FOV settings

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Jarno de Visser
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 jan 2017, 23:41
Racestuur: Fanatec CSW2.5, Formula V2

Ik ben al een tijd verschillende FOV settings aan het proberen maar ik kom er niet uit welke de juiste zal zijn.
Na verschillende online calculators te hebben geprobeerd kom ik uit op een berekende vFOV van 21° maar dit ziet en voelt zo vreselijk vreemd, ik rijd normaal met de "TV cockpit" view en kan maar niet wennen aan de gewone cockpit view.
Ik heb totaal geen overzicht met 21° en moet enorm veel sturen om een bocht door te komen en alles voelt zo vreselijk traag.
Het lijkt wel of je makkelijker een bocht kan nemen met 45° dan met 21°, maar dan heb ik weer zo'n lange neus voor me (Mercedes AMG GT3)
Welke FOV gebruiken jullie normaal en welke camera settings in of buiten de auto? Is er iets dat ik over het hoofd zie?
Ik moet nog enorm veel leren mbt het rijden in rFactor2 maar heb wel het idee dat ik secondes te langzaam ben mede door een verkeerde FOV/camera setting.
Als ik bijvoorbeeld naar de stream van de Endurance op Road Atlanta keek afgelopen week leek het wel of bocht 2-3-4 veel vloeiender was dan als ik hem zelf rijd, ik moet veel krapper insturen. En dan gaat het voor mijn gevoel alwaar trager.
Normaal reed ik Project Cars 1 (850 uur) en Project Cars 2 (320 uur) maar heb hierbij veel minder problemen ondervonden.
In Project Cars 1-2 kan ik makkelijk meekomen met de snellere rijders maar hier in rFactor2 kom ik standaard 5-10 secondes te kort........

Mijn setup:
29" ultrawide 21:9 monitor (LG 29UM58-P)
afstand ogen tot scherm 80cm (het lukt niet om alles dichterbij te plaatsen)

gr. Jarno
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Wat de juiste FOV-instelling is, is te berekenen zoals je zegt. Er is namelijk maar één juiste waarde voor jouw situatie (afhankelijk van de afstand tot je beeldscherm, en de fysieke afmetingen van je beeldscherm). Of jij dat als realistisch ervaart hangt er ook vanaf hoe veel zicht je dan overhoudt. Het maakt dan veel uit of je 1 of 3 schermen hebt. Als jij maar één beeldscherm hebt, en met 21° gaat rijden kan ik mij voorstellen dat dit heel raar voelt, omdat je bijvoorbeeld je spiegels en wielen niet ziet in een open wheeler. Je mist dan ook het gevoel van snelheid omdat je in je ooghoeken niets voorbij ziet flitsen. Ook kan het voorkomen dat je de apex juist niet kan zien in een scherpe bocht, omdat die buiten je beeld valt.

Ik rij met correct FOV, wat voor mij nu 24° is, altijd cockpit-view, met het midden van m'n beeldscherm op ooghoogte (zodat de horizon niet omhoog/omlaag staat) en probeer m'n virtuele stoel aan te passen zodat m'n eigen stuurtje over het virtuele stuurtje valt (als dat ook een rond stuur is). En ik rij met twee beeldschermen: 1 in het midden, en 1 rechts, dat is dan wel weer raar, maar ik ben het inmiddels gewend. :loser1:

Ik ben 2 jaar terug overgestapt, zat daarvoor ook op 40° ofzo. In het begin dacht ik; dit kan nooit kloppen, dit is belachelijk, maar dat is puur gewenning. Het duurde misschien wel een paar dagen voordat ik het gewend was, maar ik zou nu niet meer terug willen/kunnen.
Ik vind het nu ook heel moeilijk als ik ergens achter een stuurtje kruip (bijv. op onze ALV) en de FOV veel te hoog staat. Ik mis dan iedere bocht omdat het lijkt alsof de bocht nog veel verder weg is. Het voelt dan echt als een 'video-game' i.p.v. dat ik echt in die auto zit.

