Tatuus op Nogaro 11 juli

Plaats reactie
Jos van der Sterren
Racestuur: Fanatec

Tatuus op Nogaro 11 juli

Bericht door Jos van der Sterren » 10 jul 2019, 17:16

Afbeelding

We gaan de Tatuus aan de tand voelen en wel de PM-18 de FM-50 en de USF-17 en wel op het klein maar leuk circuit Paul Armagnac.

Invulling race-avond:
Donderdag 11 juli 2019

20:15 uur: Kwalificatie (10 minuten)
20:30 uur: Race 1 (10 ronden)USF-17
20:50 uur: Kwalificatie (10 minuten)
21:00 uur: Race 2 (10 ronden) FM-50
21:20 uur: Kwalificatie (10 minuten)
21:30 uur: Race 3 (10 ronden) PM-18

Setup is Fixed.

Kevin Heijnen
Racestuur: Logitech G27
Contacteer:

Re: Tatuus op Nogaro 11 juli

Bericht door Kevin Heijnen » 11 jul 2019, 22:22

USF17: Voelde aan alsof ik F2000 aan het rijden was (die F2000 is wel lang geleden voor mij). Aardige default setup, ervaring zal ook hetzelfde zijn als USF2000. Mist wat vermogen voor mij persoonlijk.

FM50 (FT50?): Dit ging al wat vlotter. Default setup was prima, moest wel de rembalans op 46 zetten, verder naar achter ging die niet. Leuk speels auto'tje die zelfs wat glibberig werd na 8 laps. Goede opvolger voor F2000 die vast wel een vol veld kan krijgen.

PM18: Default setup voelde slecht aan. 5% coast maakte dat hij in alle langzamere bochten (en Nogaro heeft daar een aantal van) uit zichzelf om wou draaien, beetje gas er op houden en het was wel te doen. Past wat beter op middelgrote circuits. Veeeel meer vermogen maakt het dat de achterbanden sneller opgerookt werden dan de voorbanden. Ook deze is een goede maar een flink snellere opvolger van de F2000. Zelf zou ik voor deze auto kiezen, omdat ik met de Pro Mazda zou kunnen groeien over een seizoen. Ja hij is moeilijker en zal misschien ook wat meer setup werk nodig hebben, maar saai word hij nooit.

Jos van der Sterren
Racestuur: Fanatec

Bericht door Jos van der Sterren » 11 jul 2019, 23:22

Leuke en leerzame avond.
Kevin heeft al wat toelichtingen gegeven en daar kan ik me wel bij vinden en de PM-18 verdient een eerlijke kans om zich te bewijzen.
Een idee om een vervolg avond te houden met de PM-18 op Suzuka met een vrije setup.
Indien er genoeg gegadigden zijn wil ik dit best organiseren.

Kai Karreman

Bericht door Kai Karreman » 11 jul 2019, 23:41

Ik zou voor de ft-50 gaan, een goede middenklasser en over het algemeen gaat iedereen hier bij srvn daar plezier in beleven. Uitdagender dan de F2000 maar goed te managen.

Rene Vos
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Contacteer:

Bericht door Rene Vos » 12 jul 2019, 07:04

Net te laat om aan te sluiten, thanks desondanks voor de informatie mbt de interface settings., mocht de volgende test voor mn vakantie zijn dan haak ik zeker even aan!

William Geuze

Bericht door William Geuze » 12 jul 2019, 08:19

Was leuk en gezellig, ik zeg moeten we vaker doen :)

Jeroen Cijsouw
Racestuur: bv Logitech G25
Contacteer:

Bericht door Jeroen Cijsouw » 12 jul 2019, 10:51

Leuke race-avond zo! Dat mag vaker, alleen worden Nogaro en ik nooit vriendjes vermoed ik zo...

