Het grote VR topic

Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Ik zocht een beetje naar het juiste subforum, maar denk dat het bericht hier toch het best op zijn plaats is. Let op: work in progress.

Sinds ook rFactor2 (weliswaar nog in beta) VR ondersteunt, hebben de nodige srvn'ers een Oculus Rift of HTC Vive aangeschaft. Omdat VR best nog onontgonnen terrein is, lijkt het een prima idee om een topic te hebben waarin we onze ervaringen uit kunnen wisselen en tips kunnen delen. Hierbij de aftrap.

Algemene settings
  • VR vraagt flink wat van je pc en met name grafische kaart. Je hebt (op de Rift in ieder geval) standaard 90 fps nodig om de boel soepel te kunnen laten draaien. En geloof me, je wilt echt dat de boel soepel draait, want anders wordt je misselijk en krijg je na een wat langer ritje hoofdpijn. De Rift heeft een optie die het mogelijk maakt om op 45 fps soepel te draaien (ASW, zie hieronder bij de specifieke Rift settings). Dat is heel mooi voor mensen met een iets langzamere grafische kaart, maar er zit ook een nadeeltje aan.
  • Een van de eerste dingen die je uit kunt zetten is je AA. Dat trekt erg veel resources weg, maar zorgt er in VR ook vooral voor dat alles minder scherp wordt. Daarnaast kun je alle graphics wel een stapje omlaag doen. Textures kun je proberen op een wat hoger niveau te houden, maar alle zware settings als shadows, post processing effects, etc. Start zo laag mogelijk en kijk later wat je eventueel kunt opbouwen.
  • De resolutie van de huidige generatie VR brillen is behoorlijk lager dan we inmiddels gewend zijn. Met 1080p en zelfs 4K zijn onze ogen gewend aan superscherp beeld. De eerste keer dat je in de auto stapt met een VR bril op valt zeker op dat het allemaal niet zo vlijmscherp is als op je monitor. Daar staat tegenover dat de ervaring dat je om je heen kunt kijken en in vol 3D een auto naast je ziet rijden echt ongelooflijk is. Maar het is even wennen, dus wees gewaarschuwd. Je zult hierdoor de neiging hebben om de grafische settings weer omhoog te pompen. Niet doen! Maar iets scherper beeld, is dat echt niet mogelijk dan? Zeker wel. Het antwoord is supersampling.
  • Supersampling? Jazeker, supersampling. Een trucje waarmee je ervoor zorgt dat het beeld in naar je VR bril wordt gestuurd scherper is. Het beeld wordt in hogere resolutie gerasterd en daarna naar je VR bril gestuurd. Dit heeft tot gevolg dat het beeld flink scherper wordt. Het vreet echter wel resources, dus wees voorzichtig met het opvoeren van deze setting. Normaal is 1.0. Als je een GTX970 hebt, start dan eens voorzichting met 1.2. Heb je een GTX1080, dan kun je redelijk safe op 1.5/1.6 gaan zitten. Je kunt deze setting op verschillende manieren instellen. Vaak verschilt het per spel en per VR bril dus ik zal dat later hieronder aangeven.
Specifieke settings voor Oculus Rift
  • Als je de Rift volgens het boekje installeert, heb je meteen te beschikking over de Oculus Debug tool. Die bevindt zich in het mapje: <OculusPath>\Support\oculus-diagnostics. Hiermee kun je de supersampling voor je Rift instellen via de optie pixel per display override. Zoals bij algemeen al aangegeven, begin voorzichtig, want supersampling is heavy voor je GPU.
  • Asynchronous SpaceWarp (ASW) klinkt als iets uit een SF-film en is ook een mooi stukje techniek, maar wat doet het eigenlijk? Het zorgt ervoor dat je Rift op 45fps kan draaien, zonder dat de boel gaat stotteren. Dit gebeurt automatisch als ASW ingeschakeld is en werkt verrassend goed. Alle info over deze techniek vind je op de site van Oculus. Uiteraard is er ook een 'maar' en dat is motion-to-photon latency. Die gaat vaak omhoog als ASW is ingeschakeld en je wilt die zo laag mogelijk houden. Waarom? Omdat je bij een hogere latency weer last kunt krijgen van VR sickness. Hier staat dat netjes uitgelegd. Daarom rij ik zelf op dit moment liever strak op 90 fps (maar hier is nog een hoop testwerk te doen).Ik weet niet zeker of dit werkt in rFactor 2, omdat rF2 openVR gebruikt. Marcel can you enlighten us?
  • Hoe meet ik mijn fps? En hoe kan ik dat in game zien? Dat verschilt per game. Bij AC is er een app ingebouwd die je mee kunt laten lopen, maar bij rF2 werkt ctrl+f niet. Je kunt bij de Rift een ingebouwde tool mee laten lopen, maar die bedekt wel flink je zicht. Helpt echter wel om je latency en fps te zien, dus ik raad je zeker aan om het te proberen. Deze hud open je via de debug tool. Uitleg hoe die te openen staat op Reddit. Andere optie is om de monitor tool te laten lopen op je TV/monitor en niet in je VR bril, maar dan is het wat lastig checken tenzij er iemand met je meekijkt.
Specifieke settings voor HTC Vive
Info nodig van anderen, want ik heb geen Vive.

