Beginner, welke setup?

René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Wat Kevin zegt :)

Maar even wat anders, heb je het ooit al een geprobeerd ? Simracen.
Weet je zeker dat dit is wat je wil?
Als je de spullen koopt die hier opgenoemd worden, ben je zo €2500 - €3000 kwijt.
Als ik je voorstel ronde lees, lijkt het erop dat je hier 0 ervaring mee hebt.

Is het niet verstandiger een 2e hands stuur en pedalen te kopen, die op een bureau zet en eerst eens gaat kijken of dit echt is wat je wil?
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Aha, ik snap hem helemaal. Er zit wel een gaming mode op de tv, maar als ik zie dat hij het niet gaat redden zal ik zeker overstappen.
Gebruikersavatar
Gijs Sonneveld
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 apr 2020, 19:46
Racestuur: Thrustmaster tx
Contact:

he rody, ik zou als ik jou was maar die 160 euro verschil in het stuur doen. ik ben afgelopen maand over gestapt van een 300rs naa csl elite. ik heb denk ik de beste beslissing in mijn leven gemaakt. wereld van verschil. ovigens heb ik geen loadcell. ik heb de f1 set gekocht voor 700
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Rody van der Have schreef: 24 aug 2020, 17:08 Hoi Ron,
Ga je de PC zelf bouwen?

Niet zelf bouwen maar wel de onderdelen uitzoeken in samenwerking met de winkel .

Wil je een kant en klare game pc .. kijk maar eens hier https://www.dragoncomputers.eu/
Heel veel keus en ook zelf samen te stellen.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Gijs Sonneveld schreef: 25 aug 2020, 15:02 he rody, ik zou als ik jou was maar die 160 euro verschil in het stuur doen. ik ben afgelopen maand over gestapt van een 300rs naa csl elite. ik heb denk ik de beste beslissing in mijn leven gemaakt. wereld van verschil. ovigens heb ik geen loadcell. ik heb de f1 set gekocht voor 700
Toch wel dus? Dan moet ik daar toch maar aan denk ik. Beter nu goed doen dan later weer meer geld uitgeven omdat het niet helemaal top was.
Ron Schmitz schreef: 25 aug 2020, 16:39
Rody van der Have schreef: 24 aug 2020, 17:08 Hoi Ron,
Ga je de PC zelf bouwen?

Niet zelf bouwen maar wel de onderdelen uitzoeken in samenwerking met de winkel .

Wil je een kant en klare game pc .. kijk maar eens hier https://www.dragoncomputers.eu/
Heel veel keus en ook zelf samen te stellen.
Het is voor mij gelukkig geen probleem om hem zelf te bouwen, gelukkig genoeg ervaring mee. Nu ik me er weer wat in verdiept heb kan ik ook gelukkig weer een inschatting maken welke onderdelen vandaag de dag goed zijn.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

@Rody Je hoeft niet bang te zijn dat de spullen die je koopt hun waarde verliezen hoor. De simrace community is ook stevig aan het groeien dit jaar dus je hebt altijd de mogelijkheid om kleiner te beginnen en je dan op te werken naar wat duurdere onderdelen :)
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Ik heb net een begroting gemaakt met 4 opties, deze heb ik aan de wederhelft gepresenteerd en daar kwam toch wel een fantastisch antwoord uit. Nu het zeeaquarium weggaat (en daar worden nog een hoop onderdelen van verkocht) komt er dus een nieuwe hobby voor in de plaats en laat ik verklappen dat de vrouw 1, 2 en 3 afgewezen heeft :simracer1: :simracer1: :simracer1:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rody van der Have op 25 aug 2020, 19:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Kevin Heijnen schreef: 25 aug 2020, 17:36 @Rody Je hoeft niet bang te zijn dat de spullen die je koopt hun waarde verliezen hoor. De simrace community is ook stevig aan het groeien dit jaar dus je hebt altijd de mogelijkheid om kleiner te beginnen en je dan op te werken naar wat duurdere onderdelen :)
Nou.......ik heb volgens mij de loterij gewonnen met mijn wederhelft :D :D
Hierboven de begroting gemaakt en ik heb een behoorlijke ruimte gekregen :kwijil:
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Het is SRVN, niet SVRN!!11!1 😉
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Maar eh... Mooi vooruitzicht!
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

En rFactor 2, geen Assetto Corsa. :)
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Rody van der Have schreef: 25 aug 2020, 01:39
Patrick Smit schreef: 24 aug 2020, 19:54 Ikzelf heb een AMD computer gebouwd wat overigens heel erg makkelijk gaat. Ik heb de onderdelen bij Alternate besteld en van ieder onderdeel youtube installatie video's gekeken. Ook geeft de bestelsite van Alternate gelijk al zelf aan wel onderdeel meestal word besteld samen met een ander onderdeel. Zo wist ik dus met een 'gewoon' budget een veel krachtigere computer te bouwen dan een prebuild variant.
Mijn advies is de AMD route te kiezen.

