PC en rFactor (2)

Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Ik rij op een LCD tv met 8ms dacht ik. SSD is alleen sneller met het laden, dus daar zul je waarschijnlijk weinig mee winnen.

Dan toch maar even onze systemen onder de loep gehouden.

VIDEOKAART
Eerst toch maar onze videokaarten vergeleken. Daar zit al best een verschil in.

Het dik gedrukte maakt het verschil. Hieronder een beetje uitgelegd wat wat nu ongeveer doet.
Memory Bandwidth: De snelheid waarmee je kaart zijn geheugen aanspreekt. Grotere waarde leidt tot het beter/sneller kunnen laden van grote textures en hogere anti-aliasing en/of hogere anisotropic filtering settings. Van alle onderstaande eigenschappen, heeft deze de grootste invloed op je performance.
FLOPS: Deze is heel lastig uit te leggen. Het staat voor Floating Point Operations per second. Een floating point wordt gebruikt bij het verwerken van data voor 3D weergave(gebruikt bij oa games). Normale berekeningen voor de CPU resulteren in integers(hele getallen), maar floating points gaan tot ver in de cijfers achter de komma. Aangezien rF2 een heftige 3D game is, zal deze behoorlijk wat FLOPS nodig hebben. Ook zeer belangrijk voor performance.
Pixel Fill Rate: Aantal pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Van al deze opgenoemde eigenschappen, maakt deze het minste uit.
Texture Fill Rate: Aantal textured pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Deze is weer redelijk belangrijk.
Memory Bus Type: Met hoeveel bits tegelijk je GPU met je videoRAM kan communiceren. Aangezien Memory Bandwidth en Memory Bus hand in hand gaan, heeft deze eigenschap dus ook een grote invloed op je performance.

CPU:
Verschil in CPU's is er wel, maar nou niet echt dat dat een groot verschil maakt.


RAM:
Als laatste het RAM geheugen. Ik zelf heb 8 GB. Dat is eigenlijk al voldoende. In je RAM komt DATA te staan wat je PC veel gebruikt. De eigenschappen maken best veel uit, wat je alleen zult merken tijdens het laden. Bij 1(deze heb ik) & 2 is het enige verschil de timings(c8/c9). Bij 3 zie je de eigenschappen als je de MHz 1 stapje lager pakt. Als je juist een stapje hoger in MHz gaat, kom je bij 4 uit. Je ziet dat er bij Write(deze is toch bepalend) wel 2,5 GB verschil zit tussen 3 en 4.
1. Corsair CMZ8GX3M2A1600C8 4GB Latency(ns): 23 Read Uncached(MB/s): 14167 Write(MB/s): 9489
2. Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 4GB Latency(ns): 24 Read Uncached(MB/s): 13976 Write(MB/s): 9012
3. Corsair CMX8GX3M2A1333C9 4GB Latency(ns): 26 Read Uncached(MB/s): 12274 Write(MB/s): 7761
4. Corsair CMZ8GX3M2A1866C9 4GB Latency(ns): 22 Read Uncached(MB/s): 15356 Write(MB/s): 10323
Latency: Vertraging in het verzenden van data tussen CPU en RAM.
Read Uncached: Snelheid waarmee de nog niet ingeladen data gelezen kan worden.
Write: Snelheid waarmee data geschreven kan worden.

CONCLUSIE:
Mocht je echt perse willen dat je FPS omhoog gaan(wat echt niet nodig is), dan denk ik bij nader inzien toch dat je videokaart vervangen de meeste winst gaat geven. Daarna je CPU. Nu weet ik niet wat de exacte specs zijn van je RAM, maar sneller maken levert toch geen FPS winst op. De GTX 660 kost nu €165,-. Maar een andere optie is de GTX 760, als je de nieuwste generatie wilt hebben. Let er wel op dat je voeding alles aan kan. De GTX 760 heeft 2x 6-pins aansluitingen nodig, terwijl de GTX 660 er maar 1 nodig heeft.
Je CPU kan ik nog niks zinnigs over zeggen, want hierin is je moederbord bepalend wat eventueel nog mogelijk is.

Maar ik zou je geld lekker aan iets anders besteden, want alles op full is toch overrated. Belangrijkste is vloeiend, en zolang je dat voor elkaar krijgt zonder dat alles een LEGO-look krijgt, zit je goed.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Deze guide, die met name inzoomt op het video gebeuren, verdient wellicht een vast plekje ergens in een srvn hardware howto guide topic :http://www.tweakguides.com/Graphics_1.html
Uitgebreid maar to-the-point en ook nog eens goed leesbaar.

