Het komt bijna tijdens elke SRVN-wedstrijd wel weer voor: coureurs met LAG-problemen, ook weleens een LAG-spike genoemd. Auto’s die spontaan verdwijnen en weer opduiken midden in een andere rijder of over de baan springende auto’s die de overige rijders (meestal niet) ter nauwer nood proberen te ontwijken. Niet zelden resulteert dit in een crash of een bak schade voor de betrokken rijders.
Uit Wikipedia:
Een lag, latency of in het Nederlands latentie is een vertraging in de dataoverdracht over een datacommunicatienetwerk. Er is in vrijwel elk digitaal netwerk sprake van vertraging, er wordt dan gesproken over high latency (hoge latentie) of "ping" (hoewel de laatste uitdrukking eigenlijk niet correct is voor dit verschijnsel), deze vertraging is onder normale omstandigheden vrijwel niet merkbaar.
Wat zijn de mogelijke oorzaken van LAG?
• Een instabiele (WiFi) internetverbinding
• Huisgenoten die bandbreedte opslokken terwijl jij aan het racen bent
• Achtergrond applicaties
• Niet voldoende processor of grafisch vermogen van je PC
Wat kan ik er aan doen?
Internetverbinding
De grootste boosdoener van LAG is WiFi. Ik zou niemand willen aanraden om via WiFi te gaan simracen. Met een vaste kabelverbinding los je vaak 99% van alle LAG problemen op!
Een simpele “ping” test van mijn PC naar mijn router, via een kabel verbinding geeft een latency van <1ms (0) (verwaarloosbaar). Dezelfde test maar dan via de WiFi verbinding geeft een gemiddelde latency van 4ms (en dan heb ik nog niets te klagen!). Bovendien is de latency via een vaste verbinding vrijwel constant <1ms terwijl de latency via WiFi enorm fluctueert met uitschieters >100ms. Dit is nog maar een hele simpele test, er zitten natuurlijk nog veel meer “hops” tussen jouw PC en de PC van de overige deelnemers. ( Jouw PC -> Router -> Internet provider -> Internet Exchange -> SRVN server -> Internet Exchange -> Internet provider -> Router -> PC van andere deelnemer en dan vergeet ik ongetwijfeld nog een aantal)
Met name het fluctueren van de latency’s kan LAG veroorzaken en is zeker bij het simracen niet wenselijk. De stuurbeweging die je maakt wordt via rFactor op je pc doorgezet naar de server. De server “vertelt” de overige spelers vervolgens weer waar jouw auto zich op de baan bevindt en andersom. Elke extra vertraging die hierin optreedt is logischerwijs onwenselijk. Een buffer opbouwen zoals bijvoorbeeld bij het bekijken van een Youtube filmpje is simpelweg niet mogelijk, alles moet juist realtime worden weergegeven.
Waarom is WiFi dan zo slecht?
Het grote nadeel van een WiFi verbinding is dat deze erg gevoelig is voor storingen. Een bekend verschijnsel van een 2.4GHz WiFi verbinding is bijvoorbeeld dat de golven van een magnetron op dezelfde frequentie werken. Zodra de magnetron aangaat zakt de WiFi verbinding in veel gevallen geheel in! Ook is het WiFi netwerk (zeker in druk bevolkte gebieden) verzadigd. Als je tegenwoordig een WiFi lijstje opvraagt op je telefoon is het niet ondenkbaar dat er 30+ netwerken zichtbaar zijn, allemaal op de 2.4GHz en 5GHz band. Doordat er maar 13 bruikbare kanalen zijn (per band) zullen veel netwerken gaan overlappen met een zeer wisselende verbinding als gevolg.
Nu zijn de moderne routers zo slim om zelf het beste kanaal te zoeken (meest schone) echter heeft dit voor het gamen ook een groot nadeel. Dit wisselen van kanalen gaat vaak ongemerkt maar er zal altijd een korte onderbreking zijn van het signaal. Dit kan zondermeer lag (spikes) veroorzaken! Mocht je dus per sé via WiFi gaan rijden dan adviseer ik om het kanaal vast te zetten in je router. Met een tool als inSSIDer (gratis voor Android) kun je heel handig een overzicht krijgen van alle WiFi netwerken in de buurt en aan de hand van deze grafieken kun je dan het “schoonste” kanaal vinden.
Mocht je beschikken over een 5GHz verbinding dan heeft deze meestal de voorkeur boven de 2.4GHz band. De 5GHz band is over het algemeen nog schoner en geeft een hogere doorvoersnelheid. Een groot nadeel van de 5GHz band is echter dat deze een korter bereik heeft en zeer slecht door muren en plafonds gaat. (Zoveel te hoger de frequentie, zoveel te korter het bereik). Het advies is in deze dan ook om te experimenteren welke frequentie en kanaal het beste (minst slecht) werkt.
Vaste verbinding en toch last van LAG
Goed, je hebt je vrouw, vriendin, huisgenoot, ouders etc. eindelijk zover gekregen dat die lelijke kabel via de trap naar je mancave mag lopen en toch heb je nog last van LAG! Dat is natuurlijk vervelend maar misschien zijn juist boven genoemde personen wel de boosdoener!