Specifieke tips voor rFactor 2
  • Ik weet niet zeker of de pixel per display override settings van de Rift debug tool worden meegenomen in rF2. Misschien kan Marcel daar antwoord opgeven. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Als ik het goed begrijp maakt rF2 gebruik van openVR, een gratis tool om allerlei settings in te stellen. Check this
  • Texture filtering heeft (naast supersampling) een vrij groot effect op de beeldkwaliteit in rFactor2. Zeker een setting om mee te spelen. Normaal gesproken is de impact van texture filtering op de fps niet zo groot, maar in de huidige beta van rF2 lijkt het behoorlijke impact te hebben op de framerate, dus afhankelijk van je systeem een beetje mee spelen.
  • Spiegels aanpassen in auto's waar de spiegels slecht zicht geven
    use Shift+Seat view adjustment controls to adjust all mirror reflection heights

    use Shift+Alt+Seat view adjustment controls to adjust mirror reflection
    note: these physical mirror position adjustments are for the in-cockpit center mirror only

    Left Mirror use Ctrl+Seat view adjustment controls to adjust left mirror reflection

    Center Mirror use Ctrl+Alt+Seat view adjustment controls to adjust center mirror reflection

    Right Mirror use Alt+Seat view adjustment controls to adjust right mirror reflection

    Ctrl+Shift+W/S = Move the camera position of all mirrors forward and back (this should change the FOV, not the camera position )

    Shift+W/S/A/D = Change vertical/horizontal angle of all mirrors

    Ctrl+W/S = Move the camera position of the left mirror forward and back (this should change the FOV, not the camera position )
    Ctrl+A/D = Change the horizontal angle of the left mirror

    Alt+W/S = Move the camera position of the right mirror forward and back (this should change the FOV, not the camera position )
    Alt+A/D = Change the horizontal angle of the right mirror

    Return the mirror positions to default/zero:
    While adjusting whatever axis it is you want to adjust, hit the button for both directions of that axis to center that axis. Example, hitting Ctrl+A+D = center the left mirror's horizontal tilt. Ctrl+W+S = center the left mirror's vertical tilt."
Specifieke tips voor Assetto Corsa
  • Assetto Corsa is geoptimaliseerd voor de Oculus Rift als je in de display settings Oculus instelt. Daarmee maakt AC gebruik van de settings die je hebt ingevoerd in de Oculus Debug tool. Je pixel per display override wordt dus automatisch vertaald naar AC en AC maakt zeker gebruik van ASW.
Specifieke tips voor Project Cars

Specifieke tips voor iRacing
Info nodig van anderen, want ik heb geen iRacing.

