Beginner, welke setup?

Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Hallo allemaal,

Ik ben al geruime tijd aan het loeren richting het simracen, maar nog nooit de stap gezet.
Nu we gaan verhuizen en mijn geliefde zeeaquarium helaas niet meer kan ivm de vloer kan ik me eindelijk wat concreter gaan verdiepen in het hele gebeuren.
Ik heb dus nog geen enkele ervaring hierin, maar ben wat dat betreft leergierig en ik, niet geheel onbelangrijk, kan goed tegen kritiek.

Zoals gezegd is er dus geen enkele ervaring hierin en moet ook alles nog aanschaffen. Ik ben niet iemand die van alles het goedkoopste moet hebben. Ik heb liever dat het goed is en dat ik er plezier aan beleef.
Ik heb voornamelijk de dingen een beetje in de middenmoot opgezocht en kwam op de volgende dingen uit.

Stuur: Thrustmaster T300 RS-GT en de TX-SW racer (deze laatste is wel meteen wat duurder)
Stoel: Gameseat AX-RF1, Playseat F1
Pedalen: Eventueel betere dan de bijgeleverde, maar of dat in het begin al nodig is weet ik niet.

Van beide onderdelen heb ik nog niks kunnen testen. We zijn vanmiddag naar een winkel geweest en heb ik diverse stoelen van Playseat getest en eerlijk gezegd vond ik er geen 1 lekker zitten buiten de Playseat F1 stoel, maar het liefst heb ik iets waar ik de stoel kan kantelen en dan lijkt de Gameseat wel een goede kandidaat.

Een PC moet ik ook nog hebben en die kan ik kant en klaar kopen of zelf bouwen. Vroeger (toen ik jong was :lol: ) heb ik veelvuldig computers gebouwd voor mensen, maar ik zie dat er vreselijk veel veranderd is in de jaren en zal me daar serieus in moeten verdiepen als ik alle componenten zelf wil gaan bestellen. Het bouwen en installeren zal geen probleem zijn.

Ondanks dat ik nog niks heb en de komende maanden waarschijnlijk nog niet race vond ik het het wel gepast om vast contributie te betalen. Alle kleine beetjes helpen kan ik me zo voorstellen.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met jullie kennis.
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

Hoi Rody,

Zeker een leuke hobby om op te pakken! ;) Onderstaand gebaseerd op mijn ervaringen en kennis.

Stuur: Als je de prijs van een TX-SW acceptabel vindt zou ik bij Fanatec kijken. Zij maken toch wel de beste belt-driven sturen.
Stoel: Persoonlijk zou ik de Playseat overslaan. Behalve de tuinstoel (die echt top is!) zijn rigs met 80/20 profielen eigenlijk altijd beter (simlab/Trak racer) en vaak goedkoper. Tevens kan de een dergelijke rig makkelijk voor vrijwel de nieuwprijs verkopen mocht het simracen toch niet je ding zijn.
Pedalen: Beste bang for buck is de CSL elite kit met loadcell van Fanatec. Deze werken evt ook in samenwerking met een Thrustmaster stuur als losse USB unit.

Ik heb zelf Thrustmaster en Fanatec gear gehad. Het Fanatec spul voelt gewoon net wat meer solide en vloeiend. Fanatec is ook wat makkelijker in delen te upgraden richting de toekomst. Pedalen en sturen werken in alle combinaties.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Hoi Jur,

Het stuur is wel een lastige want je gaat zeer snel omhoog met de prijzen als je vanuit de T300 zou kijken. De TX-SW was al een stuk duurder, maar dan is hij al compleet en bij Fanatec is het vaak apart. De pedalen daarentegen blijven wel trekken. Als ik alle ervaringen zo lees over pedalen met loadcell is het wel duidelijk dat het wel erg prettig remt.
De stoel van Gameseat is het dus niet helemaal? Hij beviel mij juist (nog niet in gezeten) omdat je de stoel kan stellen om in verschillende houdingen te zitten.
De stoelen van Simlab zien er wel erg mooi en degelijk uit. De Trak Race idem, maar beide zijn volgens mij niet te verstellen qua houding.
Wellicht dat het ook helemaal niet nodig is, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet lekker F1 speelt in een rally houding.

Al met al toch nog een hele puzzel zo merk ik.