USF-17: Ik heb her en der eens wat gereden in de oude F2000. Dat was best een leuke auto, deze voelt als een verbeterde versie daarvan. Prima balans tussen downforce en vermogen en eigenlijk al vrij snel goed te rijden. Om er meer uit te halen, moet je iets meer je best doen maar is het nog leuk om te doen.
Ik heb hier iemand mee ingehaald, ja ja!!1!einz!! Het ging me meer over het feit dat de auto goed te plaatsen is, dat er ook gelegenheid is met mee te knokken. Het is geen moeilijke auto, al kan dit weer als manko worden gezien.

FT-50: Pieter en ik hadden hier samen al eens een avondje mee gereden en leuke gevechten gehad. De rembalans en remdruk vond ik wel een dingetje. Voelt sneller dan de USF-17, meer downforce.
In mijn ogen vergelijkbaar als de USF-17. Dikke prima.

PM-18: Ik heb hier op een of andere manier geen klik mee. Dit is hem niet voor mij.

Conclusie: De USF-17 en de FT-50 vind ik in ieder geval erg leuk. Er zit ook een uitdaging maar het leukste ervan is dat het erg dichtbij elkaar zat. Ik denk dat het een heel leuk kampioenschap kan worden.

Jeroen Huisers

Bericht door Jeroen Huisers » 12 jul 2019, 16:24

Ook maar eens meegedaan ondanks dat openwheeler niet echt mijn ding is.
Ik ben het met de meeste wel eens ook dat de PM-18 een kans moet krijgen voor de verwoed openwheel rijders.
Maar ik denk zelf gezien de opties in tuning (wat mij overigens nog geen moer zegt) iets te veel van het goed is.
Een iets simpelere auto lijkt dan leuker en zorgt voor close racing.
De USF-17 lijkt inderdaad wat Jeroen hierboven al schrijft een verbeterde versie van de (US)F2000.
Ik denk zelf dat de FT-50 iets beter aanvoelt als een wat volwassener auto.

Voorstel om de FT-50 en de PM-18 op Suzaka te zetten met open setup.

Ger Peeters
Racestuur: Fanatec CSL Elite

Bericht door Ger Peeters » 12 jul 2019, 17:30

had ook best moeite met de PM18. Maar had er op zandvoort vorige week wat laps mee gedaan en met achter wat softere settings ging het eigenlijk best lekker. Dus mee eens dat met mogelijkheid tot setup aanpassingen en een geschiktere baan dit monster een second chance verdient.

Ik had verder juist een betere klik met de USF-17. Is misschien wat eenvoudiger als de FT-50 maar had zeker gedurende de race het idee dat er juist daardoor ook wat meer aktie op de baan was. Kunt er iets beter mee gooien en smijten zonder echt kwijt te zijn.

Tijdens de race met de FT-50 was het zoals ik op TS riep opvallend stil, waarschijnlijk omdat iedereen vooral druk bezig was eea in toom te houden. Dat lukte verder geloof ik wel prima dus de auto is niet extreem lastig. Maar de race zelf deed me toch een beetje aan F1 denken. Een lang lint met trein aan autos (wel lekker dicht bij mekaar) maar waarbij minder echte pogingen gedaan werden.

Twan Capellen
Racestuur: Thrustmater T500RS

Bericht door Twan Capellen » 15 jul 2019, 11:40

Over het algemeen ga ik iets beter in open wheelers, maar de PM18 vind ik maar niets. Ook in zandvoort met setup aanpassingen bleef die maar glijden.
De USF-17 en de FT50 vond ik allebei prima.

Kevin Heijnen
Racestuur: Logitech G27
Contacteer:

Bericht door Kevin Heijnen » 15 jul 2019, 14:59

Twan Capellen schreef:
15 jul 2019, 11:40
Over het algemeen ga ik iets beter in open wheelers, maar de PM18 vind ik maar niets. Ook in zandvoort met setup aanpassingen bleef die maar glijden.
Ik heb er alleen last van als ik bocht 1 in ga terwijl ik te snel downshift naar de 2e versnelling. Het lijkt alsof de auto dat gewoon niet zo stabiel wil doen in het algemeen. Langer in z'n 3 houden en dan als er stabiliteit is naar z'n 2. Toch een dingetje wat bij de Pro Mazda hoort denk ik :)