Meer info volgt. Alle tips zijn welkom. Ik zal proberen het starttopic een beetje up to date te houden.
Laatst gewijzigd door Ronald van Dijk op 23 mei 2017, 23:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Ik heb met de oculus de supersampling voor rFactor2 getest met programma OpenVR-Advanced settings (werkt waarschijnlijk voor meeste steam programma's. DFit maakt het beeld aanzienlijk beter, maar is natuurlijk de vraag wat het optimum is voor specifieke hardware.
Ik heb meeste settings in rfactor op laagste settings staan en merk dan dat het texture filter vrij veel uitmaakt op de beeldkwaliteit, dus die heb ik paar stapjes omhoog gezet. mVoor de rest blijft het veel testen :)
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Bedankt Twan. Ik heb jouw info over openVR toegevoegd, net als texture filtering.
Daarnaast flink wat info en links naar sites met meer uitleg toegevoegd.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

link mbt debug info gevonden Ronald, staat alleen niet heel duidelijk bij of de data automatisch mee gaat
.
https://forum.studio-397.com/index.php? ... ost-890371

All of the following updates are in the branch: v1108-dx11-open-beta
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

4/5/2017 : Build ID : 1798231
- New GFX, PHYSICS, cpu thread scheduling
- "Contact Support" button added in the Launcher (quick way to report issues)
- Performance profiling & performance recording tool (CTRL+F)
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Kwam gisteren op TS na races voorbij. De onboard spiegeltjes van de USF2000 staan standaard in de oculus dusdanig dat je achter je een gigantische dode hoek hebt. Wanneer je de knoppen voor seat adjustments onder controller settings belegt kun je hiermee ook de mirrors draaien. (met dank aan Maurice voor het melden)
Hieronder een voorbeeld van toetsencombinaties iemand die WSAD gebruikt heeft. Zojuist geprobeerd en werkt prima.


use Shift+Seat view adjustment controls to adjust all mirror reflection heights

use Shift+Alt+Seat view adjustment controls to adjust mirror reflection
note: these physical mirror position adjustments are for the in-cockpit center mirror only

Left Mirror use Ctrl+Seat view adjustment controls to adjust left mirror reflection

Center Mirror use Ctrl+Alt+Seat view adjustment controls to adjust center mirror reflection

Right Mirror use Alt+Seat view adjustment controls to adjust right mirror reflection

Ctrl+Shift+W/S = Move the camera position of all mirrors forward and back (this should change the FOV, not the camera position )

Shift+W/S/A/D = Change vertical/horizontal angle of all mirrors

Ctrl+W/S = Move the camera position of the left mirror forward and back (this should change the FOV, not the camera position )
Ctrl+A/D = Change the horizontal angle of the left mirror

Alt+W/S = Move the camera position of the right mirror forward and back (this should change the FOV, not the camera position )
Alt+A/D = Change the horizontal angle of the right mirror

Return the mirror positions to default/zero:
While adjusting whatever axis it is you want to adjust, hit the button for both directions of that axis to center that axis. Example, hitting Ctrl+A+D = center the left mirror's horizontal tilt. Ctrl+W+S = center the left mirror's vertical tilt."
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Thanks, openingspost bijgewerkt met link naar Studio 397 forum en info over het aanpassen van de spiegels!
Pascal Bettingers
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2016, 02:35
Racestuur: Augury OSW
Locatie: Hoogerheide

Mooi een topic over VR. Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag posten.
Zit met keuze die ik wil maken maar kom er niet zo goed uit.
Of een Oculus Rift of een setup met 3 schermen. Momenteel rij ik nog steeds met een enkel 24 inch scherm.
En wil de beleving van het sim racen wat vergroten vandaar mijn vraag wat te doen? VR of triple screen.
De specs van mijn pc zijn een i7 6700k met trix1080.
Wat zouden jullie doen als je deze keuze moet maken

Mvg. Pascal
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Gevalletje 'wij van wc eend'.. Verwacht je dat de VR mensen VR gaan afraden of hoop je dat ze het aanraden en je bevestigen in wat je eigelijk al besloten hebt? :P

On a serious note: ga het eens proberen voordat je een beslissing maakt en iets koopt ;)
Pascal Bettingers
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2016, 02:35
Racestuur: Augury OSW
Locatie: Hoogerheide

