[ORG] De contributiediscussie

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Ger Heuts schreef:De oranje mannen laat ik even buiten het contributieverhaal.
Niet nodig, wij betalen uiteraard ook gewoon contributie. Maar ik ben het met je eens dat dit heel snel een smerige discussie aan het worden is, dat is volgens mij niet nodig. Kijk, het er niet mee eens zijn mag. Maar om nou mensen persoonlijk aan te vallen, dat gaat mij te ver. Dit was dan ook mijn voorlopig laatste post, ik heb weinig zin om de volgende te zijn die voor graaier uitgemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik zal ook even mijn duit in het zakje doen.

Allereerst: Ik ben verbaasd. We hebben op de ALV de begroting besproken - die was toen gebaseerd op €15 contributie, net als in 2013 - waarna er door verschillende leden een voorstel werd gedaan tot verhoging. Omdat we niet op de ALV even de boel kunnen gaan omrekenen, hebben we de suggesties in acht genomen en deze vervolgens in de eerstvolgende organisatievergadering besproken. We hebben daar besloten de suggesties vorm te geven en zodoende de contributie verhoogd.

Dat er nu discussie is ontstaan over de aard van de contributieverhoging, doet mij wat vreemd aan. Er is tijdens de ALV namelijk voldoende ruimte gecreëerd om hiertegen in protest te gaan. De consensus was echter de een directe aanscherping van de reserves wenselijk was en dat het dragen van aanschafkosten voor payware middels de contributie fijner zou werken dan aparte betaling per mod. Bedragen van €30 - je kent dit bedrag nog: de contributie van 2012 - of iets hoger werden acceptabel gevonden in dat licht. Dat de contributie is vastgesteld op €25 lijkt mij dan geen kwalijke zaak.

Hoe zit die verhoging in elkaar?
€25 (nieuwe contributie 2014) - €15 (aanvankelijk begrote contributie 2014) = €10 p.p. extra.

€10 x 70 leden = €700 euro.

Deze €700 bestaat uit: €400 extra reserves + €300 payware (2x 1 mod à €150. Uitgaande van 30 gebruikende leden en €5 licentiekosten per gebruiker).

De €400 reserves komen bovenop de standaard afschrijving van €100 reserves en €200 voor de server die we jaarlijks doen. In 2012 en 2013 hebben we in totaal €600 opgepot. Neem daarbij de €700 in 2014 en dan krijg je een reservetotaal van €1300. De geschatte kosten van een nieuwe server die ook in de toekomst mee kan draaien, liggen tussen de €1000 en €1200 euro. We bouwen zodoende dus genoeg reserves op om per direct (d.w.z. in 2014) de server te kunnen vervangen. Lijkt me een verantwoorde zet.

De payware kan in 2014 worden uitgegeven, maar eventueel ook later. Het spreekt voor zich dat wanneer dit 'potje' niet in 2014 wordt opgemaakt, hij door verhuist naar 2015. Het lijkt mij sowieso niet dat we jaarlijks twee mods gaan aanschaffen, maar we manouevreren ons nu wel in de positie waarin we een keuze hebben. Dat kunnen nieuwe mods zijn voor nieuwe klasses, maar ook nieuwe mods voor bestaande klasses. Elk lid kan er dus in potentie van profiteren, zelfs als ze niet van plan zijn een andere klasse te gaan rijden.

Nu ben ik helemaal geen tegenstander van een stemronde voor de nieuwe contributie. Mijn overtuiging was echter dat wanneer de organisatie een redelijk contributievoorstel zou doen, er geen problemen zouden ontstaan. Blijkbaar was dat een misverstand. Wellicht is die stemronde wel niet zo'n gek idee.

Ook als we teruggaan naar €15 contributie zal de vereniging het wel overleven. Er staat op de lopende rekening genoeg geld om de reserverpot aan te vullen voor eventuele calamiteiten - zoals het neergaan van de server - maar wanneer deze middelen worden aangesproken, zit de vereniging de rest van het jaar zonder liquide middelen. Mij lijkt dat zeer onverstandig. Je weet immers nooit wat er gebeuren kan.

Al met al is de kern van het verhaal dat de verhoging enkel als doel heeft de vereniging in 2014 financieel gezond te maken en dat de verhoging van incidentele aard is. De verhoging in 2014 opent de mogelijkheid tot een verlaging in 2015, als dat wenselijk wordt gevonden door de ALV.

