F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Jan Wim, zou je ook je pedalen in beeld willen brengen?
Dat is hetgene waar het protest over gaat en niet over het tikje ervoor.

Jij met al je ervaring had beter moeten weten en niet vol gas moeten geven als je half op het gras en half op de curb of baan zit.
Als jij gewoon de wagen had laten rollen ipv vol gas te geven was je niet gespind en had je de race gewoon uit kunnen rijden.

Dat je spint nog a la, kan gebeuren, maar daarna even het gas iets los om vervolgens weer het gas vol open te gooien midden op de baan.......

Dat valt onder het kopje: Onvoldoende maatregelen nemen om bij verlies van controle over de auto veilig tot stilstand te komen en daarbij iemand raken.

Een regel waar jijzelf een paar seizoenen geleden heel fel op was toen iemand in jouw wagen dook die ook het gas erop hield en niet op de rem ging staan.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Yoeri Gijsen schreef: 05 mar 2017, 22:21Remmen, gas geven, beide: het had niets uitgemaakt.
Albert van Mourik schreef: 05 mar 2017, 23:19Dat je spint nog a la, kan gebeuren, maar daarna even het gas iets los om vervolgens weer het gas vol open te gooien midden op de baan.......

Om er wat verder op in te gaan, aangezien het wel vaker fout gaat en wellicht een leerpuntje is voor anderen als ze in een spin op het gras (of in de regen) komen. Als je met de F2000 (en veel andere auto's) in een spin je rem intrapt verliest de auto veel van de centrifugale/draaiende krachten waardoor de auto in een rechte lijn doorglijdt, in plaats van ongecontroleerd ronddraait. Dit is precies wat Max gebruikte om 'm uit de muur te houden op Interlagos. Uiteraard blijft de auto alsnog glijden, maar een rechte lijn is een stuk beter dan in het rond. Remmen had dus wel kunnen helpen. Ik heb drie keer vol gas en drie keer remmen opgenomen, met zelfs 4 wielen op het gras. Zie links tot de kerb gas en dan vol op de rem, rechts compleet vol op het gas tot de spin:


Wat je ziet is dat het remmen er ook nog eens voor zorgt dat de auto niet ongewenst rolt in de richting waar deze heen wijst. Anders zou de auto gewoon alsnog de baan op rollen. Je ziet echter in het eerste shot links dat ik bijna de muur raak, dus daar laat ik even de rem los zodat de auto de vrijheid krijgt om wat naar voren te rollen waarna ik de rem weer intrap zodat de auto niet te ver de baan op gaat. In een echte race zou je op dat punt gewoon naar links sturen en parallel aan de baan het asfalt op gaan natuurlijk.

Zelfde techniek gebruikt door de MaxMeister:

Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Het enige, wel bijzonder belangrijke verschil, is dat Ruben al weet wat er gaat gebeuren, terwijl JW waarschijnlijk niet een mentale voorbereiding op een spin o.i.d. had. Mensen hebben nog altijd een responstijd van een seconde voordat er überhaupt actie wordt ondernomen - laat staan de juiste actie.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Klopt, het moet uiteraard een reflex worden, niet iets waar je 5 seconde over na moet denken. Maar je ziet tegelijkertijd in JW z'n filmpje al redelijk vroeg aankomen dat de auto het gras op gaat, en pas een paar meter na het betreden van het gras wordt er plots vol gas gegeven.

Maar goed, niet mijn protest dus ga me er verder niet druk om maken. Voor degenen waarvoor de AntiSpinAntiCrashMaxIsTheBest techniek nieuw is, denk er aan tijdens je volgende bezoek aan het groen. :)
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik doe meestal gas en rem balanceren, als alleen sturen en liften niet volstaat. Daarmee trek je vaak de auto nog recht en kun je gewoon de weg vervolgen (zie F2000 Croft in gevecht met Glenn). Alleen als dat niet lukt, zet ik hem stil.