Zie in de guide de pagina over refresh rates, de refresh rate van 2ms van je monitor zal inderdaad geen bottleneck zijn. Mits de leverancier niet stiekem het maximaal haalbare vermeld heeft ;) en je er gemiddeld in normaal gebruik er heel erg ver boven zit. Onwaarschijnlijk want dan krijg je last van ghosting, 'naijlende' beelden en dat lijkt uit je beschrijving niet te zijn waar je last van hebt.
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Giel heeft me geholpen aan een voorstel voor een nieuwe PC, kost wat knaken maar dan heb je wel wat ;) Nu eens het voorstel aan de Minister van Financiën, Binnenlandse en Buitenlandse Zaken, Economische Zaken voorleggen... :D
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Die heet hier thuis gewoon mevrouw Zalm, veel gemakkelijker. Maar die tijd is geweest. :D
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Bedankt Giel, Ger en Jan Wim voor de antwoorden.
Dan lijkt het erop dat de grafische kaart een kleine bottleneck is wat Giel aangaf maar als voor het menselijk oog een FPS van 60 voldoende is dan laat ik het hier voorlopig bij. Als ik online train met paar andere rijders is het allemaal vloeiend en zeker geen LEGO-look (grappige naam trouwens :D ) maar zoals gisteren met de race met circa 30 man dan merk ik wel dat de grafische kaart moeite heeft doordat de beelden soms schokken, bij mij stond veel items op Medium en ik heb voorafgaand de start dan ook even alles op Low gezet en toen was het wel stukken beter. Verder merkte ik niet veel aan verschil aan grafische kwaliteit tussen Low en Medium en ook niet tussen Medium en Full.....Ook Assetto Corsa is schitterend en vloeiend met alles op full, nu nog afwachten wat het straks doet als de Multiplayer beschikbaar wordt.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Brent Wever schreef:Bedankt Giel, Ger en Jan Wim voor de antwoorden.
Dan lijkt het erop dat de grafische kaart een kleine bottleneck is wat Giel aangaf maar als voor het menselijk oog een FPS van 60 voldoende is dan laat ik het hier voorlopig bij. Als ik online train met paar andere rijders is het allemaal vloeiend en zeker geen LEGO-look (grappige naam trouwens :D ) maar zoals gisteren met de race met circa 30 man dan merk ik wel dat de grafische kaart moeite heeft doordat de beelden soms schokken, bij mij stond veel items op Medium en ik heb voorafgaand de start dan ook even alles op Low gezet en toen was het wel stukken beter. Verder merkte ik niet veel aan verschil aan grafische kwaliteit tussen Low en Medium en ook niet tussen Medium en Full.....Ook Assetto Corsa is schitterend en vloeiend met alles op full, nu nog afwachten wat het straks doet als de Multiplayer beschikbaar wordt.

Afhankelijk op welke resolutie je rijdt in Rf2 zou je daar anti alias wat lager of uit kunnen zetten. Als je hogere resolutie gebruikt heb je toch al voldoende pixels om het niet al te LEGO look te laten worden zonder gebruik van AA terwijl AA je kaart redelijk kan belasten. Zeker een keer testje waard lijkt me, als je zonder AA aan RF2 echt te lelijk vindt staat het snel genoeg weer aan.
Gebruikersavatar
Jos Friemann
Berichten: 571
Lid geworden op: 17 feb 2012, 01:30
Racestuur: T500RS + Ferrari F1 Add-On
Locatie: Nieuw-Vennep

Brent Wever schreef:maar zoals gisteren met de race met circa 30 man dan merk ik wel dat de grafische kaart moeite heeft doordat de beelden soms schokken, bij mij stond veel items op Medium en ik heb voorafgaand de start dan ook even alles op Low gezet en toen was het wel stukken beter.
Dit was (bij mij) niet het probleem dat de Video kaart het niet trok, maar doordat de CPU 100% belast werd. dit heb ik op kunnen lossen door VSync aan te zetten, maar op een andere manier dan gewoon in het spel. de volgende instellingen heb ik gevonden op internet en dit werkt voor mij zeer goed, en de CPU belasting ging van 90%-100% naar rond de 40%.

