PC en rFactor (2)

Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Ik heb nagevraagd of ik veel profijt zou hebben van een GTX660, maar dat werd me afgeraden omdat de rest van het systeem de bottleneck zou zijn. Ik ben benieuwd hoe het met een andere kaart gaat. Ik kwam trouwens deze aanbieding van de Aldi tegen. Niet echt top of the bill, maar ik denk prijs/kwaliteitverhouding niet slecht.
Gebruikersavatar
Bram Kuipers
Berichten: 2282
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:27
Racestuur: TS-XW Racer Sparco P310
Locatie: Venlo
Contact:

Dat is helemaal geen verkeerde PC.
Ben geen fan van Windows 8. Weet ook niet hoe rFactor er mee om gaat qua requirements is deze PC meer dan voldoende voor rFactor 2!
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Ger Heuts schreef:Ik heb nagevraagd of ik veel profijt zou hebben van een GTX660, maar dat werd me afgeraden omdat de rest van het systeem de bottleneck zou zijn. Ik ben benieuwd hoe het met een andere kaart gaat.
Die GTX 660 is een uitstekende kaart, en idd, de rest van je systeem is dan de "bottleneck". Maar als je over een half jaar of zo toch je PC wilt upgraden, zou ik toch die GTX660 halen, en dan gewoon overzetten. Voorwaarde is dan helaas wel dat je een systeem aanschaft zonder kaart. Voor een soort gelijke oplossing heb ik ook gekozen. Ik heb een vergelijkbaar systeem als die van jou, en met de GTX660(die ik ook heb) kun je gewoon RF2 goed rijden. Niet vol, maar gewoon goed.

Dan kun je over bepaalde tijd bv bij alternate.nl een systeem samenstellen, mbv de PC-Builder. Een kind kan de was doen. Daarna kun je als je aan het bestellen bent ook selecteren dat ze hem voor je maken.

Ger Heuts schreef:Ik kwam trouwens deze aanbieding van de Aldi tegen. Niet echt top of the bill, maar ik denk prijs/kwaliteitverhouding niet slecht.
Idd geen Super-PC, maar zeker wel goed genoeg voor RF2!!
Gebruikersavatar
Nico Kuitems
Berichten: 407
Lid geworden op: 19 sep 2011, 12:00
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Goes

Bram Kuipers schreef:Dat is helemaal geen verkeerde PC.
Ben geen fan van Windows 8. Weet ook niet hoe rFactor er mee om gaat qua requirements is deze PC meer dan voldoende voor rFactor 2!
Draai al een tijdje Win 8 en nog geen problemen tegen gekomen, wel een custom startknop gebruikt...
Rutger Mahu
Berichten: 1149
Lid geworden op: 19 sep 2011, 09:34
Racestuur: bv Logitech G25
Contact:

Ger Heuts schreef: Ik kwam trouwens deze aanbieding van de Aldi tegen.
Prima pc, even uitbreiden naar 8 gb en je kan weer een tijd vooruit.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Enig nadeel is dat je in slaapzak voor de Aldi moet gaan liggen de nacht ervoor zodat je er één kunt bemachtigen. Succes Ger, ik hoop dat het je lukt! ;)
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Dat valt reuze mee tegenwoordig. Computergerelateerde aanbiedingen zijn tegenwoordig best wel langer verkrijgbaar bij de Aldi ten opzichte van een aantal jaar geleden. Toen stonden ze inderdaad al uren voor opening voor de Aldi. Daar zaten ook veel opkopers bij, die de spullen weer duurder doorverkochten.
Maar ook die 500 euro zit er nog niet in voor mij. Daarom ook dat ik mijn vraag geplaatst heb. De aanbieding is gewoon een tip voor anderen.
Joost van der Stoep
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 sep 2011, 08:32
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Balkbrug

Aangezien mijn PC verouderd is en ik een laptop heb die nog ouder is en zo goed als overleden, zit ik er aan te denken om twee vliegen in 1 klap te slaan en een laptop aan te schaffen die ook goed rfactor2 kan draaien.

Nu kwam ik deze tegen:
http://www.norrod.nl/zkb-02pc/20211388/ ... tails.aspx

Zou ik hiermee goed rfactor2 kunnen draaien?
Gebruikersavatar
Robert Bults
Beheerder
Berichten: 835
Lid geworden op: 14 jan 2010, 14:29
Racestuur: Thrustmaster T300RS + F1
Locatie: Bovensmilde
Contact:

Nee, de videokaart houdt niet over voor rF2 en toekomst.
Als je echt via een laptop wilt spelen zul je je budget maal 2x doen.

