SRVN500 | Indianapolis Motorspeedway | 30-06-2019

William Geuze

Re: SRVN500 | Indianapolis Motorspeedway | 30-06-2019

Bericht door William Geuze » 28 jun 2019, 07:24

In het kort:

Start:
Double file achter de SC's
Zodra de 2e safetycar binnen is rkjd het veld 1 opwarmronde door.
Niet inhalen
Niet weaven
150kmh
Wedstrijdleiding geeft groen op S/F

Caution/Herstart:
Niet op de rem gaan staan bij een caution maar van het gas
Niet inhalen
Niet weaven
Probeer niet de start te jumpen/gokken
Single file
Let op berichtgeving over pitstraat
Drivethroughs gegeven tjjdens caution inlossen in de ronde dat deze door de WL opgelegd wordt
150kmh achter de SC
Max! 250kmh om aansluiting te vinden
Raceleider gaat tussen pitmuur en S/F op zjjn gas, dat is voor WL tijd voor GROEN.
Gaat deze niet op het gas, op S/F geeft WL alsnog GROEN.
Inhalen enkel NA GROEN

Caution/Herstart extra:
Na ronde 100 van de 125 worden bij elke caution de mensen buiten de lead lap die tussen het veld door verspreid zijn dmw een drivethrough tussen de mensen die wel in de lead lap zitten gehaald. Dit voor een eerlijke en hopelijk spannende slotfase.

Pitstraat:
Gesloten pitstraat inrijden betekend een drivethrough
Pit exit na turn 2
Pit entry na turn 4
Let op bij entry met koude remmen

Dit uit het hoofd op mijn telefoontje in de bus ;)

Het BRR loopt iets achter omdat we bij elke test van een aantal zaken vinden dat we ze beter kunnen aanpakken. Excuus hiervoor, het zou lekker als deze vanaf het begin klaar stond. Aangezien we dit voor de ereste keer zo doen zijn we dit echt aan het leren/verfijnen terwijl we dit doen.

Als het BRR verschijnt zou je niet voor verassingen moeten komen te staan als je dit topic in de gaten houd en bij de test sessies aanwezig bent. Ook zal bovenstaande lijst alsnog doorgenomen worden in de briefing voor de race.

Joost van der Stoep
Racestuur: bv Logitech G25

Bericht door Joost van der Stoep » 28 jun 2019, 09:17

Inderdaad complimenten aan de wedstrijdleiding. Was gisteren superstrak en duidelijk :thumbs_up:
Ik hoop wel van harte dat er zondag niet doldwaas gereden wordt. Zorg in de eerste helft / driekwart van de race gewoon dat je in de leadlap blijft en geen risicovolle acties doet. De caution procedure hebben we afgelopen testsessies al iets te goed kunnen oefenen ;)

Oh ja, en laat je auto niet afslaan op de startgrid ;) Herstarten werkt alleen in de pits

Waar en wanneer wordt trouwens de uitslag van de eerste kwalificatie bekend gemaakt?

Martin Baltus
Racestuur: T300 Ferrari 599XX EVO

Bericht door Martin Baltus » 28 jun 2019, 12:13

Top dank je!
En inderdaad met Jos eens. Er wordt verteld doe rustig aan bij de start maar wat gebeurt er bij bocht 1, mensen die buitenom proberen in te halen.

OH ja misschien moet iedereen crew chief installeren voor de spotter

En als je te langzaam bent krijg je van RC te. Horen dat je moet pitten.

René de Ruijter
Racestuur: Logitech G27

Bericht door René de Ruijter » 28 jun 2019, 13:00

Nog een paar puntjes van aandacht.

-Na Bumpday zal de complete uitslag van de kwali bekend gemaakt worden. Als je het nou net niet gehaald heb gooi dan niet gelijk je pc uit het raam. Maar blijf nog even rustig zitten. Het zou kunnen zijn dat er mensen het laatste moment afhaken/problemen hebben. We starten met 35 personen dus het zou kunnen zijn als je het net niet gehaald heb je toch opgeroepen word om mee te doen.