Ik vind nog steeds dat mensen erg gemakkelijk wijsheid achteraf preken. Dan wordt er echt minutieus ingezoomd op een paar tienden van een seconde en vervolgens allerlei oordelen geveld over 'beslissingen' die daar zijn genomen. Reflexen bestaan niet in die discussies en eigen belang schijnbaar ook niet. Tenzij je gelijk voelt (en 'voelen' is hier een belangrijk woord) dat het mis is, ga je van nature toch eerst corrigeren en redden wat er te redden valt, voordat je de auto stil zet en de wonden likt. De eerste respons is toch iets in de richting van "hoe krijg ik dat ding recht - zo, nee, zo dan, nee ook niet, damn!" en daarna pas "oh jee al die op me in komen rijden - please, don't hit me!"

Maar hé, je (niet richtend op specifieke personen, mochten ze zich aangesproken voelen) mag me van menselijk gedrag beschuldigen. Daar zit ik niet zo mee.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Interessante discussie (even los van de persoonlijke vetes).

Aan de ene kant denk ik dat de RC misschien wat meer toelichting had kunnen geven in dit geval, aangezien de straf voortkomt uit de combinatie beelden en pedal-overlay, en dus niet alleen uit de beelden.
Aan de andere kant, wanneer iedere RC-beslissing en-publique uitgebreid wordt toegelicht gaat waarschijnlijk iedereen zich ermee bemoeien en er een mening over geven, wat ook niet gewenst is denk ik.

Ik maak dan toch even misbruik van de gelegenheid om mijn mening te geven :p
Ik vond in eerste instantie de straf wat overdreven (had eerder een straf verwacht voor het 'geen ruimte laten'-moment ervoor), maar heb de replay bekeken, en zie dat JW met 2 wielen op het gras nog probeert zijn snelheid te houden door vol gas te blijven geven, totdat de spin begint. Afgaande op de pedal-overlay kan ik de straf dus wel begrijpen.

@Dave de Vos: wat bedoel je precies met 'oogkleppen', en wat precies is er eerder besproken (per pas half jaar lid, dus ken niet alle historie)?
Bedoel je dat je wil dat het meteen bekend wordt wanneer iemand een protest indient, i.p.v. dat je pas achteraf (nadat de straf is gegeven) erachter komt?
Gebruikersavatar
Misha van der Graaf
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mar 2016, 14:09
Racestuur: T500 RS

Mensen moeten begrijpen dat de RC een neutrale commissie is. Zij doen ook alleen maar hun best en beoordelen op basis van het ARR. Iemand die vragen heeft over zijn straf kan gewoon via pm contact opnemen met de RC.
Bevalt het principe van de RC of de mensen uit de RC je simpelweg gewoon niet? Dan staat het je vrij om je gewoon af te melden voor de rest van het seizoen (of zelfs van srvn). Nog even natrappen met "laten naaien door het RC" of "een muur luistert nog beter" is toch triest? Je bent toch volwassen?

Het incident via youtube op het forum plaatsen, en hopen op bijval van de vereniging is gewoon laag. Dit alleen omdat je er niet mee eens bent? Iedereen is wel eens oneens met een straf van de RC.. daarom is de RC er ook; ik denk niet dat je jezelf een straf op zou leggen.

Naar mening doet het er trouwens hier niet toe wat iedereen van dit incident vindt. De RC heeft besloten, en we zijn allemaal blij dat we een RC hebben die tijd steekt in het neutraal beoordelen van protesten. Dat iemand de RC an public in twijfel probeert te trekken moeten we gewoon geen aandacht aangeven.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Met oogkleppen bedoel ik dat een incident vaak ook een paar seconde ervoor een inleiding heeft. Deze inleiding komt niet over tafel bij de commissie omdat daar dan ook een protest voor ingediend moet worden. Maar omdat nu de RC zelf ook naar de eerste ronde kijkt naar incidenten lijkt het mij logisch en wenselijk dat men verder kijkt dan alleen het incident waarvoor een protest ingediend wordt.