Correct FOV betekent namelijk dat alle verhoudingen/afstanden gelijk zijn als wanneer je zelf in je eigen auto over het circuit zou rijden (los van de snelheid). Afstanden tot de apex of tot andere auto's vlak om je heen zijn dan ook beter in te schatten.
Hoe ver je je stuur moet draaien veranderd overigens niet bij andere FOV-settings, dat ligt puur aan je hersenen die in de war zijn :P

Ik weet eigenlijk niet of de FOV ook goed werkt als je de TV-cam gebruikt i.p.v. cockpit of nose-cam. Heb je de correcte FOV ook geprobeerd in cockpit-view? Dat is mij niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Kortom: als je maar 1 relatief klein scherm hebt is een correcte FOV misschien niet zo verstandig. Je rijdt in je eigen auto immers ook niet met oogkleppen op (gok ik :D ). Ik weet niet hoe jouw setup er nu bij staat, maar misschien kun je je beeldscherm nog wat dichtbij zetten, zo dicht mogelijk op je stuur, dan kun je de FOV mogelijk een paar graden hoger zetten.

P.S. de FOV in de stream is nooit correct voor jou, aangezien de streamer niet weet hoe jij voor je beeldscherm zit als je youtube aanslingert :)
De FOV in de stream van afgelopen zondag was in ieder geval hoger dan waarmee ik zelf rij, maar dat is ook wel gebruikelijk voor TV-beelden.
Jarno de Visser
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 jan 2017, 23:41
Racestuur: Fanatec CSW2.5, Formula V2

Lennart dank voor je reactie,

Ik heb ook de gewone cockpit view gebruikt alleen heb ik dan helemaal geen overzicht. Het lijkt wel of ik de lijnen niet meer kan rijden en de bochten niet meer haal, ik moet veel meer sturen (denk ik :P ). Ik zie de apex niet bij het insturen.
Misschien is het een kwestie van wennen, maar op dit moment kan ik geen geschikte view vinden.
De monitor dichterblij plaatsen lukt helaas niet, hij staat al het maximaal haalbare naar voren. Misschien geen 80cm maar 68cm vanaf de ogen, dus zou ik ook ongeveer op een vFOV moeten uitkomen van 24°.
Wat doen de instellingen: Speed sensivity, look ahead, exaggerate yaw, head physics en head vibration? En wat is aan te raden ze in te stellen?
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Heb vorig seizoen met de mercedes op cockpit gereden, sinds ik Dirt Rally gedaan heb rij ik alleen nog maar cockpit view.

Ik heb toen alles standaard laten staan, alleen de stoel iets naar onderen.
Nu in de Bmw Gte heb ik de stoel iets naar voren gezet volgens mij vanaf default (49) naar 46, was 3 rondjes wennen maar zeker een hele verbetering.

Rij ook single monitor 22" en zit best ver van mijn scherm, zal straks eens de afstand meten.

Maar oefenen en testen is heel belangrijk. :driving:
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Er is eigenlijk maar 1 optie als je het goed wilt doen, en dat is de correcte fov gebruiken. Ook ik was een arme stakker die op 45 graden begon, maar sinds een jaar of 2 rij ik met correcte fov en kijk wat er gebeurt is, een stuk sneller en vooral constanter geworden en plots F2000 kampioen, badabing badaboem. Het is met singlescreen ook gewoon aan te raden vind ik. Sure het voelt eerst raar, en het zicht om je heen is een stuk minder. Maar als je het de tijd geeft om te wennen dan maakt dat zicht niks meer uit. Je begint de bochten beter aan te voelen, remmen gaat accurater en in het algemeen wordt het rijden gewoon chiller. :)