Ik heb nog niet alles getest hoor, maar deze setup ging wel redelijk rond https://www114.zippyshare.com/v/HXM2PFUH/file.html

Als iemand weet hoe je die nieuwe setting 'Suspension Position' moet interpreteren wil ik dat wel graag weten, dat is ook nog iets wat helemaal nieuw is voor mij :D

Joost van der Stoep
Racestuur: bv Logitech G25

Bericht door Joost van der Stoep » 16 jul 2019, 09:57

Kevin Heijnen schreef:
15 jul 2019, 14:59
Twan Capellen schreef:
15 jul 2019, 11:40
Ik heb er alleen last van als ik bocht 1 in ga terwijl ik te snel downshift naar de 2e versnelling. Het lijkt alsof de auto dat gewoon niet zo stabiel wil doen in het algemeen. Langer in z'n 3 houden en dan als er stabiliteit is naar z'n 2. Toch een dingetje wat bij de Pro Mazda hoort denk ik :)

Ik heb nog niet alles getest hoor, maar deze setup ging wel redelijk rond https://www114.zippyshare.com/v/HXM2PFUH/file.html

Als iemand weet hoe je die nieuwe setting 'Suspension Position' moet interpreteren wil ik dat wel graag weten, dat is ook nog iets wat helemaal nieuw is voor mij :D
Ik heb het juist in het Scheivlak waar ik schijnbaar alleen maar driftend door heen kan...
Verder wel een prima auto, hoewel ik het geluid (bij replays) helemaal niks vind. Lijkt wel een soort overspannen mug..

Rene Vos
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5
Contacteer:

Bericht door Rene Vos » 16 jul 2019, 15:12

Rij nu precies een weekje RF2 en moet zeggen, rijd best prima. Heb de Tatuus F.3 getest en kom daar best rap al rond mee met de default setup. Wellicht dat ik nog wat tijd kan vinden met wat aanpassingen. De PM18 verlies ik ook veel de achterkant bij het ingaan van de bocht. Minder snel terug schakelen ga ik ook eens proberen. De F3 lijkt daar wat beter tegen te kunnen! (dit is op Zandvoort geweest)

Ger Heuts
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Contacteer:

Bericht door Ger Heuts » 16 jul 2019, 20:12

Ger Peeters schreef:
12 jul 2019, 17:30
Ik had verder juist een betere klik met de USF-17. Is misschien wat eenvoudiger als de FT-50 maar had zeker gedurende de race het idee dat er juist daardoor ook wat meer aktie op de baan was. Kunt er iets beter mee gooien en smijten zonder echt kwijt te zijn.
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn stuur terug. Het werkt nog ook.... Meteen maar eens de Tatuus aan de tand gevoeld. Ik moet zeggen dat het in AC grafisch beter oogt, maar het rijplezier is hetzelfde. Ik denk dat meeste mensen die de F2000 rijden, ook wel met deze klasse zullen rijden. Groot pluspunt van de USF-17 vind ik, dat de wagen niet al te lastig te besturen is. Dus net wat Ger2 zegt, veel gevechten op de baan en de wagen staat niet meteen naast de baan als je een foutje maakt. Niet realistisch? Kan best zijn. Maar ik denk niet dat er mensen met een kampioenschap stoppen omdat de wagen 'te makkelijk rijdt'. Eerder andersom.

O ja, ik heb de PM18 (zo heet toch ook een uitvoering?) ook even gereden, maar die USF-17 is vergeeflijker. Geen idee welke beslissing het bestuur of de KC neemt voor 2019-2, maar met deze wagen ben ik erbij. F2000 heb ik wel een beetje gehad als ik heel eerlijk ben. En zeer jammer dat ik op 11 juli het stuur nog niet terug had.

Edit: De F3-wagens (mét halo) rijden ook heel fijn. Geen wagens voor de korte slingercircuitjes, maar ik vind ze heel aardig om te rijden.

Plaats reactie