Bijv:
B450 moederboard ong 120 euro
AMD Ryzen 3600 ong 160 euro
G-skill 16 GB @ 3200 met XMP ong 90 euro
AMD 5700 grafische kaart ong 350 euro
750 watt voeding ong 75 euro
500 GB M.2 SSD ong 80 euro
Voor de behuizing kun je al een leuke vinden voor een euro of 50.
2 of 3 koelventilatoren met of zonder RGB

Je kunt al zien dat je dan ongeveer rond je bedrag zit wat je eerder noemde.
Dit is zeker 50% sterker dan een intel + nvidea 1660 build en daarbovenop hoef je straks alleen maar de nieuwe big Navi kaart te kopen om echt een bizarre gamemachine te hebben. Deze componenten kunnen namelijk die mega kaart aan.

Qua stuur is er eigenlijk maar 1 optie onder de 500 euro: datvis Thrustmaster T300 plus de T3PA Pro pendalen of de T-LCM loadcell pendalen wat ik eigenlijk ten zeerste zal afraden!
Je zit dan namelijk rond de 500 euro al en voor 600 kun je namelijk een Fanatec CSL base plus pendalen kopen en vanuit daar kun je nog uitbreiden en upgraden. Daarbovenop is het gewoon een feit dat de Fanatec producten beter zijn dan Thrustmaster producten. Je zult simpelweg een nadeel hebben met ieder Trustmaster pendalen set tov een Fanatec product.
Ik heb zelf namelijk de overstap gemaakt van T3Pa naar T-LCM naar Fanatec Clubsport V3.
Fanatec producten zijn gewoon sneller als Thrustmaster producten punt....

Ohoh ik heb het gezegd, i just kicked over the bee hive....
AMD is op dit moment zonder meer de betere keuze voor de CPU. Goedkoper en op veel punten beter dan de Intel varianten. Beide hebben uiteraard hun voor en nadelen, maar op dit moment staat AMD inderdaad op kop.
Ik had de Nvideo erin omdat ik er meer mee gewerkt heb, maar dat betekent zeker niet dat hij beter is. Daar zal ik zeker nog meer onderzoek naar moeten doen. Feit blijft dat de CPU en GPU gewoon zeer goed moeten zijn en vanuit daar is een zeer goed systeem te bouwen.
De kast en leds maken me zelf niet uit, hij mag helemaal dicht zijn want daar geef ik gelukkig niks om. Scheelt weer geld.

Het stuur zit toch nog wel wat verschil in.
Als ik een Thrustmaster T300 RS zou nemen kan ik die voor 300 euro vinden. Koop je daar een Fanatec T-LCM pedalen set bij van 230 kom je in totaal uit op 530 euro.
Als je de set van Fanatec zou nemen kom je uit op de CSL Elite start voor 549 en dan de LC upgrade van 140 euro kom je in totaal uit op 690 euro en dat is toch weer een verschil van 160 euro. Is het stuur dat echt waard?
Ik geloof zeker wel dat Fanatec beter is dan Thrustmaster, maar de vraag is of het op dit moment de juiste keuze is.
Lars Koldeweij schreef: 24 aug 2020, 21:12 Voor pedalen inderdaad de Fanatec doen en niet de Thrustmasters.

Zeer recent heb ik goede ervaringen bij Azerty voor de aanschaf van een nieuwe PC (incl. assemblage). Zelf onderdelen uitzoeken is altijd voordeliger dan pre-builts, en het voordeel is dat je zelf alles kiest en weet wat je er in stopt of laat stoppen.
Azerty is een prima winkel, altijd snel en goede prijzen. Gelukkig hoef ik hem niet in elkaar te laten zetten dus ik kan wat dat aangaat al dat geld ook daadwerkelijk in de onderdelen steken.
De pedalen gaan ook de LC van Fanatec worden, dat is zeer zeker de beste keuze.
René de Ruijter schreef: 24 aug 2020, 21:58 Vergeet een goed scherm niet. Het is fijn een goede pc te hebben met een hoge framerate maar zorg er dan ook voor dat je beeldscherm dat ook kan.
Ik had eigenlijk onze "slaapkamer tv" hiervoor in gedachte. Dat is een 50" LG tv met 4K en dan komt er op de slaapkamer een nieuwe.
Of is dit niet de juiste keuze?