Ooh en als je bang bent dat je niet meer weet of er iemand naast je zit of niet. Herinner dit: als iemand achter je rijdt en hij is plotseling uit je spiegel verdwenen dan is de kans groot dat ie nu naast je zit. Inschattingsvermogen ga je vanzelf beter en beter ontwikkelen. En als je toch nog wat extras nodig hebt dan kan je met de crewchief addon een hoop hulp krijgen qua spotterwerk. :)
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ruben Correa Alves schreef: 21 aug 2018, 18:32 Er is eigenlijk maar 1 optie als je het goed wilt doen, en dat is de correcte fov gebruiken. Ook ik was een arme stakker die op 45 graden begon, maar sinds een jaar of 2 rij ik met correcte fov en kijk wat er gebeurt is, een stuk sneller en vooral constanter geworden en plots F2000 kampioen, badabing badaboem. Het is met singlescreen ook gewoon aan te raden vind ik. Sure het voelt eerst raar, en het zicht om je heen is een stuk minder. Maar als je het de tijd geeft om te wennen dan maakt dat zicht niks meer uit. Je begint de bochten beter aan te voelen, remmen gaat accurater en in het algemeen wordt het rijden gewoon chiller. :)

Ooh en als je bang bent dat je niet meer weet of er iemand naast je zit of niet. Herinner dit: als iemand achter je rijdt en hij is plotseling uit je spiegel verdwenen dan is de kans groot dat ie nu naast je zit. Inschattingsvermogen ga je vanzelf beter en beter ontwikkelen. En als je toch nog wat extras nodig hebt dan kan je met de crewchief addon een hoop hulp krijgen qua spotterwerk. :)
Interessant onderwerp, maar Ruben wat is jouw waarde dan en welke tool heb jij daarvoor gebruikt? Er zijn er namelijk heel veel te vinden op het internet.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

ik heb gister even gekeken en zou volgens een online ding op 16 uitkomen mede omdat ik ver van de monitoren af zit maar dat is niet te rijden heb hem nu op 26 gezet en dat voelt gewoon veel prettiger.


Gr Onno
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ik gebruik deze:
http://www.projectimmersion.com/fov/

De site geeft ook een preview van wat je ongeveer te zien krijgt. Probeer voor de gein te spelen met de schuifjes en kijk wat het effect is van een grotere monitor, kleinere afstand, of single/triple screen. Je zult zien dat jouw setting voor 1 scherm er een stuk logischer uitziet als je de tool op triple screen zet.

En Onno, kun je je scherm echt niet dichterbij zetten? Je hebt nu gok ik een 24"-scherm op meer dan een meter afstand.
Ik heb afgelopen seizoen met één 24"-scherm gereden met correct FOV (27°), dat was prima te doen. Ik had m'n scherm zo dichtbij mogelijk: de voet van m'n scherm zat onder m'n stuurtje geschoven.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Lennart Lippens schreef: 22 aug 2018, 09:43 Ik gebruik deze:
http://www.projectimmersion.com/fov/

De site geeft ook een preview van wat je ongeveer te zien krijgt. Probeer voor de gein te spelen met de schuifjes en kijk wat het effect is van een grotere monitor, kleinere afstand, of single/triple screen. Je zult zien dat jouw setting voor 1 scherm er een stuk logischer uitziet als je de tool op triple screen zet.

En Onno, kun je je scherm echt niet dichterbij zetten? Je hebt nu gok ik een 24"-scherm op meer dan een meter afstand.
Ik heb afgelopen seizoen met één 24"-scherm gereden met correct FOV (27°), dat was prima te doen. Ik had m'n scherm zo dichtbij mogelijk: de voet van m'n scherm zat onder m'n stuurtje geschoven.
Lennart,

Nee helaas niet tafel wordt ook door vriendin gebruikt dus ja moet helaas ook ruimte overhouden voor haar.

Ik heb de zelfde tool gebruikt trouwens erg goed.


Gr Onno
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Voor triple screen heeft rFactor 2 een ingebouwde FOV tool.

