Vragen over KNAF-licentie

Wordt verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik heb een aantal vragen over het behalen van de KNAF-licentie

Theorie
Je wordt getoetst op je kennis van het ARR. Waarop komt de nadruk te liggen bij de vragen?

Ik heb wel vaker quizes bij de KNAF gemaakt. Daar werden altijd vragen gesteld vanuit een praktijksituatie. Is dat hier hetzelfde?

Praktijk
Ik zou graag weten aan welke criteria je moet voldoen om 'oranje' of 'groen' te scoren.

Opmerking
Als ik zo de beschrijving van 'oranje' lees, dan zie ik geen verschil met 'rood'. Je voldoet (aan groen) of je voldoet niet, zou ik denken...
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Ha Yoeri, de vragen in de theorie komen inderdaad vanuit de praktijksituatie. Niet heel ingewikkeld, en je krijgt ook herkansingen mocht je niet alle vragen juist hebben, zie het als extra middel om het ARR goed door te nemen.

Er zit wel verschil tussen oranje en rood, je moet 2 races 'groen' afsluiten, oranje is 'groen' als je de tweede race ook 'groen' afsluit. Bij 'rood' moet je sowieso 2 races opnieuw doen. Dit is een stoplichtsysteem wat bij de KNAF ook gebruikt wordt, wel aardig om dat ook hier door te voeren, maar in de praktijk verwacht ik heel vaak gewoon een 'groene' uitkomst.

Ik zou immers lekker rustig aan die races rijden, het gast toch niet om de snelheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Helder antwoord.

Dus, groen = 2x goed, oranje is 1x goed, 1x niet goed en rood is 2x niet goed.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de criteria. ;)
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Is er ook nagedacht over een goede begeleiding van alle nieuwkomers?
Ik kan me goed voorstellen dat we een hoop instromen die nog nooit rf2 gespeeld hebben. Het fatsoenlijk instellen van een stuur de fov en eventuele plug-ins is best een dingetje in rf2. Meestal worden nieuwkomers wel geholpen via TS of teamgenoten die al weten hoe het werkt. maar met zo'n grote instroom nu gaan er zeker een paar buiten de boot vallen.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Yoeri Gijsen schreef: 23 jul 2017, 14:10 Helder antwoord.

Dus, groen = 2x goed, oranje is 1x goed, 1x niet goed en rood is 2x niet goed.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de criteria. ;)
Niet helemaal waar, 'groen/oranje/rood' wordt na elke licentierace vergeven. Dus 1x oranje is groen onder voorbehoud. Zie het als een APK keuring, je bent wel door de APK keuring, maar met een opmerking, als je bij de volgende APK alsnog die opmerking niet hebt verholpen, kom je er niet door.

Heel simpel uitgelegd:
Groen/groen: Geslaagd
Oranje/Groen: Geslaagd
Groen/Oranje: Geslaagd
Oranje/Oranje: Niet geslaagd
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Helder.

Aan welke criteria moet je voldoen voor groen? Wanneer wordt het oranje? Wanneer is de beoordeling rood?
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Dat bepaalt de RC, die vergaderen later deze week, dan zal dit duidelijk worden :)
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ok. Dank je.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

SRVN schreef:Om deel te nemen aan het NK Simracen, dien je je (virtuele) KNAF racelicentie te behalen. Hiervoor dien je [...] minstens twee licentieraces op twee verschillende circuits naar behoren te rijden. Je mag zelf bepalen of je eerst het theorie- of praktijkexamen wilt maken.

De Racecommissie beoordeelt de gereden races per persoon met een kleurcode.

Rood: Op dit moment nog niet geschikt voor het NK, twee nieuwe licentieraces rijden
Oranje: Twijfel, in een volgende licentierace wordt bepaald of de rijder geslaagd is
Groen: Geslaagd voor het betreffende evenement, na twee keer 'groen' is de praktijklicentie behaald.

Bij de licentieraces gaat het niet om de snelheid, het gaat vooral om het veilig rondkomen op het circuit en veilig kunnen racen.

Voor nu zijn er 6 avonden ingepland, waarbij beide circuits worden aangedaan. (Zandvoort & Assen)
Je kunt op 1 avond dus al je licentie behalen.

