DTCC 2016-II | TT-races | 18-12-2016

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gesloten
SRVN Kampioenschapscommissie
Berichten: 220
Lid geworden op: 20 mei 2015, 17:44

DTCC 2016-II | Race 15 & 16
TT-Races
18-12-2016


Locatie
TT-Circuit Assen, Assen, Nederland

Tijdschema
20.15 uur - Kwalificatie (10 minuten, private, 2 geklokte ronden)
20.25 uur - Warmup (5 minuten)
20.30 uur - Race 1 (13 ronden, formatieronde, staande start)
21.05 uur - Race 2 (13 ronden, formatieronde, staande start)

Weerbericht
Afbeelding

Links
Algemene Informatie DTCC 2016-II
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Gefeliciteerd Rene de Ruiter met je overwinning race 2.

Robin ook nog gefeliciteerd met het kampioenschap, mooi strak gereden dit jaar (wederom).
Kai gefeliciteerd met de DTC Cup, hoe spannend kan je het maken zeg.


Assen:

REGEN, Lekkah....

Toch weer lekker gereden met dit weer, beide races gestart op de wets.
In r1 10% van de banden weg in 2 a 3 rondjes maar ach, als je op een gegeven moment P6/7/8 ligt is dat vlug vergeten.
2 cuts in het begin gemaakt dus 10 rondjes op eieren rijden.
Laatste ronde Rene de Ruiter ingehaald voor P5, Jeroen Cijsouw kwam vlak voor de Geert Timmer nog langszij maar beiden hadden blokkerende wielen en misten de bocht, ik probeerde die nog zoveel mogelijk te halen wat mij tot een koprol bracht.
Door tijdstraffen van zowel Jeroen als Rene toch (weer) P6 in RegenRace 1.

Race 2 begonnen vanaf P9, heerlijke start, samen met Patrick buitenom een beetje in kunnen halen.
Bleef rond die plek hangen, totdat mensen ervan af schoten en later, omdat het weer begon te regenen naar binnen gingen.
Rij je ineens op P3 rond.... Met Patrick op P4, maar ja.... Crewgenoot dus geen last van.
Toch mezelf laten verassen, ik weet niet wat er fout ging in de 1e chicane, deed alles zoals ik dat steeds gedaan had, maar de wagen vondt het genoeg geweest voor dit seizoen.
Zelfde klapper als vorig seizoen met de Toyota, alleen toen had ik beter kunnen cutten, nu ging dat niet.

Einde oefening, jammer om wederom zo'n leuk weekend af te sluiten.
Heb me prima vermaakt dit seizoen, wagen beviel mij steeds beter, de weg naar boven is ingeslagen.

Heb nu al zin in 2017-1, met een groot team proberen meer punten te pakken.

Voor dit seizoen wil ik speciaal bedanken,

Darilho, Kevin, Patrick, Ruud, Sven, Thierry en Xiomar.

Maar ook bedank ik (een beetje namens de mannen van Castrol Ruudboi Vleds RedBull en Petrobras),
streamers, coureurs, gastrijders, organisatie en aanhang die ik nu niet allemaal op kan noemen, tot volgend jaar!!!!!!!! :thumbs_up: :driving:
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Gefeliciteerd, René! Super!
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Zo dat waren me de races wel zeg.

Assen.
Onverwacht toch nog veel kunnen oefenen wat prima uitpakte.
Was ook wel nodig aangezien ik Assen eigenlijk als baan helemaal niet kende.

Kwali p6. Had p5 kunnen zijn maar een klein foutje waardoor Kai net sneller was.

Race 1 op de slick gestart. In wist dat een stop redelijk lang duurde en je zeker in het begin weinig verloor op de slick.
Helaas kwam de regen eerder dan ik had verwacht. Toch wel besloten om door te rijden. Ergens halverwege de race nog een tik gehad van Martin die niet verwachten dat ik daar zo vroeg van het gas ging.
Een aantal sec verloren die ik daardoor aan het einde van de race net te kort
kwam om Albert en Jeroen achter me te houden.
Net voor het einde van de race haalde ze me in en door de spray volledig me rempunt gemist voor de laatste bocht. Met als gevolg een penalty waardoor ik tot p 15 terug viel en mijn kansen op de cup wel verkeken waren.

