Ervaring Fanatec CSW+ BMW stuur?

Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

Hoi,

Ik ben opzoek naar een nieuw stuur, aangezien mijn huidige DFGT helemaal op is.
Nu zit ik te denken om voor de Fanatec CSW te gaan, en dan met dat BMW stuur.
Maar kom op internet veel ervaringen tegen van mensen die diverse probleempjes hebben met Fanatec, en dan een hoop gedoe met de klantenservice van hun. Maar dit zijn vooral oudere posts uit 2012 ofzo.

Dus zijn er jongens die ook met Fanatec (CSW) rijden, en weten of de kwaliteit van Fanatec intussen verbeterd? Zowel de producten als service. Of is het de prijs (niet) waard. En ken ik beter voor T500 rs gaan ofzo.

:driving:
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Ik rij al jaren met het CSW. Eerst begonnen met de Formula Black rim en sinds vorig jaar met de BMW rim. Eigenlijk nooit problemen mee gehad dus ook niet in contact geweest met de klantenservice.
Het product komt op mij heel solide en betrouwbaar over.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Het probleem wat ik de laatste tijd met Fanatec heb is vooral de prijs. Zeker, als je de rims vast pakt, gaat sturen met de CSW V2,
ja dan valt gelijk op dat je een paar stappen boven een G27 zit. Echter! Ondanks de stoere/elitaire teksten die Fanatec zelf de wereld
in slingert, als je wat verder kijkt, blijft het toch overduidelijk consumenten spul waarin bespaard is. De electronische quick release daarentegen vind ik schier briljant, al heb ik maar 1 rim en wissel dus nooit... Maar, voor dat geld, super.

Dus, het rijd kostelijk, daar hoef je je niet druk om te maken, zeker als je hem op iets als een playseat schroeft. Maar voor het geld, als ik nu alles nieuw zou moeten kopen, persoonlijk, nee. Sinds de prijsstijging is de prijs/kwaliteit verhouding mijns inziens de verkeerde kant op gegaan. Je gaat al bijna naar pro-sumer prijzen toe maar het product mist daarmee de boot net vind ik op een aantal gebieden.

Kortom, het al oude praatje. Vind je het je geld waard? Lekker doen, of zorg dat je deze combinatie eerst bij iemand rustig aan de tand kan voelen :)
Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

Oke, duidelijk heren.
Geloof dat er met de v2 ook al minder problemen waren. En tuurlijk ken er altijd iets kapot gaan, maar voor de prijze die hun vragen...


Als er iemand is die de combinatie heeft staan in regio Rotterdam, waar ik eventueel een testritje zou kennen maken, graag een pb.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Darilho Chin A Foeng schreef:...maar voor de prijze die hun vragen...
Dat is het probleem dus waar William het over heeft eigenlijk. De verhoogde prijzen die ze nu vragen vertegenwoordigen geen betere kwaliteit ten opzichte van de oude prijs. Door de Euro-Dollar koers zijn de prijzen simpelweg met zo'n 30% verhoogt in Eurolanden. Een product van bijvoorbeeld 400 Euro werd dus zo'n 500 Euro terwijl er niks beters was aan het product zelf.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Dus dan is een 300 of 500 aantrekkelijker?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Qua prijs/kwaliteit wel. Een Thrustmaster is out ofthe box iets minder uitgebreid qua modding (custom rims bijvoorbeeld) maar daar zijn wel 3rd party mods voor te vinden. Voor 400-500 heb je een complete set terwijl je daar nog niet eens de Fanatec base mee koopt. En uiteindelijk zijn zowel de 300/500 als de Fanatecs belt driven bases dus dat hou je ongeacht de prijs als limiet.
Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

Oke thnx , wist niet eens dat de prijs met zo'n 30% is verhoogt...

ben aan het orienteren hoe of wat. Voorlopig red ik me even met een DFGT, en dan ken ik intussen mooi me opties afwegen.
Anton Rebel
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 sep 2014, 15:51
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Locatie: Renswoude

Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

ja, had ik ook al geleze
al die keuzes maken het er niet makkelijker op voor me
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Even voor mijn beeldvorming, is de Thrustmaster 300 serie nu een vernieuwde 500? Of is dat een soort uitgekledere variant? 300 'klinkt' lager dan 500 namelijk.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Hier vond ik wat info duidelijk uitgelegd door gebruikers: http://forum.projectcarsgame.com/showth ... -is-better
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

De T500 is er al een redelijke tijd, met 1080° stuuruitslag en statische shifter pedals (die vast zitten aan de base ipv het stuur zelf). Stuur was er eigenlijk alleen voor de PC en PS3 en later PS4. Toen de Xbox One uit kwam werd de Thrustmaster TX (Thrustmaster Xbox) uitgebracht en werkte op de PC en Xbox One. De base was een doorontwikkelde T500 base, iets minder krachter maar lichter (minder mechanische weerstand) en nauwkeuriger qua kleine details. Grootste verschillen zijn eigenlijk de 900° stuuruitslag en de juist meebewegende shifter pedals. Tijdje later kwam daar de T300 bij met dezelfde base als de TX. Dus dezelfde ontwikkelingen etc. Wel is de stuuruitslag terug naar 1080° maar de pedals zitten nog vast aan het stuur. De T300 is dus eigenlijk de TX voor de Playstation (en PC).