Daar zet je afstand tot scherm in, scherm breedte, bezel breedte, hoek schermen. Dan rolt daar je FOV perfect uit.

Als ik het juist heb roep je hiermee de tool op als je ingame zit: crtl+=
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ik op 17 Onno dus we zitten redelijk gelijk.

Ook ik kan niet verschuiven helaas, zou misschien wat kunnen maken om het toetsenbord ergens anders kwijt te kunnen, maar daar schiet ik niet veel mee op, dan kom ik uit op ongeveer 21...

Wat geen hele verbetering is.
Dit is waar ik nu mee rij als beeld

Afbeelding

Als ik naar 17 zou gaan zie ik alleen het stukje tussen de ruitenwisser en de a stijl :loser1:
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Roel Palmers schreef: 22 aug 2018, 09:14Interessant onderwerp, maar Ruben wat is jouw waarde dan en welke tool heb jij daarvoor gebruikt? Er zijn er namelijk heel veel te vinden op het internet.
Richard Blokker schreef: 22 aug 2018, 11:04Voor triple screen heeft rFactor 2 een ingebouwde FOV tool.

Daar zet je afstand tot scherm in, scherm breedte, bezel breedte, hoek schermen. Dan rolt daar je FOV perfect uit.

Als ik het juist heb roep je hiermee de tool op als je ingame zit: crtl+=

Heb een video gemaakt over deze tool. Ik maak daar ook gebruik van. FOV binnen rFactor laten berekenen betekend dat je weet dat het 200% klopt:

Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Als je de FOV goed zet en je zet dan je stoel iets naar achter heft dat dan die FOV instellingen op of niet?

Gr Onno
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Onno Nieuwenburg schreef: 22 aug 2018, 16:48 Als je de FOV goed zet en je zet dan je stoel iets naar achter heft dat dan die FOV instellingen op of niet?

Gr Onno
Het is of/of.
De FOV-setting in het menu is bedoeld voor wanneer je één scherm gebruikt.
De tool die Ruben laat zien kun je alleen gebruiken als je 'multiview' hebt aangevinkt, wat weer alleen kan als je drie schermen hebt.
Met 'multiview' aan werkt de FOV-instelling in het menu niet meer.

P.S. Ik heb het filmpje van Ruben nog niet gezien, maar waarom zou je je stoel naar achteren zetten?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Als Onno de stoel in het echt bedoelt dan moet je in de multiview settings de afstand van je ogen naar het scherm aanpassen.

Als Onno de stoel in de sim bedoelt dan heeft dat geen effect op de FOV.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Ruben Correa Alves schreef:Als Onno de stoel in het echt bedoelt dan moet je in de multiview settings de afstand van je ogen naar het scherm aanpassen.

Als Onno de stoel in de sim bedoelt dan heeft dat geen effect op de FOV.
Dat bedoel ik in de sim want vindt op zich niet erg als de view naar voren staat maar zit nu op de neus en dat rijdt echt niet.

Gr onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Onno Nieuwenburg schreef: 22 aug 2018, 17:43Dat bedoel ik in de sim want vindt op zich niet erg als de view naar voren staat maar zit nu op de neus en dat rijdt echt niet.

Weet niet welke view je gebruikt, maar een lage FOV gaat in eerste instantie hoe dan ook heel raar aanvoelen. Maar na wat rondjes klikt het en wil je niks anders meer.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Dit is mijn ingame-view, ingesteld met de ingame-calculator van rF2.
Bijlagen
rFactor2 2018-08-22 20-29-52-90.jpg
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Hoeveel schermen?
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Albert van Mourik schreef: 22 aug 2018, 20:55 Hoeveel schermen?
3 x 27". Kan je zien aan plaatje door de versprongen overgangen op 1/3 en 2/3 :thumbs_happy:

De schermen staan in een hoek van 55 graden. mijn afstand hoofd/scherm is ongeveer 55/56 cm.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”