Nog even in het algemeen. Waar komt bij jullie de GT Omega rig vandaan? Moet je die via de site in het buitenland bestellen of halen jullie die in NL? Hoe meer ik dat dingen zie hoe meer ik verliefd word op dat ding :kwijil:
De Sim-Lab is ook een super ding, maar daar gaat de prijs wel sneller van omhoog omdat je de stoel ook nog apart moet kopen.
Je hoeft niet perse gelijk die loadcell erbij te nemen dat kan ook later. En soms doet Fanatec 50 euro korting. De ene dag wel de andere dag weer niet.
Die T-LCM is leuk maar net niet 'het'. Pendalen zijn goed gebouwd maar op de baan dramatisch slecht. Die gewone pendaaltjes van Fanatec zijn beter. Er zijn best wel veel mensen die ze zelfs beter vinden dan de V3 pendalen.
Maar inderdaad het is allemaal heel erg veel geld...
Ben zelf ook noodgedwongen begonnen met een Logitech en zo via Thrustmaster nu naar Fanatec gegaan. Het is soms niet anders.

Qua rig heb ik hem zelf gebouwd van hout met een autostoel. Puur omdat ik dat mooier vind en het veelzijdiger is. Met een beetje geduld kun je iets heel moois bouwen en hou je weer wat centjes over voor de hardware. Uiteindelijk is een goed stuur en pendalen het allerbelangrijkst.

Mocht je nog op zoek zijn naar een team straks als je klaar bent hebben wij altijd plaats voor rookies!

Succes en veel plezier.
Ronnie Zeemering
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 mei 2020, 14:07
Racestuur: OSW, GT Simracingcoach stuur
Locatie: Groningen
Contact:

En voorlopig rijden we alleen nog rFactor2 bij SRVN en geen Assetto Corsa.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Michael Kiewiet schreef: 25 aug 2020, 18:04 Het is SRVN, niet SVRN!!11!1 😉
Grote god :shock: :shock: :shock:
Wat een fout he....heb het direct aangepast. Dat is vast 0-1 achter :D
Michael Kiewiet schreef: 25 aug 2020, 18:05 Maar eh... Mooi vooruitzicht!
Dat vond ik persoonlijk ook wel. Het begint nu wel leuke vormen aan te nemen. De ene dure hobby komt voor de andere in de plaats ;)
Lars Koldeweij schreef: 25 aug 2020, 18:14 En rFactor 2, geen Assetto Corsa. :)
Klopt, dat had ik onder SRVN gezet voor mezelf. Die 2 spellen komen er. Assetto komt er als bonus bij. Ik zag dat je daar een Alfa Giulia mod had en die auto rij ik zelf op dit moment :D Dat leek me wel leuk om daar mee te scheuren.
Patrick Smit schreef: 25 aug 2020, 18:35
Je hoeft niet perse gelijk die loadcell erbij te nemen dat kan ook later. En soms doet Fanatec 50 euro korting. De ene dag wel de andere dag weer niet.
Die T-LCM is leuk maar net niet 'het'. Pendalen zijn goed gebouwd maar op de baan dramatisch slecht. Die gewone pendaaltjes van Fanatec zijn beter. Er zijn best wel veel mensen die ze zelfs beter vinden dan de V3 pendalen.
Maar inderdaad het is allemaal heel erg veel geld...
Ben zelf ook noodgedwongen begonnen met een Logitech en zo via Thrustmaster nu naar Fanatec gegaan. Het is soms niet anders.

Qua rig heb ik hem zelf gebouwd van hout met een autostoel. Puur omdat ik dat mooier vind en het veelzijdiger is. Met een beetje geduld kun je iets heel moois bouwen en hou je weer wat centjes over voor de hardware. Uiteindelijk is een goed stuur en pendalen het allerbelangrijkst.

Mocht je nog op zoek zijn naar een team straks als je klaar bent hebben wij altijd plaats voor rookies!