Is dat nu allemaal echt zo'n ramp?
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Yoeri, naar aanleiding van je verhaal krijg ik enorm het gevoel dat je niet gelezen heb wat ik zei (en al vaker gezegd heb) over de reserves voor de server. Desondanks blijkt er dus enorm weinig vertrouwen te zijn in ofwel mijn mening, danwel de staat van de server of Erik. Bel anders Erik even, zijn nummer staat achter de schermen in het telefoonnummer topic. Die vertelt je hetzelfde als ik. Scheelt alweer 400 euro reserve opnemen in je begroting.
Gebruikersavatar
Andre Jansen
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:37
Racestuur: Trustmaster G500
Locatie: Veghel
Contact:

Beste Tiemen, wij zijn denk ik Erik allemaal dankbaar dat staat buiten elke discussie het is alleen de vraag of je in geval van andere tijden de regie zelf in handen wil hebben of dat je afhankelijk bent van derden. Met een ledental van 70 man is het denk ik heel verantwoord een goede reserve te hebben. Deze hoeft niet extreem te zijn maar wel dragend zijn in geval van dingen die je kan voorzien. Als de organisatie aangeeft dat de verhoging voor de reserve voor de server eenmalig is zodat de veiligheid gewaarborgd is vind ik dat een geruststellende gedachte.

Natuurlijk hoop ik net als de rest dat we voor eeuwig bij Erik in het rek kunnen hangen maar ik vind het naïef om dat blind op te varen.

Wat betreft het 2de deel de betaalde mods via srvn dit zal moeten vorm krijgen maar vind het denk ik wel een goede zaak dat we de mogelijkheid bieden om tegen aantrekkelijke prijzen nieuwe goede kampioenschappen kunnen gaan rijden. Dus ook iemand die het wat minder heeft kan sneller instappen en dat vind ik een hele goede gedachte vanuit de organisatie.

André
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

En ik vind het naïef zoveel geld achter de hand te houden voor 6 dedicated servers en een TS server. Met de internetsnelheden van vandaag durf ik zelfs te beweren dat een server zoals wij hebben draaien overbodig is :-) Punt is dat je hoeveel geld je er ook insteekt, altijd afhankelijk bent van externe factoren. Die 400 euro gaan daar geen verandering in brengen en 400.000 euro ook niet. Je zegt eigenlijk een backup te willen hebben en niet afhankelijk te willen zijn van externe factoren. Leg mij is uit hoe dat kan.
Gebruikersavatar
Andre Jansen
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:37
Racestuur: Trustmaster G500
Locatie: Veghel
Contact:

Denk dat de opvatting over veel geld het probleem is. Vind 1200 Euro reserve voor een vereniging van 70 leden niet echt een schokkend bedrag komt neer op klein 18 Euro per persoon als ik zo uit mijn hoofd reken. Lijkt Veel geld 1200 Euro maar 18 Euro reserve per persoon terug gerekend kijkt weer heel anders.

Verder kan ik mijn ook andere calamiteiten voorstellen die geld kunnen kosten vind dit bedrag dan ook een gerust stellende gedachte voor srvn.


Maar denk niet dat we deze discussie gaan beëindigen aangezien jij het een hele groot bedrag vind.

Ook wil ik hier vermelden dat ik de opmerkingen van Bram heel laag vind ten opzichte van de organisatie en al hebben zijn standpunten wel inhoud vind ik de manier van hoe deze gebracht worden gênant. De punten hadden gewoon kunnen ingebracht worden bij de alv dan had dit besproken kunnen worden daarvoor is er immers een alv.

André
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

(Ik vind de discussie wel leuk overigens)

Het bedrag per lid is on zoverre ook niet zo relevant. Of je nu 70, 170 of 1700 leden hebt, de server wordt er niet duurder of goedkoper van en het bedrag dat je als reserve zou moeten handhaven wordt op basis daarvan dus ook niet minder of meer.
Gebruikersavatar
Andre Jansen
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:37
Racestuur: Trustmaster G500
Locatie: Veghel
Contact:

Mijn vraag op de alv was of het verstandig zou zijn om een reserve te bouwen voor tenminste 1 server omdat dit denk ik de grootste uitgave zou zijn die in geval van een calamiteit voorhande zou moeten zijn. Op mijn vraag wat een server zou kosten werd beantwoord 1200 euro. Waarop niemand volgens mijn dit tegen sprak dus neem aan dat iedereen dit een normaal bedrag vind voor een knappe server anders had iemand toch wel een ander bedrag geroepen op de alv.

