Clubavond oude tijden! 02-08-2020

Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Rob, wat op 1.05 in dat filmpje gebeurt vind ik vrij schokkend.

En het kan me niet schelen wie dat was en ik hoef het niet eens weten.

1. Vol de bocht afsnijden dan nog inhalen met contact
2. Een bocht later iemand en vol vanaf rijden.
Bart Oosterveld
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:07

op 0:53 ben ik de rechter auto. na het eerst contact bleven we aan elkaar zitten. probeerde daar wel weg te sturen maar lukt gewoon niet. excuus daarvoor. verder gewoon zo fait mogelijk proberen te rijden. als iemand sneller was proberen te verdedigen maar als je het niet kunt houden dan iemand er gewoon voorbij laten gaan. was een leuke avond.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Lars Koldeweij schreef: 03 aug 2020, 20:34 Rob, wat op 1.05 in dat filmpje gebeurt vind ik vrij schokkend.

En het kan me niet schelen wie dat was en ik hoef het niet eens weten.

1. Vol de bocht afsnijden dan nog inhalen met contact
2. Een bocht later iemand en vol vanaf rijden.
Lars (en Rene) bedenk wel het zijn clubavonden, het ging ook daar ongetwijfeld niet bewust en het gaat er vooral om er van te leren.

Ik heb ooit in een F1 kampioenschaps race op monza in bocht een een half veld opgerold.
Ik was in gevecht op de straight en er zat iemand naast me en was daar zo op gefocused dat ik mijn rempunt miste en met 300+ achter op het veld klapte. leermomentje.....heb sindsdien nog legios fouten gemaakt maar zo extreem als die keer is me niet meer gebeurd.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Fouten maken is niet erg. Dat doen we allemaal, ook ik heel veel zelfs...

Het moment waar ik het over heb ziet er echter niet uit als een fout, maar een doelbewuste actie om iemand van de baan te rammen.
Dat is, of het nu clubraces of races voor een kampioenschap onacceptabel.
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Dank je Ger voor voor de momentjes video .

Zelf gisteren ook nog op de Hungaroring gereden met de Porsche supercup , 36 rijders , 4 nationaliteiten .
Daar ging het in de eerste bocht na de start toch wat gemoedelijker er aan toe. op eentje na die zich verremde.

https://www.youtube.com/watch?v=J3ObQSQB7aY

Start op 1:04:20
Gebruikersavatar
Tim de Ruig
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jan 2019, 16:42
Racestuur: Simucube 2 sport

Gezien de startperikelen zou bij dit soort evenementen een rollende start geen kwaad kunnen. Zo is het veld al wat meer verspreid en is de kans op chaos wat kleiner.

Persoonlijk probeer ik in dit soort situaties altijd wat extra ruimte te houden tov mijn voorgangers die evt eerder remmen. Als er dan vervolgens mensen achter je wel dicht op je zitten gaat het alsnog fout, maar goed.

Dus mensen, doe ronde 1 rustig aan. Als je snel bent kan je er altijd nog voorbij in de resterende rondes in de race. Wees geduldig :)
Beter een plekje meer naar achteren dan na 1 minuut al total loss, toch?!

Verder heb ik me goed vermaakt en weer genoeg ervaring op kunnen doen. Leuke auto en track. Dankzij diverse spinnende auto's mooi wat plekken kunnen winnen door zelf steady te rijden. Helaas race 3 moeten afbreken ivm game issues.
Daarom ook gelijk de vraag of iemand weet wat er mis kan zijn: om de 2-3 seconden versprongen de auto's een klein beetje. Alsof het beeld even stil stond en daarna de gemiste milliseconden weer moest inhalen. Race 1 en 2 nergens last van en tussendoor de game gewoon laten draaien, dus niks veranderd. Heel vreemd en nog niet eerder gehad.. Na afloop rf2weer herstart en het probleem was weg.
Dus als iemand nog tips heeft hoor ik die graag!
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Tim de Ruig schreef: 04 aug 2020, 12:46 Daarom ook gelijk de vraag of iemand weet wat er mis kan zijn: om de 2-3 seconden versprongen de auto's een klein beetje. Alsof het beeld even stil stond en daarna de gemiste milliseconden weer moest inhalen.
Wat je beschrijft lijkt sterk op netwerk latency issues en 'lag' momenten waardoor de auto's 'hoppen'.
Is vervelend en kan aan van alles liggen, eerste check zou eigen nw connectivity zijn, maar zijn vaak geen inkoppers.
Misschien toevallig iets/iemand anders bezig op netwerk?
Gebruikersavatar
Tim de Ruig
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jan 2019, 16:42
Racestuur: Simucube 2 sport

Ik vergeet erbij te melden dat wanneer ik de muis bewoog, tijdens bijv. spectaten, de framerate flink dropte.
Denk zelf niet aan netwerk want na een herstart van rfactor was het probleem verholpen.
Het probleem leek te ontstaan bij een restart weekend/switch naar race/warmup.
Zelf denk ik dus in de richting van videokaart.
Ik hoop dat het een incident was en blijft...