Dan is dit een een optie :
http://nl.hardware.info/productinfo/200 ... -2oc-462nl
Joost van der Stoep
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 sep 2011, 08:32
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Balkbrug

Daar was ik al bang voor..

Is dit nog een optie: http://www.alternate.nl/ALTERNATE/15M55 ... 44&lk=6065
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Ik ben op dit moment een beetje in de oriënterende fase wat een nieuwe pc zou kosten, waarmee de racegames zoals rF2, AC, e.d. gewoon goed draaien. De PC die ik nu heb loopt echt op zijn einde. Ik heb hem van de week nog even aangegooid maar het duurt echt 15 minuten voordat ie fatsoenlijk is opgestart en zodra je aan de slag wilt kan ik nog wachten voordat een programma is opgestart. DRAMA!

Nu overweeg ik weer om het racen op te pakken, maar dat ligt er natuurlijk ook aan of ik weer een nieuwe PC ga aanschaffen. Ik heb nog geen budget o.i.d. vastgesteld. Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden voor een fatsoenlijke prijs. Ik heb zelf al wat op de site van Medion gekeken, maar qua specificaties-prijs verhouding snap ik er niets van....
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Giel heeft net een nieuwe, waarme hij prima FPS haalt.
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Jan Wim Ensing schreef:Giel heeft net een nieuwe, waarme hij prima FPS haalt.
Giel!! :D
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Ik heb gezien dat Giel goede FPS haalt, ik heb een lagere FPS, op facebook melde ik een fps van 90 a 100 (met bijna alle items op Medium) maar gisteren ging ik nog eens kijken en testen met dezelfde instellingen als die van Giel (zie afbeelding op facebook, bijna alles op Full) en nu haal ik maar FPS rond de 60 a 70. Volgens Giel ligt het waarschijnlijk aan de processor snelheid en misschien ook aan de snelheid van geheugen.

Mijn systeem van een half jaar oud:
Intel Core i5-3570, 3,4 Ghz, 16 GB RAM, Windows 7 64 bits
120GB Solid State Drive (SSD)
Grafische kaart: Nvidia GeForce GTX 650

Welk onderdeel moet ik uitbreiden cq vervangen om een hogere FPS te krijgen? Met andere woorden: wat is hier de bottleneck ?
Groeten,

Brent
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Maar 60-70 FPS is toch voldoende? Ik zou het geld lekker in je zak houden!
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Is het dan niet zo dat met een hogere FPS je vloeiendere beelden hebt? (je hebt immers meer beelden per seconde) Of is het verschil niet te merken? (of je nou fps 60 hebt of fps van 150? of is het wel een groot verschil?)
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Een menselijk oog kan maximaal ongeveer 60 FPS waarnemen. Dan is het al vloeiend. Ik wil niet zeggen dat meer zinloos is, maar je zult er zo goed als niets van merken.
Gebruikersavatar
Jos Friemann
Berichten: 571
Lid geworden op: 17 feb 2012, 01:30
Racestuur: T500RS + Ferrari F1 Add-On
Locatie: Nieuw-Vennep

sterker nog Ger, het is zelfs maar 30 FPS, maar met gamen wordt wel 60-75 FPS aangehouden.

de bottleneck is meestal de monitor want de hoeveelheid aan hertz die je met je monitor hebt, is ook meteen de max aan FPS die je scherm aan kan. dus met 120 FPS op een 60hertz scherm, worden ook maar de helft van de beelden getoond, aangezien je scherm je Frames niet eens bij kan houden.

@ Brent

je PC is redelijk goed op orde, ik heb zelf:
Core2Duo E7400
4 GB Ram
GTX 650 Ti

en met deze specs kan ik ook rf2 met alles op High boven de 80 FPS spelen met een resolutie van 1920x1080
denk eerder dat je moet gaan kijken wat er nog naast rf2 draaid, en welke settings je echt aan en uit hebt staan, want als je windows 7 en rF2 een beetje tweaked kan je er waarschijnlijk meer uithalen dan je nu doet.
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Dank Ger en Jos voor jullie antwoorden.

Het blijft vreemd, ik heb, als ik ga racen, geen andere (zware) programma's draaien op de PC
De settings heb ik zoals Giel heeft (zie foto op facebook).
Enige wat ik kan bedenken is dat ik rf2 heb draaien op een 'gewone' harddisk en niet op een SSD schijf. Hier heb ik mijn redenen voor maar morgen ga ik eens testen op een SSD schijf.

Monitor heb ik Samsung SyncMaster S22B350 en deze heeft 2ms (speciaal voor games dus (meestal heeft een monitor 5ms))
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Ik geloof niet dat je monitor heel veel uitmaakt. Althans, ik merk niet veel in de overstap van iiyama (2ms) naar Asus (1ms).
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”