Tijdschema
20.15 - Kwalificatie
20.25 - Warmup
20.40 - Race 1
21.10 - Race 2

Ik las de informatie over licentie-races en had vervolgens een aantal vragen:

Er staat dat je de licentie in één avond kan behalen. Hoe wordt de avond verdeeld tussen de twee circuits? Vrije training, kwalificatie, warm-up en race 1 op het ene circuit en race 2 op het andere circuit? Of worden er twee vier races verreden op een avond?

De genoemde voorwaarden: "veilig rondkomen" en "veilig racen" zijn nog altijd niet bijzonder heldere criteria. Het is voor mij nog altijd onduidelijk wanneer ik aan deze eisen voldoe en wanneer niet. Om dat te illustreren even de volgende voorbeelden:
  • Ik rijd 5 rondjes de perfecte lijnen op de perfecte snelheid. Het is een genot om te aanschouwen. In ronde 6 pakt mijn achterwiel een klein stripje gras mee, waardoor de auto rond gaat en ik hem afschrijf in de muur. Het is duidelijk dat ik de auto kan beheersen en op snelheid kan bedwingen. Toch ben ik uitgevallen door een eigen fout. Heb ik bewezen veilig rond te kunnen komen?
  • In de openingsronde gaan Z en ik zij-aan-zij door de Tarzanbocht. Hij houdt strak de binnenlijn en ik geef hem ruimte rechts van me om te rijden. De hele bocht gaat het prima, maar bij het uitkomen heeft Z een miniem tikje onbalans. Er is kort contact waarna mijn auto linksaf de muur in klapt. Race over. Heb ik voldoende bewezen veilig te kunnen racen op basis van die eerste bocht? En Z?
  • Bij de start rol ik rustig van mijn plek en laat het veld voor mij uitgaan richting de eerste bocht. De hele race rijd ik ongeveer 4 à 5 seconden off-pace en kom ik weinig mensen tegen. Het is relaxt, de zon schijn, de volgeltjes fluiten. Na 25 minuten toeren kom ik ontspannen aan de finish. Er is niet mis gegaan. Heb ik aangetoond veilig rond te kunnen komen en veilig te kunnen racen?
Nogmaals, het lijkt me wenselijk dat er heldere criteria worden gepubliceerd die ik, bij wijze van spreken, zelf naast mijn replay kan leggen om te zien of ik voldoe of niet.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

René Hoogterp schreef:Dat bepaalt de RC, die vergaderen later deze week, dan zal dit duidelijk worden :)
Zoals al eerder gezegd!

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Albert van Mourik schreef: 25 jul 2017, 12:18
René Hoogterp schreef:Dat bepaalt de RC, die vergaderen later deze week, dan zal dit duidelijk worden :)
Zoals al eerder gezegd!

Castrol Racing Team
Ah, ik dacht dat de nieuwe post het resultaat was van de vergadering. Excusez!
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Yoeri Gijsen schreef:
SRVN schreef:Om deel te nemen aan het NK Simracen, dien je je (virtuele) KNAF racelicentie te behalen. Hiervoor dien je [...] minstens twee licentieraces op twee verschillende circuits naar behoren te rijden. Je mag zelf bepalen of je eerst het theorie- of praktijkexamen wilt maken.

De Racecommissie beoordeelt de gereden races per persoon met een kleurcode.

Rood: Op dit moment nog niet geschikt voor het NK, twee nieuwe licentieraces rijden
Oranje: Twijfel, in een volgende licentierace wordt bepaald of de rijder geslaagd is
Groen: Geslaagd voor het betreffende evenement, na twee keer 'groen' is de praktijklicentie behaald.

Bij de licentieraces gaat het niet om de snelheid, het gaat vooral om het veilig rondkomen op het circuit en veilig kunnen racen.

Voor nu zijn er 6 avonden ingepland, waarbij beide circuits worden aangedaan. (Zandvoort & Assen)
Je kunt op 1 avond dus al je licentie behalen.