1. Change "Render Once Per VSync" to "0" in \rFactor2\UserData\player\player.PLR
2. Go to in-game settings and set "Sync: None/Off"
3. Right click on desktop and select "NVIDIA Control Panel"
4. Select "Manage 3D settings" (under "3D Settings")
5. Change to tab "Program Settings"
6. Click button "Add" and browse to \rFactor2\Core\, select rFactor2.exe and click "Open"
7. Change "Maximum pre-rendered frames" to "1"
8. Change "Vertical sync" to "Adaptive"
9. Click button "Apply"

Dit heeft allemaal te maken met de slechte optimalisatie van RF2 code die nog niet goed (genoeg) is, waardoor je een beest van een PC nodig hebt om alles zonder probs te kunnen spelen. hoop dat dit ook voor jou (en mogelijk ook voor anderen) werkt Brent, om zo de Freezes en Lag momenten te reduceren en/of op te heffen
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Super Ger, ga ik vanavond eens testen, dank voor de tip!
Ps. Ik gebruik resolutie van 1920 x 1080 , 32 bit
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Super Jos, ga ik vanavond ook uitproberen. Zou idd mooi zijn als dan de lag momenten stuk minder is of zelfs weg is.
Hartelijk dank voor de tip!!

Ook las ik op de link van Ger dat het wel zin heeft om alles op een SSD schijf te zetten:
Performance Tip: The slower your hard drive - especially when combined with less RAM - the more loading pauses you will get as the CPU waits for data to load from the hard drive into RAM before it can use it. These pauses are commonly referred to as 'stuttering'. Defragmenting your hard drive can help a great deal in reducing stuttering during games, but you may have to consider upgrading your hard drive to a faster model, or switch to a Solid State Drive (SSD) to truly reduce loading times and stuttering in more complex games. Bron: http://www.tweakguides.com/Graphics_2.html

Dit ga ik dus ook uitproberen. Als je het toch hebt waarom dan niet gebruik van maken, alle beetjes zullen misschien veel helpen.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Het is hier wel erg Geforce achtig :)
Zelf heb ik een AMD Radeon 7850 (van Sapphire) en hoewel mijn moederbord niet eens de volle snelheid van de kaart ondersteunt en ik heb nooit problemen (waardoor ik mijn fps meestal niet check, want goed is goed).
De 2 GB OC versie van Sapphire is ook voor net boven 160 Euro te krijgen en het kan interessant zijn om de kaarten van Geforce en AMD te vergelijken.
Zelf heb ik meestal Geforce gehad, maar ben nu toch duidelijk meer tevreden met de AMD.

Over het algemeen zal de grafische kaart de meeste impact op FPS hebben (zoals al door anderen gezegd), maar het is wel het beste als je hardware op elkaar afgestemd is.
Als voorbeeld zijn de meeste grafische kaarten nu geschikt voor PCI-e 3.0, maar als je moederboord dat niet ondersteunt, dan werkt de kaat wel nog, maar niet op volledige capaciteit.
Zo is de doorvoersnelheid voor data in versie 3.0 verdubbeld: dit is voor de meeste gebruikers niet relevant, maar zeker als je meer dan 1 scherm gebruikt (wat veel sim racers hebben) kan dit heel belangrijk zijn.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

rFactor 2 werkt nu eenmaal beter met nVidia, hoe vervelend ook.
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Om te controleren of je CPU over zijn nek gaat tijdens rF2, druk je tijdens het racen op CTRL-C. Dan verschijnt er rechts boven in beeld een grafiekje. De bovenste lijn (groen) is je geheugen, en staat altijd vol. De onderste lijn(paars) is je CPU. Op het moment dat die vol is, kom je CPU-power te kort. CTRL-F zijn de frames, maar dat wisten jullie natuurlijk al.
rFactor 2 werkt nu eenmaal beter met nVidia, hoe vervelend ook.
Kwam dat niet doordat ATI weigert met relatief kleine groepen te werken?
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Jos Friemann schreef: Dit heeft allemaal te maken met de slechte optimalisatie van RF2 code die nog niet goed (genoeg) is, waardoor je een beest van een PC nodig hebt om alles zonder probs te kunnen spelen. hoop dat dit ook voor jou (en mogelijk ook voor anderen) werkt Brent, om zo de Freezes en Lag momenten te reduceren en/of op te heffen
Jos for president! Ik ga dit zeker proberen. Dank je wel! In AC heb ik veel meer detail en geen enkele keer een framefreeze o.i.d. terwijl ik bij rF2 vaker met de billen bijeen gekenepen zit te wachten op de volgende plotselinge framesdrop.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Jan Wim Ensing schreef:rFactor 2 werkt nu eenmaal beter met nVidia, hoe vervelend ook.
Wat ik juist aangeef is dat bij mij de nvidia het slechter deed dan de ATI die ik nu heb.
De problemen die diverse mensen aangeven te hebben, die heb ik niet :o
Gebruikersavatar
Jos Friemann
Berichten: 571
Lid geworden op: 17 feb 2012, 01:30
Racestuur: T500RS + Ferrari F1 Add-On
Locatie: Nieuw-Vennep