Race 2
Dan maar besloten op de wets te starten. Bij de start al lekker wat plekken goed kunnen maken en omdat het in de 3de ronde al begon te regenen zat ik goed. Voor me viel iedereen we en opeens p1. Moest wel enorm uit kijken want had al vroeg 2 cuts te pakken. Banden waren aan het einde echt helemaal kaal. Robin had volgens mij ook niet verwacht dat ik zo vroeg van me gas zou gaan in de voorlaatste bochten en moest een klein beetje ontwijken.
Erg blij me mijn eerste overwinning hier. Was zeker niet makkelijk.

Baal aan de andere kan wel een klein beetje dat ik me verremde in de eerste
Race en daardoor zo ver terug viel. Dat koste me de winst in de cup. Andere kant was als ik niet zo ver terug was gezakt had ik misschien race 2 heel anders in gegaan dus daar is weinig over te zeggen.

Robin gefeliciteerd met het kampioenschap Kai met de cup
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Dat was weer een interessante avond. Licht verbaasd met pole en gestart op de slicks. Na een paar ronden begon het al te regenen, waarna ik samen met Robin direct de pits binnen dook. Robin had daar een groot moment en verloor tijd, dus mijn voorsprong werd wat comfortabeler. Vanaf dat moment was het zaak iedereen die op slicks bleef rijden te pakken te krijgen, wat door de steeds toenemende regen gelukkig mogelijk was. Een paar ronden voor het eind verremde ik me in de laatste chicane waardoor het nog onbedoeld spannend werd met Robin, maar gelukkig kon ik hem achter me houden. Winst op geboortegrond, de fans waren blij.

In race 2 als één van de weinigen wederom op slicks gestart en dat bleek de verkeerde keuze. Het begon nog eerder te regenen dan in de eerste race, dus er was niet echt mogelijkheid een grote voorsprong op te bouwen voordat de regen kwam. Het was ook wel erg nat in de tweede race en het weggedrag van deze auto's en banden op een natte baan blijft toch... opvallend. Uiteindelijk als 4e gefinished.

René gefeliciteerd met de overwinning in race 2, en Robin met de titel. Waarschijnlijk was dit voorlopig mijn laatste DTCC seizoen, dus gelukkig hebben we dat waardig af kunnen sluiten. :)
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Klinkt als een interessant race-avondje.

Ook Robin en Lars gefeliciteerd met de titel en overwinning respectievelijk.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Tja wat zal ik er van zeggen...
Had slechte moed voor de race want Assen had ik amper gereden en lukte ook niet, dan ook nog eens die achterlijk track limits...
Anyway , vlak voor de race had ik eindelijk een beetje snelheid.
Kwali dacht ik eerst een relaxte ronde te doen gevolgd door snelle met meer resico... je raadt het al, track limits...
P7 wat voor mij wel ok was.

Race1
Begon rustig, beetje banden sparen maar was dus nergens voor nodig
Leuk treintje met Rene en Kai maar helaas viel de regen. Dacht dat ik wel op slicks door kon net als Rene.
Maar het stopte niet en werd te nat. Helaas tikte ik Rene aan waar ik flink van baalde... weet niet of ik nou de hele bocht mistte of dat Rene zo vroeg remde maar kon er niks meer aan doen. toen maar besloten om te pitten en regenbanden te halen.
Moest wel even de pitcrew van de auto slaan toen ze begonnen met reparaties.
Daarna als een wilde proberen nog wat plekken goed te maken en dat resulteerde in een geweldige laatste GT bocht waarbij en 3 vochten om een been en de 4e ......