Tijdschema
20.15 - Kwalificatie
20.25 - Warmup
20.40 - Race 1
21.10 - Race 2

Ik las de informatie over licentie-races en had vervolgens een aantal vragen:

Er staat dat je de licentie in één avond kan behalen. Hoe wordt de avond verdeeld tussen de twee circuits? Vrije training, kwalificatie, warm-up en race 1 op het ene circuit en race 2 op het andere circuit? Of worden er twee vier races verreden op

Nogmaals, het lijkt me wenselijk dat er heldere criteria worden gepubliceerd die ik, bij wijze van spreken, zelf naast mijn replay kan leggen om te zien of ik voldoe of niet.
Is mijn toch heel duidelijk wat Rene verteld.
Moet gewoon zorgen dat ik me aan de regels hou die er zijn en laten zien dat ik kan rijden, wat de andere dan doen is niet mijn zaak.

En wat betreft op 1 avond misschien meerdere servers???

Gr onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Allereerst zijn we nog druk bezig met de hele invulling hiervan. De RC heeft hier een vergadering over vanavond dus na vanavond zal hier meer duidelijkheid over zijn. Het is inderdaad mogelijk om op 1 avond alles te halen, maar er zal niet nog extra tijd zijn om te trainen op een andere circuit tussen de twee races. Dit is iets waar je zelf vooraf voor hebt moeten zorgen. Stel je hebt veel op Zandvoort gereden, maar Assen ligt je nog niet zo dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen op Zandvoort mee te doen en de eerste volgende keer Assen.

De criteria wat betreft veilig racen zijn niet heel ingewikkeld. Er wordt gekeken naar het complete plaatje hoe je hebt gereden tijdens die avond. Het gaat niet om snelheid, maar je kunt ook wel bedenken dat als je 4 of 5 seconden te langzaam bent er wordt besloten dat je er nog niet klaar voor bent. Incidenten die je omschrijft zijn heel specifiek en suggestief. Uiteindelijk zal de RC bepalen of je hebt aangetoond dat je in aanmerking komt voor een licentie. Als je niet slaagt krijg je daar zeker een uitleg over wat je kunt doen om te verbeteren. Net zoals je in het echt dat ook te horen krijgt als je niet slaagt.

Ik begrijp dat er veel vragen zijn aangezien dit iets compleet nieuws is. Maar we willen ook vragen om geduldig af te wachten. De reden waarom we zo snel beginnen met deze licentieraces is vanwege de vakanties en we willen iedereen de mogelijkheid bieden om dit te kunnen doen voorafgaand aan het seizoen.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Yoeri, de meeste mensen hebben ook nog zoiets als boerenverstand. Dat komt erg van pas als je aan het simracen bent en dat beantwoordt heel veel vragen.

We hebben volgens mij geen compleet FIA handboek nodig om elke theoretische situatie in regels te vangen.

We hebben een prima RC dus een beetje vertrouwen in die mensen kan geen kwaad lijkt me.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:


Yoeri Gijsen schreef:
Albert van Mourik schreef: 25 jul 2017, 12:18
René Hoogterp schreef:Dat bepaalt de RC, die vergaderen later deze week, dan zal dit duidelijk worden :)
Zoals al eerder gezegd!

Castrol Racing Team
Ah, ik dacht dat de nieuwe post het resultaat was van de vergadering. Excusez!
Neu, dat was Srvn, niet Srvn Race commissie

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ronald van Dijk schreef: 25 jul 2017, 13:32 Yoeri, de meeste mensen hebben ook nog zoiets als boerenverstand. Dat komt erg van pas als je aan het simracen bent en dat beantwoordt heel veel vragen.

We hebben volgens mij geen compleet FIA handboek nodig om elke theoretische situatie in regels te vangen.

We hebben een prima RC dus een beetje vertrouwen in die mensen kan geen kwaad lijkt me.
Ronald, wellicht komt al dat gepost van mij rondom de licenties over als gemiereneuk of paniek en schijnbaar heb ik de indruk gewekt dat ik alles in regels vast wil hebben gelegd.

Mijn vragen gaan over communicatie en toetsingsprincipes - niet over regels. Ik heb ervaring binnen het bestuur en binnen de RC. In het verleden is het gewoon vaak gebeurd dat er zaken niet helder, niet juist of niet compleet zijn gecommuniceerd. Daar heb ik zelf deel vanuit gemaakt. Het is menselijk en niet altijd problematisch, maar wel altijd iets dat beter voorkomen kan worden. Het is dan niet vreemd dat ik met enige zorg vragen stel om zaken op te helderen als ik de indruk krijg dat er het één en ander mist, fout is of onduidelijk is. SRVN organiseert nu een kampioenschap dat een officieel karakter moet hebben. Daar hoort bij dat alles solide geregeld en gecommuniceerd wordt. Ik hoop dat mijn vragen daarbij helpen.