- Niet op TS zitten betekent geen deelname race
- Motor af laten slaan op de startgrid = einde race. We gaan niet opnieuw starten omdat jij je er voor schaamt autoclutch te gebruiken.
- Als je in de race meerdere ronden achter elkaar offpace zit vragen we je de pits te bezoeken voor reparaties. Je bent dan verplicht naar binnen te gaan en de auto te laten maken. Ben je na de reparaties nog te traag zullen we je vragen de auto in de box te zetten en de race verder te bekijken vanaf de bank. Dit om grote snelheid verschillen en dus gevaarlijke situaties te voorkomen. Geef je hier geen gehoor aan zal je uit de server verwijderd worden.

Joost van der Stoep

Bericht door Joost van der Stoep » 28 jun 2019, 15:07

René de Ruijter schreef:
28 jun 2019, 13:00
Nog een paar puntjes van aandacht.

-Na Bumpday zal de complete uitslag van de kwali bekend gemaakt worden. Als je het nou net niet gehaald heb gooi dan niet gelijk je pc uit het raam. Maar blijf nog even rustig zitten. Het zou kunnen zijn dat er mensen het laatste moment afhaken/problemen hebben. We starten met 35 personen dus het zou kunnen zijn als je het net niet gehaald heb je toch opgeroepen word om mee te doen.
Weet iedereen binnen de top 20 dat ze geplaatst zijn? Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar er waren bij Roy en Nanno (als ik het goed heb) problemen waardoor ze niet in de tijden zijn opgenomen, terwijl ze wel een tijd hadden gereden. Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor de totale lijst

Wilbert Velthove
Racestuur: FANATEC ClubSport V2 Wheelbase

Bericht door Wilbert Velthove » 28 jun 2019, 18:40

Martin Baltus schreef:
28 jun 2019, 12:13
Top dank je!
En inderdaad met Jos eens. Er wordt verteld doe rustig aan bij de start maar wat gebeurt er bij bocht 1, mensen die buitenom proberen in te halen.
Buitenom inhalen is prima en mag. Het is niet prima als je het niet kunt en iemand schade aan doet. Je moet rekening houden met onbalans van je eigen auto én die van de ander. Dat geld voor binnendoor en slipstreamen net zo.

Een oplossing om buitenom in te halen buitenom is om niet de klepel dwars door de grond te douwen maar ietsjes minder op de "harderknop" te duwen dan is je auto een stuk beheersbaarder.

Crewchief is inderdaad ten zeerste aan te raden om te gebruiken.

René de Ruijter
Racestuur: Logitech G27

Bericht door René de Ruijter » 28 jun 2019, 20:02

Joost van der Stoep schreef:
28 jun 2019, 15:07

Weet iedereen binnen de top 20 dat ze geplaatst zijn? Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar er waren bij Roy en Nanno (als ik het goed heb) problemen waardoor ze niet in de tijden zijn opgenomen, terwijl ze wel een tijd hadden gereden. Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor de totale lijst

Er word aan gewerkt om de kwali uitslag van de top 20 voor zondag online te zetten

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 29 jun 2019, 00:57

Na een (her)start zijn bocht 1 en 2 altijd chaotisch. Het is nauwelijks te voorkomen dat mensen daar met snelheidsverschillen arriveren en elkaar dus proberen te passeren. In zekere zin is hard liften net zo gevaarlijk als inhalen, gezien het harmonica-effect dat er achter je ontstaat. Je moet er dus vanuit gaan dat je bocht 1 en 2 altijd iemand naast je hebt rijden die sneller of langzamer gaat. Vanuit dat perspectief is het handig om zoveel mogelijk je lijn te houden en winst of verlies te accepteren. Dat gezegd hebbende zijn er soms situaties waarbij je wilt uitwijken om ongelukken of hard liften te voorkomen, maar dan moet je eigenlijk wel goed weten waar mensen voor en achter je rijden. Ik zou het verder afraden om drie-wijd midden in de bocht te belanden, want dan heb je maar weinig controle over de situatie. Zelfs als je drie-wijd op het rechte stuk rijdt, kun je vaak met een beetje liften prima aansluiten.