De PC is wel aan het lukken zo te zien. Met een AMD Ryzen 5, 16 gig geheugen en een Geforce 1660S kom ik ergens tussen de 8 en 900 uit zie ik. Volgens mij kan ik dan voorlopig wel vooruit.
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

Hmm de verstelbaarheid is met 80/20 wel mogelijk maar niet even snel te realiseren, dat klopt. Al kan je in theorie alles bouwen wat je wil. De constructie van de gameseat ziet er mij wat gammel uit. De Next Level Racing F-GT al eens bekeken? Die wordt volgens mij wel goed ontvangen. Als een rig niet solide is gaat er erg veel FFB verloren in de beweging van het rig. Zo heb ik zelf als eerste rig een minder goede aankoop gedaan wat gewoon zonde is.

Overigens is de T300 als startstuur een hele goede koop! Daarmee ga je zeker kunnen ontdekken of het simracen iets voor jou is en jaren lang kunnen racen. Ik dacht alleen dat je budget wat hoger ging en dan zou ik Fanatec kiezen. Als je het racen dan leuk vindt zijn de fanatec csl elite pedalen dan de meest logische eerste upgrade evt. Tweede hands zijn er helaas weinig goede dealtjes meer tegenwoordig vanwege de populariteit.

Overigens race ik alles (en ik schat in met mij de meeste) in dezelfde houding (GT).
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Hoi Rody .
Een aantal jaren geleden reed ik met Logitech G25 stuur en pedalen.
Op dit moment met een Thrustmaster T300 Ferrari GTE Wheel en Fanatec CSL elite Loadcell pedalen .
Deze overstap was wel even wennen vooral met de pedalen.
Die G25 pedalen was net als het gas , totaal geen feeling mee.

Ben tevreden met dit setje maar over een tijd komt er toch een Fanatec stuur ..maar eerst een nieuwe pc :bierglas:

De rig heb ik zelf gebouwd van aluminium Bosch profiel , met een race/rally kuipstoel.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Jur, ik begrijp dat de meeste eigenlijk alles racen in dezelfde stand en is het niet echt een must om die houding te veranderen.
Dat maakt de keuze wel weer wat groter. De Next level had ik inderdaad gezien, maar viel af doordat hij niet te verstellen was. Ik zie nu overigens dat ik dat over het hoofd gezien heb want die is wel te verstellen.
Dan is dat zeer zeker een goede optie. De Simlab stoel ziet er daarentegen wel een heel stuk steviger uit en ik wil niet een rig kopen die het dan net niet is. Zoals je al aangeeft is dat erg zonde.

Het verschil met een Fanatec CSL Elite bundle is eigenlijk niet eens gigantisch zie ik. 360 om 550 dus wellicht dat ik dan toch vanaf het begin met dit stuur ga beginnen. Het zou niet verkeerd zijn gok ik zo :)
Het verschil tussen de T300 en de CSL is echt goed merkbaar?
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Hoi Ron,

Het stuur bevalt de meeste mensen wel als ik alle verhalen erover lees. Ik vermoed dat de keuze zeker zal gaan tussen de T300 en de Fanatec dan. De loadcell pedalen zullen wellicht even moeten wachten want vanuit een "standaard" T300 naar een Fanatec met loadcell gaat het wel erg hard.
Ga je de PC zelf bouwen? De Rig zelf bouwen is niet echt een optie voor mij. Ik ben handig, maar een kant en klare is op dit moment het beste gok ik zo.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ik zou aanraden juist niet te besparen op de pedalen. Neem juist pedalen met een loadcell rem, dat maakt meer verschil dan het stuur.
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

t300 + cls elite met loadcell lijkt me beste prijs/kwaliteit voor een starter met jou budget. Lars heeft ook gelijk over de pedalen. Race ervaring krijg je ook bij minder heftige ffb sturen.

