GT 2017-II | Ronde 2 Istanbul | 21-09-2017

Wordt tweewekelijks verreden op donderdag met rFactor 2
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

GT 2017-II I Ronde 2
Istanbul
21-09-2017


Locatie
Istanbul, Turkije

Tijdschema
20.15 - Kwalificatie (10 minuten, open, onbeperkt aantal ronden)
20.25 - Warmup (5 minuten)
20.30 - Kwalificatierace (15 minuten, formatieronde, staande start)
20.50 - Hoofdrace (45 minuten, formatieronde, staande start, verplichte pitstop)

Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie GT 2017-II
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Zoals eerder vermeld is er achter de schermen hard gewerkt om de URD mod aan te passen om tot een gewenste aanpassing te komen in het reglement, waarbij er meer ruimte is voor tactieken.

Derhalve hebben we nu een aanpassing door kunnen voeren, gericht op verschillende tactieken en meer actie op het circuit en voor de stream.

Nieuwe opzet:
- Verbruik gaat weer terug naar X1 (zowel brandstof als banden)
- Brandstoftank wordt verkleind naar 60 liter, gemiddeld heb je 80-85 liter nodig voor een complete race van 45 minuten. Dit geeft dus genoeg speelruimte qua pitstopwindow.
- Banden wisselen wordt niet verplicht, maar het wordt wel aantrekkelijker gemaakt om banden te gaan wisselen.
- Je kunt nu 2 banden wisselen mits gewenst, dit kost je 10 seconden, 4 banden wisselen kost 20 seconden. Dit is op basis van real-life pitstops in de Blancpain Sprint Series.
- Je kunt nu ook tegelijkertijd tanken en banden wisselen. Op deze manier vallen 2 banden wisselen binnen de tijd van het bijtanken als je +- 40 liter bijtankt. Aan jou alleen de keuze of je dat wilt met het oog op balansverschillen. Ook is het, in theorie, dan mogelijk om met 2 verschillende compounds te rijden, dit kunnen we niet verhelpen, maar willen we op het eerste oog niet verbieden.
- Reparatiewerkzaamheden zullen drastisch verminderd worden, dit zorgt voor minder DNF's als een rijder meerdere minuten in de pits moet staan. Aerodynamische schade = +20 sec, schade aan de ophanging = +60 sec.

Aan jullie de vraag of bovenstaande wellicht aangepast moet worden, anders willen we dit graag per Istanbul al invoeren. De server zal derhalve ook z.s.m. op X1 qua verbruik ingesteld worden.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Klinkt me als muziek in de oren. Dit geeft veel meer ruimte om verschillende strategieën te rijden. Zou fijn zijn als de SRVN-server ook meteen zo ingesteld wordt. Dan kunnen we het meteen eens goed testen.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Geef de serverleiding even een momentje :geek:
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Ja tuurlijk!
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Ben ik blij me is beter dan 583 secondes :)
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Haha precies. Maximaal staat zelfs op 1200 seconde, ben je gewoon halve race zoet haha.
Gebruikersavatar
Jean-Paul van Aerle
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec DD1 + F1

Klinkt goed. Goed om te horen dat er werk wordt gemaakt van de feedback.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

De nieuwe opzet klinkt goed heren, dank voor de snelle aanpassingen, gwn top b:)like
Met betrekking tot de mogelijkheid om met twee verschillende compounds te rijden, ik denk dat dit qua balans al niet interessant zal zijn. En aangezien ik niks van de officiele regelgevingen weet, is het bij bijv. het wec of blancpain toegestaan om met verschillende compounds te rijden?

Mvg Kevin
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik kan er in de WEC sporting regulations niks over vinden, maar bij WEC zie je dat sowieso niet zo snel gebeuren aangezien je daar gewoon dubbele stints draait op een band, dus dan moet je ze wel alle vier wisselen als je niet op je velgjes binnen wilt komen. Bij Blancpain is er geloof ik een vaste minimale pitstop tijd, althans, dat was voor de 24h van Spa zo geloof ik. Dus in dat geval heeft het wisselen van 2 banden sowieso geen winst.

