Algemeen Racereglement 2020-2

Gesloten
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Algemeen Racereglement 2020-2

Bericht door SRVN » 05 sep 2018, 21:37

Het nieuwe ARR voor het seizoen 2020-2 is weer klaar.
Alle aanpassingen zijn geel gemaakt maar lees vooral het gehele document aandachtig door.

Veel leesplezier en als er vragen of onduidelijkheden zijn laat dit dan even weten door een mail te sturen naar rc@srvn.nl

Klik hier om het ARR2020-2 te downloaden.

OF

Bekijk het reglement in dit forum topic



SRVN Racecommissie
Berichten: 502
Lid geworden op: 20 okt 2011, 22:53

Re: Algemeen Racereglement 2020-2

Bericht door SRVN Racecommissie » 05 sep 2020, 14:12

Het nieuwe ARR voor seizoen 2020-2 is beschikbaar.
Deze is niet alleen als PDF te downloaden maar ook per hoofdstuk op het forum terug te vinden.

Hieronder de wijzigingen kort toegelicht.

3.1.6
Nieuwe regels rookies per 2020-2:
  • Als je nieuw lid bent bij SRVN krijg je de status Rookie.
  • Je bent Rookie-af na 10 deelgenomen kampioenschapsevenementen.
  • Deelnames als gastrijder tellen mee.
  • Wanneer een lid als Rookie een top 5-klassering in het algemeen klassement behaalt, is deze het seizoen hierna geen Rookie meer.
  • Je behoudt het hele seizoen de status Rookie, ook als je tussentijds over die 10 deelgenomen evenementen gaat. Tussen de seizoenen wordt de status bijgewerkt.
3.1.7
Bij deelname aan test- en of racesessies geldt ook voor gastrijders te allen tijde dat deze zich aan het ARR dienen te houden. Ook bestaat er de mogelijkheid dat er protesten tegen gastrijders ingediend en afgehandeld worden.

3.1.8
Inschrijven gedurende een lopend kampioenschap is mogelijk. Om aan een evenement mee te kunnen doen moet de inschrijving minimaal 14 dagen van tevoren gedaan zijn.

Uitzondering:
Voor nieuwe leden, die in het betreffende kampioenschap al 2 keer als gastrijder hebben deelgenomen geldt een periode van minimaal 10 dagen.

Inschrijven voor alleen het laatste evenement is niet mogelijk.

3.3.4
Bij Network Settings moet de Upstream en Downstream op 256 kbps staan. Na het invullen van het wachtwoord bij het inloggen op de server kom je in het scherm waar je de auto kan selecteren. Klik 1x op back en daarna op Network Settings. Door deze waarde op 256 kbps te zetten voorkomen we lag op de server.

5.1.2
Bij een overtreding in de snelste kwalificatieronde zal een tijdstraf worden toegepast bij de race in dat evenement die start volgens de kwalificatie uitslag. Hierin wordt gekeken naar de snelste kwalificatieronde en mogelijk de laatste sector van de ronde voor de snelste ronde.
Na afloop van een kwalificatie kan er gecontroleerd worden op het naleven van de baangrenzen. Een overtreding wordt bestraft met een tijdstraf van 3 sec. in de eerstvolgende race die start volgens de kwalificatie uitslag.


5.4.1
Bij het inrijden van de pitstraat is het in principe verboden de lijn te passeren die in het verlengde van de pitmuur doorloopt op het circuit. Overschrijden van deze lijn wordt dikwijls gedoogd omdat dit minder tot gevaarlijke situaties leidt in vergelijking met de pit-exit. In geval van een specifieke instructie of BRR zal hier echter wel degelijk op gehandhaafd worden. In dit geval zal gekeken worden naar het ‘voordeel uit een handeling als reactie op een concurrent’ en dit zal hetzelfde bestraft worden als een ‘overschrijding pitlijn met hinder’.

6. Incidenten en schade

Dit hoofdstuk is bijna compleet aangepast met extra artikelen. Lees deze goed door.

6.1 Deelnemers die inrijden op een gele vlag situatie
6.2 Deelnemers die betrokken zijn bij de oorzaak van een gele vlag situatie
6.3 De nasleep van een gele vlag situatie
6.4 Schade
6.5 Gentlemen’s Rule

8. Briefing

8.1.1
Voor de officiële sessies van een race beginnen is er een briefing welke verzorgt wordt door de wedstrijdleiding. Aanwezigheid op TeamSpeak is hierbij verplicht. De deelnemer riskeert het niet mee kunnen rijden aangezien op dit moment ook mogelijke reserverijders een startbewijs krijgen. Ook kan het zo zijn dat er wijzigingen in het format kenbaar gemaakt worden en deze kunnen van invloed zijn op het verloop en/of resultaat de race.

8.1.2
Tijdens deze briefing worden ook de vrijgekomen plekken verdeeld over de reserverijders en gastrijders. Vaste rijders die niet aanwezig zijn tijdens de briefing verliezen op dat moment hun plek.