Succes en veel plezier.
Nu doen ze toevallig 50 euro korting op de bundle, geen idee of dat altijd is. Welke pedalen bedoel jij dan? Diegene die er standaard bij zitten? Ik lees in elk verhaal juist terug dat loadcell pedalen juist wel het verschil maken.
Ik zie veel mensen voorbij komen die de rig zelf hebben gebouwd, maar de kennis en de tijd ontbreekt me. De kennis is wel op te zoeken, maar de tijd is echt wel een dingetje gezien de verhuizing en verbouwing die er aan komt.
Hoe het met de teams zit is mij nog onduidelijk. Daar zal ik me ook even in gaan verdiepen. Racen in een team is uiteraard altijd leuker :)
Bedankt voor het aanbod :thumbs_happy:
Ronnie Zeemering schreef: 25 aug 2020, 19:03 En voorlopig rijden we alleen nog rFactor2 bij SRVN en geen Assetto Corsa.
Klopt, dat had ik gezien. De SRVN stond voor mij als rFactor2.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Sowieso de loadcell rem nemen.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Dat dacht ik juist ook, dat is iets wat het gevoel vele malen beter maakt. 90% van de verhalen die ik lees zweert daarbij.
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Ja loadcell zijn veel beter als 'gewone' maar ik bedoelde meer dat het niet gelijk op dag 1 perse moet. Dat loadcell rem pendaal kun je er later bijzetten namelijk. Dan word je rem de koppeling. Er zijn meer die nu nog hele nette prestaties hebben zonder loadcell in ons team bijv.
Als ik zou moeten kiezen tussen T-300 met loadcell of CSL elite bundle zonder zou ik altijd voor die CSL bundle gaan.

Asseto Corsa loop ik overigens niet warm voor. Dan nog liever iRacing, zeker qua community en race aanbod. Maar rFactor is king natuurlijk.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Patrick Smit schreef: 25 aug 2020, 21:36 Ja loadcell zijn veel beter als 'gewone' maar ik bedoelde meer dat het niet gelijk op dag 1 perse moet. Dat loadcell rem pendaal kun je er later bijzetten namelijk. Dan word je rem de koppeling. Er zijn meer die nu nog hele nette prestaties hebben zonder loadcell in ons team bijv.
Als ik zou moeten kiezen tussen T-300 met loadcell of CSL elite bundle zonder zou ik altijd voor die CSL bundle gaan.

Asseto Corsa loop ik overigens niet warm voor. Dan nog liever iRacing, zeker qua community en race aanbod. Maar rFactor is king natuurlijk.
De bestelling in 1 keer is wel makkelijker lijkt me, dan kan ik er vanaf het begin mee werken en hoef ik niet opnieuw te wennen aan een ander pedaal. Ik gok dat ik de eerste tijd druk genoeg ben met andere dingen en te zorgen dat ik niemand hinder of van de baan rij :)

iRacing is wat dat betreft wel een dure. Alleen nu is het een leuke korting, maar normaal is het wel een dure.
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Rody van der Have schreef: 26 aug 2020, 00:07

iRacing is wat dat betreft wel een dure. Alleen nu is het een leuke korting, maar normaal is het wel een dure.
Je zou ook kunnen overwegen om GTR2 te nemen ..geloof 5 euro op steam .
Dit spel is wel al wat ouder waardoor ook grafisch minder dan RFactor2.
Op de servers waar ik 2x per week een race rij is dit spel wat doorontwikkeld door de admins daar . Zo kan er zelfs tijdens een event bepaald worden welke weertype eraan komt .van zonneschijn tot onweer .
24/7 staan er 8 servers ter beschikking om online te rijden .
Content daar is 264 circuits , 187 verschillende autos met 2300 liveries .
Van F1 , Gt3 , V8 supercars , Mini enz ...
Als je daar een vrij bedrag doneert heb je FTP download anders peer tot peer .

Kijk maar eens op : koelschbierbude.de
En voor races op mijn YouTube.com/RoschieRacing kanaal .
Ronnie Zeemering
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 mei 2020, 14:07
Racestuur: OSW, GT Simracingcoach stuur
Locatie: Groningen
Contact:

Deze kwam ik net tegen. Goede uitleg over wat voor pedalen er momenteel op de markt zijn, hoe ze werken en wat de voor-en nadelen zjn.
https://simracingcockpit.com/sim-racing-pedals/
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”