Re: PC en rFactor (2)
Geplaatst: 09 dec 2013, 04:42
Ik rij op een LCD tv met 8ms dacht ik. SSD is alleen sneller met het laden, dus daar zul je waarschijnlijk weinig mee winnen.
Dan toch maar even onze systemen onder de loep gehouden.
VIDEOKAART
Eerst toch maar onze videokaarten vergeleken. Daar zit al best een verschil in.
Het dik gedrukte maakt het verschil. Hieronder een beetje uitgelegd wat wat nu ongeveer doet.
Memory Bandwidth: De snelheid waarmee je kaart zijn geheugen aanspreekt. Grotere waarde leidt tot het beter/sneller kunnen laden van grote textures en hogere anti-aliasing en/of hogere anisotropic filtering settings. Van alle onderstaande eigenschappen, heeft deze de grootste invloed op je performance.
FLOPS: Deze is heel lastig uit te leggen. Het staat voor Floating Point Operations per second. Een floating point wordt gebruikt bij het verwerken van data voor 3D weergave(gebruikt bij oa games). Normale berekeningen voor de CPU resulteren in integers(hele getallen), maar floating points gaan tot ver in de cijfers achter de komma. Aangezien rF2 een heftige 3D game is, zal deze behoorlijk wat FLOPS nodig hebben. Ook zeer belangrijk voor performance.
Pixel Fill Rate: Aantal pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Van al deze opgenoemde eigenschappen, maakt deze het minste uit.
Texture Fill Rate: Aantal textured pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Deze is weer redelijk belangrijk.
Memory Bus Type: Met hoeveel bits tegelijk je GPU met je videoRAM kan communiceren. Aangezien Memory Bandwidth en Memory Bus hand in hand gaan, heeft deze eigenschap dus ook een grote invloed op je performance.
CPU:
Verschil in CPU's is er wel, maar nou niet echt dat dat een groot verschil maakt.
RAM:
Als laatste het RAM geheugen. Ik zelf heb 8 GB. Dat is eigenlijk al voldoende. In je RAM komt DATA te staan wat je PC veel gebruikt. De eigenschappen maken best veel uit, wat je alleen zult merken tijdens het laden. Bij 1(deze heb ik) & 2 is het enige verschil de timings(c8/c9). Bij 3 zie je de eigenschappen als je de MHz 1 stapje lager pakt. Als je juist een stapje hoger in MHz gaat, kom je bij 4 uit. Je ziet dat er bij Write(deze is toch bepalend) wel 2,5 GB verschil zit tussen 3 en 4.
1. Corsair CMZ8GX3M2A1600C8 4GB Latency(ns): 23 Read Uncached(MB/s): 14167 Write(MB/s): 9489
2. Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 4GB Latency(ns): 24 Read Uncached(MB/s): 13976 Write(MB/s): 9012
3. Corsair CMX8GX3M2A1333C9 4GB Latency(ns): 26 Read Uncached(MB/s): 12274 Write(MB/s): 7761
4. Corsair CMZ8GX3M2A1866C9 4GB Latency(ns): 22 Read Uncached(MB/s): 15356 Write(MB/s): 10323
Latency: Vertraging in het verzenden van data tussen CPU en RAM.
Read Uncached: Snelheid waarmee de nog niet ingeladen data gelezen kan worden.
Write: Snelheid waarmee data geschreven kan worden.
CONCLUSIE:
Mocht je echt perse willen dat je FPS omhoog gaan(wat echt niet nodig is), dan denk ik bij nader inzien toch dat je videokaart vervangen de meeste winst gaat geven. Daarna je CPU. Nu weet ik niet wat de exacte specs zijn van je RAM, maar sneller maken levert toch geen FPS winst op. De GTX 660 kost nu €165,-. Maar een andere optie is de GTX 760, als je de nieuwste generatie wilt hebben. Let er wel op dat je voeding alles aan kan. De GTX 760 heeft 2x 6-pins aansluitingen nodig, terwijl de GTX 660 er maar 1 nodig heeft.
Je CPU kan ik nog niks zinnigs over zeggen, want hierin is je moederbord bepalend wat eventueel nog mogelijk is.
Maar ik zou je geld lekker aan iets anders besteden, want alles op full is toch overrated. Belangrijkste is vloeiend, en zolang je dat voor elkaar krijgt zonder dat alles een LEGO-look krijgt, zit je goed.
