieuwe NK.
Verder heel tevreden met deze ontwikkeling!
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik zou als er een enkele server zou komen de top 5 of zo van elk huidig kampioenschap direct toegang geven en dan een pre quali houden die los staat van licentie races en waar je een stint moet rijden van 10 laps of whatever. Daar wordt dan de rest van de entrylist bepaald door de totaaltijd van ieders stint. De nieuwelingen of te trage of minder constante coureurs komen dan op de reservelijst.

In mijn mening is dat de eerlijkste manier om een lijst te maken voor een enkele server. Zoals Ger hieronder zegt, buitensluiten is niet de bedoeling lijkt me. Maar als je sorteert op snelheid en consistency dan is elke deelnemer compleet zelf verantwoordelijk voor zijn of haar toegang.
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 26 nov 2017, 17:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Jos van der Sterren schreef: 26 nov 2017, 13:04 Waar ik het meest bang voor ben is de toestroom van vele rijders door de GT3 mod en de daarbij behorende talenten.
En bij het lezen van die tekst moet ik meteen weer denken aan de zeer geslaagde proef met de Indycar om die als Topklasse te betitelen en mensen uit te sluiten van deelname aan die klasse. Ik heb dus zo mijn bedenkingen hier tegen.

Concreet: Het uitsluiten van mensen gaat uiteindelijk tegen je werken. Door het NK met Clio te houden, hebben we heel veel mensen verwelkomd binnen de vereniging. Het staat ook in de doelstelling van de vereniging zelf, dat die (de vereniging) toegankelijk voor een ieder moet zijn. Persoonlijk zou ik eerst eens afwachten óf er wel met de GT3-mod gereden gaat worden (en die rijdt toch wel behoorlijk anders dan een Clio, die een heel goede wagen was en is om het racen te "leren") en zo ja, hoeveel inschrijvingen er dan zijn. Vergeet niet dat het ook een investering van 15 euro is, die je moet doen. Voor de meesten van ons is dat geen probleem, maar het wordt een ander verhaal als je mensen die mod eerst laat aanschaffen en ze vervolgens niet toelaat tot de wedstrijden omdat ze te langzaam zijn.
Zijn er 40 inschrijvingen en wil je een startveld van maximaal 30 man? Dan is het probleem halverwege het seizoen vanzelf opgelost. Zie de "leegloop" in iedere klasse na de helft van de te verrijden races. En zijn er echt veel inschrijvingen t.o.v. de beschikbare plekken? Dan zou ik gewoon met twee servers werken en op het moment dat de races minder bezocht gaan worden, alles op een hoop vegen. Maar ik zou het niet prettig vinden om mensen van races uit te gaan sluiten. Die mensen ga je als lid verliezen.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Als het een NK moet worden en er zijn veel inschrijvingen, dan zal er toch een soort van selectie moeten zijn. Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat de mensen die er buiten vallen in een keer klaar zijn, bijv. door een Cup klasse/2e server of iets dergelijks te organiseren. Maar bij elke vorm van sport heb je selectie, vooral als er nog het titeltje NK aangehangen wordt.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Volgens mij stond het motto: "Iedereen kan racen" op de ruiten van de Clio's. Ik zou het vreemd vinden als we mensen zouden uitsluiten. Ik lees (tussen de regels door) echter in de aankondigingen en in de keuzes van de poll dat het bestuur op zoek is naar methoden om iedereen deel te laten nemen, dus wellicht is er juist niet zoveel reden tot zorg.

Het lijkt me tevens logisch dat we met een NK proberen de 'talenten' aan te trekken en een hoogwaardig kampioenschap creëren. Daar komt automatisch bij dat je veel mensen aantrekt die zich graag willen meten met 'talenten' om te zien waar ze zelf staan of mensen die denken bij die 'talenten' te horen en dan toch van een koude kermis thuiskomen. Je krijgt meer dan je vraagt. Dat lijkt me heel zo erg niet, want, zoals Ger opmerkte, daar profiteert de vereniging ook van.