Alle sturen heb ik wel eens vast gehad en mijn voorkeur gaat naar fanatec, meer smooth en kwaliteit product. Maar daar zit een meerprijs aan ja. Echte miskoop kun je trouwens niet maken. Bij Rigs wel haha.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

T300 + CSL is inderdaad een hele nette setup. Ik heb zelf iets soortgelijks, geen T300 maar de TS PC Racer icm de CSL elite. Die staan op een GT Omega Art cockpit geschroefd.
Gebruikersavatar
Tom Klaver
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:08

Hoi Rody, ik heb de Next Level Racing F-GT gekocht en bevalt me prima. Alleen als het erg was is, gaat het wat plakken, maar dat heb je overal mee. Ik leg er vaak een handdoek op, bij warm weer. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Mijn idee is soortgelijk aan die van Lars. Dat je met stuurtjes juist de kleinste upgrades maakt. Er rijden mensen in de simrace wereld aan de top met een G25/G27. De grootste upgrade zou je in pedalen vinden waarmee je constanter en met meer zekerheid kan remmen, en dan kom je meestal op een loadcell kitje uit. Alles daarboven is luxe en je hebt geen heusinkveld of super duur directdrive stuurtje nodig die toch veel te zwaar zijn. Ik zet mijn FFB meestal aan de licht-normaal kant en dat is meer dan genoeg. Simracen komt uiteindelijk neer op het meeste uit je gear en de instellingen halen, niet alles op de meest realistische settings zetten. Probeer een hoge framerate uit je game te persen (ik rijd op 100hz/100fps momenteel, maar 144 zou mijn doel zijn) en ja rF2 ziet er dan niet uit, maar de totale input lag gaat naar beneden en je kan sneller reageren op kleine foutjes op de limiet. Ook kon ik persoonlijk niet zo ver groeien toen ik nog op een bureaustoel zat met het stuurtje aan het bureau, dat ging een stuk lekkerder in een cockpit (GT Omega Pro hier).

TLDR; Stuurtjes maken niet zo veel uit want hoge FFB krachten kunnen nadelig zijn, goede pedalen waar je op vertrouwd zijn een goede upgrade, een stevige stoel waar je comfortabel in zit helpt wat, en zorg er voor dat je PC de sims op hoge framerate kunnen draaien :)
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Voor advies over PC hardware raad ik aan om even het forum van Tweakers.net te checken, sectie Desktop Aankoopadvies.

Al bestaande topics doorneuzen kan al heel leerzaam zijn, en je kan natuurlijk ook je eigen topic openen voor gericht advies.
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Een andere budget-optie is om je rig zelf te maken. Voor een paar tientjes aan hout en ijzerwerk + nog een keer zo'n €25-50 voor een gebruikte autostoel heb je iets behoorlijk stevigs wat naar je eigen maten is samengesteld en nog veelzijdig ook. En een autostoel zit ook nog een keer erg prettig als je de juiste keuze maakt ;-)
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Lars Koldeweij schreef: 24 aug 2020, 17:18 Ik zou aanraden juist niet te besparen op de pedalen. Neem juist pedalen met een loadcell rem, dat maakt meer verschil dan het stuur.
Dit is inderdaad wat ik inmiddels hier overal voorbij zie komen en ook wat iedereen hier wel in het topic aanraad. Wie ben ik dan om dat advies in de wind te slaan :mrgreen:
Elk verhaal wat ik lees van iemand die overgestapt is, is wel hetzelfde. Even wennen, maar nooit meer terug :)

Jur Verlouw schreef: 24 aug 2020, 17:36 t300 + cls elite met loadcell lijkt me beste prijs/kwaliteit voor een starter met jou budget. Lars heeft ook gelijk over de pedalen. Race ervaring krijg je ook bij minder heftige ffb sturen.

Alle sturen heb ik wel eens vast gehad en mijn voorkeur gaat naar fanatec, meer smooth en kwaliteit product. Maar daar zit een meerprijs aan ja. Echte miskoop kun je trouwens niet maken. Bij Rigs wel haha.

Ik ben ook wel flink aan het twijfelen hoor. Het "voordeel" is dat gewoon helemaal vanaf 0 moet beginnen en dan weet je niet wat je mist qua stuur. Het andere "voordeel" is weer dat je het in 1 keer goed kunt doen door nu even iets meer uit te geven aan het begin, maar dan uiteindelijk wel weer wat mee bespaard omdat je niet snel hoeft over te stappen. De pedalen is nu wel een helder verhaal, dat is gewoonweg nr. 1 ipv. het stuur en niet zoals ik dacht andersom.
Lars Koldeweij schreef: 24 aug 2020, 17:40 T300 + CSL is inderdaad een hele nette setup. Ik heb zelf iets soortgelijks, geen T300 maar de TS PC Racer icm de CSL elite. Die staan op een GT Omega Art cockpit geschroefd.

