Nieuwe rFactor 2 gebruiker; tips & tricks gevraagd

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Hoi,
Ik heb mijn eerste rondjes kunnen maken in de SRVN DTCC server... Exciting!
Nu ben ik vrijwel onervaren in rFactor 2 en vroeg ik mij af of jullie mij tips & tricks kunnen geven. Bijvoorbeeld welke HUD/Overlays te gebruiken en andere tips die het leven in de sim voor mij en anderen plezieriger en vooral veiliger kunnen maken. Wel heb ik Crew Chief geïnstalleerd wat ik echt superhandig vind in elke sim.

Misschien handig erbij te vermelden dat ik voornamelijk een VR gebruiker ben.

Ik kon hier geen topics over vinden dus hopelijk is dit geen dubbele post :)

Groet,
Oane
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Ik zit in eenzelfde situatie. Qua rijden gaat het wel ok nu in de singleplayer. Ik ben momenteel nog bezig met alle stuurinstellingen en keybinds etc.
Ik wacht nog op toegang tot de server maar zal mij spoedig melden op de racebaan.
Nu eerst maar teamspeak installeren..weer een nieuwe uitdaging
Ik heb ook VR trouwens maar gebruik toch liever de 3 monitoren op dit moment.
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Patrick Smit schreef: 21 apr 2020, 13:12 Ik zit in eenzelfde situatie. Qua rijden gaat het wel ok nu in de singleplayer. Ik ben momenteel nog bezig met alle stuurinstellingen en keybinds etc.
Ik wacht nog op toegang tot de server maar zal mij spoedig melden op de racebaan.
Nu eerst maar teamspeak installeren..weer een nieuwe uitdaging
Ik heb ook VR trouwens maar gebruik toch liever de 3 monitoren op dit moment.
Zelf ben ik nog erg in een tweestrijd tussen 3 monitoren en vr. Ik heb de grafische instellingen nu redelijk onder controle en de scherpte van de HP Reverb is toch echt wel geweldig. Helaas moeten de grafische sliders aardig richting 'low' om de 90 fps te halen op de twee 2160x2160 schermen in de VR helm.

3 schermen heeft weer als voordeel dat je meer overlays kan hebben en je al je knoppen op het stuur en eventuele buttonboxen ook daadwerkelijk kan zien :D

Ik zal vanmiddag eens spelen met de voice commands van Crew Chief. Volgens mij kan je hiermee ook pitstop on-the-fly aanpassen en allerlei info oproepen.

Volgens mij moet het instellen van Teamspeak niet zo spannend zijn.
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Ja voor mij persoonlijk is VR meer een ervaring. Met 3 monitoren ben ik toch wel een stuk sneller. En als er wat gebeurt dan is het altijd lastig met het vinden van de juiste knoppen. Ook is de resolutie een stuk beter op een monitor. Maar zeker nu in de zomer is het niet echt comfortabel zn grote bril op je gezicht. Na een uurtje moet hij toch echt af.. En dan heb je zo een leuke 'duikbril' afdruk op je gezicht :)
Jurgen slechten
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jul 2019, 00:00
Racestuur: Trustmaster t300
Locatie: Maastricht
Contact:

In tegenstelling tot jou Patrick heb ik t gevoel dat mijn tijden net wat stekker zijn met VR. Het rempunt is voor mij net wat makkelijker te vinden in VR. Daarentegen de genoemde nadelen: kabels/ geluidskwaliteit/ warmte / extra scherm voor data ect...
de ervaring daarentegen zoveel beter met VR.
Wikken en wegen dus voor mij.
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Ja die eerste keer VR... ongelooflijk. Nog steeds kan ik er van genieten. Ik speel ook Elite Dangerous ermee, das helemaal smullen. Het is echt de toekomst maar voor veel mensen is het nog onbereikbaar, te duur.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Ik denk je zelf een beetje uit moet zoeken wat je het fijnste vind om te gebruiken.
Er zijn genoeg goede hud’s die allemaal meer dan voldoende info kunnen geven.

Crewchief is toch wel een moetje als je het mij vraagt.
Verder wil ik je als tip geven het zo minimaal als mogelijk te houden met de info die je op je scherm neer zet. Af en toe zie je mensen voorbij komen die tussen de letters en cijfers door de track nog net kunnen zien.

Buttonboxen en knopjes zelfde verhaal.
Een wijs man zij ooit tegen mij : ga eens na hoe veel knoppen je nu echt nodig hebt tijdens het racen.....
Ik kan je zeggen meestal voldoen de knoppen op je stuur prima.
Zeker bij de auto’s en formats die wij bij srvn gebruiken.

Verder is het lekker als je je FOV goed hebt ingesteld. Ik dacht dat daar wel een instructie voor staat hier ergens op het forum.

Doe verder eens een rondje op Teamspeak als er mensen online zijn. De meeste zijn echt niet te beroerd om je een handje te helpen waar nodig.