Dan toch maar even onze systemen onder de loep gehouden.
VIDEOKAART
Eerst toch maar onze videokaarten vergeleken. Daar zit al best een verschil in.
Het dik gedrukte maakt het verschil. Hieronder een beetje uitgelegd wat wat nu ongeveer doet.
Memory Bandwidth: De snelheid waarmee je kaart zijn geheugen aanspreekt. Grotere waarde leidt tot het beter/sneller kunnen laden van grote textures en hogere anti-aliasing en/of hogere anisotropic filtering settings. Van alle onderstaande eigenschappen, heeft deze de grootste invloed op je performance.
FLOPS: Deze is heel lastig uit te leggen. Het staat voor Floating Point Operations per second. Een floating point wordt gebruikt bij het verwerken van data voor 3D weergave(gebruikt bij oa games). Normale berekeningen voor de CPU resulteren in integers(hele getallen), maar floating points gaan tot ver in de cijfers achter de komma. Aangezien rF2 een heftige 3D game is, zal deze behoorlijk wat FLOPS nodig hebben. Ook zeer belangrijk voor performance.
Pixel Fill Rate: Aantal pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Van al deze opgenoemde eigenschappen, maakt deze het minste uit.
Texture Fill Rate: Aantal textured pixels wat je kaart elke seconde kan renderen. Deze is weer redelijk belangrijk.
Memory Bus Type: Met hoeveel bits tegelijk je GPU met je videoRAM kan communiceren. Aangezien Memory Bandwidth en Memory Bus hand in hand gaan, heeft deze eigenschap dus ook een grote invloed op je performance.
CPU:
Verschil in CPU's is er wel, maar nou niet echt dat dat een groot verschil maakt.
RAM:
Als laatste het RAM geheugen. Ik zelf heb 8 GB. Dat is eigenlijk al voldoende. In je RAM komt DATA te staan wat je PC veel gebruikt. De eigenschappen maken best veel uit, wat je alleen zult merken tijdens het laden. Bij 1(deze heb ik) & 2 is het enige verschil de timings(c8/c9). Bij 3 zie je de eigenschappen als je de MHz 1 stapje lager pakt. Als je juist een stapje hoger in MHz gaat, kom je bij 4 uit. Je ziet dat er bij Write(deze is toch bepalend) wel 2,5 GB verschil zit tussen 3 en 4.
1. Corsair CMZ8GX3M2A1600C8 4GB Latency(ns): 23 Read Uncached(MB/s): 14167 Write(MB/s): 9489
2. Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 4GB Latency(ns): 24 Read Uncached(MB/s): 13976 Write(MB/s): 9012
3. Corsair CMX8GX3M2A1333C9 4GB Latency(ns): 26 Read Uncached(MB/s): 12274 Write(MB/s): 7761
4. Corsair CMZ8GX3M2A1866C9 4GB Latency(ns): 22 Read Uncached(MB/s): 15356 Write(MB/s): 10323
Latency: Vertraging in het verzenden van data tussen CPU en RAM.
Read Uncached: Snelheid waarmee de nog niet ingeladen data gelezen kan worden.
Write: Snelheid waarmee data geschreven kan worden.
CONCLUSIE:
Mocht je echt perse willen dat je FPS omhoog gaan(wat echt niet nodig is), dan denk ik bij nader inzien toch dat je videokaart vervangen de meeste winst gaat geven. Daarna je CPU. Nu weet ik niet wat de exacte specs zijn van je RAM, maar sneller maken levert toch geen FPS winst op. De GTX 660 kost nu €165,-. Maar een andere optie is de GTX 760, als je de nieuwste generatie wilt hebben. Let er wel op dat je voeding alles aan kan. De GTX 760 heeft 2x 6-pins aansluitingen nodig, terwijl de GTX 660 er maar 1 nodig heeft.
Je CPU kan ik nog niks zinnigs over zeggen, want hierin is je moederbord bepalend wat eventueel nog mogelijk is.
Maar ik zou je geld lekker aan iets anders besteden, want alles op full is toch overrated. Belangrijkste is vloeiend, en zolang je dat voor elkaar krijgt zonder dat alles een LEGO-look krijgt, zit je goed.