1440 of 4K schermen?

Plaats reactie
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Ik ben alle hardware aan het aanschaffen en ben aangekomen bij de schermen.
Het word een triple setup op een RTX 3070 kaart. Ik had zo te zien een mazzeltje en heb gisteren nog een 3070 kunnen bestellen die hopelijk morgen binnenkomt. Ik stond in de rij voor een 3080, maar ik heb niet het idee dat die dit jaar zou komen dus heb hem geannuleerd.
Nu dus de vraag of ik 1440 schermen met minimaal 144 hz of 4K schermen met 60 hz moet nemen. Wie heeft er ervaring mee?
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

4K is wat overgewaardeerd naar mijn mening, dat is meer geschikt voor tragere games zonder snelle bewegingen. Persoonlijk zou ik het bij 1080p-1440p houden. Met 1440p heb je een beest van een videokaart nodig wil je daadwerkelijk hoge framerates draaien, een 3070 zou gok ik net wel net niet 144fps stabiel halen, maar je kan met monitoren die hoge refreshrates aan kunnen ook altijd nog op 120hz of 100hz zetten. Sowieso voelt 120hz en daar boven echt heel veel fijner dan 60hz, niet alleen kwa rustig beeld, maar ook de input-lag van je systeem zal naar beneden gaan en veel reactiever aanvoelen :)
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Dank je wel.

1440 was in mijn ogen ook de beste keuze gezien de snelheid van de games die ik wil gaan spelen.
Ik zal geen andere spellen doen dan racen dus ik denk dat ik dan voor 3 schermen van met 1440 of 1080 met snelle (1 ms) reactietijd.

Ik zit trouwens wel te kijken wat voor formaat het moet worden. 27" is het makkelijkste met snelle reactietijden te vinden, maar is 1 ms of 4 een heel erg groot verschil? anders zijn er ook nog "betaalbare" 31 en 32" formaten te vinden.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Ik heb 3 schermen 40 inch 4k
En heb die ingesteld op 3x1440P
Maw 7680x1440 resolution en draai die
Op een RTX2080ti en die is iets sneller dan jouw RTX3070 gelijkwaardig zou ik zeggen
Daarmee kun je rond 100-120 fps halen afhankelijk
Welk cirquit en hoeveel wagens op het scherm zichtbaar zijn met max quality settings
Ik heb het op 3 x 4k = 11600 resolutie geprobeerd maar dan moet je toch wel de grafische opties terug zetten om redelijke fps te halen
Conclusie: blijf bij 1440P !
Gezien youtubers als Dave cameron en Dan Suzuki
Deze schermen ook gebruiken met highend hardware en die halen ook geen 144 Hz
40 inch vindt ik eigenlijk net te groot dus 32 inch of lager is de betere keus :mrgreen:
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Kijk, bedankt voor je uitleg. Het is dus duidelijk dat het 1440 moet zijn.

Ik heb 3 Iiyama 27" schermen van 1440 genomen. Grotere schermen zijn of erg duur, of je moet op de responsetijden inleveren. De pc zelf is een Ryzen5 3600XT icm 16 GB op een Asus Rog Strix X570 bord. Ik ga er vanuit dat dit toch wel vele uurtjes plezier moet gaan bieden :)
Morgen komen de onderdelen als het goed is binnen. De GTOmega rig staat al klaar en de monitorstandaard komt morgen ook binnen als het goed is.
Het ligt er een beetje aan hoe laat de DHL voor de deur staat of ik morgenavond al de eerste meters kan rijden :)

Jij kan dus op je middelste scherm door je voorruit kijken en links en recht de zijkanten inclusief spiegels toch?
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Rody van der Have schreef: 10 nov 2020, 20:55 Kijk, bedankt voor je uitleg. Het is dus duidelijk dat het 1440 moet zijn.

Ik heb 3 Iiyama 27" schermen van 1440 genomen. Grotere schermen zijn of erg duur, of je moet op de responsetijden inleveren. De pc zelf is een Ryzen5 3600XT icm 16 GB op een Asus Rog Strix X570 bord. Ik ga er vanuit dat dit toch wel vele uurtjes plezier moet gaan bieden :)
Morgen komen de onderdelen als het goed is binnen. De GTOmega rig staat al klaar en de monitorstandaard komt morgen ook binnen als het goed is.
Het ligt er een beetje aan hoe laat de DHL voor de deur staat of ik morgenavond al de eerste meters kan rijden :)

Jij kan dus op je middelste scherm door je voorruit kijken en links en recht de zijkanten inclusief spiegels toch?
Ja maar je moet dan wel in het startmenu onder het tandwieltje- videosettings meerdere schermen renderen aangeven
En in game met CTRL + of CTRL = ( weet zo niet welke combinatie ) in het oranje scherm
jouw afmetingen van het scherm en hoeveel graden hoek van de zijschermen opgeven .
Ik gebruik zelf 60 graden maar er zijn ook mensen die 45 graden of zelfs 90 graden gebruiken!
Gebruikersavatar
Jean-Paul van Aerle
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec DD1 + F1

Ctrl =
Ronnie Zeemering
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 mei 2020, 14:07
Racestuur: OSW, GT Simracingcoach stuur
Locatie: Groningen
Contact:

Rody van der Have schreef: 08 nov 2020, 17:35 Dank je wel.