maar twan, ik had ook een ATI kaart (van 3 jaar terug) waar ik rf2 ook mee kon spelen, maar heb nu Nvidia die niet eens een half jaar oud is en het draaid veel beter. gewoon simpelweg omdat de nieuwere kaart sneller is, meer geheugen heeft ed.
rest van het systeem is namelijk zelfde gebleven.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Ger Heuts schreef:Jos for president! Ik ga dit zeker proberen.
Schreef hij in een euforische bui.. Maar ik heb helemaal geen NVidia Control Panel als ik met de rechtermuisknop klik het bureaublad. En toen?
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Zojuist verschillende metingen gedaan op aanraden van diverse personen (zie posten eerder).
Steeds werd Nordschleife met clio genomen met selectie Race en dan als laatste starten en lange (bijna) rechte stuk rijden tot eerste bocht.

Meting 1: verschil rf2 draaien op 'gewone' schijf of op SSD schijf
Gewone schijf: fps rond 45, cpu rond 40%
SSD schijf: fps rond 45, cpu rond 40%

Conclusie: geen verschil (hierbij heb ik natuurlijk via de desbetreffende schijf de rf2.exe opgestart en via Mod manager even de juiste mappen op diezelfde schijf geselecteerd voor Working dir. en Package dir.)

Meting 2: tip van Ger Peeters over Anti Alias (AA)
AA op none: fps rond 45 a 50, cpu 40%
AA op level 8: fps rond 35 a 40, cpu 40%

Conclusie: weinig verschil, wel verschil maar niet noemenswaardig. Qua grafisch is geen verschil te merken. Dus kun je AA beter uitzetten.

Meting 3: Tip van Jos F opgevolgd.
fps voor opvolgen tips rond 45, cpu 40%
fps na opvolgen tips rond 50, cpu 40%

Conclusie: qua cpu geen verschil en qua fps nauwelijks verschil.

Meting 4: in rf2 grafische instellingen aanpassen
Alles op low: fps rond 60, cpu 40% (bomen en dergelijke zijn dan weg)
Alles op medium: fps rond 50 a 60, cpu 40%
Alles op Full: fps rond 45 a 50, cpu 40%

Conclusie: verschil qua grafisch is tussen medium en full nauwelijks merkbaar, wel is het verschil tussen low en medium groot qua omgeving (bomen weg). Voor mij is de instelling Medium het beste, dan heb je grafisch niks ingeleverd en zit je wel op fps van 50 a 60. Wat voor mij geldt hoeft misschien voor een ander niet zo te zijn (door ander systeem?). Opvallend is dat mijn cpu steeds rond de 40% blijft en nooit meer wordt.
Gebruikersavatar
Marcel op de Woert
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:34

Mooie vergelijking Brent.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Brent

ik heb gisteren ongeveer dezelfde tests gedaan had alleen nieuwe nordschleiffe nog niet installed dus clios op mores met 25 autos gepakt.
duo core 2 @3Ghz (meen 6Mb cache)
8Gb ddr2
ATi/amd7850 2Gb
Resolutie 3072x1024

bij mij bleef de CPU bij alle tests ~75-80% belast, zat ook weinig fluctuatie in.
Resultaten van de tests vergelijkbaar als bij Brent met iets anders FPS waarden, bij mij alles ongeveer 10 FPS hoger.

Toch nog even extra melden, de grootste winst bij het aan uitzetten van een enkele optie was bij mij (ook op mores) road reflection, dus als al door JW aangegeven :).
- road reflection high FPS ~50-55
- road reflection uit FPS ~75-85
Als je niet persee wil zien hoe glad de weg aan het worden is in de regen en je hebt liever wat meer fps lijkt dit (voor ati/amd mensen) toch echt een mooie donor.

Heb ook nog met diverse aliasing filter opties getest, maar daar is in mijn configuratie minder qua FPS mee te winnen/verliezen.
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Bij mij geeft Road reflection uitgeschakeld ook een winst (verschil van +10 fps)
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”