F2000 2017-I | Race 15&16 Le Mans Bugatti | 25-06-2017

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Of ik de stream de volgende keren ook helemaal ga zitten luisteren weet ik niet haha, maar voor een keer was het leuk.
Ik begrijp dat jullie Trackmap niet gebruiken en in plaats daarvan een kind (of vrouw?) de stand laten doorschreeuwen? :D
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Toch die persoonlijke touch he :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Inderdaad erg leuk om te zien William!
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

De aangepaste SC start in race 1 verliep duidelijk iets anders dan tijdens de test.
Op de server de chat GREEN GREEN GREEN getypt maar dat kwam op de een of andere manier niet door.
Denk dat de server CHAT GESLOTEN ook snapt ;-)
Toen maar via TS doorgegeven dat we van start mochten maar dat was weer vlak nadat alsnog de chat door kwam.
Mijn excuses hiervoor.
In Race2 het zeker voor het onzekere genomen en beide opties gelijktijdig gedaan.
Dat ging gelukkig een stukje beter.

Terugkijkend naar dit seizoen mbt de rollende starts kan ik maar 1 conclusie trekken.
DRAMA.
Mensen die niet goed genoeg aansluiten, te laat of te vroeg op het gas gaan waren standaard situaties.
Volgend seizoen lekker die SC in de pits laten staan en gewoon een staande start.

Op naar de zomer evenementen.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Arjan Veltens schreef: 26 jun 2017, 22:38 Inderdaad erg leuk om te zien William!
Thx! Ik moet er zelf nog voor gaan zitten maar heb al snippets terug gezien, vind het zelf erg leuk om de gedachtes en spanning terug te horen :mrgreen: Ook alle 'tactische' gedachtes die af en toe uit blijken te komen, grappig. Het Peppie en Kokkie gehalte is af en toe wel aanwezig, maar dat maakt het wel weer wat luchtig :P
Martijn Huisers schreef: 27 jun 2017, 08:02 Terugkijkend naar dit seizoen mbt de rollende starts kan ik maar 1 conclusie trekken.
DRAMA.
Mensen die niet goed genoeg aansluiten, te laat of te vroeg op het gas gaan waren standaard situaties.
Volgend seizoen lekker die SC in de pits laten staan en gewoon een staande start.
Zo wordt het nooit geleerd natuurlijk. Met deze auto's en lange versnellingen, tja, moet je dat dan wel willen is de vraag..
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

We hebben ook heel veel problemen gehad om het goed te laten lopen in de servers. Heeft dan niks met het rijgedrag te maken. Daarnaast is het misschien vervelend een staande start, maar wel voor iedereen gelijk.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Problemen op server niveau vind ik idd een goed argument ja. De safetycar is helaas wat track afhankelijk, dat staat idd los van de heren rijders.
Gebruikersavatar
Misha van der Graaf
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mar 2016, 14:09
Racestuur: T500 RS

Los daarvan denk ik ook dat veel circuits ook niet crash vriendelijk waren. Wat een veilige rollende start ook niet echt bevorderd. Dit met de fragiele F2000 is een foutje zo gemaakt, en een tikje zo gegeven. Wil daar overigens de meeste incidenten niet mee goedpraten. (achteraan was het gewoon levensgevaarlijk, door mensen met het motto: "Beter teveel risico in ronde een, dan te weinig) Maar bijvoorbeeld turn 1 Bugatti.. Net niet volgas, in de regen, naast elkaar, met aan het einde een chicane. Dat is gewoon een recept voor problemen. Ook Mid ohio, Sebring, Croft, en Toban hadden een tricky bocht 1..

Begrijp me niet verkeerd; dit zijn wel de leukste circuits om de F2000 overheen te gooien, maar er is heel weinig uitloop. Een foutje, een verkeerde inhaalactie, en de muur staat heel dichtbij. En degene neemt ook nog 2 andere mensen mee. Ik denk dat de kwaliteit van het veld niet voldoende is om vredelievend met z'n 30'en en zonder incidenten over zo'n circuit heen te scheuren.

Dus persoonlijk denk ik dat we of de incidenten voor lief moeten nemen, of dat we uitwijken naar circuits met een lagere moeilijkheidsgraad en grotere uitloopmogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld de F1 circuits. Die zijn echt op de snelle openwheelers gebouwd, en met de wat minder snelle F2000 wordt een foutje dan niet zo snel afgestraft in een DNF.

Los van de incidenten hoop ik echt dat we de F2000 komend seizoen weer terug zien. Heb erg genoten van de close battles.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Dat is een interessant punt Misha. De Porsche Cup rijdt op veel F1-circuits, net als de echte Porsche Supercup in het voorprogramma van de F1. Deze banen zijn dus eigenlijk te breed en veilig voor de langzamere Porsches, maar je hebt daardoor voldoende ruimte voor kleine foutjes in de races.
De kleinere club-circuits, zoals Croft, zijn inderdaad vaak gevaarlijk. Net als Misha vind ik dit soort circuits erg leuk en uitdagend om in mijn eentje rondjes te rijden (ik kon uren doorrijden op Toban, heerlijk), maar om te racen zijn ze minder geschikt: je kunt er niet of nauwelijks in halen, probeer je het wel heb je een grotere kans dat je elkaar raakt op hoge snelheid, en bij zo'n incident wordt het snel 'messy' omdat de muur zo dichtbij staat dat je terug de baan op stuitert.
Bocht 1 van Toban komt bijvoorbeeld nooit door de FIA-keuring denk ik: Je gaat er volgas in, met een niet-absorberende bandenstapel op 3m uit het asfalt. F2000 op Indianapolis was prima te doen overigens, het voelde niet 'te langzaam' vond ik, je kon juist mooi slipstreamen, net als op Estoril en Sebring.
Ik had in de winter op veel clubcircuits gestemd, maar zal de volgende keer meer inzetten op de wat ruimer opgezette circuits.