Een aantal seizoenen hiervoor maakte de commissie een mooi filmpje met alle incidenten en straffen die daarvoor werden uitgedeeld dit was een tijdrovend gebeuren maar maakte wel heel veel duidelijk. Dit zag ik ook als leerzaam met name ook voor beginnende leden. Helaas is dit niet meer.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Dave de Vos schreef: 06 mar 2017, 11:45 Deze inleiding komt niet over tafel bij de commissie omdat daar dan ook een protest voor ingediend moet worden.
Niet waar, al twee seizoenen niet. :) Als er een bepaald incident is, waarbij iets anders een grondslag heeft, dan kan dat zeker meegenomen worden in een beslissing bij een eventuele straf.

In dit geval heeft de RC verwacht ik juist meegenomen dat de persoon in kwestie ook de veroorzaker is van het incident, anders was de andere partij wel schuldig bevonden. :)
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Dave de Vos schreef: 05 mar 2017, 22:36 ... dit in opdracht van het bestuur deze stellen namelijk de spelregels op.
Ook niet waar, de RC bepaalt de regelvoering.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Beste René,


Indien de zaken die ik benoem niet waar zijn wil jij dan de artikelen op het forum kunnen benoemen doormiddel van een link.
Ik moet nu vast stellen dat ik iets niet vernomen (niet gelezen dan wel vergeten) heb of niet ben informeert.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

René Hoogterp schreef:
Dave de Vos schreef: 06 mar 2017, 11:45 Deze inleiding komt niet over tafel bij de commissie omdat daar dan ook een protest voor ingediend moet worden.
Niet waar, al twee seizoenen niet. :) Als er een bepaald incident is, waarbij iets anders een grondslag heeft, dan kan dat zeker meegenomen worden in een beslissing bij een eventuele straf.

In dit geval heeft de RC verwacht ik juist meegenomen dat de persoon in kwestie ook de veroorzaker is van het incident, anders was de andere partij wel schuldig bevonden. :)
Dat verwacht ik ook, maar de RC geeft aan niet naar de secondes ervoor gekeken te hebben omdat die niet in de protestomschrijving van Veltens is vermeld. Sterker nog. Ik had daar zelf een protest over in moeten dienen, dan was waarschijnlijk de uitslag anders geweest, zo werd mij verteld.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Jan Wim Ensing schreef: 05 mar 2017, 16:32 Elk contact met RC/bestuur levert niets anders op als frustratie en teleurstelling. Zelf een muur luistert nog beter.
Ik heb zelf contact met jou gehad Jan Wim, na de race. Toen ik over dit incident begon bleef het stil vanaf jou kant, dus ik vind dit een erg bijzondere ''beschuldiging''.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Dave de Vos schreef: 06 mar 2017, 15:08 Beste René,


Indien de zaken die ik benoem niet waar zijn wil jij dan de artikelen op het forum kunnen benoemen doormiddel van een link.
Ik moet nu vast stellen dat ik iets niet vernomen (niet gelezen dan wel vergeten) heb of niet ben informeert.
10 Protest & Straffen
10.1.1 Iedere deelnemer heeft na afloop van een kampioenschapsevenement het recht om een
protest in te dienen tegen een andere deelnemer naar aanleiding van een incident.
Onafhankelijk daarvan kan de racecommissie ook op eigen initiatief incidenten in
behandeling nemen, wanneer de racecommissie dat incident verbonden acht met een
ingezonden protest.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Arjan Veltens schreef:
Jan Wim Ensing schreef: 05 mar 2017, 16:32 Elk contact met RC/bestuur levert niets anders op als frustratie en teleurstelling. Zelf een muur luistert nog beter.
Ik heb zelf contact met jou gehad Jan Wim, na de race. Toen ik over dit incident begon bleef het stil vanaf jou kant, dus ik vind dit een erg bijzondere ''beschuldiging''.
Jij zit in de RC?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Hmm oke dan, heeft de RC 10.1.1 toegepast in deze zelf denk ik van niet. Maar met de voortgang van deze discussie ben ik weer wat wijzer geworden en hopelijk meeerdere leden.
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Jan Wim Ensing schreef: 06 mar 2017, 15:11
René Hoogterp schreef:
Dave de Vos schreef: 06 mar 2017, 11:45 Deze inleiding komt niet over tafel bij de commissie omdat daar dan ook een protest voor ingediend moet worden.
Niet waar, al twee seizoenen niet. :) Als er een bepaald incident is, waarbij iets anders een grondslag heeft, dan kan dat zeker meegenomen worden in een beslissing bij een eventuele straf.