11.1.5
Bij een rollende start zonder safetycar is de volgende procedure van toepassing: Zodra iedereen op de grid staat gaan de lampen uit en gaat rFactor er vanuit dat de race is gestart. Wij gaan echter rustig op het gas en blijven op de positie rijden die ook op de grid van toepassing was (double file). De leider rijdt de gehele ronde op de pitlimiter en de rest volgt hem op gepaste afstand maar het gat mag niet groter zijn dan 5 wagenlengtes, maar ook niet minder dan 1 wagenlengte. Het dichtrijden van een gat mag alleen gedaan worden met een maximale snelheid van 120Km/h zodat er bij de achterliggende auto’s geen onverwachte remacties ontstaan. Voor elk circuit wordt een "green line" bepaald en zodra je met je neus over deze lijn komt start jouw race. Is je snelheid op dat moment hoger of lager dan de ingestelde pitlimiter snelheid is er sprake van een valse start. Ook als je eerder over de lijn komt dan degene die zich voor jou heeft gekwalificeerd is er sprake van een valse start. Heeft de auto geen pitlimiter dan hanteer je een snelheid van 80Km/h. Op de "green line" wordt een marge van 5Km/h gehanteerd.

Let op: met "minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes" wordt gedoeld op de afstand op de auto die 2 posities voor je rijdt, dus in dezelfde lijn als jijzelf (links of rechts). Rij je bijvoorbeeld op P6, dan moet je minimaal 1 en maximaal 5 wagenlengtes afstand houden tot P4, en daarnaast zorgen dat je niet voor ligt op de auto op P5, de auto naast je.

Het overtreden van dit artikel wordt bestraft met een lichte straf.

12.1.4
In briefings, algemene informatie topics en in sommige gevallen een BRR staat het format van een race beschreven. Dit kan uniek zijn voor een klasse of seizoen. Deelnemers dienen aan dit format te voldoen om geklasseerd te worden in de uitslag. Voorbeelden hiervan kunnen zijn; een verplichte bandenstop, brandstofstop of een verplichte rijderswissel.
Het niet voldoen aan een klasse format resulteert in een diskwalificatie van de deelnemer.

17.1.1
Elke deelnemer dient na het inschrijven van een kampioenschap de deelname per evenement te bevestigen. Dit wordt gedaan op Mijn SRVN. Is een deelnemer verhinderd van deelname, dan dient deze zich zo spoedig mogelijk via Mijn SRVN af te melden, uiterlijk om 12:00u ‘s middags op de dag van het evenement. Dit is ook van toepassing voor de deelnemers die op de reservelijst staan.

18.1.2
Reserverijders dienen zelf de deelnemerslijst op Mijn SRVN in de gaten te houden om te zien of er een plaats beschikbaar is.

18.1.3
Bij volle servers is de volgorde van toegang als volgt: vaste rijders, reserverijders, gastrijders, afgemelde vaste rijders die toch zijn gekomen, en als laatste rijders die hun deelname niet hebben bevestigd.

Protest formulier:

Ook het protest formulier heeft een aanpassing gekregen.
Het type incident hoeft niet meer vermeld te worden.
Alleen het kampioenschap, locatie, datum en tijdstip van het incident alsmede de betrokken coureurs worden vermeld.
Hierna zal de RC het complete incident bekijken en daarop beoordelen.

En dan nu de BELANGRIJKSTE wijziging.

Vanaf het begin van seizoen 2020-2 gaat de RC een verandering doorvoeren in het strafpuntensysteem.
Momenteel is het zo dat dit per seizoen gaat. We willen dit graag veranderen naar een systeem wat door blijft lopen.
Ook maken we de wissel van het inleveren van licentiepunten, naar het uitdelen van strafpunten.

Doelstellingen:
  • Promoten van netjes/sportief rijden ook in de laatste race, wat in Seizoen 1 gebeurd heeft mogelijk invloed op Seizoen 2
  • Deelnemen om van strafpunten af te komen heeft nut
  • Deelnemen om van een schorsing af te komen heeft nut
  • Onderling een incident bespreken om eventueel protest te voorkomen.
Bepalingen:
  • Per Categorie worden de strafpunten doorlopend bijgehouden en worden deze meegenomen naar een volgend seizoen in dezelfde Categorie.
  • Wanneer een kampioenschap in een andere Categorie wordt ingedeeld door de organisatie blijft het strafpuntensaldo staan bij de Categorie.
  • Strafpunten staan 10 deelgenomen evenementen op je naam, daarna krijg je deze weer terug.
  • Het strafpuntensaldo wordt per Categorie bewaard. Ook als je een jaartje niet aan een kampioenschap meedoet blijven daar de bestaande punten staan.
Lees alle hier inclusief voorbeelden

Gesloten

Terug naar “Reglementen”