T500 is dus de grote broer, krachtig maar af en toe lomp. T300/TX is het kleine broertje, wat kleiner en minder punch, maar een stuk nauwkeuriger en allround beter in alles behalve de rauwe power.
Gebruikersavatar
Darilho da Conceição
Berichten: 157
Lid geworden op: 06 mei 2015, 23:02

Ooh oke, duidelijke info Ruben
dacht altijd dat de 300 'gewoon' een nieuwere versie was van 500
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Dit: http://www.thrustmaster.com/nl_NL/produ ... er-edition is dus wel wat?

En hoe zit het met die pedalen?
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

T3pa pedalen zijn de betere lees ik overal. Dus deze set is goed
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

T3PA en de duurdere T3PA-PRO pedals zijn prima setjes en prima om mee te beginnen, maar eigenlijk zijn alle pedal sets van Thrustmaster niet heel geweldig. Alle Thrustmaster pedal sets werken net als logitech pedals met potentiometer input en gebruiken veren om tegendruk te simuleren, iets wat je eigenlijk nooit wilt hebben. De manier waarop potentiometer techniek werkt is precies hetzelfde als een joystick. Hoe verder je je pedaal intrapt hoe meer je remt, 50% ingetrapt qua afstand is dus 50% remmen. Het probleem hiermee is dat je vooral met remmen moet onthouden hoe ver je je pedaal intrapt, en dat is iets wat redelijk lastig is om blind te doen. Je merkt dat je dan altijd aan het zoeken bent voordat je je perfecte remdruk kan uitoefenen.

Iets wat veel makkelijker is om te onthouden is de hoeveelheid kracht die je uitoefent. Probeer maar eens een paar keer middelhard in je vuisten te knijpen, je merkt dat je elke keer even hard knijpt. De duurdere pedals (Fanatec) en high-end pedals (Heusinkveld) werken met een loadcell. Deze techniek meet niet de afstand op maar de druk die wordt uitgeoefend. De pedalen zijn erg duur maar zeker een grote voorruitgang als je er mee leert rijden.

Als je op de centjes wilt letten zijn de Thrustmaster pedals prima om mee te beginnen. Thrustmaster levert er sinds een jaar of zo een rubberen mod die extra het gevoel van tegendruk simuleert. Het is een soort punt die je onder het rempedaal installeert. Hierdoor wordt het pedaal steeds zwaarder als je hem verder intrapt. Het is niet de perfecte methode aangezien de pedalen nog steeds op afstand werken, maar het is wel een prima en goedkope oplossing.

Je kan er ook voor kiezen om de base los te kopen (servo-base), een rim uit te kiezenen dan zelf de pedalen los bestellen ergens. Je komt dan in totaal wel duurder uit, het is maar net hoeveel je er voor over hebt. Toen ik mijn Thrustmaster TX kocht was de optie er nog niet, maar als het er wel was geweest dan had ik de Thrustmaster base los gekocht, de Alcantera 599xx rim los en dan was ik gaan kijken voor een loadcell pedal set.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ruben Correa Alves schreef:T3PA en de duurdere T3PA-PRO pedals zijn prima setjes en prima om mee te beginnen, maar eigenlijk zijn alle pedal sets van Thrustmaster niet heel geweldig. Alle Thrustmaster pedal sets werken net als logitech pedals met potentiometer input en gebruiken veren om tegendruk te simuleren, iets wat je eigenlijk nooit wilt hebben. De manier waarop potentiometer techniek werkt is precies hetzelfde als een joystick. Hoe verder je je pedaal intrapt hoe meer je remt, 50% ingetrapt qua afstand is dus 50% remmen. Het probleem hiermee is dat je vooral met remmen moet onthouden hoe ver je je pedaal intrapt, en dat is iets wat redelijk lastig is om blind te doen. Je merkt dat je dan altijd aan het zoeken bent voordat je je perfecte remdruk kan uitoefenen.

Iets wat veel makkelijker is om te onthouden is de hoeveelheid kracht die je uitoefent. Probeer maar eens een paar keer middelhard in je vuisten te knijpen, je merkt dat je elke keer even hard knijpt. De duurdere pedals (Fanatec) en high-end pedals (Heusinkveld) werken met een loadcell. Deze techniek meet niet de afstand op maar de druk die wordt uitgeoefend. De pedalen zijn erg duur maar zeker een grote voorruitgang als je er mee leert rijden.

Als je op de centjes wilt letten zijn de Thrustmaster pedals prima om mee te beginnen. Thrustmaster levert er sinds een jaar of zo een rubberen mod die extra het gevoel van tegendruk simuleert. Het is een soort punt die je onder het rempedaal installeert. Hierdoor wordt het pedaal steeds zwaarder als je hem verder intrapt. Het is niet de perfecte methode aangezien de pedalen nog steeds op afstand werken, maar het is wel een prima en goedkope oplossing.
*KUCH*
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Gezondheid Lars...
Wilfred Rentzenbrink
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 mei 2015, 16:27
Racestuur: Fanatec CSW v2

mijn ervaringen met Fanatec zijn afgelopen jaar ronduit slecht. Zou zelf ze niet meer aan durven raden hoewel er genoeg mensen probleemloos rondrijden. Bij mij moest binnen een jaar 4 keer service op een CSW2 gevraagd worden en mijn CSW1 die ik daarvoor had zit ook al in de reparatiemolen. pedalen set moest ook al gassensor en loadcel vervangen worden.

T500 hiervoor gehad en een fijn stuur maar minder qua gevoel dan de CSW (wat brute) Ik hoor van Marcel Bosman die zijn CSW voor een TX heeft ingeruild maar ook met mijn 500 heeft gereden dat hij de TX de fijnste van de 3 vind.....
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”