SRVN Events

Bericht door SRVN Events » 29 jun 2019, 17:40

De kwalificatie is gecontroleerd en via de volgende link kunnen jullie de complete kwalificatie uitslag zien: https://srvn.nl/evenementen/2019srvn500 ... catie.html

Alle deelnemers buiten de top 20 en deelnemers die afwezig waren kunnen nog een tweede poging wagen tijdens bump day. Let op dat je daarvoor morgen (30 juni) om 18:45 online en op TeamSpeak moet zijn voor de briefing!

Wilbert Velthove

Bericht door Wilbert Velthove » 30 jun 2019, 09:09

SRVN Events schreef:
29 jun 2019, 17:40
De kwalificatie is gecontroleerd en via de volgende link kunnen jullie de complete kwalificatie uitslag zien: https://srvn.nl/evenementen/2019srvn500 ... catie.html
Nu snap ik waarom het zo lang duurde geen ordinair excel lijstje maar een prachtige timing lijst!...wat nachtwerk geweest om weer keurig alle auto's te laten zien op de lijst!

Manuel Willems
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5

Bericht door Manuel Willems » 30 jun 2019, 18:39

Ik kan er helaas niet bij zijn, net mijn fanatec clubsport 2. 5 en stuur ingepakt om morgen ter reparatie op te sturen. 😔

William Geuze

Bericht door William Geuze » 30 jun 2019, 22:15

Wat een ervaring van onze kant, zelfs wij zaten met klamme handjes. Op een schoonheidsfoutje hier en daar (befehl ist befehl) is de race tot een mooie conclusie gekomen, werd hard gereden! Zo maar eens de stream kijken :)

Wilbert Velthove

Bericht door Wilbert Velthove » 30 jun 2019, 22:28

Voor de wedstrijdleiding,

Super gedaan mannen! jullie verdienen een pluim met een griffel. William... SUPER jonguh!

William Geuze

Bericht door William Geuze » 30 jun 2019, 22:33

Thanks Wilbert, vergeet Onno en Rene (Bert) niet! Die hebben ook wel een pilsje verdient!

Roy Schroten

Bericht door Roy Schroten » 01 jul 2019, 00:12

Bedankt aan een ieder die deze race mogelijk heeft kunnen maken. Alles was perfect geregeld, niks op aan te merken!

Vanuit mijn kant heb ik alles met een glimlach gereden. Had nooit bedacht zoveel vooraan te kunnen rijden maar de auto deed alles wat ik wilde en gelukkig geen cautions die het schema echt dramatisch op de schop hebben gegooit. Bij het aanroepen van de laatste caution wel een paar jaar van mijn leven verloren maar het is als een droom afgelopen.

Bedankt aan alle rijders voor de leuke gevechten en tot volgend jaar!

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 01 jul 2019, 01:34

Mooie race gereden (en daarna gezien) vandaag. Dat was een fijne afwisseling van het alles-of-niets-karakter dat de andere edities voor mij hadden. Het mocht dan geen overwinning zijn, maar dit was weer eens leuk. Ik heb ervan genoten. De race wekte ook de indruk dat het algehele rijdersniveau gestegen is. Dat maakt het een heel stuk prettiger om met en tegen anderen te rijden op hoge snelheid.

Felicitaties aan Roy. Strakke rit en verdiend gewonnen. Geen stap verkeerd gezet. Bij mij zaten er nog wat schoonheidsfoutjes in (s#r$2r-herstart-d&#$@f). Ik heb daarnaast ook leuk gestreden met Wopke. Het was me een genoegen.

Hulde ook aan de wedstrijdleiding vandaag. Er staat toch veel druk op zo'n dag, maar de race is gesmeerd verlopen.