We zijn tenslotte een vereniging 😁
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Jurgen slechten schreef: 21 apr 2020, 21:54 In tegenstelling tot jou Patrick heb ik t gevoel dat mijn tijden net wat stekker zijn met VR. Het rempunt is voor mij net wat makkelijker te vinden in VR. Daarentegen de genoemde nadelen: kabels/ geluidskwaliteit/ warmte / extra scherm voor data ect...
de ervaring daarentegen zoveel beter met VR.
Wikken en wegen dus voor mij.
Voor het bepalen van rempunten en insturen vind ik VR inderdaad ook zeker voordeel hebben. Van kabels heb ik tot nu toe nog geen hinder ondervonden. Zelfs niet met mijn HP Reverb die bekend staat om zijn dikke en stugge kabel. Warmte moet ik nog gaan ondervinden komende zomer. Je kan een ventilator aanzetten of nog mooier een wind simulator bouwen/kopen :D
Patrick Smit schreef: 21 apr 2020, 22:10 Ja die eerste keer VR... ongelooflijk. Nog steeds kan ik er van genieten. Ik speel ook Elite Dangerous ermee, das helemaal smullen. Het is echt de toekomst maar voor veel mensen is het nog onbereikbaar, te duur.
Helaas is die complete wow factor van de eerste keren wel een beetje verdwenen, maar nog steeds vind ik het een zoveel betere ervaring als 1 of 3 schermen :) Elite Dangerous is inderdaad geweldig..
René de Ruijter schreef: 22 apr 2020, 09:22 Ik denk je zelf een beetje uit moet zoeken wat je het fijnste vind om te gebruiken.
Er zijn genoeg goede hud’s die allemaal meer dan voldoende info kunnen geven.

Crewchief is toch wel een moetje als je het mij vraagt.
Verder wil ik je als tip geven het zo minimaal als mogelijk te houden met de info die je op je scherm neer zet. Af en toe zie je mensen voorbij komen die tussen de letters en cijfers door de track nog net kunnen zien.

Buttonboxen en knopjes zelfde verhaal.
Een wijs man zij ooit tegen mij : ga eens na hoe veel knoppen je nu echt nodig hebt tijdens het racen.....
Ik kan je zeggen meestal voldoen de knoppen op je stuur prima.
Zeker bij de auto’s en formats die wij bij srvn gebruiken.

Verder is het lekker als je je FOV goed hebt ingesteld. Ik dacht dat daar wel een instructie voor staat hier ergens op het forum.

Doe verder eens een rondje op Teamspeak als er mensen online zijn. De meeste zijn echt niet te beroerd om je een handje te helpen waar nodig.

We zijn tenslotte een vereniging 😁
Haha ja die mensen zie ik soms ook voorbij komen op YouTube. Teveel afleiding voor mijn brein die toch al een spanningsboog van een vis heeft :D
Ik ben gisteren aan het stoeien geweest met Voice Commands via Crew Chief. Werkt in principe prima. Hopelijk vanaf vandaag nog beter wanneer ik mijn nieuwe microfoon in gebruik ga nemen (nu nog via standaard telefoon oordopjes).

Gisteren waren er helaas alleen mensen online in de teams kanalen op TS. Voel me nog niet zo joviaal om ze daar te gaan storen :D

Edit: heb gisteren een redelijk simpele manier gevonden om met 1 muisklik tegelijk Crew Chief en rFactor 2 op te starten waarbij CC ook automatisch de rFactor 2 application start. Als iemand hier nieuwsgierig naar is leg ik graag ff uit hoe ik dit voorelkaar heb gekregen :)
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Oane de Vries schreef: 22 apr 2020, 10:40 Gisteren waren er helaas alleen mensen online in de teams kanalen op TS. Voel me nog niet zo joviaal om ze daar te gaan storen :D
Als er geen race bezig is mag je best even in de team kanalen naar binnen gaan hoor.
Stel je gewoon even netjes voor dan is het meestal geen probleem. Willen ze je niet helpen zullen ze het ook laten weten.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Er zijn 19 teamkanalen, 4 kampioenschapskanalen, andere spellen kanaal en gewoon paddock.

Zou het knap vinden als die allemaal vol zitten

En als je in een server zit met anderen en vragen hebt kan je die best stellen hoor.
Doen de meeste niet moeilijk over

Team owner Castrol Racing Team
#18 #24 #71 #177

Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

https://forum.studio-397.com/index.php? ... fps.61265/

Heel handige lijst om toch goede framerate uit rF2 te halen, zolang je het niet erg vind dat het er uit ziet als een gemiddelde 2005 game :)
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Kevin Heijnen schreef: 25 apr 2020, 14:49 https://forum.studio-397.com/index.php? ... fps.61265/