Hier nog een video van m'n scherm toen het speelde, is duidelijker dan mijn cryptische omschrijving denk ik ;)

https://streamable.com/f8k9uo
Bart Oosterveld
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:07

heb zelf het moment nog even terug gekeken op mijn stream van de clubavond.
probeer nog wel los te komen paar keer van het gas af. maar nu ik terug kijk ben ik
ook iets te agressief. iemand een tip om uit die situatie te komen. zat vast aan de
auto links van mij. ook goed te zien op het filmpje eerder hier op 0:53 van dat filmpje.

https://clips.twitch.tv/StormyAdorableFalconCorgiDerp
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

Je wil natuurlijk maximaal gebruik maken van een goede start. Maar je brengt jezelf wel in een relatief gevaarlijke situatie door die tweede inhaalactie, tussen twee auto's in zonder ruimte voor je. Ik zou voor die tweede actie toch gelift hebben denk ik, helemaal na het contact links achter om de auto weer stabiel te hebben voor je op de rem trapt.

Wat staat de draw distance van je binnenspiegel trouwens laag. Is dat niet super vervelend dat auto's daar in beeld poppen terwijl je ze eigenlijk al lang had kunnen zien IRL?
Bart Oosterveld
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:07

Van die spiegel zelf heb ik niet zoveel last. normaal speel ik in vr. ben net terug gegaan naar monitor. dus nog beetje wennen.
denk zelf ook dat ik had moeten liften om wat veiliger uit te komen. van beide kanten wordt dan net te weinig gelift om
veilig T1 in te gaan. was ook de enige situatie die avond waarbij ik denk hier had ik moeten inhouden.

bedankt voor je feedback
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Voor zover ik kan oordelen uit dat filmpje lijk je ook simpelweg gewoon te laat te remmen.
Bart Oosterveld
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:07

in die situatie rem ik wel aan de late kant denk ik. op het moment dat ik begin met remmen ben ik al aan het glijden en ben ik passagier.
in eerste instantie stuurt de auto links van me naar mij toe waardoor we een soort van aan elkaar vast blijven zitten. is liften hier de enige optie om los te komen? heel hard naar rechts sturen maakt de situatie ook niet beter denk ik.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Bart/Jur, dat in/uit beeld poppen heeft te maken met de waarde bij 'Visible Vehicles', die zou ik dus echt ff omhoog gooien Bart. Staat bij jou nu ergens rond de 10 gok ik? Volgens het ARR moet deze op minimaal 20 staan. Ietsje lager zou ook nog wel kunnen, maar ik zie bij jou in de verte ineens een auto verdwijnen en even later weer in beeld komen. Stel er staat iets verderop een auto stil midden op de baan, zou je die pas heel laat ineens in beeld zien verschijnen, mogelijk te laat om erop te reageren.
En even later andersom: je staat achterstevoren, wil de baan weer opkomen, ziet auto's aankomen en denkt misschien: die rood/gele is de laatste, daarna kan ik weer. Maar dan zie ik ineens nóg 3 auto's in beeld poppen. En mogelijk hadden er daarna nóg meer auto's in beeld gekomen, met kans dat je de baan opstuurt en andere auto's aanrijdt.
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

Ik doelde op de binnenspiegel, maar voor Bart poppen inderdaad ook auto's voor hem in en uit beeld. Zelf heb ik in de json ook de tekenafstand van de binnenspiegel op 1,5 km gezet of iets dergelijks en maximaal auto's zichtbaar. Kost wat frames maar daar heb ik er gelukkig genoeg van op 1080p.

Moest even googelen maar volgens mij zijn het de onderstaande waarden die ik toen heel hoog heb gezet:
"Rearview Cull":true
"Rearview_Back_Clip":500
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ik doelde óok op de poppende auto's in de binnenspiegel (had ik er even bij moeten zeggen). 'Visible vehicles' werkt namelijk ook voor auto's in je spiegels: als die waarde op 12 staat, zul je bijv. 8 auto's voor je en 4 achter je zien.
Het circuit loopt wel een flink eind door in zijn spiegel, dus ik denk niet dat drawing distance per se het probleem is. Maar goeie tip inderdaad :)
Jur Verlouw
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2019, 21:43
Racestuur: Fanatec DD1

Aha dat wist ik niet, helder! :)
Plaats reactie

Terug naar “Simrace evenementen”