Ik ben onder de streep niet overtuigd van de meerwaarde van handmatige procedures tegenover de meerwaarde van geautomatiseerde procedures.
- Het is prettig dat geel om kleinigheden vermeden kon worden.
- Het is wat arbitrair dat ook grotere ongelukken soms links zijn neergelegd. De laatste ronden brak Martijn een wiel af bij een crash. Dan kun je eigenlijk niet anders dan geel geven. Fijn voor de race dat het door kon, maar het vertroebelt de grenzen enigszins.
- Leuk dat we rijders op achterstand konden filteren richting het einde van de race. Ik denk wel dat dit gewoon moet in de ronde waarin andere rijders al die longest-line penalty doen. Nu was het zonde van een extra race-ronde die verloren ging daaraan.
- Ik vond het wel kwalijk (al kwam het met strategisch prima uit) dat er verschillende keren geen geel is gegeven terwijl dat ècht wel moest. Er was iemand gespind in de pits zonder opvolging. Stel je voor dat je een stop moet maken in die situatie en de weg is geblokkeerd... Er stond iemand stil op de lijn in bocht vier zonder opvolging. Dat was gewoon hachelijk. Zelfde voor de rijder die in bocht 3/4 door het gras reed. Allen zijn in de stream terug te vinden. Als er één ding zorgvuldig van rFactor 2 overgenomen moest worden in de handmatige procedures, dan was dit het. Dat is dan niet helemaal gelukt.
- Ik was ook wat verbaasd over dat Lennart gewoon de pit mocht uitrijden om in bocht 1/2 het halve veld en de SC te passeren. Hij had gewoon in de lijn moeten invoegen. Nu kreeg hij een ronde cadeau. Bizar.... (ik gun het je wel, hoor, Lennart!)

Wellicht toch volgend jaar kijken naar de opties voor het sneller reageren op ongelukken. Of wellicht toch terug naar automatisch. Je kunt ook live-stewards gebruiken om het veld te waarschuwen als een safety-spotter, groene-vlag-marshall en als iemand die willekeurige penalties eventueel verwijdert na RC-verzoek.

Tot slot lijkt het me prettig als er toch een reglement is waarin procedures worden uiteengezet. Er waren nu toch wat situaties die niet helemaal helder of transparant waren. Mensen die alleen in de eerste trainingssessie meededen hadden een hoog risico om belangrijke informatie mis te lopen.

Ondanks al deze kanttekeningen was het wel weer een leuke race om aan mee te doen. De stream zag er ook weer goed uit en werd strak becommentarieerd. Graag tot volgend jaar!

Nanno van der Poel
Racestuur: Fanatec CSL Elite F1
Contacteer:

Bericht door Nanno van der Poel » 01 jul 2019, 01:40

Wat een geweldige race was dit!
Ik heb werkelijk enorm genoten.
De eerste stint was wat wennen aan de setup die ik nog snel had overgenomen van Davine. De hele week bezig geweest met verbouwen en verhuizen dus veel tijd voor een race setup was er niet.
Bij mijn eerste pitstop heb ik de afstelling wat gewijzigd en langzaam kon ik mij naar voren vechten. Zelf twee keer aan de leiding gereden doordat ik wat langer door kon dan de heren voor mij.

Ik ga nu ook de simrig inpakken en zal hopelijk voor het nieuwe seizoen weer online zijn.
Ik wil de organisatie bedanken voor al het harde werk en het prachtige verslag op YouTube.

Tot snel!Gr Nanno

Jos van der Sterren
Racestuur: Fanatec

Bericht door Jos van der Sterren » 01 jul 2019, 09:47

Ten eerste een welverdiende dankjewel en geweldig georganiseerd voor allen die hier een steentje aan hebben bijgedragen!
Na zoveel jaren weer een keer de SRVN 500 gereden en het verbaasde me dat ik een redelijke pace had en deze keer uit de ellende kon blijven.
Natuurlijk zijn er nog veel verbeteringen aan mijn kant mogelijk maar dit smaakt naar meer.
Volgende 500 ben ik weer van de partij.

Joost van der Stoep

Bericht door Joost van der Stoep » 01 jul 2019, 10:31

Ook van deze kant complimenten voor de wedstrijdleiding!
Duidelijk en strak gedaan. Ook prettig dat de wedstrijdleiding opgeroepen kan worden om zaken te bespreken.

