Dipjes in internetverbinding

Plaats reactie
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Ha jongens,

De mannen die mij al wat langer kennen, weten dat ik al geruime tijd met internetproblemen aan het knoeien ben. Soms is het er een periode wel, soms weer niet. Ik kon nooit de vinger erop leggen 'wat' er nu precies gebeurd. Maar na een tijdje speuren heb ik eindelijk eens een connectiedashboard gevonden, die gewoon mijn dataverkeer bijhoudt. En wat valt mij op? Elke 1:35 min zit er gewoon een dip in mijn verbinding, je kunt er (letterlijk) de klok op gelijk zetten. Zie hieronder. Dit was toen ik alleen op de F2000 SRVN server zat.

Afbeelding

Overigens viel zojuist helemaal even mijn internet weg en moest ik de PC herstarten, maar zo'n miniscuul dipje is dus ook wat ik meemaak in rf2, dan vlieg ik uit de server, maar ik kan wel gewoon nog babbelen via TeamSpeak (die een buffer heeft) maar het is dus echt duidelijk een dipje van minder dan 5 seconden.

Wat kan het nu zijn? Andere PC, andere modem, kan het niet zijn, aangezien ik dit probleem al sinds 2012 sporadisch heb. En sinds die tijd zijn de materialen allemaal al vervangen.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Als het niet de hardware binnen je eigen netwerk is, dan blijft de provider en het netwerk buiten jouw huis over. Heb jij het al bij jouw provider voorgelegd? Mijn zwager had een vergelijkbaar probleem (wel een andere frequentie van de dipjes) , maar daar bleek het te liggen aan een app die draaide op zijn NAS. Het appje stuurde een broadcast uit en dat vond het modem van Ziggo niet echt fijn. Misschien dat je het in die hoek moet zoeken.

Groet Roel

PS check even je mail van het forum
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Zoals Roel al aangeeft, het kan ook door andere apparaten komen in je netwerk. Bij een kennis die gelijksoortige problemen had bleek het uiteindelijk door de dolby surround te komen, die de hele tijd naar updates zat te zoeken waar het modem het dus niet mee eens was. Om zoiets dergelijks uit te sluiten, zelfde soort meting doen en zorgen dat er verder geen andere apparaten zitten aangesloten op je netwerk.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Als je internet dipt kan het zijn dat je dns wegvalt alleen heeft het modem even tijd nodig om weer ip en dns toe te wijzen.
Heb je al eens geprobeerd een vast ipnummer en dns toe te wijzen, Zodat de dhcp server dat niet hoeft te doen?
MAW je hebt sneller je verbinding terug en misschien net voldoende om geen disconnect te krijgen.
Ik heb dat bij mijn Imac gedaan en daar werkte het prima tegen uitvallende verbinding (alleen was dat op macOS systeem )
Maar wie weet
Gert Hagedoorn
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 mar 2018, 21:31
Locatie: Groningen
Contact:

Wellicht een overbodige vraag; is dit draadloos of bedraad?

- modem? daarachter wellicht nog een router? provider?
- zijn er nog meer apparaten aanwezig binnen het (thuis)netwerk?
- deel je deze lijn met meerdere mensen?
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Ha mannen, dank. Wil vanmiddag inderdaad wat andere checks doen. Het is bedraad, relatief korte kabel, zit niks verder bedraads in, alleen een flinke WiFi router. Wil die eens uitschakelen en kijken of die dipjes dan weg zijn. Ook die vaste DNS lijkt mij interessant. Soms krijg ik ook meldingen als ik even geen internet heb wat met DNS te maken heeft.

Genoeg om even uit te pluizen en te vergelijken dus :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Dit zijn altijd de meest vage klachten om een juiste oplossing voor te vinden.
Het beste is om alleen jouw computer te koppelen aan het modem van de provider.
Verder alle instellingen even te laten staan zoals ze zijn.
Via een zogenaamde DOS box (Start-uitvoeren-cmd) het commando PING 8.8.8.8 -t uitvoeren.
Er start dan programma die continu verbinding zoekt met de google DNS server en vraagt of hij er nog is.
Het resultaat ziet er ongeveer zo uit:

Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=5ms TTL=60

Met CTRL-X kun je de test stoppen

Zoals je ziet is de time hier nu 5ms. Bij een dip zal deze oplopen.
Bij een uitval krijg je de melding Request timed out

Als de tijd weer na 1.35 oploopt dan kun je een foute DNS instelling uitsluiten en ook de invloed van andere apparatuur in je netwerk.
Dan zit het probleem in je eigen PC, het modem of ergens anders bij de provider.
Je zou de test met een andere PC kunnen herhalen om je eigen apparatuur verder uit te sluiten.

Heb je geen dip, dan kun je de andere apparaten 1 voor 1 weer aansluiten op het modem en de test weer herhalen.
Net zolang tot de dip weer ontstaat en dan heb je de boosdoener gevonden ;-)

Zelf denk ik niet dat het een DNS instelling kan zijn.
DNS vertaalt een logische naam naar een IP nummer. Zodra deze vertaling heeft plaatsgevonden en er communicatie is wordt DNS verder niet meer gebruikt. Pas na de dip zal er wellicht even opnieuw contact worden gezocht met de DNS server, maar het kan dan niet de veroorzaker van de dip zijn.
Ook het vastzetten van je eigen IP nummer heeft weinig tot geen toegevoegde waarde. De standaard leasetime van een huis tuin en keuken DHCP server staat dusdanig lang dat je niet regelmatig een renew request krijgt wat een dip zou kunnen veroorzaken.
Het vastzetten van je lokale IP nummer heeft vaak alleen zin als je portforwarding gebruikt om op die manier vanaf het internet toegang te krijgen tot je PC. Handig als je thuis een eigen raceserver wil neerzetten.

Suc6 met troubleshooten
Gebruikersavatar
Wilbert Velthove
Berichten: 214
Lid geworden op: 16 mei 2016, 21:11
Racestuur: FANATEC ClubSport V2 Wheelbase

In navolging van Martijn, is alles 1 voor 1 aansluiten het beste... zo kwam ik erachter dat Chromecast zo nu en dan roet in het eten gooit in ons WiFi netwerk...
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”