Tevens zal elk zichzelf respecterend instituut dat aan toetsing doet ervoor zorgen dat er geen twijfels kunnen bestaan over de uitslag. Dat is niet een kwestie van vertrouwen, maar een kwestie van zorgvuldigheid en objectiviteit. Wanneer criteria vaag blijven ("veilig rijden/rondkomen"), is er veel ruimte voor subjectiviteit. Dan creëer je de situatie dat de ene persoon de ene uitslag zou kunnen verbinden aan de 'toets' en een andere persoon een andere uitslag. Zoiets wil je voorkomen, want het verlaagt de betrouwbaarheid van je toets tot een onacceptabel niveau. Zeker bij SRVN, waar de beoordeling door gelijken wordt gedaan, zijn goede handvatten noodzakelijk.

Het is dan ook gebruikelijk dat wanneer je een toets afneemt, je weet waar je aan toe bent, zodat je weet waarop je moet letten. Dat gaat niet over gezond verstand. Na 10 jaar simracen, organiseren van competities en het beoordelen van rijgedrag, heb ik enig inzicht op wat veilig rijden zou kunnen of moeten inhouden. Het gaat echter niet om wat ik vind, maar om wat de KNAF en in het verlengde daarvan de SRVN RC daarvan vindt. Hoe je het ook wendt of keert, daar is nog geen duidelijkheid over geven terwijl er gerust verschillen kunnen zijn, ook na het lezen en accepteren van het ARR.

Waar vertrouwen een rol speelt, is er vanuit het verleden voldoende reden om met enige terughoudendheid te kijken naar deze toetsing door gelijken. Er is (ook toen ik bestuur en/of RC deed) genoeg geblunderd bij SRVN. Dat is menselijk. Ook de FIA slaat met enige regelmaat de plank mis. Wie niet eigenlijk? Is het dan echt zo vervelend dat hier iemand kritische vragen stelt?

Ik kijk uit naar wat dit NK Simracen kan worden en het oogt allemaal veelbelovend. Het zou zonde zijn als allerlei kleine dingen afdoen aan dat plaatje. Mijn excuses als ik me daar te veel voor interesseer.

Albert, Robin, dank voor de verdere uitleg. Natuurlijk speel ik een beetje advocaat van de duivel. Hopelijk helpt dat voor wanneer de duiveltjes zelf langskomen.

Ik zal verder gewoon op gezond verstand toeren en zie het wel.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Yoeri, ik vind het geen probleem dat je kritische vragen stelt, maar persoonlijk vind ik dat je erg detaillistisch bezig bent en daar lees ik wantrouwen uit. Voor iemand met zo'n staat van dienst binnen SRVN (juist als oud-bestuurslid) snap ik dat niet zo goed.

Misschien bekijk ik het te simpel, te praktisch en te naïef, maar zoals gezegd vertrouw ik op de primussen inter pares van de RC.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Waarom lezen we de letters en woorden niet gewoon zoals ze er staan in plaats van er een emotie of intentie aan te hangen? :)
Gebruikersavatar
Gerben Kelly
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:09
Racestuur: Fanatec Clubsport V2 wheelbase

Omdat beschreven woorden op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden Ruben ;) en dat is overal zo.

De RC is er mee bezig, ik ben ook benieuwd waar op gelet gaat worden tijdens de licentieraces.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

SRVN schreef: De gereden races worden beoordeeld door de RaceCommissie. Minimaal 2 leden beoordelen elke rijder, waarbij het ARR als handboek gebruikt wordt. Het afsnijden van de bochten is 2x toegestaan.

Bij 1 overtreding van het ARR krijgt de rijder 'oranje' achter zijn naam. Bij 2 overtredingen 'rood'.
Daarnaast wordt er naar algemeen gedrag gekeken, wees gerust, ook de RC is erbij gebaat dat zoveel mogelijk rijders kunnen deelnemen aan het NK.

Fijn dat er opheldering is! :thumbs_up:
Gesloten

Terug naar “SRVN NK Clio 2017-II”