Ik heb die cockpit eens opgezocht en die maken mooie spullen zeg :thumbs_up: Dat is zonder meer een hele goede optie. Ziet er stevig uit.
Tom Klaver schreef: 24 aug 2020, 17:55 Hoi Rody, ik heb de Next Level Racing F-GT gekocht en bevalt me prima. Alleen als het erg was is, gaat het wat plakken, maar dat heb je overal mee. Ik leg er vaak een handdoek op, bij warm weer.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dat ziet er mooi uit hoor. Goed om te horen dat die goed bevalt. Met warm weer gaat alles plakken vermoed ik, behalve stof eventueel.

Kevin Heijnen schreef: 24 aug 2020, 17:59 Mijn idee is soortgelijk aan die van Lars. Dat je met stuurtjes juist de kleinste upgrades maakt. Er rijden mensen in de simrace wereld aan de top met een G25/G27. De grootste upgrade zou je in pedalen vinden waarmee je constanter en met meer zekerheid kan remmen, en dan kom je meestal op een loadcell kitje uit. Alles daarboven is luxe en je hebt geen heusinkveld of super duur directdrive stuurtje nodig die toch veel te zwaar zijn. Ik zet mijn FFB meestal aan de licht-normaal kant en dat is meer dan genoeg. Simracen komt uiteindelijk neer op het meeste uit je gear en de instellingen halen, niet alles op de meest realistische settings zetten. Probeer een hoge framerate uit je game te persen (ik rijd op 100hz/100fps momenteel, maar 144 zou mijn doel zijn) en ja rF2 ziet er dan niet uit, maar de totale input lag gaat naar beneden en je kan sneller reageren op kleine foutjes op de limiet. Ook kon ik persoonlijk niet zo ver groeien toen ik nog op een bureaustoel zat met het stuurtje aan het bureau, dat ging een stuk lekkerder in een cockpit (GT Omega Pro hier).

TLDR; Stuurtjes maken niet zo veel uit want hoge FFB krachten kunnen nadelig zijn, goede pedalen waar je op vertrouwd zijn een goede upgrade, een stevige stoel waar je comfortabel in zit helpt wat, en zorg er voor dat je PC de sims op hoge framerate kunnen draaien :)

Kijk, iedereen is het gewoonweg eens dat de pedalen het verschil maken. De keuze zal sowieso dan tussen de T300 (of vergelijkbaar) en de Fanatec gaan. De pedalen zijn in gedachten al besteld :thumbs_happy:
Het stuur moet ook niet uit je handen trillen als de FFB op aardbeving stand staat. Mooi om te horen dat mensen het dus lager zetten dan ik had verwacht.
Een goede stoel is wel een must voor me, ik wil wel lekker zitten en vooral niet helemaal gaar uit de stoel komen en een week pijn in de rug hebben.
De PC is inderdaad een grote "speler" in dit verhaal. Deze moet zeer zeker goed kunnen presteren. Volgens mij kom ik aardig uit met de onderdelen, maar daar moet ik zeer zeker nog even verder in duiken
Lars Koldeweij schreef: 24 aug 2020, 18:17 Voor advies over PC hardware raad ik aan om even het forum van Tweakers.net te checken, sectie Desktop Aankoopadvies.

Al bestaande topics doorneuzen kan al heel leerzaam zijn, en je kan natuurlijk ook je eigen topic openen voor gericht advies.

Ik had de topics daar een beetje voorbij zien komen. Sommige maken het serieus bond met de kosten aan de PC :shock:
Michael Kiewiet schreef: 24 aug 2020, 19:06 Een andere budget-optie is om je rig zelf te maken. Voor een paar tientjes aan hout en ijzerwerk + nog een keer zo'n €25-50 voor een gebruikte autostoel heb je iets behoorlijk stevigs wat naar je eigen maten is samengesteld en nog veelzijdig ook. En een autostoel zit ook nog een keer erg prettig als je de juiste keuze maakt ;-)

Ik vraag me alleen af ik het dusdanig goed kan maken dat het ook echt een stevig geheel zal worden. Op zich leuk om te doen, maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in.
Gebruikersavatar
Patrick Smit
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2020, 00:22
Racestuur: Fanatec CSL elite
Locatie: Kampen

Ikzelf heb een AMD computer gebouwd wat overigens heel erg makkelijk gaat. Ik heb de onderdelen bij Alternate besteld en van ieder onderdeel youtube installatie video's gekeken. Ook geeft de bestelsite van Alternate gelijk al zelf aan wel onderdeel meestal word besteld samen met een ander onderdeel. Zo wist ik dus met een 'gewoon' budget een veel krachtigere computer te bouwen dan een prebuild variant.
Mijn advies is de AMD route te kiezen.