William Geuze schreef: 05 jul 2017, 10:04 Gevalletje 'wij van wc eend'.. Verwacht je dat de VR mensen VR gaan afraden of hoop je dat ze het aanraden en je bevestigen in wat je eigelijk al besloten hebt? :P

On a serious note: ga het eens proberen voordat je een beslissing maakt en iets koopt ;)
Zou best kunnen toch dat VR rijders het afraden of aanraden. idd een keer testen zou het beste zijn.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Als je puur kijkt wat een spectaculairdere ervaring is dan is VR the way to go. Je bent er echt en het voelt een stuk echter dan een triple screen setup. Maar onthoud wel dat als je er sneller mee wilt worden zowel een triple screen als een VR setup je niet per definitie beter of sneller maken. Er zijn genoeg leden die met een enkel scherm net zo snel zijn als anderen met een triple screen of VR setup.

VR is vooral een goede boost voor inzicht. Het is een stuk makkelijker om de diepte die je ziet te gebruiken om je rempunten te pakken en perfect de apex aan te snijden en door het rondkijken kan je makkelijker checken of er iemand naast je zit. Persoonlijk lukt dat bij mij met een triple screen setup ook redelijk, maar zoiets verschilt van persoon tot persoon.

Voordeel van een triple screen setup is voor mij dan weer dat het mijn werk een stuk makkelijker maak. Veel digitaal werk dus met meerdere schermen is het fijner multitasken. Als je zelf veel werk thuis doet dan is dat iets wat je mee kan nemen in je keuze. Daarnaast is VR ook nog redelijk nieuw binnen rFactor en is het nog even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen qua interface in de race etc.
Gebruikersavatar
Misha van der Graaf
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mar 2016, 14:09
Racestuur: T500 RS

De meeste sites hebben de mogelijkheid dat je binnen 14 of 30 dagen je product kan retourneren.
Op deze manier heb ik de oculus rift (een half jaartje terug) uitgetest.

Persoonlijk vond ik de oculus niet scherp genoeg. De een neemt dat ter harte voor het realisme. Ik werd er echter misselijk van. Toen heb ik de keuze gemaakt voor triple screen, en bedacht dat ik pas weer naar VR ga kijken als de scherpte van de VR brillen drastisch is verbeterd. Ook moet ik dan waarschijnlijk mijn videokaart upgraden (heb nu GTX 970), maar dat vond ik het niet waard voor de huidige kwaliteit van de VR brillen. Ik wacht dus nog paar jaartjes, aangezien VR de komende jaren waarschijnlijk grote sprongen gaat maken. Maar dat is mijn mening. M'n triple screens draaien echter top nu met goede graphics.

Ergens in september/oktober is er volgens mij in Amsterdam ook een VR dag. Ben er afgelopen jaar geweest, en dat geeft je de mogelijkheid om allerlei soorten VR brillen in verschillende situaties te testen. Op de fiets, door een gebouw lopen, vliegen door de ruimte, en verschillende soorten games waaronder een race simulator. Dat geeft iig een goed beeld wat je met een VR bril kan, hoe realistisch het is, en waar het voor gebruikt kan worden.

Suc6!
Pascal Bettingers
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2016, 02:35
Racestuur: Augury OSW
Locatie: Hoogerheide

Bedankt voor de info dat je er per definitie niet sneller van hoeft te worden geloof ik best, maar zoals je schrijft kan het wel helpen
om beter diepte te zien en naast je te kijken en daar heb ik nu best wel een probleem mee op mijn enkel scherm.
daarom dat ik iets anders wil gaan proberen.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Heb ook triples gezien met 180 graden zicht. 1 groot scherm als vooruit en 2 in een hoek van 90' langs je hoofd. Net niet hetzelfde als vr, maar zodra jij links je hoofd uit het (dichte) raampje zou willen steken klap je wel echt ergens tegenaan

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Ik heb geen ervaring met triple screens, maar VR geeft me (wat Ruben al zegt) een veel beter gevoel voor diepte. Ik ben er echt sneller door geworden (zij het marginaal) en ook constanter. Kunst is wel om je graphics echt goed af te stellen, anders wordt je misselijk. Ik rijd nu zonder problemen twee uur achter elkaar.