Edit: ik had het geloof ik af kunnen doen met "Eens met Misha" :D
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik vind het eigenlijk wel meevallen qua circuits dit seizoen. Deze auto is zo makkelijk te besturen, hard gaan is een ander verhaal, en er komt ook een stukje oefenen bij. Als er mensen zijn die hier moeite mee hebben dienen ze daar iets aan te doen. Echter is het gewoon een utopie om te verwachten dat er niks gebeurt bij de start, het is vervelend als je slachtoffer bent maar als er meer dan 20 auto's richting bocht 1 gaan is de kans op een ongeluk het grootst. Ik ben erg blij dat de RC de moeite neemt om de start van elke race mee te nemen en daar ook op te treden als het nodig is.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik vond de circuits perfect dit seizoen. Ik ben er een paar keer afgetikt halverwege de race (die echt 0 hadden te maken met de breedte van het circuit), maar nooit echt dingen meegemaakt in lap 1.

Hoe breed een bocht 1 ook is, je gaat altijd wel situaties krijgen. Uiteraard zijn sommige circuits wat lastiger dan andere, maar ik vind niet dat we maar makkelijkere circuits moeten gaan kiezen omdat een aantal coureurs net een klein foutje maken of net niet snel genoeg anticiperen op bewegingen in het veld.
Gebruikersavatar
Misha van der Graaf
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mar 2016, 14:09
Racestuur: T500 RS

De races dat ik achteraan moest starten (2 of 3 keer door bijvoorbeeld een incident in race 1) heb ik geen een keer uit kunnen rijden door incidenten in ronde 1. Dit omdat mensen (ja, voornamelijk in het achterveld) teveel risico nemen en te laat remmen, slingeren, en divebombs. Dit is extra link op een smal circuit met een hogere moeilijkheidsgraad. Natuurlijk zou ik ook graag zien dat mensen eens veiliger leren rijden (dit heeft niks te maken met racepace), ipv dat we naar makkelijkere circuits moeten gaan kijken.

Het feit blijft echter dat srvn geen iracing is, en we volgensmij geen hoge eisen kunnen en willen stellen aan het deelnemersveld. Dan heb je opties.. Of de incidenten laten gebeuren en voor lief nemen, of kijken naar alle mogelijkheden om het gemengde niveau qua deelnemersveld veilig met elkaar te laten racen. Veiligere circuits horen hier wel degelijk bij. Een tragere openwheeler was dit seizoen een prima start, maar is eventueel nog niet genoeg.

Dat de rc de start en ronde 1 grondig onderzoekt en bestraft is zeker een hele goede zaak; echter koop je als slachtoffer van een incident hier je punten niet mee terug.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Nou, met het NK kan dat wellicht veranderen. Als er over een paar seizoenen meerdere kampioenschappen lopen voor het NK dan zou een ladder systeem prima kunnen. Maar dat is ander onderwerp voor een andere keer denk ik. :)
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ik denk dat de rollende starts ook indirect sneller (kunnen) zorgen voor geknoei in de eerste bocht, omdat iedereen met een hogere snelheid aankomt. Daarnaast kan het snelheidsverschil ook groot zijn door de variërende ruimte die er soms tussen de startrijen zit.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Zonder ook maar één replay te hebben bekeken, durf ik te stellen dat behalve de "kunsten" van de mindere goden, de oorzaak ook gezocht moet worden in het feit dat sommige snelle coureurs of bewust geen kwali doen of een fout hebben gemaakt en dan van achteruit zo snel mogelijk door het veld naar voren willen. Dit samen met het harmonica-effect in de eerste bocht heeft in mijn ogen voor extra drukte in het achter-/middenveld geleid. En dan rijden er wel eens wagens tegen elkaar aan.....
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Wat betreft de rollende start en eventueel daaruit voortvloeiende chaos:

Ik kan me van Croft herinneren dat er nogal problemen waren met de timing van de start. In de opwarmronde, in de remzone van de laatste bocht en bij het opkomen van start/finish waren er serieuze harmonica's. Je kunt er eigenlijk nauwelijks op anticiperen. Je verwacht dat iedereen netjes formatiesnelheid rijdt, maar achterin rijd je regelmatig 150 om geen gaten te laten vallen. Ineens gaat de boel dan vol in de ankers voor een hairpin, vroeger dan je zou verwachten vanuit het raceritme. Hetzelfde met het opkomen van het rechte stuk. Je verwacht dat je rustig kunt accelereren tot de formatiesnelheid, maar ineens is er weer een opstopping (waarvoor? geen idee!) en moet je uitwijken. De start van de race is dan al een zooitje voordat er überhaupt groen is gegeven. Geen wonder dat er dan chaos is in de eerste bocht.

Ik zou toch aanraden bij elk circuit een plek te kiezen vanaf waar de race gestart wordt. Start/Finish is niet altijd de beste plek hiervoor. Op Croft zat het halve veld nog in de hairpin terwijl de kop al erg dicht bij de eerste bocht kwam. Dan is het kiezen tussen twee kwaden. Het is dan veiliger de race vrij te geven in de vloeiende sectie ervoor, bijvoorbeeld ergens bij het uitkomen van de snelle dubbele rechter bocht.

Een alternatief kan zijn iedereen een persoonlijke groene 'te geven' bij het uitkomen van de laatste bocht. De afspraak is dan dat je mag pas accelereren en inhalen bij het uitkomen van de laatste bocht, maar wel al voor start/finish.
Gesloten

Terug naar “SRVN F2000 2017-I”