Voor mij helaas een teleurstellende race. Samenwerking aangegaan met de heren van Valid Racing met een heerlijke race setup als gevolg. Eerste rondes voor zover mogelijk rustig aan gedaan. Jammer genoeg in ronde 40 (ongeveer) slachtoffer van gedrang voor me. Een tik op het achterwiel leverde een zwaar gehavende auto op. 80 sec schade, dacht slim te zijn door na 60 sec even naar buiten te gaan om niet nog een ronde te verliezen om daarna de resterende 20 sec in te lossen, maar die vlieger ging helaas niet op. Allereerst een stop&go (die met live stewards uiteraard wel onder "geel" uitgevoerd wordt. Even niet aan gedacht, had vlak daarvoor met wedstrijdleiding overlegd om deze weg te halen), daarna gewoon weer 80 sec stil moeten staan. Dus 2 rondes achter..

Onder het motto; we maken er het beste van en ik heb niet voor niets een maand lang zitten sleutelen aan een setup de auto weer de baan op. In verkeer ging het nog prima, maar in vrije lucht door de schade een goede 15-20 km/u topsnelheid verlies.
Via de radio meegeleefd met mijn teamies for a day, die voorin te vinden waren. Jammer genoeg hadden ze geen geluk met de cautions waardoor pitten onder groen noodzakelijk werd.

Daarbij ook mijn enige kritische noot op het werken met live stewards (wat Yoeri ook aangaf); wanneer is het een caution? Vond het op zich prima om een aantal keer geen caution uit te roepen zodat we lekker door konden rijden, maar dit heeft strategisch gezien nogal een invloed op de uitkomst van de race.

Neemt niet weg dat als ik zou moeten kiezen tussen de automatische variant of de live stewards, ik 100% voor de live stewards zou gaan.
Nogmaals dank voor de top begeleiding heren!

Edit; bijna mijn jaarlijkse oproep vergeten.. Wanneer gaan we een oval seizoen doen? ;)

Martin Baltus
Racestuur: T300 Ferrari 599XX EVO

Bericht door Martin Baltus » 01 jul 2019, 16:35

Yoeri Gijsen schreef:
01 jul 2019, 01:34
- Ik vond het wel kwalijk (al kwam het met strategisch prima uit) dat er verschillende keren geen geel is gegeven terwijl dat ècht wel moest. Er was iemand gespind in de pits zonder opvolging.
ja mensen dat was toch fantastisch!
was niet van plan mee te doen maar na de echte indy500 begon toch te kriebelen. Ook al paar jaar niet mee gedaan dus super snel een skin gemaakt en geen setup.
Op Alsonso achtige wijze (maar dan net wel) weten te kwalificeren met dank aan Martijn en Joost met hulp setup

Gister was wel even een stress avondje om op tijd bump en race te doen. net geen tijd gehad om te eten dankzij de spanning ook geen honger. Ondanks de 35 graden op mijn kamertje (zon erop, deur dicht, ventilator op gezicht) toch met kippenvel aan de start

mooie eerste 15 laps zonder caution. machtig mooi hoor!
Race setup was super stabiel maar blijkbaar hadden we niet genoeg op slipstream getest, de top bleef hangen op 381 :kopstooot:
Heel rustig aan gedaan in begin en alles weten te ontwijken

Had nog in warmup pit locatie getest maar die was in de race toch een 150meter eerder. Zag het net te laat maar kon hem nog wel op de plek krijgen. kostte wel iemand zijn voorvleugel . sorry daarvoor

Overal omheen gereden geen schade , ging super goed. omstreeks ronde 90 moest er een caution komen want we Tom en ik waren driftig aan het benzine sparen. Helaas kwam er ondanks ongelukken toch geen caution, dus als dat het enige punt van kritiek mag zijn...

Moest stoppen onder groen en doordat ik vleugel aanpassing aan doen was , niet gezien dat hij op repair all stond dus !(@@!#@() te lang in pit en ronde achterstand. Daarna was het over helaas. kreeg nog een fijne beuk van iemand die pit uitkwam (die slechts wegkwam met een "kijk in je spiegels!") maar zoals gezegd , het had niet veel uitgemaakt

Stream fantastisch om te zien en geweldig commentaar en RC ook super.
volgend jaar meer en sterker!!
b:)like

Plaats reactie