Het zal 'gewoon' een zaak zijn van een goede oplossing zoeken waarbij zoveel mogelijk mensen kunnen racen op zo vol mogelijke servers. Meerdere coureurs op een auto zetten heeft de mogelijkheid een maximaal aantal coureurs in een server te krijgen, al zal al dat specator-verkeer wel extra belasting voor de server betekenen. Als er met twee servers gereden gaat worden, hoop ik dat er een goed doordacht systeem is voor hoe mensen worden verdeeld, al dan niet met een uitgebreid voorkwalificatie-traject. Als ik zo vrij mag zijn dit op te merken, vind ik dat de huidige aanpak bij de verdeling op de Clio-servers iets te willekeurig is. Het is niet van te voren duidelijk hoe er gesplitst gaat worden. Op server 2 kom je er daarnaast wat karig vanaf wat betreft de mogelijkheid om punten te scoren en je positie te verbeteren ten opzichte van server 1.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Yoeri Gijsen schreef: 26 nov 2017, 17:54 Volgens mij stond het motto: "Iedereen kan racen" op de ruiten van de Clio's.
En niet te vergeten speerpunt 2 in het visieplan 2018 van SRVN (zie verslag ALV):
"SRVN is er voor beginners en gevorderden"

Voor het huidige NK Clio hebben we de licentieraces gehad, waarbij uiteindelijk vrijwel iedereen door de selectieprocedure is gekomen.
Nu waren de regels qua snelheid/consistentie niet enorm streng, maar voor een paar mensen die in eerste instantie niet door de keuring kwamen, was het reden meer te oefenen en de snelheid/consistentie te verbeteren, waarna duidelijk progressie te zien was.
Misschien dat we voor volgend seizoen de regels iets kunnen aanscherpen. Vraag blijft dan nog steeds wat te doen bij veel inschrijvingen.
Laatst gewijzigd door Lennart Lippens op 26 nov 2017, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Gelukkig zie ik in de laatste reacties steun voor mij, Want het zou toch zuur zijn dat de langzamere coureurs ( mijzelf )niet mee zou kunnen rijden.
Daarbij vindt ik dat we ook een vaste kern van mensen hebben die vrijwel elke race er zijn en niet afhaken na de helft van het seizoen.
Deze mensen niet plaatsen omdat ze wat langzamer zijn maar altijd wel aanwezig zijn vindt ik dan niet correct.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Toch vind ik dat je voor een NK een bepaald niveau moet hebben.
Als je je aansluit bij een voetbal vereniging terwijl je niet zo goed kan voetballen mag je ook niet meespelen in het 1ste team.
Snelheid is een ding daarin maar zeker ook hoe er geraced word met elkaar.
Net de stream terug zitten kijken van het NK clio. Ik dacht dat ik een slechte race had gehad maar ik vind het echt bedroevend hoe er gereden word. Hoeveel mensen er wel niet van de baan afgereden worden omdat we elkaar werkelijk geen halve cm ruimte gunnen.
En tuurlijk we zijn toch allemaal door de licentieraces gekomen dus we kunnen allemaal goed rijden? Tijdens die races gedroeg iedereen zich netjes omdat je anders niet mee mag doen. Maar daarna werd het na elke race slechter.

Als er geen strengere eisen komen schrijf ik me in ieder geval niet in. Weinig zin om avonden te gaan zitten oefenen om vervolgens toch weer van de baan afgereden te worden.
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Ik sluit me helemaal aan bij René de Ruijter.
Lennart Lippens schreef: 26 nov 2017, 18:19
Yoeri Gijsen schreef: 26 nov 2017, 17:54 Volgens mij stond het motto: "Iedereen kan racen" op de ruiten van de Clio's.
En niet te vergeten speerpunt 2 in het visieplan 2018 van SRVN (zie verslag ALV):
"SRVN is er voor beginners en gevorderden"
SRVN heeft in ieder geval 3 kampioenschappen waar letterlijk iedereen welkom is, in mijn ogen zijn er daarom mogelijkheden en kampioenschappen genoeg om uit te kiezen voor de 'beginner'.

Deel van het visieplan is dus dat SRVN óók voor de gevorderde racer is, ik zou het dan dus heel eerlijk vinden als er een kampioenschap komt waarin de gevorderde coureurs elkaar treffen en tegen elkaar racen. Het platform van een NK vindt ik daar uitstekend bij passen aangezien de titel 'Nederlands Kampioenschap' in mijn ogen toch wel ergens suggereert dat het niveau hoger ligt dan doorgaans het geval is.

Selecteren op basis van niveau vindt ik om heel eerlijk te zijn wel een pre bij iets wat de titel 'NK' draagt, anders verdient het eigenlijk niet dat jasje in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

René de Ruijter schreef: 26 nov 2017, 22:33 Als er geen strengere eisen komen schrijf ik me in ieder geval niet in. Weinig zin om avonden te gaan zitten oefenen om vervolgens toch weer van de baan afgereden te worden.
Een deel van dit probleem is de Clio zelf. De auto nodigt als het ware uit om contact te hebben, althans, je wordt er niet of nauwelijks voor gestraft. Je maakt ook niet zo gemakkelijk verschillen of foutjes, dus er wordt iets meer geforceerd. Op een bepaalde manier lijkt dat ook te gelden voor de F2000, maar in aanzienlijk mindere mate. Mocht er volgend seizoen GT worden gereden, dan verwacht ik veel minder van ditt soort problemen.