En idd het aantal leden maakt niet uit we hebben 1 server nodig. En de kosten worden nu door 70 leden gedragen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

1200 euro is echt veel teveel. Nogmaals, wat denk je dan aan hardware nodig te hebben? De huidige server is zwaar overpowered voor wat wij ermee doen en de nieuwwaarde daarvan was 900 euro. Een server die de helft daarvan kostte was ook ruim voldoende geweest.
Gebruikersavatar
Andre Jansen
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:37
Racestuur: Trustmaster G500
Locatie: Veghel
Contact:

Ik denk niet ik vraag en kreeg antwoord waar ook nogeens en man of 20 bijzaten die het bedrag heel normaal vonden en was jij dat zelf ook niet bij?
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik heb inderdaad niet de hele discussie zin voor zin gelezen en heb daardoor een deel van de inhoud gemist, maar ik heb nu Tiemens posts er even bij gelegd.

Wat betreft Erik. Ik geloof graag dat we ons geen zorgen hoeven maken over het eventueel vervangen van onze server, de capaciteiten die dat apparaat heeft en de bereidwilligheid van Erik om daaraan te sleutelen, mocht dat nodig zijn. Dat is de gewone gang van zaken op dit moment. Mochten er problemen ontstaat, dan gebruiken we dat telefoonnummer en dan zal het wel goed komen.

Maar als Erik morgen van zijn stokje gaat en de server een dag later klapt - hij staat er al een tijdje - dan kan ik mij voorstellen dat we een probleem hebben. Zijn andere werknemers van Equinox ook bereid te sleutelen aan een server die bij hen ligt te freeloaden? Het lijkt me handig dat wij onze eigen zaakjes kunnen dekken in zo'n geval. Het reserveren van een bedrag daarvoor - in dit geval €1300 (inclusief al gereserveerde reserves) - is dan verantwoord.

Eventueel kan overwogen worden de extra reserves (€400) direct uit de kas te halen en opzij te zetten. Dat zou dan ongeveer €5 schelen in de contributie. Er blijft dan nog steeds wel genoeg geld over voor reguliere uitgaven binnen de vereniging (ongeveer €500 aan onbestemd geld). De begroting is dan niet meer kostendekkend en het eigen vermogen van de vereniging wordt dan met €100 verminderd. Dat alles zou geen ramp zijn. We zijn dan financieel 'slank en gezond'.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Andre,

Ik was er inderdaad bij maar vergeef het mij dat ik mij die 1200 euro niet kan herinneren.

Yoeri,

Ja, we hebben ook nog een backup voor het geval Erik er niet is. Namelijk Maarten de Jong.

Kortom:
Het hele server verhaal wordt gebaseerd op ontbrekende kennis over hoe de vork nu werkelijk in de steel zit. Los van het geld, vind ik het raar dat die kennis over dit onderdeel van SRVN gewoon lijkt te ontbreken en er aannames gedan worden die dus ook niet kloppen.
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er zo heftig wordt gereageerd. Ik zie namelijk nergens staan dat niemand vertrouwen heeft in de persoon die nu onze servers beheerd. Er wordt alleen maar rekening gehouden met scenario's waarbij het mis zou kunnen gaan, het lijkt me niet meer dan logisch dat je een plan B hebt. Wat is er dan op tegen om een reserve te hebben waarbij er altijd snel gehandeld kan worden bij eventuele problemen?

En ik merk dat alles nu op de kosten van de server wordt gegooid, maar er is tijdens de ALV ook duidelijk gezegd dat als er geld over blijkt te zijn dit gebruikt kan worden voor andere dingen. Bijvoorbeeld de ALV, meer bekers (er zijn nogal wat kampioenschappen bij gekomen met UGX Cup en A-Side Cup) en dus eventuele aanschaf van mods. Ik vind het daarom ook storend dan mensen het nu zien als een zinloze investering. Uiteindelijk gaat het geld echt wel goed gebruikt worden en hebben we er allemaal wat aan.

