Hulp bij rijden

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Hallo allemaal,

Nu ik alles eindelijk op de rit heb en lekker bezig ben met de nieuwe hobby valt het me op dat ik niet zo goed weet waar ik mee bezig ben.
Als ik bijv. F12020 speel dan kan ik hulpmiddelen aanzetten zoals bijv. de groen lijn die ik moet rijden en wanneer ik dan zou moeten remmen.

Is er in rF2 ook zoiets mogelijk? Eventueel een extra mod? Of wellicht een ghost waar ik achteraan zou kunnen rijden om op die manier af te kijken?
Het enige wat ik kan verzinnen is in de practice achter een auto gaan hangen, maar ik merk dat ik het daar niet echt van leer.

Ik heb inmiddels diverse video's bekeken en pagina's gelezen, maar het zelf toepassen is toch echt wel een dingetje merk ik.
Gebruikersavatar
Gijs Sonneveld
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 apr 2020, 19:46
Racestuur: Thrustmaster tx
Contact:

Hoi Rody, hier bij SRVN is het niet toegestaan om hulpmiddelen te gebruiken. Dus ik zou er maar aan wennen 😜. Uiteraard kan je in single player hulpmiddelen gebruiken.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

rFactor 2 heeft voor zover ik weet geen stippeltjes met de ideale lijn en ghost cars.

Rij vooral veel rondjes en focus je in eerste instantie op niet te veel combinaties van auto en circuit.
Rob Smit
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2020, 16:09
Racestuur: Fanatec Formule V2 + DD1
Locatie: Oosthuizen

Klopt dat er bij de SRVN met minimale hulpmiddelen gereden wordt.
Is even wennen dat klopt. Maar ik vind zelf dat je een circuit sneller leert door een aantal ronden rustig te rijden en de baan goed in je op te nemen en dan het tempo op te voeren.
Als je gewoon achter de lijn aanrijd, leer je de baan niet echt goed kennen.
Zo een lijn is de theoretische ideale lijn. Maar zoals als je begrijpt is dit niet altijd de beste lijn. Deze hangt bijvoorbeeld af van de type auto, de lijn van een formule auto kan net iets anders zijn dan die met een GT, jou rijstijl en andere autos op de baan.
Hoe hiermee om te gaan leer je veel beter zonder je blind te staren op een lijn op de baan.

Als je wilt kan je bij ons eens langskomen op de discord, kunnen we kijken of we je op weg kunnen helpen
Ben zelf redelijk veel online en als ik er niet ben, kan je mij een berichtje sturen via de discord of wellicht is er wel iemand anders online.
TNR Discord
Maandag is er zeker volk, we hebben dan vanaf een uur of 8 onze clubavond. Kan je meerijden als je dat leuk vind.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Gijs Sonneveld schreef: 19 dec 2020, 20:34 Hoi Rody, hier bij SRVN is het niet toegestaan om hulpmiddelen te gebruiken. Dus ik zou er maar aan wennen 😜. Uiteraard kan je in single player hulpmiddelen gebruiken.
Ik zal er zeker aan moeten wennen :) Het is overigens niet de bedoeling om te "racen" met deze hulpmiddelen. Voor mij was dit enkel om als beginner de te oefenen om beter te worden en om te weten waar ik mee bezig ben.
Het gaat mij ook om de singleplayer modus waar ik dit wilde gebruiken.
Lars Koldeweij schreef: 19 dec 2020, 22:03 rFactor 2 heeft voor zover ik weet geen stippeltjes met de ideale lijn en ghost cars.

Rij vooral veel rondjes en focus je in eerste instantie op niet te veel combinaties van auto en circuit.
Helder, zo ben ik er inderdaad nu ook mee bezig. continu dezelfde rondes rijden en dat zie je ook zeer zeker dat je elke keer wel sneller word. Het lastige is om te weten of je het goed doet.
Rob Smit schreef: 19 dec 2020, 22:15 Klopt dat er bij de SRVN met minimale hulpmiddelen gereden wordt.
Is even wennen dat klopt. Maar ik vind zelf dat je een circuit sneller leert door een aantal ronden rustig te rijden en de baan goed in je op te nemen en dan het tempo op te voeren.
Als je gewoon achter de lijn aanrijd, leer je de baan niet echt goed kennen.
Zo een lijn is de theoretische ideale lijn. Maar zoals als je begrijpt is dit niet altijd de beste lijn. Deze hangt bijvoorbeeld af van de type auto, de lijn van een formule auto kan net iets anders zijn dan die met een GT, jou rijstijl en andere autos op de baan.
Hoe hiermee om te gaan leer je veel beter zonder je blind te staren op een lijn op de baan.

Als je wilt kan je bij ons eens langskomen op de discord, kunnen we kijken of we je op weg kunnen helpen
Ben zelf redelijk veel online en als ik er niet ben, kan je mij een berichtje sturen via de discord of wellicht is er wel iemand anders online.
TNR Discord
Maandag is er zeker volk, we hebben dan vanaf een uur of 8 onze clubavond. Kan je meerijden als je dat leuk vind.
De race moet in mijn ogen ook op "eigen kracht" gereden worden. Voor mij is het meer om het in de singleplayer/oefenmodus te gebruiken om te kijken of ik op je juiste weg zit. Ik doe het nu ook zoals je aangeeft, in de auto stappen en rondes rijden om de baan te leren. zo heb ik nu Spa en ik moet zeggen dat dit wel een machtig mooie baan is. Ik zal zeker eens langskomen op de discord dan, daar zal ik nooit slechter van worden :) Txs.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Wat denk ik heel nuttig is, is om een Live Delta in beeld te hebben, dan kun je zelf verschillende lijnen proberen en direct zien of het sneller is dan in je snelste ronde.
Ik gebruik deze HUD, met de Delta (Delta Best) in beeld:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1243928467

En een belangrijke les: slow in, fast out. Met andere woorden: focus op een zo snel mogelijke exit (zo vroeg mogelijk op je gas), en minder op 'zo laat mogelijk remmen' (en daarmee je exit opofferen). Met later remmen win je misschien 0.1s, terwijl je met een betere exit het hele rechte stuk erna een hogere snelheid hebt en zo dus meerdere tiendes kunt winnen.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Dank je wel, die helpt inderdaad. Het is inderdaad snel te zien of het sneller of langzamer is wat je doet.

Ik heb inderdaad voornamelijk ook laat geremd en nu zie je dat ook beter. Voor de bocht win ik en als je dan een lang recht stuk heb zie je dat je zomaar weer 0.2 verliest aan het eind.
Lastige materie als je het zelf moet toepassen. De video's en teksten zijn erg duidelijk en ook prima te begrijpen, maar zodra je het dan zelf moet toepassen blijft er bar weinig over van het onthouden verhaal :cry:

Dan heb ik nog niet eens te maken met zelf schakelen en de regels toepassen van een daadwerkelijke race zodat ik niet iemand zijn wedstrijd aan vlokken help.
Dit zag ik goed bij de start van ronde 5 van de GT op Spa. Daar zag je dat de kop precies wist waar ze moesten starten, maar een hoop daar achter had het zo te zien en te horen niet duidelijk met een ravage tot gevolg.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”