Bijv:
B450 moederboard ong 120 euro
AMD Ryzen 3600 ong 160 euro
G-skill 16 GB @ 3200 met XMP ong 90 euro
AMD 5700 grafische kaart ong 350 euro
750 watt voeding ong 75 euro
500 GB M.2 SSD ong 80 euro
Voor de behuizing kun je al een leuke vinden voor een euro of 50.
2 of 3 koelventilatoren met of zonder RGB

Je kunt al zien dat je dan ongeveer rond je bedrag zit wat je eerder noemde.
Dit is zeker 50% sterker dan een intel + nvidea 1660 build en daarbovenop hoef je straks alleen maar de nieuwe big Navi kaart te kopen om echt een bizarre gamemachine te hebben. Deze componenten kunnen namelijk die mega kaart aan.

Qua stuur is er eigenlijk maar 1 optie onder de 500 euro: datvis Thrustmaster T300 plus de T3PA Pro pendalen of de T-LCM loadcell pendalen wat ik eigenlijk ten zeerste zal afraden!
Je zit dan namelijk rond de 500 euro al en voor 600 kun je namelijk een Fanatec CSL base plus pendalen kopen en vanuit daar kun je nog uitbreiden en upgraden. Daarbovenop is het gewoon een feit dat de Fanatec producten beter zijn dan Thrustmaster producten. Je zult simpelweg een nadeel hebben met ieder Trustmaster pendalen set tov een Fanatec product.
Ik heb zelf namelijk de overstap gemaakt van T3Pa naar T-LCM naar Fanatec Clubsport V3.
Fanatec producten zijn gewoon sneller als Thrustmaster producten punt....

Ohoh ik heb het gezegd, i just kicked over the bee hive....
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Voor pedalen inderdaad de Fanatec doen en niet de Thrustmasters.

Zeer recent heb ik goede ervaringen bij Azerty voor de aanschaf van een nieuwe PC (incl. assemblage). Zelf onderdelen uitzoeken is altijd voordeliger dan pre-builts, en het voordeel is dat je zelf alles kiest en weet wat je er in stopt of laat stoppen.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Vergeet een goed scherm niet. Het is fijn een goede pc te hebben met een hoge framerate maar zorg er dan ook voor dat je beeldscherm dat ook kan.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Patrick Smit schreef: 24 aug 2020, 19:54 Ikzelf heb een AMD computer gebouwd wat overigens heel erg makkelijk gaat. Ik heb de onderdelen bij Alternate besteld en van ieder onderdeel youtube installatie video's gekeken. Ook geeft de bestelsite van Alternate gelijk al zelf aan wel onderdeel meestal word besteld samen met een ander onderdeel. Zo wist ik dus met een 'gewoon' budget een veel krachtigere computer te bouwen dan een prebuild variant.
Mijn advies is de AMD route te kiezen.

Bijv:
B450 moederboard ong 120 euro
AMD Ryzen 3600 ong 160 euro
G-skill 16 GB @ 3200 met XMP ong 90 euro
AMD 5700 grafische kaart ong 350 euro
750 watt voeding ong 75 euro
500 GB M.2 SSD ong 80 euro
Voor de behuizing kun je al een leuke vinden voor een euro of 50.
2 of 3 koelventilatoren met of zonder RGB

Je kunt al zien dat je dan ongeveer rond je bedrag zit wat je eerder noemde.
Dit is zeker 50% sterker dan een intel + nvidea 1660 build en daarbovenop hoef je straks alleen maar de nieuwe big Navi kaart te kopen om echt een bizarre gamemachine te hebben. Deze componenten kunnen namelijk die mega kaart aan.