1440 was in mijn ogen ook de beste keuze gezien de snelheid van de games die ik wil gaan spelen.
Ik zal geen andere spellen doen dan racen dus ik denk dat ik dan voor 3 schermen van met 1440 of 1080 met snelle (1 ms) reactietijd.

Ik zit trouwens wel te kijken wat voor formaat het moet worden. 27" is het makkelijkste met snelle reactietijden te vinden, maar is 1 ms of 4 een heel erg groot verschil? anders zijn er ook nog "betaalbare" 31 en 32" formaten te vinden.
Kijk ook even goed of het echte ms zijn of dat er 'trucjes' bedacht worden om minder ms te hebben. Tweakers laat dat meestel wel zien. Ik heb ook ergens gelezen dat een echte 1 ms reactietijd niet eens kan. Maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb. Misschien handig om je nog hier even op in te lezen mocht je de schermen nog niet besteld hebben.
En ja, net als een hoge fps maakt ook een lage reactietijd uit! Des te beter de fps en des te lager de ms, des te beter jij kunt corrigeren.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Een vraag min of meer in hetzelfde kader waar Marcel Offermans misschien iets over kan zeggen?
ik ben VR gebruiker dus heb niet rechtstreeks te maken met het monitor inputlag fenomeen.
VR heeft eigen variant daarvan.

Maar bij video setup kun je er bij VR voor kiezen om de VR output ook op je monitor te laten zien en dat heb ik eigenlijk altijd aan staan.
Ik heb oudere monitors in tripple setup staan en die zijn niet echt super qua freq/response specs. Vraag me nu af of ik hierdoor indirect via de monitors (onnodig) inputlag veroorzaak terwijl ik in VR mode rij....
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Berry Witman schreef: 11 nov 2020, 17:52
Ja maar je moet dan wel in het startmenu onder het tandwieltje- videosettings meerdere schermen renderen aangeven
En in game met CTRL + of CTRL = ( weet zo niet welke combinatie ) in het oranje scherm
jouw afmetingen van het scherm en hoeveel graden hoek van de zijschermen opgeven .
Ik gebruik zelf 60 graden maar er zijn ook mensen die 45 graden of zelfs 90 graden gebruiken!
Oeps...even wat reacties gemist zie ik :o

Ik heb het inderdaad even nagezocht en ik heb via een Youtube filmpje hier op het forum een stel instellingen kunnen vinden en gewijzigd.
Dat ziet er inderdaad wel even anders uit. De hoek ben ik nog niet over uit. Ze staan nu ook op 60 graden en dat is denk ik een kwestie van proberen wat het prettigste is.
Ronnie Zeemering schreef: 16 nov 2020, 08:35 Kijk ook even goed of het echte ms zijn of dat er 'trucjes' bedacht worden om minder ms te hebben. Tweakers laat dat meestel wel zien. Ik heb ook ergens gelezen dat een echte 1 ms reactietijd niet eens kan. Maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb. Misschien handig om je nog hier even op in te lezen mocht je de schermen nog niet besteld hebben.
En ja, net als een hoge fps maakt ook een lage reactietijd uit! Des te beter de fps en des te lager de ms, des te beter jij kunt corrigeren.
Txs, ik had de schermen inderdaad eerst even via Tweakers bekeken en daar kwamen goede reacties naar boven.
Ik geloof direct dat fabrikanten gooien met specs en dat de helft toch wel met een flinke korrel zout genomen moet worden :)
De boel is inmiddels aangesloten en heb een paar keer gereden en kom direct tot de conclusie dat het heel erg wennen is EN dat het zeer lastig is om goed te kunnen racen.
Ik ben nu op zoek naar de juiste manier om het goed te leren want aanmodderen heeft niet zoveel zin. Ik heb wel de filmpjes bekeken hier op het forum, maar die zijn (in ieder geval voor mij) niet voldoende om echt beter te worden.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Rody van der Have schreef: 03 dec 2020, 10:35 ...
De hoek ben ik nog niet over uit. Ze staan nu ook op 60 graden en dat is denk ik een kwestie van proberen wat het prettigste is.
...
Kies de hoek zo dat je recht naar je zijschermen kijkt:
Afbeelding
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Txs Lennart. Zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken. Daar ga ik eens voor zitten en op de juiste manier afstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”