Heel handige lijst om toch goede framerate uit rF2 te halen, zolang je het niet erg vind dat het er uit ziet als een gemiddelde 2005 game :)
Thx daar staan inderdaad ook veel handige tips :thumbs_up:
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Ik zag ook een vraag over welke HOD/overlay er gebruikt kan worden.
Ik zelf gebruik de HUD van SMG : https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1126218272
Er zijn vele opties in deze HUD mod, ikzelf vind HUD #22 wel handig.
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Oane de Vries schreef: 22 apr 2020, 10:40Edit: heb gisteren een redelijk simpele manier gevonden om met 1 muisklik tegelijk Crew Chief en rFactor 2 op te starten waarbij CC ook automatisch de rFactor 2 application start. Als iemand hier nieuwsgierig naar is leg ik graag ff uit hoe ik dit voorelkaar heb gekregen :)
Meld! Ik ben net de boel aan het opzetten en heb nog geen rondje rFactor gereden (benodigde videokaart valt echt net op de deurmat), maar dit klinkt me wel interessant in de oren.
ik hoor dus graag hoe je dit doet, al wil ik het ook graag met SimHub combineren en dan wordt het wellicht nog weer iets anders....
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Michael Kiewiet schreef: 20 mei 2020, 14:05
Oane de Vries schreef: 22 apr 2020, 10:40Edit: heb gisteren een redelijk simpele manier gevonden om met 1 muisklik tegelijk Crew Chief en rFactor 2 op te starten waarbij CC ook automatisch de rFactor 2 application start. Als iemand hier nieuwsgierig naar is leg ik graag ff uit hoe ik dit voorelkaar heb gekregen :)
Meld! Ik ben net de boel aan het opzetten en heb nog geen rondje rFactor gereden (benodigde videokaart valt echt net op de deurmat), maar dit klinkt me wel interessant in de oren.
ik hoor dus graag hoe je dit doet, al wil ik het ook graag met SimHub combineren en dan wordt het wellicht nog weer iets anders....
@echo off
start "" "C:\Program Files (x86)\Britton IT Ltd\CrewChiefV4\CrewChiefV4.exe"
start "" "C:\Program Files\TeamSpeak 3 Client\ts3client_win64.exe"
start "" "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\rFactor 2\Bin64\rFactor2.exe"

Ik heb bovenstaande via notepad opgeslagen als een .BAT file. Vervolgens heb ik een snelkoppeling van het .BAT bestand gemaakt op mijn bureaublad en daar het icoontje van rFactor2 aan gekoppeld.

Icoontje koppelen doe je zo:

- Rechter muisknop op de snelkoppeling --> eigenschappen--> shortcut --> wijzig icoon --> zoeken naar de rFactor2 exe

Ik heb Crew Chief zo ingesteld dat hij zichzelf automatisch minimaliseert en automatisch je laatste application start.
Gebruikersavatar
Oane de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:47
Racestuur: VRS + Cube Ctrls Formula Sport
Locatie: Noardburgum

Jeroen Huisers schreef: 29 apr 2020, 07:47 Ik zag ook een vraag over welke HOD/overlay er gebruikt kan worden.
Ik zelf gebruik de HUD van SMG : https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1126218272
Er zijn vele opties in deze HUD mod, ikzelf vind HUD #22 wel handig.
Thx zal er eens naar kijken :)
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Oane de Vries schreef: 22 apr 2020, 10:40
@echo off
start "" "C:\Program Files (x86)\Britton IT Ltd\CrewChiefV4\CrewChiefV4.exe"
start "" "C:\Program Files\TeamSpeak 3 Client\ts3client_win64.exe"
start "" "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\rFactor 2\Bin64\rFactor2.exe"

Ik heb bovenstaande via notepad opgeslagen als een .BAT file. Vervolgens heb ik een snelkoppeling van het .BAT bestand gemaakt op mijn bureaublad en daar het icoontje van rFactor2 aan gekoppeld.

Icoontje koppelen doe je zo:

- Rechter muisknop op de snelkoppeling --> eigenschappen--> shortcut --> wijzig icoon --> zoeken naar de rFactor2 exe

Ik heb Crew Chief zo ingesteld dat hij zichzelf automatisch minimaliseert en automatisch je laatste application start.
Dank Oane! Werkt prima! Even wat nog moeten aanpassen in Crew Chief zodat deze ook gelijk start met werken ipv alleen de applicatie starten en dat is nu ook gelukt.
Sven Munnecom
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: Neeritter
Contact:

Bedankt Oane en Michael voor de tips mbt automatisch starten van applicaties.

@Michael: Mag ik vragen wat je hebt aangepast zodat crewchief meteen werkt?
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Sven Munnecom schreef: 29 mei 2020, 13:39 @Michael: Mag ik vragen wat je hebt aangepast zodat crewchief meteen werkt?
Bij de properties kun je in het Category-filter kiezen voor "UI, Startup & Paths". Als je dat doet heb je rechtsonder de optie "run immediately (boolean)". Als je die aanvinkt start hij gelijk met functioneren na het starten van de applicatie.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”