Dus nogmaals alles loopt op dit moment goed, we hebben tot nu toe altijd kunnen rijden op de raceavonden (behalve toen Steam moeilijk deed) en ik denk dat we allemaal dankbaar zijn met de server die Erik ter beschikking heeft gesteld. Alleen een plan B is iets waar ik wel aan mee zou willen werken.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Robin de Jong schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er zo heftig wordt gereageerd. Ik zie namelijk nergens staan dat niemand vertrouwen heeft in de persoon die nu onze servers beheerd. Er wordt alleen maar rekening gehouden met scenario's waarbij het mis zou kunnen gaan, het lijkt me niet meer dan logisch dat je een plan B hebt. Wat is er dan op tegen om een reserve te hebben waarbij er altijd snel gehandeld kan worden bij eventuele problemen?

En ik merk dat alles nu op de kosten van de server wordt gegooid, maar er is tijdens de ALV ook duidelijk gezegd dat als er geld over blijkt te zijn dit gebruikt kan worden voor andere dingen. Bijvoorbeeld de ALV, meer bekers (er zijn nogal wat kampioenschappen bij gekomen met UGX Cup en A-Side Cup) en dus eventuele aanschaf van mods. Ik vind het daarom ook storend dan mensen het nu zien als een zinloze investering. Uiteindelijk gaat het geld echt wel goed gebruikt worden en hebben we er allemaal wat aan.

Dus nogmaals alles loopt op dit moment goed, we hebben tot nu toe altijd kunnen rijden op de raceavonden (behalve toen Steam moeilijk deed) en ik denk dat we allemaal dankbaar zijn met de server die Erik ter beschikking heeft gesteld. Alleen een plan B is iets waar ik wel aan mee zou willen werken.
Dat is nu juist mijn hele punt! Plan B is er al! :-)

De organisatie onderbouwd de extra contributie voor een aanzienlijk deel daarop terwijl dat juist niet nodig is. Ik probeer dat hen maar ook jullie in te laten zien. Ik heb nog geen inhoudelijke argumentatie gezien van iemand van de organisatie die ik niet heb kunnen weerleggen, dat is geen verwijt. Ik heb ook een behoorlijk tijdje meegeholpen als organisatielid en ben dus wel op de hoogte van de vork en de steel.

In ieder geval blijven er inderdaad 2 opties over, geen extra heffing of het geld ergens anders aan besteden. Van optie 2 zou ik dan wel eerst graag horen waaraan dan, want zomaar extra geld rekenen, zonder overleg en zonder voldoende onderbouwing accepteer ik persoonlijk gewoon niet.
Laatst gewijzigd door Tiemen Bo op 07 nov 2013, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Tiemen,

Ik ben simpelweg doorgegaan langs de lijn die jij hebt uitgezet. Jij hebt als penningmeester telkens €200 voor de server afgeschreven en €100 voor overige calamiteiten. Het enige dat ik daaraan veranderd heb, is het versnellen van de afschrijvingen en daar eenmalig iets aan toevoegen om onze reserve aan te dikken, opdat daarmee in 2014 een nieuwe server kan worden aangeschaft, indien nodig. Nu lijkt het alsof je ineens tegen de aanmaak van reserves bent, terwijl je zelf jaarlijks geld opzij hebt laten zetten met die bestemming...

Ik heb al eerder gezegd dat we ook zonder de extra afschrijvingen wel zullen overleven aangezien er ook nog wat geld in kas zit dat kan worden aangewend in geval van nood. De begroting van 2014 is zo geconstrueerd dat er dat jaar evenveel geld binnenkomt als dat eruit gaat. Mijns inziens is dat een gezonde gedachte, al is het in dit geval niet noodzakelijk gezien de kas.

De meningen zijn blijkbaar sterker verdeeld dan de ALV deed vermoeden. Ik vind het prima om stemrondes te houden. Ik stel dan de volgende opties voor:

Eerste stemronde: reserves aanmaken
1. Standaard reserves (€300) blijven aanmaken. +€0 op de contributie. De reserve in 2014 bedraagt dan €900.
2. Server versneld afschrijven. €200 extra ophalen. +€2,86 op de contributie. De reserve in 2014 bedraagt dan €1100.
3. Kosten nieuwe server in één keer dekken. €400 extra ophalen. +€5,71 op de contributie. De reserve in 2014 bedraagt dan €1300.