VR voor rFactor 2 heeft al flinke sprongen gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat straks met de nieuwe UI de ervaring nog beter zal zijn.

Maar goed het is een prijzig apparaat, dus testen is zeker verstandig. Ik kan je VR aanraden in ieder geval. De immersion is ongekend, maar zoals Misha ook terecht zegt, het wordt zeker nog beter/scherper te komende jaren.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Van Oculus hoef je voor 2019/20 trouwens geen nieuwe VR set te verwachten helaas.
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik heb geen van beiden maar heb wel even kunnen sturen met de demoset tijdens de afgelopen alv. Ik vond het persoonlijk een leuke gimmick maar niet meer dan dat. Je merkt ook dat het kwalitatief niet hetzelfde biedt als een scherm, daartegenover staat wel dat je er meer plezier uit haalt en het racen een stuk intenser wordt. Persoonlijk zou ik de ontwikkelingen rondom VR afwachten. De game-industrie lijkt VR alweer te hebben laten varen aangezien er 0 nieuwe ontwikkelen zijn gemeld tijdens de afgelopen E3. Ik weet ook niet hoe het zit qua geld, maar ik denk dat je een aardig scherm of zelfs twee kunt kopen voor de prijs van een VR bril.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja het was wel zorgwekkend op E3. Tegelijkertijd verbaast het me ook niet want het is voor een ontwikkelaar een lastige situatie. Er zijn relatief weinig VR headsets verkocht (de PSVR heeft er meer verkocht dan Oculus en Vive bij elkaar) dus het is lastig om een investering in VR te rechtvaardigen als het project daardoor een gelimiteerde doelgroep heeft. Aan de andere kant gaat VR pas groeien als er veel goede VR titels zijn. Lastige cirkel dus.

Bij een project als rFactor is het iets anders natuurlijk omdat ze niet exclusief afhankelijk zijn van VR sales. Maar de ontwikkeling van VR zelf heeft uiteindelijk wel invloed op wat S397 kan doen met de tech.
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 05 jul 2017, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Voor mij was een belangrijk argument dat ik in de woonkamer race en de TV bezet hield. Nu race ik naast de TV en kan mijn vrouw gewoon TV kijken als ik een wedstrijd heb. Allemaal afwegingen die je zelf moet maken uiteindelijk.
Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Ik heb beide een triple screen en een oculus rift.
Beide hebben zijn voor en nadelen.
Triple screen heeft veel plaats nodig zeker met een setup met 24 inch monitoren maar het geeft een super gevoel met simracen tegenover 1 scherm.
Investering is gemiddeld aangezien je videokaart sterk genoeg is.
Zeker een aanrader dus.
Met de VR bril ga je zeker nu Rfactor maar ook assetto corsa de prestatie verbeterd heeft een totaal andere wereld binnen wat ik persoonlijk niet kan uitleggen.
Je zit gewoon in de auto is de beste uitleg dus volle ervaring wat betreft racen.
Is dit de investering waard?
Geen idee dat is wat jou budget bepaald maar voor mij was dit het zeker.
Is de beeldkwaliteit van de VR minder dan een monitor.
Ja dat zeker maar dit merk je na de start al niet meer.
Heb je een beperkt budget dan ging ik zeker voor triple screen of je heb nog andere games die niet VR ondersteund zijn maar wel op een triple screen geweldig zijn om te spelen.
Dan is de keuze gemakkelijk.
Heb je het geld en rijd je alleen racesims koop een VR bril.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Voor de mensen die twijfelden om een Rift aan te schaffen. Hij is nu in de aanbieding op de site van Oculus zelf. 449 euro inclusief twee touch controllers. https://www.oculus.com/rift/

Ter info, hij was over de 600 euro exclusief de touch controllers. Nu heb je als simracer niet zoveel aan die controllers, maar 449 euro is nog steeds een hele scherpe deal.
Plaats reactie

Terug naar “Simrace nieuws”