Maar zoals je zegt geeft het qua balans niet echt een lekker resultaat. Als je laat in de race 2 banden wisselt voor een zachter compound dan heeft de andere kant een hardere versleten compound, waardoor je dikke overstuur of onderstuur krijgt. En als je 2 banden naar een hardere compound wisselt dan is de grip wellicht hetzelfde als de oudere versleten banden die er al onder zaten.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Is het al duidelijk wanneer de server aangepastr gaat worden?
Het zou prettig zijn om met de juiste settings te oefenen.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Je kan in de setup de fuel zelf op 60L zetten en de banden slijtage en fuel usage is al aangepast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Zo lekker als het op Monza ging zo slecht ging het hier.

Kwali viel nog niet tegen P5 gepakt.

Prima start gehad maar in de eerste ronde veel schade omdat Ronny zijn auto verloor en m vol in de zijkant parkeerde.
Kan gebeuren, jammer maar geen goed resultaat meer mogelijk.

Dan race 2 wederom goed van me plek af en na 2 of 3 ronde al op p8. Maar door een remfout verloor ik de achterkant en vol de muur in. Weer veel schade. Uiteindelijk nog terug kunnen komen naar p12.
Gebruikersavatar
Ronny van den Hof
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jul 2015, 11:23
Racestuur: Logitech G27

Wat een ... race.
Na een goede voorbereiding en kwalificatie ging alles in de race mis wat maar mis kan gaan.
Sprintrace verkeerde setup ingeladen en daardoor ging ook alles mis in de sprintrace en de hoofdrace crash voor de eerste bocht.
Mijn excuses aan Rene voor de crash in de sprintrace.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Ik had er een hard hoofd in. Het wilde met testen maar niet echt lukken. Mijn rechtervoorband leek constant in de fik te staan, maar come raceday ging het eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Qualy viel iets tegen, maar veel verder naar voren was niet realistisch geweest. De Vipers en Corvettes hadden er met hun koppel duidelijk de sokken in op dit circuit. P6 was dus niet eens verkeerd.

Sprintrace ging eigenlijk best lekker. Ik zat in een leuk gevecht met René Hoogterp en later met Rogier de Klein tot ik eigenlijk heel suf de fout in ging. Terug gevallen naar P11. In de laatste ronde nog P10 gepakt op Serge Bakker, die geloof ik dacht dat we een ronde eerder al gefinisht waren.

Hoofdrace had ik een prima start. Beetje gedrang in bocht 1, maar wel meteen P7. Kort daarna spinde Bas Zwartenbol en zo kroop ik weer een plekje naar voren. Tot mijn pitstop zat ik eerste rang bij het gevecht tussen René Hoogterp en Rogier de Klein. Rogier ging iets eerder naar binnen. Toen ik zelf mijn pitstop maakte, kwam ik net voor Rogier de baan op. Ik bleef netjes aan de buitenkant zitten, maar Rogier kwam ook vrij ver naar buiten en we raakten elkaar licht. We zagen elkaar volgens mij ook buitengewoon laat. Helaas voor Rogier spinde hij door het contact en dat kostte hem zijn achtervleugel. Na de pitstops van de laatste mannen voor me, reed ik tot mijn verbazing derde. Maar ik wist dat René Hoogterp eraan zat te komen op zijn versere banden. Het was onbegonnen werk hem erachter te houden. Ik kreeg veel onderstuur en René kon er simpel voorbij. P4 dus en daar had ik vooraf dik voor getekend!
Bas Zwartenbol
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 aug 2017, 22:22

Een minder dan goede voorbereiding gehad, toch verrassend p3 gekwalificeerd.
Race 1: matige start, toch al snel op p3, de 2 heren voorop waren voor mij niet bij te houden en het spektakel dat de mannen achter mij leverde zorgde voor goede entertainment. Race zonder issues uitgereden op p3.

Race 2: slechte start, al snel teruggevallen naar p6-7 waarna er een flinke spin volgde exit bocht 8. Een beetje ritme terug gevonden en toen begonnen met het smeden van een meesterplan, snelle pitstop met alleen de voorbanden (s9 ipv s8) volgde en het plan was in werking gesteld. De gedachte dat s9 een hardere variant voorstelde spatte in bocht 4 keihard uiteen, ipv van harder blijkt het dus zachter te zijn, met als gevolg dat de auto erg lastig te besturen werd.
Uiteindelijk stabiliseerde de auto maar de ronden tijden waren bedroevend, op het einde van de race nog een aantal plekken verloren door tracklimits en pitlane speeding :(

Al met al mixed feelings, volgende race maar eens oefenen met de verschillende compounds.