In dit geval heeft de RC verwacht ik juist meegenomen dat de persoon in kwestie ook de veroorzaker is van het incident, anders was de andere partij wel schuldig bevonden. :)
Dat verwacht ik ook, maar de RC geeft aan niet naar de secondes ervoor gekeken te hebben omdat die niet in de protestomschrijving van Veltens is vermeld.
Ik heb zelf natuurlijk geen invloed uitgeoefend op de uitkomst van dit protest, of zelf mijn beoordeling gegeven. Dat voorop gesteld hebbende: Ik vind het niet jou schuld dat jij daar op het gras komt, en dat je spint vind ik ook geen schande, maar de reden dat ik een protest heb ingediend is omdat je terwijl je de controle over je stuur verliest, besluit 100% gas te geven. De hele discussie of gas geven/remmen uitmaakt, hoef ik niet meer te voeren, ik ben het helemaal eens met Ruben zijn bewoording. In het filmpje hieronder is te zien dat op het moment dat Jan Wim 90 graden naar links tegenstuurt (dit is het moment waarop hij de controle over de auto verliest) hij besluit om 100% gas te geven. In de regelgeving staat omschreven dat wanneer je de controle over je auto verliest, je moet remmen opdat de auto zo snel mogelijk tot stilstand komt. Als je had geremd, of simpelweg je excuses had aangeboden (ipv ignore mode na de race op Messenger) was het nooit zo'n punt geworden.

Dus het maakt mij in deze niet uit hoe je daar op het gras komt, feit is dat je een paar seconde over het gras reed (om Yoeri zijn ''reflex'' argument te verleggen), gas bleef geven en op het moment dat je definitief de controle verloor, van 60% naar 100% gas geven gaat. Hier in ben je zelf gewoon fout, het bestuur/RC ''nakt'' jou helemaal niet (what's the point in doing that?).

https://youtu.be/C3fl3M6KdfA
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Jan Wim Ensing schreef: 06 mar 2017, 15:27
Arjan Veltens schreef:
Jan Wim Ensing schreef: 05 mar 2017, 16:32 Elk contact met RC/bestuur levert niets anders op als frustratie en teleurstelling. Zelf een muur luistert nog beter.
Ik heb zelf contact met jou gehad Jan Wim, na de race. Toen ik over dit incident begon bleef het stil vanaf jou kant, dus ik vind dit een erg bijzondere ''beschuldiging''.
Jij zit in de RC?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Ja, ik zit in de Race Commissie. Op Messenger sprak ik niet in de naam van de RC, maar vanuit mijzelf, dat ik in de RC zit heeft hier dus niks mee te maken. Ik heb met niemand in het RC over dit incident gepraat, zodat het RC met volledige objectiviteit dit incident kon beoordelen.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

En ook al zou die met ons (mij in ieder geval) praten heeft dat geen invloed.

Zoals ik al eerder zei, ik zie half gas > weinig aan de hand, vol gas > spin, gas los tot half gas > al niet gewenst, vol gas > dan ben je verkeerd bezig.

Wie het ook zou zijn, dit valt allemaal onder dezelfde actie.
Al was het de voorzitter, maakt mij geen sikkepit uit, die wordt dan ook gestraft met deze regel.

Castrol Racing Team.

Gesloten

Terug naar “SRVN F2000 2017-I”