Tweede stemronde: payware-potje aanmaken
1. Geen payware potje aanmaken. +€0 op de contributie.
2. Geld reserveren voor één mod. +€2,14 op de contributie.
3. Geld reserveren voor twee mods. +€4,29 op de contributie.

Tel de bedragen van beide stemrondes bij elkaar op en je hebt de contributieverhoging van 2014.

Gezien de commotie neem ik mij voor deze zaken voor de ALV van 2014 ruim vóór de vergadering inzichtelijk te maken. Deze discussie is wat mij betreft nogal vreemde wendingen aan het nemen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Yoeri Gijsen schreef:Tiemen,

Ik ben simpelweg doorgegaan langs de lijn die jij hebt uitgezet. Jij hebt als penningmeester telkens €200 voor de server afgeschreven en €100 voor overige calamiteiten. Het enige dat ik daaraan veranderd heb, is het versnellen van de afschrijvingen en daar eenmalig iets aan toevoegen om onze reserve aan te dikken, opdat daarmee in 2014 een nieuwe server kan worden aangeschaft, indien nodig. Nu lijkt het alsof je ineens tegen de aanmaak van reserves bent, terwijl je zelf jaarlijks geld opzij hebt laten zetten met die bestemming...
Yoeri,

Dit klopt, echter, de redenatie dat er geen plan B is en daar extra geld voor nodig is klopt niet. Daar hebben wij destijds (De hele organisatie, niet alleen ik) dus ook de 300 euro op gebaseerd. Plan B heeft altijd al bestaan, ik begrijp gewoon niet waarom jullie ineens lijken te denken dat er geen plan B is. Heb ook nog geen argumentatie gehoord vanuit jullie kant waaruit blijkt dat wat ik zit te verkondigen over de server niet waar is.

Je voorstel voor een stemronde kan ik mij in vinden.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik geloof niet dat de redenatie is dat er geen Plan B zou zijn, maar dat we, indien noodzakelijk, Plan B al in 2014 kunnen uitvoeren zonder de kas aan te raken, in plaats van na de contributie-ontvangsten van 2015. Verder is de redenatie vanuit de organisatie dat de afschrijvingen op de huidige server wellicht niet de kosten van een nieuwe kunnen dragen, mocht het daarop uitlopen. Ik zie niet in waarom we anders serverafschrijvingen hebben gedaan de afgelopen jaren. Wellicht ben ik gewoon kortzichtig of slecht geïnformeerd.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Redelijk nieuw hier maar wil even wat vragen aan Tiemen.

Jij hebt het over plan A en B.
Uit jouw hele verhaal blijkt Plan A uit Erik te bestaan en Plan B Maarten.
Beide werkzaam binnen het zelfde bedrijf Equinix.
Klopt dit??

(Zo ja, lees verder, Zo nee, leg uit)
Dit bedrijf geeft de werknemers de gelegenheid om dit soort dingen te doen.
Erg mooi, en volgens mij is dit ook wel een erg "sterk" bedrijf.
Maar... wat nu als...
Bedrijf op de fles gaat
Door overname al het personeel de laan wordt uitgeschopt.
Bedrijfspolicy veranderd en men dit niet meer mag doen.
Er zijn meer plannen nodig (denk ik) dan deze die verder uit elkaar liggen.


Verder algemeen.
Een vereniging draait nu eenmaal op contributie om kosten te dekken.
Als er binnen de vereniging reserves moeten worden opgebouwd haalt men dit uit de contributie.
Aanschaf van spullen waar iedereen wat aan heeft binnen de vereniging haalt men uit de contributie.
Mijn mening is dat aanschaf van MOD's voor een kampioenschap NIET voor iedereen is maar alleen voor degene die aan dit kampioenschap willen deelnemen.
Persoonlijk denk ik dan ook aan een constructie als volgt:
(geen idee of het uitkomt met de kosten, het is maar een voorbeeld)

Standaard lidmaatschap (contributie) is €15
Deelname per kampioenschap +€2
Totaal pakket kampioenschappen (meer dan 3) + lidmaatschap €20
Gebruikersavatar
Bram Kuipers
Berichten: 2282
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:27
Racestuur: TS-XW Racer Sparco P310
Locatie: Venlo
Contact:

Even buiten de server discussie om wil ik even wat kwijt over de extra contributie voor mogelijke extra mods.