Ik ben het verder eens met de notie dat een NK ook juist een hoog niveau moet hebben, maar ik zie niet in waarom er niet ruimte is voor zowel bloedsnelle als middelmatige coureurs. Als je naar andere autosporttakken bij de KNAF gaat kijken, is lang niet iedereen snel, laat staan van echt uitzonderlijk niveau...
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Als deelnemer en vooral als commentator valt het op dat een hoop nieuwe namen van 2 of 3 seizoenen terug inmiddels gewoon clean voor de top 5 strijden in alle vier de kampioenschappen. Wat dat betreft zie je dat het direct hebben van de pace niet een must is om down the line mee te komen, een paar seizoenen ontwikkelen brengt je daar ook.

Het gaat in mijn mening vooral om deelnemers die het puur qua rijden nog niet een hele race constant vol kunnen houden (meerdere malen zonder reden de baan af) laat staan qua inzicht sterk genoeg zijn om met twee auto’s naast elkaar door een bocht heen te komen zonder grote klappen. Dat ziet er gewoon zo dom uit op de stream, en al helemaal als het het officiele NK is. En we hebben het dan over een 200pk Cliotje. Die GT3’s hebben allemaal tussen de 500 en 600 pk’s, daar worden de gaten en foutjes vet hard uitvergroot.

Zo heb ik bijvoorbeeld dit seizoen drie keer gehad dat ik gehinderd en soms zelf geraakt werd door een achterblijver omdat deze 20 kmu langzamer een bocht in gaat en al een paar bochten een blauwe vlag krijgt. Dit alles terwijl je aan het vechten bent voor positie terwijl de achterblijver niemand in de buurt voor positie heeft rijden dus het is zo onnodig. Nou heb ik er geen protesten voor ingediend want het maakt uiteindelijk qua resultaat niks uit, en ik weet dat het niet met die intentie was, het kan een keer gebeuren. Maar het laat wel zien dat er deelnemers zijn die niet alleen een heel stuk trager zijn maar ook te weinig inzicht hebben om puur een blauwe vlag te spotten.

Laat ik mezelf duidelijk maken, ik zeg niet dat er voor lerende deelnemers geen plek is, juist wel, dat is waar SRVN in mijn ogen voor staat! Dat is waarom ik toen een uitgebreide analyse heb gemaakt van een clubrace. Dat is waarom ik ooit eens heb aangeboden om een clinic te geven voor het verbeteren van inzicht. Ik wil juist dat iedereen ontwikkelt want dat maakt het racen voor diegenen en voor mezelf leuker! Maar of het NK dan de juiste plek is om te leren en te ontwikkelen, dat denk ik niet. Het gat met de kop is er nog groter en er zijn meer kijkers en partners bij betrokken.

Anyways, dit is ook maar slechts een mening en niet helemaal waar dit topic voor gemaakt is denk ik. Ik heb hoe dan ook zin om met de GT3’s te gaan scheuren dus wat het qua format en invulling ook wordt, ik ben erbij. :D
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 27 nov 2017, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank van Roon

Wat mij betreft hoeft de GT niet naar de zondag, donderdag vind ik ook prima. Mij lijkt het het mooiste als er met de GT3 richting endurance gegaan wordt, kijk naar de klasse in real world en het is bijna allemaal endurance met de GT's. Een iets langere kwalificatie om eventuele fouten te kunnen verbeteren en dan een race van minimaal 60 minuten met verplichte pitstop.

Ik denk dat je best 2 servers kunt gaan draaien met de GT's. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als je naar het VEC kijkt zijn er verschillende rooms. Je kunt dan selectieraces houden om mensen in Room 1 en Room 2 te plaatsen voorafgaande aan het seizoen. Degene die kampioen wordt in Room 2 stroomt automatisch door naar Room 1 en diegene die in Room 1 laatste wordt degradeert naar Room 2. Dan kun je op het einde nog promotie/degradatieraces houden. Bijvoorbeeld de laatste 5 van room 1 exclusief degene die al degradeert tegen de eerste 5 van Room 2 exclusief degene die al promoveert laat je 1 races houden waarin ze zich moeten bewijzen om in Room 1 te komen.
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Ben ook voorstander van de GT met een endurance setting. Voorkeur ligt op de zondag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gesloten

Terug naar “SRVN GT 2017-II”