Qua stuur is er eigenlijk maar 1 optie onder de 500 euro: datvis Thrustmaster T300 plus de T3PA Pro pendalen of de T-LCM loadcell pendalen wat ik eigenlijk ten zeerste zal afraden!
Je zit dan namelijk rond de 500 euro al en voor 600 kun je namelijk een Fanatec CSL base plus pendalen kopen en vanuit daar kun je nog uitbreiden en upgraden. Daarbovenop is het gewoon een feit dat de Fanatec producten beter zijn dan Thrustmaster producten. Je zult simpelweg een nadeel hebben met ieder Trustmaster pendalen set tov een Fanatec product.
Ik heb zelf namelijk de overstap gemaakt van T3Pa naar T-LCM naar Fanatec Clubsport V3.
Fanatec producten zijn gewoon sneller als Thrustmaster producten punt....

Ohoh ik heb het gezegd, i just kicked over the bee hive....
AMD is op dit moment zonder meer de betere keuze voor de CPU. Goedkoper en op veel punten beter dan de Intel varianten. Beide hebben uiteraard hun voor en nadelen, maar op dit moment staat AMD inderdaad op kop.
Ik had de Nvideo erin omdat ik er meer mee gewerkt heb, maar dat betekent zeker niet dat hij beter is. Daar zal ik zeker nog meer onderzoek naar moeten doen. Feit blijft dat de CPU en GPU gewoon zeer goed moeten zijn en vanuit daar is een zeer goed systeem te bouwen.
De kast en leds maken me zelf niet uit, hij mag helemaal dicht zijn want daar geef ik gelukkig niks om. Scheelt weer geld.

Het stuur zit toch nog wel wat verschil in.
Als ik een Thrustmaster T300 RS zou nemen kan ik die voor 300 euro vinden. Koop je daar een Fanatec T-LCM pedalen set bij van 230 kom je in totaal uit op 530 euro.
Als je de set van Fanatec zou nemen kom je uit op de CSL Elite start voor 549 en dan de LC upgrade van 140 euro kom je in totaal uit op 690 euro en dat is toch weer een verschil van 160 euro. Is het stuur dat echt waard?
Ik geloof zeker wel dat Fanatec beter is dan Thrustmaster, maar de vraag is of het op dit moment de juiste keuze is.
Lars Koldeweij schreef: 24 aug 2020, 21:12 Voor pedalen inderdaad de Fanatec doen en niet de Thrustmasters.

Zeer recent heb ik goede ervaringen bij Azerty voor de aanschaf van een nieuwe PC (incl. assemblage). Zelf onderdelen uitzoeken is altijd voordeliger dan pre-builts, en het voordeel is dat je zelf alles kiest en weet wat je er in stopt of laat stoppen.
Azerty is een prima winkel, altijd snel en goede prijzen. Gelukkig hoef ik hem niet in elkaar te laten zetten dus ik kan wat dat aangaat al dat geld ook daadwerkelijk in de onderdelen steken.
De pedalen gaan ook de LC van Fanatec worden, dat is zeer zeker de beste keuze.
René de Ruijter schreef: 24 aug 2020, 21:58 Vergeet een goed scherm niet. Het is fijn een goede pc te hebben met een hoge framerate maar zorg er dan ook voor dat je beeldscherm dat ook kan.
Ik had eigenlijk onze "slaapkamer tv" hiervoor in gedachte. Dat is een 50" LG tv met 4K en dan komt er op de slaapkamer een nieuwe.
Of is dit niet de juiste keuze?


Nog even in het algemeen. Waar komt bij jullie de GT Omega rig vandaan? Moet je die via de site in het buitenland bestellen of halen jullie die in NL? Hoe meer ik dat dingen zie hoe meer ik verliefd word op dat ding :kwijil:
De Sim-Lab is ook een super ding, maar daar gaat de prijs wel sneller van omhoog omdat je de stoel ook nog apart moet kopen.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

@Rody, TV's hebben vaak een heleboel 'post processing' om het beeld er prachtig uit te laten zien. Nadeel is dat de TV dan ook erg traag zal reageren en dat wil je niet. Er is wel een kans dat er een 'gaming mode' op zit die een heleboel van die processen uit zetten, maar dan nog zal een computer monitor die 120+hz kan vertonen altijd beter. Je kan het wel proberen natuurlijk heh, als het goed aanvoelt met gaming mode aan op je TV, go for it :)
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”