rFactor2 <-> SRVN -> waar te beginnen als ultieme rookie

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Ik ben aan het overstappen van PS4 naar PC racing. Computer is aangeschaft en hij/zij krijgt als het goed is morgen voor het eerst de gelegenheid om te doen waarvoor hij is aangeschaft.
Heb al het een en ander geïnstalleerd, morgen op zijn plek zetten, aansluiten en dan "Lights out and away we go!".

Maar: hoe te beginnen? Wat is de beste manier om aansluitend wat er hier op de club gebeurt mijzelf in te werken? Welke wagens kan ik het beste kiezen (/kopen/installeren)? Welke tracks worden er gebruikt? En welke wagens dan op welke tracks?

Uiteraard gaat het vooral om lol hebben en lekker bezig zijn, maar ik schiet er niet veel mee op als ik de hele tijd met een V8 Supercar ga zitten oefenen op Bathurst en op een clubavond voor beginners is het met de Clio-cup op Zandvoort rondjes rijden. Of andersom...

Ik ga beginnen om mezelf wat ervaring bij te brengen in Single Player-modus; als ik denk dat ik niet al te veel schade aanricht bij andere weggebruikers dan zal ik me ook online op de server melden (lidmaatschap hier is onderweg)
Hoe werkt dat? Zit op de server iedereen dan met dezelfde auto op dezelfde baan? Of wel dezelfde baan, maar met verschillende auto's? Of werkt het principe anders?

Ik verneem graag jullie reactie zodat ik kan zorgen dat ik op een verantwoorde manier mijn ervaring op ga doen en me ook aansluit bij de gewoontes hier...
Mocht ik ergens een bericht over het hoofd hebben gezien waar dit allemaal haarfijn wordt uitgelegd, dan verexcuseer ik me (en zie dan graag de link naar die locatie tegemoet).
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Bij SRVN geniet de officiele s397 content de voorkeur, deze kun je in de steam workshop downloaden:
https://steamcommunity.com/id/studio-39 ... pid=365960
Kijken naar de afgelopen seizoenen werd er gereden met de Tatuus (gratis, s397) en de GT3 (betaald, s397)
Als je niet van plan bent om met GT3's te gaan rijden heeft het niet veel zin deze aan te schaffen natuurlijk. Het nadeel is dat je alle auto's moet hebben om de server te kunnen joinen ook al rij je enkel met bijvoorbeeld de Aston Martin.
Daarnaast werd er ook gereden met de BTCC mod (gratis, geen s397 content) Hiervan is recentelijk een nieuwe update uitgekomen:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1176380339

Qua banen worden gratis en betaalde versies van s397 gebruikt (Sebring, Circuit 'd Azur, Nurburgring en LeMans zijn betaald). De overige banen zijn allemaal gratis te vinden in de steam workshop of worden automatisch gedownload wanneer je een SRVN server joint.
Veel gebruikte banen zijn: Zandvoort, Assen, Spa, Silverstone, Interlagos, Bahrein

Uiteraard kan er voor 2020-2 nog wat gaan veranderen qua mods, maar zo heb je in elk geval een idee in welke richting je moet zoeken.

Suc6!
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Hallo Michael, goede vraag.

Als ik jouw was zou ik beginnen met wagens zoals de GT's, Tatuus F3 of de Porsche GT3 Cup auto. Houdt het eerst bij één auto die je volledig leert kennen op algemene banen als Silverstone of het nieuwe Zandvoort. Deze circuits komen eigenlijk altijd wel weer terug (dus relevant) en hier kan je jezelf prima op ontwikkelen. Wat betreft de auto's: Deze hebben prima physics met een up to date bandenmodel.

https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1872951506
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Arjan en André, bedankt voor de toelichting!

Heb inmiddels beide GT3 pakketten aangeschaft, en ook de 911 GT3 Cup, de BTCC en de Tautus F3 (PM-18 is dat toch?) zijn geïnstalleerd.

Ik zal één van deze auto's gaan kiezen op een vaste baan om daarmee rFactor, de baan en de auto onder de knie te gaan krijgen.

Kan ik ergens terugvinden wat van de forumleden een beetje gemiddelde tijden zijn per circuit+auto? Als ik de F3 op Silverstone ga rijden zou ik het wel interessant vinden om te zien hoever ik achter de gemiddelde achterhoede-SRVN-er zit. Dan kan ik een beetje zien of de - hopelijke - progressie die ik maak zoden aan de dijk zet of dat ik er een turbo op moet schroeven...
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Als je naar het klassement gaat en kiest voor de klasse waar jij mee wilt oefenen en vergelijken zie je in ieder geval de rondetijden staan van de coureurs in die wedstrijd.
Hier een linkje naar de F3
https://www.srvn.nl/klassement/nk_f3.html
Kies dan voor races bovenin het menu.
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Roel Palmers schreef: 21 mei 2020, 09:30 Als je naar het klassement gaat en kiest voor de klasse waar jij mee wilt oefenen en vergelijken zie je in ieder geval de rondetijden staan van de coureurs in die wedstrijd.
Hier een linkje naar de F3
https://www.srvn.nl/klassement/nk_f3.html
Kies dan voor races bovenin het menu.
Natuurlijk...had die pagina wel gezien uiteraard, maar niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Eerst de klasse selecteren en dan op de races klikken, is bijna helemaal wat ik zoek, Er is bijv. geen manier om hier de F3 tijden op Silverstone te zien, want daar is niet geraced. Maar goed, ik kom hier al een heel stuk verder mee. Dank!
Rob Smit
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2020, 16:09
Racestuur: Fanatec Formule V2 + DD1
Locatie: Oosthuizen

Roel Palmers schreef: 21 mei 2020, 09:30 Als je naar het klassement gaat en kiest voor de klasse waar jij mee wilt oefenen en vergelijken zie je in ieder geval de rondetijden staan van de coureurs in die wedstrijd.
Hier een linkje naar de F3
https://www.srvn.nl/klassement/nk_f3.html
Kies dan voor races bovenin het menu.
Beste Roel, ik ben ook nog maar net lid. Maar volgens mij wordt de F3 niet als beginnersklasse gezien.
Dat is volgens mij afgelopen seizoen de F4 geweest. En eerder was de toerklasse DTCC als rookie klasse gebruikt.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Het was slechts een voorbeeld. De andere klassen zijn hier ook te vinden en in het vorige bericht werd F3 genoemd, vandaar mijn verwijzing.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”