Sinds 1.5 jaar werk ik, zoals veel mensen weten, bij Game Mania. Daarvoor wist ik wel redelijk wat van de Gamingscene af. Sinds ik daar werk merk ik gewoon hoe het met de games gaat. Vroeger was het, een spel komt uit. Je speelt het. Klaar.

Als er een extra iets bij kwam, was het vaak een zogenaamde "update". Het spel update zichzelf zonder enige kosten.
In de tijd waar we nu in leven is het nu eenmaal dat je extra gaat betalen voor extra content voor een game.
Zoals een Call of Duty, Battlefield, Assasin's Creed. Deze games hebben dan om het uitgebreider te maken extra content na een tijdje beschikbaar. Je koopt het voor 10/15 euro en dan kan je weer een tijdje met je spel weer verder spelen.
Je hebt ook een zogenaamde Season Pass. Je koopt bijvoorbeeld Call of Duty en dan de season Pass voor 50 euro erbij. Je bent dan verzekerd van alle extra content die het spel aan gaat bieden. Dit doen ze omdat je met een Season Pass goedkoper uit bent dan als je alle extra content los gaat kopen.

Misschien ziet de organisatie de verhoging van de contributie ook wel als een soort Season Pass. Ze geven jullie de kans om voor maar, wat is het 4/5 euro, extra mods te krijgen. Terwijl het als je het zelf moet kopen 10/15 euro kwijt bent.

Je kan wel zeggen van ja ik ga niks extra's betalen voor extra mods enzovoort. Fucking wake up, dit is 2013 en dit is hoe de gamingscene nu gewoonweg werkt. Alles wat extra is gaat extra kosten. Puur omdat ze daar ook aan willen verdienen.
Wil je niet extra betalen? Dan zal je gewoonweg niet de extra dingen gaan krijgen die je misschien toch wel wilt.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Jeroen,

Het klopt dat beide heren werkzaam zijn bij Equinix en dat het bedrijf inderdaad de mogelijkheid biedt voor het personeel om dit te doen. Erik en Maarten reden vroeger altijd bij DRL, nu niet meer bij SRVN helaas. Erik beheert de server op locatie, doet af en toe een update etc. Maarten kan daar dus ook bij maar doet dit alleen in noodsituaties en Erik er binnen afzienbare tijd niet is.

De server draait dus bij Equinix, een misvatting is misschien ook wel, de server is geen eigendom van Erik of Equinix maar echt van SRVN. Equinix is de grootste van de wereld, als dat bedrijf failliet gaat lezen we dat weken van tevoren in het nieuws. Zo werkt dat met beursgenoteerde bedrijven. Ik weet niet hoe het bij jouw arbeidsovereenkomst zit, maar bij mij gaan ze niet zomaar de secundaire arbeidsvoorwaarden aanpassen. Bij dergelijke bedrijven is dat in het nieuws en STEL dat het gebeurt, blijft de server eigendom van SRVN en hoeven we alleen een andere host te zoeken. Daar zijn nu dus al voldoende middelen voor.

Verwaarloosbare risico's, zeker als je bedenkt wat de alternatieven aan geld kosten. Dat zou betekenen dat we een tweede server ergens moeten hosten waarop alles alvast klaar staat mocht er met de eerste server wat misgaan. Als iedereen bereid is minimaal 100 euro per jaar aan contributie te gaan betalen kun je dat overwegen.

Dan hebben we nog het scenario waarin er een onderdeel of onderdelen van server stuk gaan. Hoeveel andere servers denk je dat er draaien bij Equinix en hoeveel onderdelen denk je dat die op voorraad hebben en niet gebruikt worden? Ik weet de aantallen niet, maar als Erik aangeeft dat we ons daar absoluut niet druk om hoeven te maken, en gezien het kaliber van Equinix, denk ik dat wij als SRVN, met 1 servertje niet hoeven te doen.

Gezien dit verhaal (Ik val echt in herhaling, dat wel) snap ik dus werkelijk niet waarom wij schijnbaar vinden dat dit alsnog niet genoeg is. De server is in kannen en kruiken, meer geld op de rekening voegt daar echt niets aan toe. Nogmaals, wat voor zekerheden willen jullie dan?
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”