Race 2
Ging eigenlijk wel goed maar Pieter hield me beetje om, maar kon er ook niet voorbij.
Daarna weer regen na 2 laps ofzo (die weervoorspelling klopt ook voor geen ene ...)
Kai pitte voor regenbanden en ik dacht nog een rondje door te kunnen, helaas veloor ik toch de plek in de pit.
Rene stond al op regenbanden... dus schoot allemaal lekker op.
Daarna achter Kai aan gereden maar kon niet dichterbij komen. al helemaal niet als je voor iedere cm een track limit een warning krijgt.

Kortom, ging eigenlijk beter dan verwacht. Baalde van de tik op Rene maar gelukkig heeft hij nog een race gewonnen.
Kai gefeliciteerd. minder races gereden en meer overwinningen dus verdiend gewonnen.
Tja en ik een mooie P2 ;) ;(
Maar ben trotser op de P6 in algemeen klassement. Na zoveel jaar word het ook eens tijd .
Maar het moet nog zeker een stuk sneller.... hopelijk kunnen we een beetje trainen op de lan party !

Wat mij betreft schrappen we Assen wat die track limits slaan echt nergens op. Zijn ook mensen die een beuk kregen en daardoor ook nog een warning/stop+go. In de regen is dit al helemaal lastig.
Die weersvoorspelling vind ik trouwens ook erg vaag. heb een aantal keren op de server getraind en regende pas na 2 uur ofzo.
Omdat de race dan maar 30 duurt is het weer compleet anders !?
Kunnen we dan niet beter de server training sessies ook niet op 30 min cycles zetten? zo krijg je in iedere geval een betere verwachting voor de race.

Dank voor dit seizoen, heren van organisatie en van de stream!
Ik ga denk ik volgend jaar USF doen, (als die er komt) of porsche (ook wel gaaf) of anders toch maar weer DTCC :)
Fijne dagen gewenst en tot volgend jaar!
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

tsja wat zal ik eens zeggen van dit weekend .....race twee had ik een prima start ...... verder geval van 'no comments please' ....

Feli Rene :) !!!

Heb me al met al toch weer prima geamuseerd na eerder een seizoen niet te hebben meegereden.
Iedereen waarmee ik zij aan zij door een bocht ben gegaan bedankt en vol goede moed op naar een nieuw seizoen :kerstmuts:

verveel me al..... wanneer komen de events :D ?
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Leuke races gezien gisteren met genoeg drama! Van harte aan de winnaars!

@ Martin: De weersvoorspelling klopte best aardig, je moet die 5 vlakken als vlakverdeling gedurende de race zien. Dus elke stap is 20% van de race. Als het een 100 minuten race was, dan had je stappen van 20 minuten. Maar omdat dit slechts korte races zijn, is het dus te verwachten dat je rond het halverwege punt écht wel serieus moet nadenken over de regenbanden. Leermomentje dan zullen we maar zeggen :) Los van het feit dat het voor iedereen hetzelfde is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

hmm ja , zie wat je bedoelt :) en ja was zeker weer leerzaam.
Nooit echt een fan van regen en al helemaal niet met deze autos maar ging redelijk
Wat je dan wel ziet is dat je in de training weinig kunt trainen op de te verwachten omstandigheden tijdens de race maar goed zo is het is het 'echt' ook wel eens .
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Martin Baltus schreef: Wat je dan wel ziet is dat je in de training weinig kunt trainen op de te verwachten omstandigheden.
Als er een mooi aantal laps gemaakt is op de server, rubber file opslaan, solo sessie opstarten, regen en rubber instellen en rijden Afbeelding

Niet helemaal hetzelfde maar het werkt wel.

(meer regen 2017 mag wel hoor)

Castrol Racing Team.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

willen jullie meer of minder regen ? ..... :) :)
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Albert van Mourik schreef:Toch weer lekker gereden met dit weer, beide races gestart op de wets.
In r1 10% van de banden weg in 2 a 3 rondjes maar ach, als je op een gegeven moment P6/7/8 ligt is dat vlug vergeten.
2 cuts in het begin gemaakt dus 10 rondjes op eieren rijden.
Laatste ronde Rene de Ruiter ingehaald voor P5, Jeroen Cijsouw kwam vlak voor de Geert Timmer nog langszij maar beiden hadden blokkerende wielen en misten de bocht, ik probeerde die nog zoveel mogelijk te halen wat mij tot een koprol bracht.
Door tijdstraffen van zowel Jeroen als Rene toch (weer) P6 in RegenRace 1.
Ik had geen blokkerende bandjes hoor.. Ik kom gewoon geen kant op.