Alle apparaten delen de totale bandbreedte van je internetverbinding. De router zorgt ervoor dat iedereen krijgt waar om wordt gevraagd (tot je bandbreedte “op” is) maar houd geen rekening met de SRVN race avonden. Lig je eindelijk eens aan de leiding van een race, krijgt een huisgenoot het idee om nog maar eens een herhaling van House of Cards te gaan kijken op Netflix op de nieuwe Ultra-HD 4K tv. Het gevolg laat zich raden: je totaal beschikbare bandbreedte zakt flink in of zal op zijn minst enorm gaan fluctueren met LAG, een flinke crash en het einde van je race als gevolg!
De simpelste oplossing is natuurlijk om in goed overleg af te spreken dat je huisgenoten rekening houden met jouw hobby maar er is ook nog een andere mogelijkheid, namelijk QoS.
QoS (Quality of Service)
Veel moderne routers hebben een mogelijkheid om per applicatie de beschikbare bandbreedte te beheren (voorrang geven). Deze techniek wordt Quality of Service genoemd en vind je vaak onder de geavanceerde instellingen van je router. Helaas is geen enkele router hetzelfde en is het niet te doen om dit in detail uit te leggen. In de handleiding (die je waarschijnlijk mag downloaden op de website van je router fabrikant) kun je meestal wel vinden hoe dit bij jou router werkt. In alle andere gevallen: Google is your best friend!
In het kort vertel je de router doormiddel van QoS welke applicatie de hoogste prioriteit krijgt. Mocht je huisgenoot dan toch een Netflix stream gaan bekijken dan kun je doormiddel van QoS zorgen dat rFactor altijd een hogere prioriteit heeft dan Netflix. QoS is geen wondermiddel maar kan in deze gevallen zeker helpen!
Andere mogelijke oorzaken
Je hebt het soms niet in de gaten hoeveel apparaten in je netwerk verbinding maken met het internet. Zeker wanneer er meerdere computers, tablets telefoons en dergelijke aanwezig zijn kunnen deze allemaal LAG veroorzaken. Moderne apparaten hebben de neiging om spontaan updates te gaan downloaden, maar ook huisgenoten die Youtube streams, uitzending gemist etc bekijken terwijl jij zit te racen zijn een mogelijke oorzaak. Van een beetje internet surfen zal je niet snel veel last hebben maar met name alle streaming diensten vreten bandbreedte.
Denk ook aan bijvoorbeeld download programma’s (torrent, usenet) die op de achtergrond lopen van je pc (of die van huisgenoten). Deze vreten niet alleen je downstream maar kunnen ook nog eens gaan uploaden terwijl jij zit te racen! Verder is het natuurlijk handig om eens te kijken naar het updategedrag van Windows op je pc, het is niet ondenkbaar dat Windows opeens begin met het downloaden van updates!
Hardware
Ook je hardware kan een oorzaak zijn van LAG. Met name de processorbelasting zou een boosdoener zijn in rFactor 2 volgens diverse sites. Op zich klinkt dit ook wel aannemelijk: wanneer de processor aan zijn max zit (100% belasting) dan zal alles op elkaar gaan wachten met vertraging (dus LAG) als gevolg.
In rFactor 2 kun je (standaard) met ctrl+c of ctrl+j een grafiekje in beeld krijgen met twee gekleurde balken. De bovenste (groene) balk is de GPU (videokaart). Deze mag in principe altijd op maximaal staan en is niet de oorzaak van LAG problemen. De onderste (paarse) balk is de CPU-belasting. Het advies is om deze niet boven de 75% te laten komen. Knalt deze balk continu naar het maximale dan kon het weleens tijd worden voor een upgrade. Check echter ook altijd even of er niet andere CPU intensieve processen op de achtergrond lopen die de hoge CPU belasting kunnen veroorzaken via Windows taakbeheer ( Ctrl+Shift+Escape ).
Tot slot is je GPU (videokaart) ook van belang bij het voorkomen van LAG. Wanneer je GPU het niet meer kan bijbenen merk je natuurlijk meteen dat je beeld niet vloeiend loopt. Dit kan echter ook zijn neerslag hebben op je latency’s. Geadviseerd wordt om rFactor zo in te stellen dat je eigenlijk nooit onder de 60fps uitkomt en gemiddeld boven de 90fps. Uit ervaring weet ik dat dit een hele uitdaging kan zijn, met name bij hoge resoluties (tripple screen) en bij grote deelnemersvelden. Met name de schaduw en anti aliasing instellingen hebben een groot effect op de FPS, deze zou ik als eerste eens omlaag zetten voor een flinke FPS boost.
Server voortijdig verlaten
Als laatste heeft rFactor de vervelende eigenschap het niet fijn te vinden wanneer mensen tijdens de race de server verlaten. Zoals ook in het reglement is beschreven is het dan ook niet wenselijk dat de server tijdens de race wordt verlaten, dit geeft in bijna alle gevallen enorme LAG spikes! Parkeer je auto in de garage als je bent uitgevallen maar blijft in de server tot alle rijders over de finish zijn!
Mocht je nog extra aanvullingen,tips ervaringen of verbeteringen hebben dan kunnen we deze natuurlijk toevoegen!
André