SC protest uitslagen uitleg

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Plaats reactie
Remco Majoor
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2014, 22:25

Beste sportcomissie,

Aangezien op prive-berichten niet wordt gereageerd, hierbij de vraag publiekelijk op het forum.

Ik zou graag wat meer uileg willen bij een aantal beslissingen van het SC. Dit is omdat ik mijn rijstijl wil verbeteren en dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.

Het gaat mij om de beslissing rondom het incident met Kevin bij de DTCC op Adelaide.
Vermijdbaar contact (startcrash): tijdstraf van 10 seconden voor Majoor en 1 punt aftrek van de licentie
Ik zal hier ook even 2 regels uit het regelementenboek waarvan ik denk dat die hier betrekking bij hebben.
1.6 Bij het uitvoeren van een inhaalmanoeuvre ligt de verantwoordelijkheid voor het veilig laten verlopen van de actie grotendeels bij de snellere deelnemer. Het is dan ook aan de snellere deelnemer om in te schatten wanneer een manoeuvre haalbaar is zonder schade te veroorzaken en de manoeuvre niet in te zetten of af te breken wanneer de veiligheid van de andere deelnemers in het geding is. Tijdens en na de inhaalmanoeuvre dient de snellere deelnemer ruimte te laten voor de langzamere deelnemer zijn lijn te nemen, totdat deze geen overlap heeft. Laat de snellere deelnemer geen ruimte in deze situatie dan zijn de gevolgen, in de vorm van sancties, geheel voor zijn rekening.
1.7 Hoewel de meeste verantwoordelijkheid tijdens een inhaalmanoeuvre bij de snellere deelnemer ligt, dient ook de langzamere deelnemer zich aan een aantal regels te houden. De langzamere deelnemer mag slechts één keer per recht stuk circuit van zijn lijn afwijken om een verdedigende lijn te nemen. Daarna moet hij de snellere deelnemer ruimte laten diens lijn te rijden. De langzamere deelnemer mag echter niet van zijn lijn wijken wanneer hij daarmee de snellere deelnemer dwingt vaart te minderen. Dit wordt blokken genoemd. In de remzone van lijn wisselen is niet toegestaan. Buiten deze regels om, behoudt de langzamere deelnemer het recht zijn lijn te houden totdat de snellere deelnemer overlap (d.w.z. geheel of gedeeltelijk langszij komen) heeft. Wanneer de snellere deelnemer overlap heeft, dient de langzamere deelnemer voldoende ruimte te laten aan de snellere coureur om ongehinderd vooruit te blijven bewegen over de omloop. Laat de langzamere deelnemer geen ruimte in deze situatie, dan zijn de gevolgen, in de vorm van sancties, geheel voor zijn rekening.
Mijn vraag is hier, welke regel hier telt en waarom, en wat ik van die regel overtreden heb.
SRVN Racecommissie
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 okt 2011, 22:53

Ik zou graag willen weten waar je het bericht heen hebt gestuurd. Commissieleden reageren normaal gesproken gewoon op PM. Mocht je aan het account van de SC hebben geschreven, dan kan het inderdaad zo zijn dat je bericht ongezien is binnengekomen.

Het is in het geval van dit incident lastig om te beargumenteren wie de aanvallende en wie de verdedigende partij is. Zodoende is het lastig om die door jou geciteerde artikelen toe te passen.

Een beetje gezond verstand levert hier echter voldoende duidelijkheid.

De chicane is een bocht waar je niet al te best (of helemaal niet) twee-dik doorheen kunt. Kevin heeft de beste mogelijkheden om de apex te pakken in dit geval. Hij zit immers aan de binnenkant. Hij kan de ideale lijn door de bocht inzetten en volgens, zei het met iets verminderd tempo, gezien het instuurpunt. Jij hebt vrijwel geen kans om dat te doen (of een andere lijn te nemen in de al beperkte ruimte van deze bocht), zeker als tijdens het aanremmen duidelijk wordt dat je de achterste van de twee auto's bent. De SC is dan ook van mening dat jij het incident had kunnen en moeten voorkomen door achter Kevin aan te sluiten. Door de auto te laten staan, tikte je de achterkant van Kevin's auto aan en veroorzaakte je de spin.
Remco Majoor
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2014, 22:25

SRVN Sportcommissie schreef:De chicane is een bocht waar je niet al te best (of helemaal niet) twee-dik doorheen kunt. Kevin heeft de beste mogelijkheden om de apex te pakken in dit geval. Hij zit immers aan de binnenkant. Hij kan de ideale lijn door de bocht inzetten en volgens, zei het met iets verminderd tempo, gezien het instuurpunt. Jij hebt vrijwel geen kans om dat te doen (of een andere lijn te nemen in de al beperkte ruimte van deze bocht), zeker als tijdens het aanremmen duidelijk wordt dat je de achterste van de twee auto's bent. De SC is dan ook van mening dat jij het incident had kunnen en moeten voorkomen door achter Kevin aan te sluiten. Door de auto te laten staan, tikte je de achterkant van Kevin's auto aan en veroorzaakte je de spin.
Zolang beide partijen rekening houden met dat je 2 wijd door een chicane gaat, is dit zeer goed en veilig te doen. Ik heb sinds het aanremmen de volledige overlap, totdat kevin besluit van zijn rem te gaan en dus mij van de baan af te dwingen. Zeker bij de start is het zeer gebruikelijk om 2 wijd te gaan.

Zoals jullie zeggen, tijdns het aanremmen wordt "duidelijk" dat ik de achterstan van de 2 auto's word.Dit komt omdat ik wel mijn snelheid minder om 2 wijd door de bocht te kunnen gaan, en hij niet.
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Ugh gaat hij weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Thierry heeft mij gevraagt een samenvatting te maken van Adelaide (zondag te zien) en ik heb letterlijk geen een keer 2 auto's naast elkaar clean door de chicane zien gaan. Het was altijd of iemand die hard de muur in ging of daar rechts spinde. De keren dat het wel goed ging was het als coureurs ruimte gaven in de vorm van achteraan aansluiten, ruimte laten en dan na de chicane meer snelheid meenemen richting bocht 4.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ruben

Mag ik jouw hierbij vragen voor samenvattingen van de andere races

Als het zo makkelijk gaat vraag ik het gewoon

Verzonden vanaf de snelweg ergens in de zon, of niet natuurlijk.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Zou best willen maar kost wel wat tijd hoor lol. :P Was meer omdat er geen stream was. :)
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Ik dacht dat het herprotest was afgeschaft?
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Is het ook, maar om uitleg vragen mag altijd.
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”