Verder leuke races gereden alleen jammer dat mijn pc er tijdens de tweede race anders overdacht.

Rene gefeliciteerd met je eerste overwinning. Robin, uiteraard met je kampioenschap.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Vanwege mijn gastrijderschap was ik genoodzaakt deze race vanaf de zijlijn te bekijken. Lekker op de bank met de live-stream op tv, uitstekend commentaar, wat een genot zeg!
Ik lag ook in een deuk om de 'pit-reporter'. In de trant van:
- Ik sta in de GT-bocht, waar de eerste druppels naar beneden komen.
- Het is nog rustig in de pitstraat, er staat nog niemand buiten.
- Oeh een trage pitstop, ze hadden hem zo vroeg nog niet binnen verwacht.

Dat het weerpatroon niet exact 100% in trainingen wordt nagebootst is ook niet nodig lijkt mij. Die onvoorspelbaarheid mag er wel in de race zitten wat mij betreft. Je wist nu dat het zou gaan regenen gedurende de race, alleen niet precies wanneer. Je krijgt zo mooie variaties in mensen die op slicks blijven rijden, op regenbanden starten of een pitstop maken.
Het was wel zo dat je in een vrije training (lengte 2.45u) ca. een uur moest wachten tot het ging regenen, dus dat is wel lastig oefenen (of je zet je auto in de pitbox, gaat eten, en rijdt een uur later naar buiten op een natte baan :p)

De track-limits staan wel erg scherp zo voor een regenrace. Buiten de baan, een seconde verliezen en terugkeren leverde alsnog een warning op. Valt er niet iets aan de gevoeligheid te doen?

Verder een mooie eerste race vooraan met Patrick lang op slicks op p1 (hij had het zelf pas door na 9 ronden :p) en Lars die 5 seconden per ronde dichterbij kwam.
Tweede race knappe winst van Rene, mooi volgehouden.

Ik kan niet wachten om volgend jaar zelf mee te doen!
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Jeroen Cijsouw schreef: Ik had geen blokkerende bandjes hoor.. Ik kon gewoon geen kant op.
Ok, dacht zo ff uit de livestream geluiden op te maken dat jij het ook had.
:D

Castrol Racing Team.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Lennart Lippens schreef: De track-limits staan wel erg scherp zo voor een regenrace. Buiten de baan, een seconde verliezen en terugkeren leverde alsnog een warning op. Valt er niet iets aan de gevoeligheid te doen?
Voorafgaand aan de race heb ik zelf ook even wat rondjes gereden en kreeg uiteraard ook te maken met de "cut track" meldingen.
Echter als ik op de bekende plekken buiten de baan ging en ruim van mijn gas ging, kreeg ik die melding niet.
Tijdens de race op TS gezeten en ook daar kreeg ik te horen dat mensen geen melding kregen als ze goed van het gas gingen.
Er is dus denk ik best wel het een en ander mogelijk om geen melding te krijgen.

Aan de andere kant staat er duidelijk in het ARR beschreven dat je netjes binnen de lijnen moet blijven.
Deze baan helpt je daaraan herinneren. :D

Het zou jammer zijn om deze baan van de kalender te halen vanwege deze scherpe instellingen.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

De regel is zeker terecht, zouden ze in F1 ook moeten doen: in iedere bocht, op iedere baan, met 4 wielen over de witte lijn = rondetijd kwijt.
Daarnaast maakt deze automatische detectie het de Sportcommissie een stuk makkelijker. Anders moet je de hele race terugkijken auto voor auto om vervolgens het halve veld 10-tallen secondes straf te geven, een paar dagen na de race. Al ben je dan wel in staan om de nuance te brengen.
Ik kreeg zelf trouwens een keer in een training, in de snelle linkerknik voor de GT-chicane, al de cut-track melding terwijl ik nog flink buiten de baan reed, ik was nog bezig de auto onder controle te krijgen, laat staan af te remmen.