Cheers
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Kwali kunnen doen maar moest even weg dus kon de sprint race niet mee doen.
Gelukkig wel weer net op tijd thuis voor de hoofdrace en snel wat laps kunnen doen om beetje ritme te komen.

Kon wel lekker zonder druk achteraan beginnen.Beetje geluk bij de start en kon de chaos aan de linkerkant omzeilen.
meteen redelijk ritme te pakken en het plan deze keer was gewoon lang doorrijden. Dat ging lekker, steeds verder naar voren in het veld vaak door kleine (of grotere) momentjes bij anderen en kwam in derde deel van de race in een lekker gevecht met martijn zowaar behoorlijk ver vooraan in het veld. Hadden zelfde pace kon druk zetten maar geen echte fout forceren. Toen Rogier zich van een lap ontdeed besloot ik poging undercut te gaan doen op Martijn die volgens mij net iets meer last van zijn bandjes had. Was te voorzichtig met de stop duurde paar seconden langer als gepland. Wilde daarna te veel goedmaken op Martijn die in de pit een ronde later iets had gewonnen en verloor door een halve spin de aansluiting nog meer. Daarna maar gefocused om op mijn versleten bandjes Bas achter me te houden. Gelukkig was zijn rubber daar ook niet meer kraakvers dus dat lukte net nog. Van helemaal achteraan naar P8 me happy.

Op naar hmmmm dat circuit......
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Leuke avond gehad.
Quali viel tegen met P13.
In de sprint race viel mijn tempo eigenlijk nog iets tegen, maar kon zonder problemen uitrijden, waar anderen duidelijk meer problemen hadden.
Daardoor naar P7 kunnen rijden.

Race 2 begon slecht door matige start en doordat ik 1 keer hardhandig weggeduwd werd.
Daarna zelf een fout gemaakt en gespind en terug gevallen naar P14.
Ik kon al snel een paar mensen weer inhalen en toen begonnen de pitststops.
Van te voren veel getest hiermee en besloten geen banden te wisselen.
Hierdoor zeer korte pitststop, maar wel wat slechte banden (slechter dan verwacht, doordat de gevechten in de race toch meer van de banden vergen dan in practice).
Hierdoor kon ik René Hoogterp ook niet achter mij houden, maar doordat ik daarna geen druk van achteren had, rustig uit kunnen rijden en tot mijn eigen verbazing op P5 geeindigd.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Helaas voor deze race weinig kunnen oefenen wegens vakantie en teveel werk deze week.
Sprint race behoorlijk de problemen van anderen kunnen ontwijken deze keer in de eerste bochten en daarna maar naar het einde rijden. Tot dat er een bolide in de laatste bochten van een ronde ervoor koos om mij eens lekker van de baan te rijden om dat deze heer gespind was en niet kon wachten tot de volgende uit rem actie. Helaas ook deze keer was het niet zijn schuld!!

Hoofdrace kon ik best goed wegkomen en mijn ding doen tot dat mijn rem een eigen leven ging leiden. Helaas hierdoor een ongelukkig samenkomen met Serge Bakker gehad helaas voor hem veel schade. Sorry Serge maar deze mag op mijn naam worden weggeschreven.

Wat verder opviel op deze avond slingerende bolides in de opwarmronde en het feit dat men blijkbaar niet snapt dat je je startpositie dus de volgorde mag houden in de opwarmronde.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Dave de Vos schreef: 22 sep 2017, 10:58 Wat verder opviel op deze avond slingerende bolides in de opwarmronde en het feit dat men blijkbaar niet snapt dat je je startpositie dus de volgorde mag houden in de opwarmronde.
Ik krijg sterk het vermoeden dat het forum zeer schaars tot niet gelezen wordt. Er was ook 1 persoon die met lichten aanreed, terwijl daar de afgelopen tijd toch wel wat over gezegd is en zelfs reprimandes over uitgeloofd..
Gesloten

Terug naar “SRVN GT 2017-II”