Aangezien op prive-berichten niet wordt gereageerd, hierbij de vraag publiekelijk op het forum.
Ik zou graag wat meer uileg willen bij een aantal beslissingen van het SC. Dit is omdat ik mijn rijstijl wil verbeteren en dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.
Het gaat mij om de beslissing rondom het incident met Kevin bij de DTCC op Adelaide.
Ik zal hier ook even 2 regels uit het regelementenboek waarvan ik denk dat die hier betrekking bij hebben.Vermijdbaar contact (startcrash): tijdstraf van 10 seconden voor Majoor en 1 punt aftrek van de licentie
Mijn vraag is hier, welke regel hier telt en waarom, en wat ik van die regel overtreden heb.1.6 Bij het uitvoeren van een inhaalmanoeuvre ligt de verantwoordelijkheid voor het veilig laten verlopen van de actie grotendeels bij de snellere deelnemer. Het is dan ook aan de snellere deelnemer om in te schatten wanneer een manoeuvre haalbaar is zonder schade te veroorzaken en de manoeuvre niet in te zetten of af te breken wanneer de veiligheid van de andere deelnemers in het geding is. Tijdens en na de inhaalmanoeuvre dient de snellere deelnemer ruimte te laten voor de langzamere deelnemer zijn lijn te nemen, totdat deze geen overlap heeft. Laat de snellere deelnemer geen ruimte in deze situatie dan zijn de gevolgen, in de vorm van sancties, geheel voor zijn rekening.
1.7 Hoewel de meeste verantwoordelijkheid tijdens een inhaalmanoeuvre bij de snellere deelnemer ligt, dient ook de langzamere deelnemer zich aan een aantal regels te houden. De langzamere deelnemer mag slechts één keer per recht stuk circuit van zijn lijn afwijken om een verdedigende lijn te nemen. Daarna moet hij de snellere deelnemer ruimte laten diens lijn te rijden. De langzamere deelnemer mag echter niet van zijn lijn wijken wanneer hij daarmee de snellere deelnemer dwingt vaart te minderen. Dit wordt blokken genoemd. In de remzone van lijn wisselen is niet toegestaan. Buiten deze regels om, behoudt de langzamere deelnemer het recht zijn lijn te houden totdat de snellere deelnemer overlap (d.w.z. geheel of gedeeltelijk langszij komen) heeft. Wanneer de snellere deelnemer overlap heeft, dient de langzamere deelnemer voldoende ruimte te laten aan de snellere coureur om ongehinderd vooruit te blijven bewegen over de omloop. Laat de langzamere deelnemer geen ruimte in deze situatie, dan zijn de gevolgen, in de vorm van sancties, geheel voor zijn rekening.