Ik vind trouwens wel wat info over de cut-track settings, je kunt dus van alles instellen in de GDB-file per track:
https://forum.studio-397.com/index.php? ... ost-748233

Ziet er tamelijk complex uit (10 variabelen die bepalen of het een 'cut-track'-melding oplevert wanneer je buiten de baan komt), maar misschien valt e.e.a te tweaken, of valt er uit te herleiden wat je wel en niet mag doen. Als je als coureur weet dat je min. een x-aantal seconden moet verliezen, of minimaal een x-aantal seconden buiten de baan moet blijven kun je er rekening mee houden, zonder het te misbruiken.

Edit: de GDB van Assen heeft geen cut-settings, dan is het standaard rFactor2 blijkbaar.
Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

Martin Baltus schreef:willen jullie meer of minder regen ? ..... :) :)
MINDER! MINDER !!!
Gebruikersavatar
Patrick Smid
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 aug 2013, 00:06
Locatie: Hoogezand

Assen, het circuit wat vergeleken met andere banen nog net niet in mijn achtertuin ligt, maar ik nog nooit op gereden had :)
Na een rondje of 50 oefenen had ik de pace wel aardig te pakken, maar alleen rondes op droog getest. Regen zien we dan wel weer en had ik wel vertrouwen in.
De kwalificatie ging goed, 2 degelijke rondes die goed waren voor P4. Was goed van de plek af bij de start en kon gelijk een plekje pakken. Een tijdje in niemandsland op P3 gereden
Omdat ik vrij alleen op P3 rond reed en Robin en Lars langzaam aan de horizon verdwenen had ik pas 4 rondes later in de gaten dat Robin en Lars een pitstop hadden gemaakt en ik P1 had overgenomen. Ten eerste omdat ik gefocust was de glibberende auto op de
baan te houden en ik ook dacht dat ze uit mijn zicht waren verdwenen. Ten tweede had ik geen rekening gehouden met een strategie met pitstop, dacht of op slicks of wets starten en doorknallen.
Ik was dus op slicks gestart en geprobeerd de race zo uit te rijden.

Het ging aanvankelijk aardig goed met de slicks op het als maar natter wordende circuit, tot de laatste rondes. Het werd steeds gladder en de banden sleten erg hard op het natte wegdek. De laatste rondes gingen echt niet meer en 3 man er weer voorbij moeten laten. En zo weer terug op mijn kwalificatieplek (4e) geëindigd.
Ach het was een leuke strategie en het proberen waard. Lekker gereden en tevreden mee. Zo was de stream ook nog extra spannend met de verschillende strategiëen ;)

Race 2 ook geprobeerd geen pitstop te maken maar nu op de wets starten. Helaas door wat geduw en getrek in de eerste bochten moest ik een uitstapje maken. Vanaf de laatste (17e) plek weer lekker naar voren gereden. Wat mensen ingehaald en door de pitstops zat ik zo weer op P4 achter teammaat Albert die ook een heerlijke wedstrijd reed, alleen later helaas moest uitvallen. Kwam steeds dichterbij de koplopers maar de bandjes vonden de inhaalrace niet zo heel leuk meer. Uiteindelijk 3e geworden. Kan ik zeker mee leven en heerlijk gereden beide races.
Er mag van mij volgend seizoen wel weer een bak regen vallen, heerlijk!

Ik wil Albert, Kevin, Ruud, Sven, Xiomar, Darilho en Johannes bedanken voor de samenwerking dit seizoen. Ook dank aan de administrators, bestuur, mede coureurs, organisatie en live streamers voor weer een mooi DTCC seizoen.
Felicitaties aan Robin en Kai voor het binnenhalen van de kampioenschappen!
Gesloten

Terug naar “SRVN DTCC 2016-II”